Europaudvalget 2020-21
KOM (2018) 0322 Bilag 15
Offentligt
2256564_0001.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 61
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 61 (L 206) af 4.
september 2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den samlede udvikling i EU-bidraget i 2020 og 2021,
herunder den indbudgetterede reserve på § 35 og bidraget på § 7?
Svar
De skønnede danske EU-udgifter på regeringens finanslovsforslag for 2021 er
budgetteret på fire konti:
§ 07.51.05. Bidrag til EU vedrørende told- og sukkerafgifter, §
07.51.11. Bidrag til EU vedrørende moms og BNI, § 35.11.40. Reserve vedr. EU-bidrag mv.
uden for udgiftslofterne
og
§ 35.11.47. Reserve til EU-bidrag.
Det skal bl.a. ses i lyset af,
at Det Europæiske Råds aftale om rammerne for EU's flerårige finansielle ramme
for 2021-2027 af 21. juli 2020 blev indgået efter færdiggørelsen af ministerpara-
grafferne. Det bemærkes, at de budgetterede EU-bidrag på
§ 07.51.05. Bidrag til
EU vedrørende told- og sukkerafgifter
og
§ 07.51.11. Bidrag til EU vedrørende moms- og
BNI
ud over justeringer som følge af udmøntningen af de ovenfor nævnte to re-
server også må forventes justeret på ændringsforslagene til finansloven for 2021
som følge af eventuelle ændrede vækstskøn og som følge af resultatet af de pågå-
ende forhandlinger om EU's 2021-budget.
På finansloven for 2020 er der (inklusiv reserver) budgetteret med EU-udgifter på
samlet 22,5 mia. kr. i 2020 (22,9 mia. kr. i 2021-priser). På regeringens finanslovs-
forslag for 2021 er budgetteret med samlede EU-udgifter på 25,2 mia. kr. i 2021
inklusiv reserver afsat i medfør af aftalen om EU's flerårige finansielle ramme for
2021-2027. De budgetterede EU-udgifter i 2021 er således ca. 2,7 mia. kr. højere
end de budgetterede udgifter på finansloven for 2020 (2,2 mia. kr. højere i 2021-
priser). Det bemærkes, at de budgetterede EU-udgifter på forslaget til finansloven
for 2021 også afspejler øvrige konsekvenser af aftalen om EU's flerårige finan-
sielle ramme, herunder fx de marginale konsekvenser af aftalen for den nationalt
finansierede udviklingsbistand,
jf. svaret på spørgsmål 150 (L 206) af 8. september 2020,
som vil blive udmøntet på ændringsforslagene til finanslovsforslaget.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
2256564_0002.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 63
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 63 (L 206) af 4.
september 2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan aftalen om EU's nye flerårige budget, hvor
Danmark ifølge finansministerens eget skøn skal bidrage med gennemsnitligt 4,5
mia. kr. mere årligt, vil påvirke Danmarks EU-bidrag? Det bedes opgjort på årsba-
sis i kroner og øre.
Svar
Det Europæiske Råd nåede d. 21. juli 2020 til enighed om rammerne for EU's
flerårige finansielle ramme for 2021-2027 og et nyt genopretningsinstrument. Det
bemærkes, at nedenstående foreløbige beregninger af konsekvenserne af det af-
talte er med forbehold for bl.a. Europa-Parlamentets godkendelse af aftalen, afta-
lens udmøntning i sektorretsakter og ratifikation af ordningen for Unionens egne
indtægter i medlemslandene. Dertil må de skønnede EU-udgifter forventes juste-
ret som følge af eventuelle ændrede vækstskøn, resultatet af de pågående forhand-
linger om EU's 2021-budget mv.
På baggrund af det foreliggende skønner Finansministeriet foreløbigt, at aftalen af
21. juli 2020 vil føre til en stigning i de gennemsnitlige, årlige danske bruttoudgif-
ter til EU på ca. 4,5 mia. kr. i forhold til det årlige gennemsnit for den nuværende
MFF-periode 2014-2020 (dog undtaget de ekstra COVID-19-relaterede udgifter i
2020)
1
.
På regeringens forslag til finansloven for 2021 er de skønnede danske EU-udgifter
budgetteret på fire konti:
§ 07.51.05. Bidrag til EU vedrørende told- og sukkerafgifter, §
07.51.11. Bidrag til EU vedrørende moms og BNI, § 35.11.40. Reserve vedr. EU-bidrag mv.
uden for udgiftslofterne
og
§ 35.11.47. Reserve til EU-bidrag.
Det skal bl.a. ses i lyset af,
at Det Europæiske Råds aftale om rammerne for EU's flerårige finansielle ramme
1
Der henvises til svar på spørgsmål nr. 67 (KOM (2018) 0322) af 21. juli 2020 for en nærmere beskrivelse af
beregningen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
Side 2 af 2
for 2021-2027 af 21. juli 2020 blev indgået efter færdiggørelsen af ministerpara-
grafferne.
På finansloven for 2020 er der (inklusiv reserver) budgetteret med EU-udgifter på
samlet 22,5 mia. kr. i 2020 (22,9 mia. kr. i 2021-priser). På regeringens finanslovs-
forslag for 2021 er budgetteret med samlede EU-udgifter på 25,2 mia. kr. i 2021,
24,4 mia. kr. i 2022, 24,3 mia. kr. i 2023 og 25,2 mia. kr. i 2024 inklusiv reserver
afsat i medfør af aftalen om EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027. Det
bemærkes, at de budgetterede EU-udgifter på forslaget til finansloven for 2021
også afspejler øvrige konsekvenser af aftalen om EU's flerårige finansielle ramme,
herunder fx de marginale konsekvenser af aftalen for den nationalt finansierede
udviklingsbistand,
jf. svaret på spørgsmål 150 (L 206) af 8. september 2020,
som vil
blive udmøntet på ændringsforslagene til finanslovsforslaget.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
2256564_0004.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 63
Offentligt
Europaudvalget 2018
KOM (2018) 0322 endeligt svar på spørgsmål 67
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
12. august 2020
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 67 (KOM (2018) 0322) af
21. juli 2020 stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF)
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at det danske EU-bidrag med den netop indgåede bud-
getaftale for de kommende 7 år gennemsnitligt vil stige med 4,5 mia. kr. per år,
som det bl.a. fremgår af artiklen "Danmarks EU-regning stiger med 4,5 mia. kr.
om året" på Finans.dk den 21. juli 2020, og vil ministeren i forlængelse heraf op-
lyse, om dette beløb er med eller uden det danske bidrag til den aftalte genopret-
ningsfond? Ministeren bedes desuden redegøre for beregningen bag de 4,5 mia. kr.
Svar
Det Europæiske Råd nåede d. 21. juli 2020 til enighed om rammerne for EU's fler-
årige finansielle ramme for 2021-2027 og et nyt genopretningsinstrument. Det be-
mærkes, at nedenstående foreløbige beregninger af konsekvenserne af det aftalte er
med forbehold for bl.a. Europa-Parlamentets godkendelse af aftalen, aftalens ud-
møntning i sektorretsakter og ratifikation af ordningen for Unionens egne indtæg-
ter i medlemslandene.
På baggrund af det foreliggende skønner Finansministeriet foreløbigt, at aftalen af
21. juli 2020 vil føre til en stigning i de gennemsnitlige, årlige danske bruttoudgifter
til EU på ca. 4,5 mia. kr. (+23 pct.) i forhold til det årlige gennemsnit for den nu-
værende MFF periode 2014-2020 (dog undtaget de ekstra COVID-19-relaterede
udgifter i 2020),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Foreløbigt skøn for årlige danske EU-udgifter sfa. MFF-aftale af 21. juli 2020
MFF-aftale af 21. juli 2020
2021-2027
EU-udgifter
heraf skønnede renter og afdrag
2
Mia. kr. (2018-priser)
2014-2020
1
19,7
-
+4,5
+0,3
2028-2058
+23%
-
Ukendt
+[1,9]
Anm.: Foreløbige beregninger. Antaget vekselkurs på 7,45. Efter fast praksis antages fuld udnyttelse af
betalingsbevillingerne i EU-budgettet, herunder instrumenter teknisk placeret uden for udgiftsloftet, idet de
faktiske bidrag vil afhænge af de årlige EU-budgetter samt den faktiske velstandsudvikling landene imellem
mv. I de skønnede EU-udgifter indgår skøn for hensættelser på finansloven baseret på risiko ved dansk
andel af ikke-afdækkede EU-garantier for tilbagebetaling af udlån til EU-lande.
1
Ekskl. øget fleksibilitet i udmøntning af strukturfonde (CRII+) samt ekstra COVID-19 tiltag i 2020.
2
Der er antaget en rentesats på 1,2 pct. fra 2027 og frem samt årlig inflation på 2 pct., jf. Kommissionens
antagelser, samt finansiering via EU-budgettets finansieringsnøgle. Der er teknisk antaget en lineær
afdragsprofil frem mod 2058.
Kilde: Finansministeriets foreløbige beregninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
Side 2 af 2
Til sammenligning skønnedes Kommissionens MFF-forslag af 27. maj 2020 at føre
til en stigning i de gennemsnitlige årlige danske EU-udgifter på ca. 6,7 mia. kr.
(+34 pct.) i forhold til indeværende periode, jf. notat om foreløbige beregninger af
statsfinansielle konsekvenser ved Kommissionens MFF-forslag af 27. maj 2020 of-
fentliggjort på Finansministeriets hjemmeside d. 2. juni 2020.
Det bemærkes videre, at Kommissionens forslag til et øget udgiftsniveau i indevæ-
rende MFF på 11,5 mia. euro ikke indgår i aftalen.
Der er i beregningerne taget udgangspunkt i det samlede betalingsniveau i aftalen,
inkl. betalinger til instrumenter der er placeret ud over betalingslofterne. Efter fast
praksis antages fuld udnyttelse af betalingsbevillingerne i EU-budgettet, idet de
faktiske bidrag bl.a. vil afhænge af de årlige EU-budgetter samt den faktiske vel-
standsudvikling landene imellem mv. Betalinger til renter og afdrag til genopret-
ningsinstrumentet indgår i de beregnede bruttoudgifter.
For så vidt angår finansieringen af MFF'en er konsekvenserne af den aftalte ind-
tægtsside indarbejdet, herunder indførelsen af et EU-bidrag baseret på ikke-genan-
vendt plast-emballage, en toldrefusionssats på 25 pct., et forenklet momsbidrag,
nationale bidrag baseret på BNI samt Danmarks rabat på 2,7 mia. kr. om året
(2018-pl).
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
2256564_0006.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 153
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 153 (L 206) af 8.
september 2020 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den samlede stigning i det danske EU-bidrag på finanslovs-
forslaget sammenlignet med finansloven for 2020? Tallene bedes oplyst i 2021-
priser med og uden den danske rabat og inkl. udgifter placeret uden for EU's bud-
getloft og eventuelle afsatte finanslovsreserver.
Svar
De skønnede danske EU-udgifter på regeringens finanslovsforslag for 2021 er
budgetteret på fire konti:
§ 07.51.05. Bidrag til EU vedrørende told- og sukkerafgifter, §
07.51.11. Bidrag til EU vedrørende moms og BNI, § 35.11.40. Reserve vedr. EU-bidrag mv.
uden for udgiftslofterne
og
§ 35.11.47. Reserve til EU-bidrag.
Det skal bl.a. ses i lyset af,
at Det Europæiske Råds aftale om rammerne for EU's flerårige finansielle ramme
for 2021-2027 af 21. juli 2020 blev indgået efter færdiggørelsen af ministerpara-
grafferne. Det bemærkes, at de budgetterede EU-bidrag på
§ 07.51.05. Bidrag til
EU vedrørende told- og sukkerafgifter
og
§ 07.51.11. Bidrag til EU vedrørende moms- og
BNI
ud over justeringer som følge af udmøntningen af de ovenfor nævnte to re-
server også må forventes justeret på ændringsforslagene til finansloven for 2021
som følge af eventuelle ændrede vækstskøn og som følge af resultatet af de pågå-
ende forhandlinger om EU's 2021-budget.
På finansloven for 2020 er der (inklusiv reserver) budgetteret med EU-udgifter på
samlet 22,5 mia. kr. i 2020 (22,9 mia. kr. i 2021-priser). På regeringens finanslovs-
forslag for 2021 er budgetteret med samlede EU-udgifter på 25,2 mia. kr. i 2021
inklusiv reserver afsat i medfør af aftalen om EU's flerårige finansielle ramme for
2021-2027. De budgetterede EU-udgifter i 2021 er således ca. 2,7 mia. kr. højere
end de budgetterede udgifter på finansloven for 2020 (2,2 mia. kr. højere i 2021-
priser). Det bemærkes, at de budgetterede EU-udgifter på forslaget til finansloven
for 2021 også afspejler øvrige konsekvenser af aftalen om EU's flerårige finan-
sielle ramme, herunder fx de marginale konsekvenser af aftalen for den nationalt
finansierede udviklingsbistand,
jf. svar på spørgsmål 150 (L 206) af 8. september 2020,
som vil blive udmøntet på ændringsforslagene til finanslovsforslaget.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
Side 2 af 2
Under antagelse af at Danmark som det eneste af de fem rabatlande ikke ville
modtage den aftalte rabat på 2,8 mia. kr. i 2021 (2020-priser) ville de skønnede
danske EU-udgifter i 2021 være 2,8 mia. kr. højere, svarende til en stigning på 5,5
mia. kr. ift. det budgetterede på finansloven for 2020 (5,0 mia. kr. højere i 2021-
priser).
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
2256564_0008.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 152
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 152 (L 206) af 8.
september 2020 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse udviklingen i bevillingen til konto 07.51.11 "Bidrag til EU
vedrørende moms og BNI" i perioden 2020-2024 i 2021-priser, og redegøre for
årsagerne til ændringerne i bevillingen fra 2020 til 2021?
Svar
På finansloven for 2020 er der budgetteret med en udgift på
§ 07.51.11. Bidrag til
EU vedrørende moms og BNI
på 19,1 mia. kr. i 2020, svarende til 19,5 mia. kr. opgjort
i 2021-priser. På regeringens forslag til finansloven for 2021 udgør bevillingen på
kontoen 21,2 mia. kr. i 2021, 20,5 mia. kr. i 2022, 21,4 mia. kr. i 2023 og 22,0 mia.
kr. i 2024.
Det bemærkes, at kontoen er budgetteret inden Det Europæiske Råd nåede til
enighed om rammerne for EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027 d. 21.
juli 2020, idet aftalen blev indgået efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne på
regeringens forslag til finansloven for 2021 (herunder
§ 07.51.11. Bidrag til EU ved-
rørende moms og BNI).
De skønnede marginale konsekvenser af aftalen ift. det bud-
getterede på
§ 07.51.11. Bidrag til EU vedrørende moms og BNI
er derfor afspejlet i
budgetteringen af
§ 35.11.47. Reserve til EU-bidrag,
som udmøntes på ændringsfor-
slagene til finansloven for 2021.
På forslag til finanslov for 2021 er
§ 07.51.11. Bidrag til EU vedrørende moms og BNI
teknisk opjusteret svarende til den forventede stigning i den danske finansierings-
andel af den fællesskabsfinansierede EU-udviklingsbistand i 2021-2024. Opjuste-
ringen er modsvaret af en tilsvarende reduktion af den del af udviklingsbistanden,
som finansieres over § 6.3 Bistand til udviklingslandene.
Budgetteringen af
§ 7.51.11. Bidrag til EU vedrørende moms og BNI
forventes justeret
ifm. ændringsforslagene.
Med venlig hilsen
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
Side 2 af 2
Nicolai Wammen
Finansminister
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
2256564_0010.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 62
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 62 (L 206) af 4.
september 2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan aftalen om EU's nye flerårige budget isoleret
set påvirker råderummet i årene frem mod 2025, opgjort i kroner og øre for hhv.
2021, 2022, 2023, 2024 og 2025?
Svar
Der henvises til svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 345 (Alm. del) af 2. sep-
tember 2020.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
2256564_0011.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 151
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 151 (L 206) af 8.
september 2020 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorledes der i finanslovsforslaget er taget højde for Rådets
aftale om den EU's flerårige finansielle ramme 2021-2027 af 21. juli 2020?
Svar
Det Europæiske Råd nåede d. 21. juli 2020 til enighed om rammerne for EU's
flerårige finansielle ramme for 2021-2027. Aftalen blev indgået efter færdiggørel-
sen af ministerparagrafferne på regeringens forslag til finansloven for 2021 (her-
under
§ 07.51. Danmarks bidrag til EU's egne indtægter).
De skønnede marginale konsekvenser af aftalen ift. det budgetterede på
§ 07.51.
Danmarks bidrag til EU's egne indtægter
er derfor afspejlet i budgetteringen af to EU-
reserver på regeringens forslag til finansloven for 2021 (§
35.11.40. Reserve vedr.
EU-bidrag mv. uden for udgiftslofterne
og
§ 35.11.47. Reserve til EU-bidrag),
som udmøn-
tes på relevante paragraffer på ændringsforslagene til finansloven for 2021.
Der henvises til svaret på spørgsmål 150 (L 206) af 8. september 2020 for en nær-
mere gennemgang af de to reserver.
Det bemærkes, at det endelige danske EU-bidrag i 2021 vil afhænge af udfaldet af
forhandlingerne om EU’s årlige budget i 2021 mv.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
2256564_0012.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 156
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 156 (L 206) af 8.
september 2020 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes uddybe, hvad udgiftsbevilling 35.11.40 "Reserve vedr. EU-bi-
drag mv. uden for udgiftslofterne" i finansloven 2021 omhandler og hvordan
denne er knyttet til aftale om den flerårige finansielle ramme for EU-budgettet for
2021-2027?
Svar
Der henvises til svaret på spørgsmål 150 (L 206) af 8. september 2020.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
2256564_0013.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 155
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 155 (L 206) af 8.
september 2020 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren uddybe, hvad udgiftsbevilling 35.11.47 "Reserve til EU-bidrag" om-
handler og hvordan den konkret er knyttet til aftale om den flerårige finansiel
ramme for EU-budgettet for 2021-2027 af 20. juli 2020.
Svar
Der henvises til svaret på spørgsmål 150 (L 206) af 8. september 2020.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
2256564_0014.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 63
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 150 (L 206) af 8.
september 2020 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for alle indtægts- og udgiftsposter på finanslovsforslaget
knyttet til Danmarks EU-bidrag?
Svar
Følgende fire konti på regeringens forslag til finansloven for 2021 er knyttet til
Danmarks EU-bidrag:
§ 07.51.05. Bidrag til EU vedrørende told- og sukkerafgifter
På kontoen budgetteres det danske bidrag til EU vedrørende de i Danmark op-
krævede toldafgifter fratrukket refusion for opkrævningsomkostninger, som Dan-
mark beholder til dækning af administrationsomkostningerne ved opkrævningen.
Kontoen er tæt tilknyttet
§ 07.51.01. Told,
hvor Danmarks toldindtægter er bud-
getteret. Begge konti er placeret uden for statens delloft for driftsudgifter.
Der er på forslag til finansloven for 2021 budgetteret med et toldbidrag på 2,9
mia. kr. i 2021. Kontoen er budgetteret inden Det Europæiske Råd d. 21. juli 2020
nåede til enighed om rammerne for EU's flerårige finansielle ramme for 2021-
2027, hvorfor budgetteringen vil blive opdateret på ændringsforslagene til finans-
loven for 2021 herunder som følge af, at det indgår i aftalen, at den nuværende re-
fusion på 20 pct. af de opkrævede toldafgifter øges til 25 pct.
§ 07.51.11. Bidrag til EU vedrørende moms- og BNI
På kontoen budgetteres det danske bidrag til EU opgjort på baggrund af det har-
moniserede momsgrundlag og det fælles BNI-grundlag. Kontoen er placeret un-
der statens delloft for driftsudgifter. Der er budgetteret med et samlet moms- og
BNI-bidrag på 21,2 mia. kr. i 2021. Kontoen er budgetteret inden Det Europæiske
Råd d. 21. juli 2020 nåede til enighed om rammerne for EU's flerårige finansielle
ramme for 2021-2027 og vil derfor blive opdateret på ændringsforslagene til fi-
nansloven for 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
Side 2 af 2
§ 35.11.40. Reserve vedr. EU-bidrag mv. uden for udgiftslofterne
På kontoen er budgetteret med en reserve, der afspejler de foreløbigt skønnede
marginale konsekvenser uden for statens udgiftslofter af Det Europæiske Råds af-
tale om rammerne for EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027 af 21. juli
2020 ift. det budgetterede på ministerparagrafferne på forslag til finansloven for
2021. Aftalens marginale konsekvenser er budgetteret på reserven, da aftalen blev
indgået efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne (herunder
§ 07.51. Danmarks
bidrag til EU's egne indtægter).
Reserven vil derfor blive udmøntet på relevante para-
graffer på ændringsforslagene til finansloven for 2021. Der er budgetteret med
marginale konsekvenser uden for statens udgiftslofter på -0,1 mia. kr. i 2021, som
afspejler, at den nuværende refusion på 20 pct. af opkrævede toldafgifter opjuste-
res til 25 pct. i medfør af aftalen
om EU’s næste flerårige finansielle ramme for
2021-2027.
§ 35.11.47. Reserve til EU-bidrag
På kontoen er budgetteret med en reserve, der afspejler de foreløbigt skønnede
marginale konsekvenser under statens delloft for driftsudgifter af Det Europæiske
Råds aftale om rammerne for EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027 af
21. juli 2020 ift. det budgetterede på ministerparagrafferne på forslag til finanslo-
ven for 2021. Aftalens marginale konsekvenser er budgetteret på reserven, da afta-
len blev indgået efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne (herunder
§ 07.51.
Danmarks bidrag til EU's egne indtægter).
Reserven vil derfor blive udmøntet på rele-
vante paragraffer på ændringsforslagene til finansloven for 2021. Der er budgette-
ret med marginale konsekvenser under statens delloft for driftsudgifter på 1,1 mia.
kr. i 2021. I reserven indgår dels de skønnede marginale konsekvenser af aftalen
for det budgetterede EU-bidrag under delloftet for driftsudgifter herunder sfa.
indførelsen af et nyt plastic-baseret bidrag (0,8 mia. kr. i 2021), dels de skønnede
marginale konsekvenser af aftalen for den nationalt finansierede udviklingsbistand
i medfør af en justering af den fællesskabsfinansierede bistand ift. det forudsatte
på ministerparagrafferne på forslag til finansloven for 2021 (0,3 mia. kr. i 2021) og
dels det skønnede finansieringsbehov som følge af Danmarks kreditrisiko ved op-
tag af lån med sikkerhed i EU-budgettet til etableringen af det aftalte genopret-
ningsinstrument (0,03 mia. kr. i 2021).
Det bemærkes, at de budgetterede EU-bidrag på
§ 07.51.05. Bidrag til EU vedrørende
told- og sukkerafgifter
og
§ 07.51.11. Bidrag til EU vedrørende moms- og BNI
ud over
justeringerne som følge af udmøntningen af de ovenfor nævnte reserver også må
forventes justeret på ændringsforslagene til finansloven for 2021 som følge af
eventuelle ændrede vækstskøn mv. og som følge af resultatet af de pågående
forhandlinger om EU's 2021-budget.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
2256564_0016.png
Finansudvalget 2019-20
L 206 endeligt svar på spørgsmål 150
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 150 (L 206) af 8.
september 2020 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for alle indtægts- og udgiftsposter på finanslovsforslaget
knyttet til Danmarks EU-bidrag?
Svar
Følgende fire konti på regeringens forslag til finansloven for 2021 er knyttet til
Danmarks EU-bidrag:
§ 07.51.05. Bidrag til EU vedrørende told- og sukkerafgifter
På kontoen budgetteres det danske bidrag til EU vedrørende de i Danmark op-
krævede toldafgifter fratrukket refusion for opkrævningsomkostninger, som Dan-
mark beholder til dækning af administrationsomkostningerne ved opkrævningen.
Kontoen er tæt tilknyttet
§ 07.51.01. Told,
hvor Danmarks toldindtægter er bud-
getteret. Begge konti er placeret uden for statens delloft for driftsudgifter.
Der er på forslag til finansloven for 2021 budgetteret med et toldbidrag på 2,9
mia. kr. i 2021. Kontoen er budgetteret inden Det Europæiske Råd d. 21. juli 2020
nåede til enighed om rammerne for EU's flerårige finansielle ramme for 2021-
2027, hvorfor budgetteringen vil blive opdateret på ændringsforslagene til finans-
loven for 2021 herunder som følge af, at det indgår i aftalen, at den nuværende re-
fusion på 20 pct. af de opkrævede toldafgifter øges til 25 pct.
§ 07.51.11. Bidrag til EU vedrørende moms- og BNI
På kontoen budgetteres det danske bidrag til EU opgjort på baggrund af det har-
moniserede momsgrundlag og det fælles BNI-grundlag. Kontoen er placeret un-
der statens delloft for driftsudgifter. Der er budgetteret med et samlet moms- og
BNI-bidrag på 21,2 mia. kr. i 2021. Kontoen er budgetteret inden Det Europæiske
Råd d. 21. juli 2020 nåede til enighed om rammerne for EU's flerårige finansielle
ramme for 2021-2027 og vil derfor blive opdateret på ændringsforslagene til fi-
nansloven for 2021.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2018) 0322 - Bilag 15: Materiale til den tekniske gennemgang af EU's flerårige finansielle ramme (MFF) 7/10-20
Side 2 af 2
§ 35.11.40. Reserve vedr. EU-bidrag mv. uden for udgiftslofterne
På kontoen er budgetteret med en reserve, der afspejler de foreløbigt skønnede
marginale konsekvenser uden for statens udgiftslofter af Det Europæiske Råds af-
tale om rammerne for EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027 af 21. juli
2020 ift. det budgetterede på ministerparagrafferne på forslag til finansloven for
2021. Aftalens marginale konsekvenser er budgetteret på reserven, da aftalen blev
indgået efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne (herunder
§ 07.51. Danmarks
bidrag til EU's egne indtægter).
Reserven vil derfor blive udmøntet på relevante para-
graffer på ændringsforslagene til finansloven for 2021. Der er budgetteret med
marginale konsekvenser uden for statens udgiftslofter på -0,1 mia. kr. i 2021, som
afspejler, at den nuværende refusion på 20 pct. af opkrævede toldafgifter opjuste-
res til 25 pct. i medfør af aftalen
om EU’s næste flerårige finansielle ramme for
2021-2027.
§ 35.11.47. Reserve til EU-bidrag
På kontoen er budgetteret med en reserve, der afspejler de foreløbigt skønnede
marginale konsekvenser under statens delloft for driftsudgifter af Det Europæiske
Råds aftale om rammerne for EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027 af
21. juli 2020 ift. det budgetterede på ministerparagrafferne på forslag til finanslo-
ven for 2021. Aftalens marginale konsekvenser er budgetteret på reserven, da afta-
len blev indgået efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne (herunder
§ 07.51.
Danmarks bidrag til EU's egne indtægter).
Reserven vil derfor blive udmøntet på rele-
vante paragraffer på ændringsforslagene til finansloven for 2021. Der er budgette-
ret med marginale konsekvenser under statens delloft for driftsudgifter på 1,1 mia.
kr. i 2021. I reserven indgår dels de skønnede marginale konsekvenser af aftalen
for det budgetterede EU-bidrag under delloftet for driftsudgifter herunder sfa.
indførelsen af et nyt plastic-baseret bidrag (0,8 mia. kr. i 2021), dels de skønnede
marginale konsekvenser af aftalen for den nationalt finansierede udviklingsbistand
i medfør af en justering af den fællesskabsfinansierede bistand ift. det forudsatte
på ministerparagrafferne på forslag til finansloven for 2021 (0,3 mia. kr. i 2021) og
dels det skønnede finansieringsbehov som følge af Danmarks kreditrisiko ved op-
tag af lån med sikkerhed i EU-budgettet til etableringen af det aftalte genopret-
ningsinstrument (0,03 mia. kr. i 2021).
Det bemærkes, at de budgetterede EU-bidrag på
§ 07.51.05. Bidrag til EU vedrørende
told- og sukkerafgifter
og
§ 07.51.11. Bidrag til EU vedrørende moms- og BNI
ud over
justeringerne som følge af udmøntningen af de ovenfor nævnte reserver også må
forventes justeret på ændringsforslagene til finansloven for 2021 som følge af
eventuelle ændrede vækstskøn mv. og som følge af resultatet af de pågående
forhandlinger om EU's 2021-budget.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister