Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0569 Bilag 1
Offentligt
2269182_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Rådets forordning
om oprettelse af et europæisk fællesforetagende for højtydende databehand-
ling.
KOM (2020) 569 final
Nyt forslag
1.
Resumé
Kommissionen har den 18. september 2020 fremsat forslag om en forordning om
oprettelse af et europæisk fællesforetagende for højtydende databehandling. For-
slaget er en videreførelse af det eksisterende initiativ, som blev vedtaget i 2018.
Forslaget følger det eksisterende initiativ med enkelte justeringer og tilføjelser. De
væsentligste ændringer er forslaget om en ny indsats for at skabe sammenhæng
mellem de etablerede ressourcer, herunder ændringer i teknologi-sporet, hvorfra
anvendelse og udbredelse af højtydende computerkraft (High Performance Com-
puting - HPC) udskilles som selvstændige initiativer.
Forslaget foreslås finansieret
under EU’s flerårige finansielle ramme for
perioden
2021-2027 gennem programmerne Digitalt Europa, Connecting Europe-faciliteten
og Horisont Europa samt gennem de deltagende medlemslandes individuelle bi-
drag.
Regeringen er overordnet positiv over for en fortsættelse af EuroHPC, da der er
fokus på at videreudvikle en facilitet med klare forsknings-, sikkerheds- og industri-
perspektiver i forhold til at opnå europæisk teknologiuafhængighed, som kan bi-
drage til at tackle samfundsmæssige udfordringer, lige fra klimaforandringer, grøn
omstilling, bæredygtigt landbrug og, krisestyring til udvikling af medicinsk behand-
ling.
2. Baggrund
Kommissionens forslag KOM(2020)569 til Rådets forordning om oprettelse af et
europæisk fællesforetagende for højtydende databehandling (EuroHPC) er en fort-
sættelse af det eksisterende initiativ Rådets forordning (EU) nr. 2018/1488.
Forslaget er oversendt til Rådet den 18. september 2020 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsendt med hjemmel i traktatens (TEUF) artikel 187 og artikel 188,
stk. 1 og skal behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsproce-
dure i TEUF artikel 294.
3. Formål og indhold
Forslaget er en videreudvikling af det eksisterende EuroHPC, der blev oprettet i
oktober 2018. De væsentligste ændringer er forslaget om en ny indsats for at
skabe sammenhæng mellem de etablerede ressourcer, herunder teknologi-sporet,
28. oktober 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
Anders Mihle
Tel. 72 31 80 46
[email protected]
Side 1/6
kom (2020) 0569 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et europæisk fællesforetagende for højtydende databehandling
2269182_0002.png
hvorfra anvendelse og udbredelse af HPC (High Performance Computing) udskil-
les som selvstændige initiativer.
Forslaget har udgangspunkt i EU-Kommissionens vurdering af, at HPC er en stra-
tegisk ressource for at kunne udvikle databaserede økonomier og øge anvendel-
sen af data. Anvendelse af HPC dækker ud over forskning også virksomheders og
den offentlige sektors behov for computerkraft. Eksempler på anvendelse er per-
sonlig medicin, vejrmodeller, klimaforskning, grøn omstilling, transport og energi,
udvikling, design og fremstilling i industrien, forskning i materialer og ny medicin,
kunstig intelligens og cybersikkerhed.
Fokus i forslaget er at opbygge europæisk HPC-kapacitet, så EU kan følge med
den globale udvikling, og være i stand til at bygge egne exa-størrelse HPC-anlæg
(exa: 10
18
beregninger per sekund).
Aktiviteterne i det foreslåede fællesforetagende er samlet omkring fem hovedsøj-
ler, som i udgangspunktet viderefører det eksisterende EuroHPC, men med en-
kelte justeringer. Forslaget har følgende fem søjler:
(a)
Infrastruktur:
Søjlen vil fortsat fokusere på erhvervelse af supercomputer-
infrastruktur i verdensklasse. Aktiviteterne omfatter indkøb, implemente-
ring og drift af en supercomputerinfrastruktur i verdensklasse, samt en
kvantecomputerinfrastruktur.
(b)
Samling af HPC-tjenester:
Dette er en ny søjle. Der lægges op til øgede
investeringer i HPC-anlæg, som muliggør etableringen og distribueringen
af flere typer anlæg over hele EU, ofte i sammenhæng med nationale an-
læg og ressourcer. Det omfatter også cloud-baserede løsninger, datalagre
med offentlige data, dataressourcer, værktøjer, login løsninger, services
og hjælp til anvendelsen mv. HPC-kapacitet skal dermed opbygges som
et sammenhængende økosystem, og den geografiske placering af anlæg-
gene må ikke udgøre en fordel eller en barriere for anvendelsen.
(c)
Teknologi:
For at øge konkurrenceevnen og adgangen til ny teknologi, er
der en målsætning om teknologisk uafhængighed i den digitale økonomi.
Forslaget lægger op til, at EuroHPC skal understøtte forskning og udvik-
ling af HPC-teknologi og software, samt f.eks. modning af kvantecompu-
tere som teknologi i HPC-anlæg. Desuden skal der udvikles løsninger, der
øger anvendeligheden af HPC, f.eks. inden for kunstig intelligens, data-
analyse og sky-teknologi. Konkret skal der udvikles hard- og software, så
de kommende generationers HPC-anlæg kan bygges med europæisk tek-
nologi, og dermed bidrage til europæisk teknologisk uafhængighed.
(d)
Anvendelse:
Som to nye selvstændige initiativer er der fokus på at maksi-
mere udnyttelsen af HPC-anlæggene. Initiativerne er delt op i henholdsvis
et initiativ om ekspertanvendelse og et initiativ om udbredelse til flere bru-
gere. Initiativet om ekspertanvendelse målrettes eksperter inden for forsk-
ning og erhverv. Gennem videnskabelige excellence-centre skal der ska-
bes miljøer, hvor forskere kan udvikle deres programmer til at kunne ud-
nytte forøgelsen af HPC-kapacitet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/6
kom (2020) 0569 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et europæisk fællesforetagende for højtydende databehandling
2269182_0003.png
Store HPC-behov i erhvervslivets skal også løftes i dette initiativ, f.eks.
med udvikling af værktøjer, der kan anvendes til at samle eksisterende
programmer inden for modellering, simulering, kunstig intelligens og data-
behandling, så HPC-kapaciteten kan udnyttes fuldt ud.
Udbredelse:
Denne søjle var tidligere en del af teknologisøjlen i EuroHPC-
fællesforetagendet og vedrørte hovedsagelig oprettelse og netværk af na-
tionale HPC-kompetencecentre. Det foreslås, at EuroHPC skal indgå ak-
tivt i at fremme brugen af HPC og udvikle de almene kompetencer. Forsla-
get har samtidig fokus på, at det skal ske i tæt samarbejde med nationale
aktører i medlemslandene. Eksempelvis skal de nationale kompetence-
centre som blev etableret af EuroHPC i perioden 2018-20, fortsat udvikles.
Kompetencecentrene og ekspertdrevne excellence-centre skal udvikle al-
mene værktøjer, løsninger og viden om HPC, der kan stilles til rådighed
for en bredere kreds af brugere. De almene kompetencer af arbejdsstyr-
ken i EU skal løftes gennem uddannelse, efteruddannelse og interaktion
med kompetencemiljøer, hvor HPC kan afprøves og erfares.
Forslaget lægger op til, at tidsperioden for initiativet skal strække sig fra 2021-
2033, hvilket går ud
over perioden for EU’s flerårige finansielle
ramme for perio-
den 2021-2027. Der er hermed lagt op til en langsigtet strategiindsats for HPC-
området, der går på tværs af EU's programmer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at væksten i HPC's betydning for videnskaben og den of-
fentlige og private sektor har været ledsaget af en eksponentiel stigning i det inve-
steringsniveau, der kræves for at forblive globalt konkurrencedygtig. Dette har ført
til en udbredt anerkendelse af, at "europæisering" på dette område via en fælles
infrastruktur og fælles brug af eksisterende kapaciteter vil være til gavn for alle.
Dette omfatter medlemsstater, der kan have vanskeligt ved at oprette uafhængige
nationale HPC-infrastrukturer, men som kan yde værdifulde bidrag til og drage
nytte af organiserede og sammenkoblede HPC-kapaciteter på EU-plan.
Kommissionen anfører, at omfanget af de ressourcer, der er nødvendige for at re-
alisere en bæredygtig HPC-infrastruktur og et økosystem i verdensklasse, går ud
over, hvad de enkelte medlemsstater har råd til. Ingen individuel medlemsstat har
de økonomiske midler til at erhverve exaskala-computerkapaciteter og udvikle, er-
hverve og drive det nødvendige exaskala-HPC-økosystem alene og inden for kon-
kurrencedygtige tidsrammer sammenlignet med verdens aktuelt førende lande på
dette område (USA, Kina og Japan). Den viden og de ressourcer, som er tilgæn-
gelige i EU, skal samles for at opbygge et avanceret HPC-økosystem på tværs af
alle værdikædesegmenter, mens investeringer på EU-niveau og resulterende tje-
nester skal koordineres, hvis EU's HPC-databehandlings- og datainfrastruktur skal
være på niveau med de globale konkurrenters.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/6
kom (2020) 0569 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et europæisk fællesforetagende for højtydende databehandling
2269182_0004.png
Kommissionen anfører, at medlemsstater, industri og forskningsmiljøer allerede
samarbejder på nogle områder, heriblandt PRACE, det kontraktlige offentlig-pri-
vate HPC-partnerskab ETP4HPC, det kontraktlige offentlig-private big data-part-
nerskab og GÉANT. EuroHPC bygger på disse samarbejder.
Regeringen er enig i denne vurdering, hvorefter nærhedsprincippet vurderes at
være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Hvad angår erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser, anfører Kommissi-
onen, at forslaget vil gavne medlemsstater, videnskabelige brugere af HPC, indu-
stri (herunder SMV'er), supercomputercentre og borgere. Fællesforetagendet vil
løfte Europas HPC-kapaciteter, have en direkte positiv virkning på samfundsmæs-
sige udfordringer (f.eks. sundhed, miljø og klima), fremstilling og teknik, grundlæg-
gende videnskab og national sikkerhed samt fremme en europæisk forsyningsin-
dustri inden for digitale teknologier.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser, foreslås EuroHPC finansieret
under EU’s flerårige
finansielle ramme for perioden 2021-2027 gennem de kom-
mende programmer Digitalt Europa (17.862.960.000 DKK), Connecting Europe-
faciliteten (1.488.580.000 DKK) og Horisont Europa. Budgettet fra Horisont Eu-
ropa er endnu ikke fastsat.
Såfremt Danmark vælger at deltage i fællesforetagendet, vil Danmark og andre
deltagende medlemsstater også individuelt skulle bidrage med en national medfi-
nansiering, der samlet set er på niveau med EU-finansieringen. Danmark vil desu-
den skulle bidrage med et beløb til administrative omkostninger.
8. Høring
Sagen er sendt i høring den 7. oktober 2002 med frist for høringssvar den 19. ok-
tober 2020.
Der er modtaget høringssvar fra GTS - Godkendt Teknologisk Service, Danske
Universiteter og Dansk Erhverv.
GTS- Godkendt Teknologisk Service har givet følgende bemærkninger til forsla-
get:
GTS-foreningen kan tilslutte sig regeringens linje i forhold til EuroHPC planerne.”
Danske Universiteter har givet følgende bemærkninger til forslaget:
”Danske
Universiteter takker for ovennævnte høring, som er modtaget i høring fra
Uddannelses- og Forskningsministeriet den 7. oktober 2020 Udkastet har været
sendt i høring hos universiteterne.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/6
kom (2020) 0569 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et europæisk fællesforetagende for højtydende databehandling
2269182_0005.png
Danske Universiteter bakker op om en fortsættelse af EuroHPC initiativet, da dette
skal medvirke til, at de danske forskere og studerende kan tilbydes tidsvarende og
stærke databehandlingssystemer. Ydermere er det positivt, at der ønskes en vi-
dere-udvikling af initiativet til at omhandle et sammenhængende HPC økosystem,
som overflødiggør de geografiske placeringer.
Danske Universiteter imødekommer også ønsket om at maksimere udnyttelse af
HPC-anlæggene og at det skal udbredes til flere brugere, hvilket er i tråd med den
nationale strategi. Derfor er kompetenceudvikling og indtænkning af uddannel-
serne væsentlig for udnyttelsen af de nye muligheder, i den offentlige og private
sektor.
Danske Universiteter finder det positivt, at der lægges op til en langsigtet strategi-
indsats for HPC-området, men efterspørger en større klarhed om den nationale
medfinansiering af projektet.”
Dansk Erhverv har givet følgende bemærkninger til forslaget:
”Generelle
bemærkninger
Dansk Erhverv er generelt positive overfor, at der på europæisk niveau investeres
i udvikling og idriftsættelse af teknologi til gavn for borgere og virksomheder, og at
der gennem samarbejde opnås stordriftsfordele, som gør investeringerne rentable
for enkeltlande. Det kan overvejes om store investeringer i HPC er en fremtidssik-
ret løsning, da udviklingen inden for kvanteteknologi forventes at kunne indfri et
langt større potentiale. Men da kvantecomputere endnu er et stykke ude i fremti-
den, og HPC kan anvendes i dag, er det ganske fornuftigt at udnytte dem.
Specifikke bemærkninger
3. Formål og indhold
(c) Teknologi
Ift.
sætningen om, at ”Konkret skal der udvikles hard-
og software så de kom-
mende generationers HPC-anlæg kan bygges med europæisk teknologi, og med
europæisk teknologisk uafhængighed.”, har Dansk Erhverv det udgangspunkt, at
man bør være forsigtig med at stille krav om teknologiers oprindelsesland, da det
kan medføre konkurrenceforvridning og handelspolitiske gengældelsessanktioner
fra de berørte nationer, hvis virksomheder udelukket for det europæiske marked
(særligt Kina og USA).
Derudover mener Dansk Erhverv, at teknologisk uafhængighed er et begreb, som
bør bruges varsom (jf. nedenfor)
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
I regeringens foreløbige generelle holdning, fastslås det, at ”Regeringen er over-
ordnet positiv over for en fortsættelse
af EuroHPC, […] i forhold til at opnå euro-
pæisk teknologiuafhængighed, […]”
Dansk Erhverv mener, at regeringen bør forholde sig kritisk til, hvorledes den øn-
skede teknologiske uafhængighed opnås. Det vil naturligvis være ønskeligt at
have flere europæiske virksomheder, som kan konkurrere med de største globale
tech-virksomheder. Dette må dog ikke ske på bekostning af lige konkurrencevilkår,
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/6
kom (2020) 0569 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om oprettelse af et europæisk fællesforetagende for højtydende databehandling
2269182_0006.png
og teknologisk uafhængighed må ikke blive en undskyldning for at give statsstøtte
til europæiske virksomheder.
Ift. Dansk Erhvervs forbehold overfor anvendelse af begrebet digital suverænitet
(eller strategisk autonomi) henvises i øvrigt til vores høringssvar til
Høring vedr.
EU-Kommissionens
meddelelse ”A New Industrial Strategy for Europe”
(COM(2020) 102 final)
af 20. marts 2020 samt
Bemærkninger vedr. Råd-
skonklusioner om industripolitik
– ”A recovery advancing the transition to-wards
a
more dynamic, resilient and competitive European industry”
af 5. oktober 2020.
Begge kan findes på
https://www.danskerhverv.dk/radgivning/horingssvar/horings-
svar-2020/”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positive til forslaget til
forordning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv over for en fortsættelse af EuroHPC. Regeringen
støtter et fokus på at videreudvikle en facilitet med klare forsknings-, sikkerheds-
og industriperspektiver, herunder i forhold til at opnå europæisk teknologiuaf-
hængighed, og som kan bidrage til at tackle samfundsmæssige udfordringer, lige
fra klimaforandringer, grøn omstilling, bæredygtigt landbrug og krisestyring til ud-
vikling af medicinsk behandling.
Regeringen er positiv over for en finansieringsmodel, hvor finansiering af indkøb af
infrastruktur indgår i en samlet pulje. For så vidt angår de deltagende landes indi-
viduelle bidrag og administrative omkostninger, finder regeringen, at der er behov
for yderligere information om finansieringsmodellen og de konkrete omkostninger
for deltagelse.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er vigtigt at understøtte udbredel-
sen og det brede optag af HPC som led i det kommende program for det Digitale
Europa. Det er vigtigt for regeringen, at både den offentlige og private sektor får
adgang til computerkraft i verdensklasse. Det er derfor vigtigt for regeringen, at
den almene anvendelse af HPC koordineres med andre initiativer for det kom-
mende program for det Digitale Europa, særlig netværket af europæiske digitale
innovationshubs.
Regeringen har fokus på kriterierne for og de sikkerhedsmæssige aspekter vedrø-
rende tredjelandes deltagelse i partnerskabet.
Regeringen lægger stor vægt på, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne om
EU’s
næste flerårige finansielle ramme efter 2027.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/6