Fra:
Sendt:
28. oktober 2020 14:54
Til:
Emne:
FDL kommentar til ministerens svar af 27. oktober 2020, j. nr. 2020-8175
Kære Transportminister Benny Engelbrecht
Cc:
Skatteminister Morten Bødskov
Justitsminister Nick Hækkerup
Folketingets skatteudvalg
Folketingets retsudvalg
Folketingets transportudvalg
Mange tak for svar af 27. oktober 2020, j. nr. 2020-8175
Frie danske Lastbilvognmænd
FDL,
er ikke enig med ministeren i den
afslutningsvise konklusion.
Kontrol af et regulært afholdt ugehvil, uden at måtte kræve anden dokumentation en
Tacografforordningens Artikel 36 tillader, er en tidskrævende tacografdata opgave.
Ved brug af ændringen i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007. Som
kontrolmyndighed ville tungvognsbetjentene klare det på 10 minutter.
Når vi fra tungvognsbetjentene, som dagligt udfører de faktiske vejside
kontrolopgave af lastbiler, modtager præciserede steder i kommende direktiver som
eksempelvis i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007. Hvor tungvognsbetjentene
ser en nyttig ændring, som ville kunne hjælpe dem betydeligt, i deres daglige kontrol
arbejde ude i vejsiden, blive blokeret af Færdselsstyrelsens tekst ændring, fra
Kontrolmyndighed
til
Færdselsstyrelsen.
Frie danske Lastbilvognmænd
FDL
forstår betjentenes frustration. Det betyder at
tungvognsbetjentene ikke i forbindelse med kontrol om et regulært ugehvil, er afholdt
ulovligt i lastbilen, eller lovligt i henhold til, Stk. 10. Transportvirksomheden skal
opbevare dokumentation for dækning af omkostninger til indkvartering afholdt i
medfør af køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8. når de ikke kan kræve
denne dokumentation.
Medbringer lastbilchaufføren den i Stk. 10 nævnte dokumentation, for hvor han har
afholdt sine regulære ugehvil lovligt, uden for lastbilen, ingen er vel nærmere til at
medbringe denne dokumentationen en den aktuelle chauffør. Så vil kontrolarbejdet
for tungvognsbetjentenes kontrolindsats skærpes betydeligt, kun til gavn for kampen
mod social løndumpning i Danmark.