Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0564 Bilag 1
Offentligt
2262814_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
8. oktober 2020
Kommissionens meddelelse om status på de nationale energi- og klimaplaner
KOM(2020) 564
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
1. Resumé
Kommissionen har den 18. september 2020 offentliggjort en meddelelse, som inde-
holder en samlet vurdering af de 27 medlemslandes nationale energi- og klimaplaner
(NECP’er).
De 27 færdige planer giver et billede af medlemsstaternes tilgang til første fase af
omstillingen til klimaneutralitet med fokus på dekarbonisering, energieffektivitet,
energiforsyningssikkerhed, det indre marked for energi, samt forskning, innovation
og konkurrenceevne. Meddelelsen indeholder samtidig en vurdering af, hvordan EU
samlet set står i forhold til at indfri EU’s nuværende klimamål.
Kommissionen forven-
tes i oktober at følge op med konkrete landespecifikke anbefalinger til medlemslan-
denes planer.
Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser.
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen, da en monitorerings- og
planlægningsproces omkring de nationale energi- og klimaplaner er med til at bi-
drage til implementeringen af
et indre marked for energi i EU og til opfyldelse af EU’s
klima- og energipolitiske pejlemærker og målsætninger.
2. Baggrund
Forordningen om forvaltningssystemet for Energiunionen trådte i kraft den 24. de-
cember 2018. Forvaltningssystemet har til formål at etablere en monitorerings- og
planlægningsmekanisme, der sikrer, at relevante energirelaterede aktiviteter i Eu-
ropa samlet set bidrager til EU’s overordnede mål og målsætninger i regi af Energi-
unionen. Udmøntningen sker primært via nationale energi- og klimaplaner, som
medlemsstaterne skulle indsende til Kommissionen senest 31. december 2019.
Side 1/5
kom (2020) 0564 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om status på de nationale energi- og klimaplaner
2262814_0002.png
Da flere af EU’s
overordnede mål er fælles EU-mål, der ikke er byrdefordelt på nati-
onalt niveau, fremgår det af forordningen om forvaltningssystemet, at hvert land
skal melde bidrag ind, der er tilstrækkeligt til, at EU i fællesskab opnår målene for
2030. Disse bidrag skal indgå i de nationale energi- og klimaplaner. Hvis de ind-
meldte bidrag ikke samlet set er nok til at nå de fælles mål, er der i forordningen
beskrevet en række tiltag, hvormed Kommissionen kan opfordre medlemslandene
til at øge sine bidrag eller foreslå nye virkemidler på EU-niveau.
Som opfølgning på denne proces har Kommissionen den 18. september 2020 of-
fentliggjort en meddelelse, hvori de samlet set foretager en vurdering af de natio-
nale energi- og klimaplaner, KOM(2020)564
1
.
Kommissionen vil medio oktober offentliggøre de landespecifikke anbefalinger, der
omhandler hver enkelt medlemslands nationale energi- og klimaplan, i forbindelse
med Kommissionens rapport om status for Energiunionen.
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse giver en overordnet beskrivelse og samlet vurdering af
medlemslandenes
NECP’er.
Meddelelsen indeholder samtidig en vurdering af,
hvordan EU samlet set står i forhold
til at indfri EU’s
nuværende klimamål. Vurde-
ringen af
NECP’erne
er også medtaget i Kommissionens 2030-plan
2
.
I meddelelsen fremhæver Kommissionen følgende:
-
At medlemsstaternes initiativer samlet vil medføre en reduktion i drivhusgasud-
ledninger på 41 pct., hvilket overstiger
EU’s nuværende klimamål i 2030 på
mindst 40 pct. i forhold til 1990.
At initiativerne beskrevet i NECP’erne vil medføre reduktion i drivhusgasudled-
ninger i 2030 på 32 pct. i de ikke-kvotebelagte sektorer, hvilket overstiger målet
for de ikke-kvotebelagte sektorer på 30 pct. i 2030 i forhold til niveauet i 2005.
At andelen af vedvarende energi under eksisterende og planlagte foranstaltnin-
ger kan nå op på 33,1 til 33,7 pct. på EU-niveau. Dette overstiger det fælles
EU-mål om mindst 32 pct. vedvarende energi i det europæiske energimix i
2030. Danmarks planer om 4 GW havvind fremhæves som én af flere projekter
for vedvarende energi, som kan bidrage til den økonomiske genopretning.
At
der er en manko i forhold til at nå EU’s mål om 32,5 pct. energieffektivisering
i 2030 på 2,8 procentpoint for det primære energiforbrug og 3,1 procentpoint for
det endelige energiforbrug. Den samlede ambition er dermed forøget siden de
første udkast til energi- og klimaplaner blev fremsendt fra medlemslandene,
men er stadig ikke nok til at nå målet for energieffektivisering
-
-
-
Kommissionens meddelelse om
”Vurdering af nationale energi-
og klimaplaner
under-
støtte den grønne omstilling og fremme økonomisk genopretning igennem integreret energi-
og klimaplanlægning”
2
Kommissionens meddelelse om styrkelse af Europas klimaambitioner for 2030
Investe-
ring i en klimaneutral fremtid til gavn for borgere, KOM (2020) 562
1
Side 2/5
kom (2020) 0564 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om status på de nationale energi- og klimaplaner
2262814_0003.png
-
-
At medlemslandene giver indikation på, at nettooptaget af CO
2
er faldende pga.
aldrende skove, skovfældning og øgede naturlige udsving. Kommissionen hen-
viser til, at fremskrivningerne
i NECP’erne tyder på,
at nettooptaget på EU-ni-
veau kan falde med cirka 1/3 i 2030 i forhold til niveauet i 2005.
At de fleste medlemslande allerede har
nået og endog langt overskredet EU’s
mål for interkonnektivitet på 15 pct. i 2030. Kommissionen fremhæver, at de
fortsat vil hjælpe de resterende medlemslande med at øge deres interkonnekti-
vitets-kapacitet.
Af meddelelsen fremgår det, at Kommissionen overordnet anbefaler de medlems-
lande, som forventes ikke at nå deres nationale bindende VE-mål for 2020 at over-
veje yderlige foranstaltninger, herunder samarbejdsmekanismer for at sikre, at de
når deres mål for 2020. Det fremhæves, at Kommissionens analyse for et opjuste-
ret 2030-klimamål
på mindst 55 pct. peger på en nødvendig opjustering af EU’s an-
del af vedvarende energi på mellem 38-40 pct. i 2030. Medlemsstaterne opfordres
desuden til at gøre bedre brug af en række værktøjer, som ikke er tilstrækkeligt in-
kluderet i NECP’erne,
herunder bl.a. anvendelse af overskudsvarme/køling, under-
støtte elektrificering af transport baseret på vedvarende energi samt gennemsigtig-
hed omkring planlagte udbud.
Kommissionen understreger, at der bliver behov for tilpasning af netregler og infra-
struktur for at imødekomme en stigning i decentral energiproduktion, store havvind-
sprojekter samt hybridprojekter, der kombinerer vedvarende energi med lagring,
særligt igennem vedvarende brint.
Selvom COVID-19 krisen potentielt kan nedbringe det samlede energiforbrug til et
niveau, der nærmer sig det samlede energieffektivitetsmål EU-mål for 2020 frem-
hæver Kommissionen behovet for yderligere foranstaltninger fra medlemsstaternes
side. Kommissionens konsekvensanalyse af et opjusteret 2030-klimamål til mindst
55 pct. viser, at en øget ambition for reduktion af drivhusgasudledninger kræver, at
energieffektivitetsindsatsen skal øges. For at lukke mankoen ift. EE-målet planlæg-
ger Kommissionen at præsentere initiativet om renoveringsbølgen og en gennem-
gang og mulig genåbning af energieffektivitetsdirektivet. Samtidig forbereder Kom-
missionen en vejledning til medlemsstaterne om anvendelsen af ’energieffektivitet-
først-princippet’
samt en arbejdsplan
for ecodesign og energimærkning med mulig-
hed for revision af reguleringen på området.
I lyset af COVID-19-pandemien fremhæver Kommissionen nødvendigheden af, at
medlemslandene identificerer politiske tiltag
og foranstaltninger fra NECP’erne til at
forbedre beredskabet og styrke modstandsdygtigheden af deres energisystemer.
Det fremgår desuden af meddelelsen, at Kommissionen vil fortsætte sin dialog med
medlemslandene med henblik på at støtte den fulde gennemførelse af planerne,
samt at sikre disses fortsatte kurs mod 2030-målene.
Side 3/5
kom (2020) 0564 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om status på de nationale energi- og klimaplaner
2262814_0004.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kom-
missionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen vurderes i sig selv ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. I
det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle
vurderes, om det vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes i sig selv ikke at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang Kommissionens meddelelse
udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfinan-
sielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Meddelelsen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke uddybende kendskab til andres landes holdninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen. Regeringen finder, at en
monitorerings- og planlægningsproces omkring de nationale energi- og klimaplaner
er vigtig, da den er med til at bidrage til implementeringen af et indre marked for
energi i EU
og til opfyldelse af EU’s klima-
og energipolitiske pejlemærker og mål-
sætninger. De nationale energi- og klimaplaner er et vigtigt instrument til at sikre, at
de fælles målsætninger for klima og energi i EU nås.
Regeringen støtter, at Kommissionen løbende vurderer status ift. de fælles mål i en
iterativ proces, hvor medlemsstaterne løbende opdaterer og udbygger deres planer
på baggrund af nye initiativer.
Kommissionens fokus på opjusterede klimamål og NECP’ernes understøttelse heraf
hænger godt sammen med regeringens egen dagsorden inden for klima og energi,
Side 4/5
kom (2020) 0564 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om status på de nationale energi- og klimaplaner
2262814_0005.png
herunder regeringens nationale mål om 70 pct. reduktion af drivhusgasudlednin-
gerne i 2030.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Kommissio-
nens meddelelse om udkast til nationale energi- og klimaplaner har dog været fore-
lagt til orientering den 29. november 2019.
Side 5/5