Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0562 Bilag 2
Offentligt
2321108_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 118
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. januar 2021
J nr.
2020
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 18. december 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 118 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål 118
Vil ministeren redegøre for, på hvilken måde principperne, der ligger til grund for
beregningen af EU’s nye reduktionsmål på 55 pct., adskiller
sig fra principperne
bag beregningen af det tidligere 40 pct.-mål?
Svar
Det Europæiske Råd nåede den 11. december til enighed om en opjustering af
EU’s klimamål for 2030. Målet hæves fra mindst 40 pct.
til mindst 55 pct. reduktion
af drivhusgasudledninger i 2030 i forhold til niveauet i 1990. Regeringen havde
gerne set et klimamål på op til 65 pct., så længe
EU’s klimaregulering
modernise-
res.
Som noget nyt tæller udledninger og optag af drivhusgasser i jorder og skove (LU-
LUCF) fuldt ud med i beregningen af 2030-klimamålet.
Konkret betyder det, at EU’s
årlige nettooptag af drivhusgasser fra jorder og skove lægges til opgørelsen
af EU’s
samlede drivhusgasudledninger i såvel basisåret 1990 som målåret 2030.
LULUCF-sektoren indgår
dog allerede i EU’s klimaregulering fra 2021, dels gen-
nem en forpligtelse for alle medlemsstater i LULUCF-forordningen om at sikre, at
kulstofbalancen i jorder og skove ikke forringes i perioden 2021-2030, dels gennem
medlemsstaternes adgang til at generere såkaldte LULUCF-kreditter fra forbedrin-
ger i kulstofbalancen efter nærmere bestemte opgørelsesregler. LULUCF-kreditter
kan i begrænset omfang anvendes til målopfyldelse af medlemsstaternes redukti-
onsforpligtelser i de ikke-kvotelagte sektorer. Det forventes, at Europa-Kommissio-
nen vil fremsætte forslag til revision af LULUCF-forordningen i juni 2021 sammen
med en række andre forslag, der skal bidrage til at indfri EU’s opjusterede klimamål
for 2030.
Endvidere kan optag af drivhusgasser fra teknologiske processer nu også tælle
med i EU’s klimamål for 2030. Dette kan eksempelvis ske ved at indfange og lagre
CO
2
(CCS) fra bæredygtige kulstofkilder eller direkte fra atmosfæren.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
kom (2020) 0562 - Bilag 2: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 118, 119 og 120 vedr. EU’s nye reduktionsmål
2321108_0002.png
Endelig forventes spørgsmålet om opgørelsen af udledninger fra luftfart og søfart i
EU’s
klimamål også at blive berørt ifm. kommende lovgivning fra Europa-Kommissi-
onen, der skal indfri det opjusterede klimamål. Det forventes blandt andet, at Eu-
ropa-Kommissionen vil foreslå, at som minimum søfart indenfor
EU’s grænser
som
noget nyt skal reguleres inden for EU’s
kvotehandelssystem, men det er endnu ikke
fastlagt.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2