Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0577 Bilag 1
Offentligt
2283019_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Dato
J. nr.
16. november 2020
2020-2170
Kommissionens ændringsforslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2018/1139, hvad angår Den Europæiske Unions
Luftfartssikkerhedsagenturs (EASA) kapacitet til at fungere som
præstationsevalueringsorgan for det fælles europæiske luftrum
KOM (2020) 577
1
Resumé
Kommissionen ønsker med det fremsatte forsalg at etablere en permanent
Performance Review Body (PRB)-funktion, der udøves af Den Europæiske
Unions Luftfartssikkerhedsagentur (EASA). Etableringen af denne funktion
kræver en række ændringer, for dels at oprette det nye organ i EASA, og dels
for at sikre at PRB etableres med den nødvendige uafhængighed, ekspertise,
og de påkrævet ressourcer til at løse de opgaver, som foreslås i det omarbej-
dede forslag til SES II+.
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser, medmindre
Danmark vælger at lave et frivilligt økonomisk bidrag til PRB.
Det er på nuværende tidspunkt uklart i hvilket omfang at forslaget vil have
erhvervsøkonomiske konsekvenser, dog vil der kunne komme øgede omkost-
ninger for luftfartsselskaberne ved etablering.
Regeringen støtter overordnet forslaget og stiller sig positiv overfor oprettel-
sen af en PRB-funktion med den beskrevet organisatoriske og økonomiske
uafhængighed, samt de nødvendige kompetencer og ekspertviden. Dette vide-
refører den proces, der allerede er etableret i dag, men hvor godkendelserne
vil ske i regi af en af kommissionen uafhængig myndighed.
2
Baggrund
Europa-Kommissionen (Kommissionen) fremsatte den 22. september den revi-
derede SES II+ pakke, som består af et forslag til en omarbejdning af forord-
ning om gennemførelsen af det fælles europæiske luftrum (SES) ved KOM
(2020) 579 og ændringsforslag til grundforordningen (EU) 2018/1139 ved
KOM (2020) 577. Den samlede reviderede SES II+ pakke indeholder regler, der
kom (2020) 0577 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagenturs kapacitet at fungere som præstationsevalueringsorgan
2283019_0002.png
skal styrke implementeringen af det fælles europæiske luftrum til gavn for bor-
gerne, luftrumsbrugerne og klimaet. SES blev lanceret af Kommissionen i 2004
og 2009 med lovpakkerne SES I og SES II. I 2013 fremsatte Kommissionen for-
slag til en SES II+ pakke, der dog aldrig blev vedtaget. Det nye forslag er en re-
videret udgave af dette forslag.
Med forslaget ønsker Kommissionen at etablere en permanent Performance
Review Body (PRB)-funktion, der udøves af Den Europæiske Unions Luftfarts-
sikkerhedsagentur (EASA). Etableringen af denne funktion kræver en række
ændringer, for dels at oprette det nye organ i EASA, og dels for at sikre at PRB
etableres med den nødvendige uafhængighed, ekspertise, og de påkrævet res-
sourcer til at løse de opgaver, som foreslås i det omarbejdede forslag til SES
II+. Ændringsforslaget er derfor i høj grad kendetegnet ved, at den fastsætter
strukturen af PRB, sikrer uafhængigheden fra EASA og specificerer kompeten-
cerne til de nyoprettede funktioner i PRB.
PRB’s rolle og opgaver vil blive hjemlet
i det omarbejdede forslag til SES II+, og
de to forslag er derfor indbyrdes afhængige.
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 21. oktober 2020.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TFEU artikel 100, stk. 2, og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TFEU artikel 294. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
3
Formål og indhold
Side 2/10
Kommissionens overordnede formål med SES II+ pakken er at forbedre den
samlede effektivitet af den måde, hvorpå det europæiske luftrum er organiseret
og styret, gennem en reform af den industri, der leverer luftfartstjenester
(ANS). Et vigtigt element heri er etableringen af en permanent Performance
Review Body (PRB).
Ændringsforslaget fastlægger sammensætningen af og de relevante krav til or-
ganerne og funktionsindehaverene med henblik på at gøre det muligt for EASA
at fungere som PRB. De opgaver og beføjelser, der skal tildeles EASA til disse
formål, er fastlagt i det omarbejdede forslag til SES II+. De omfatter vurdering
og godkendelse af de udpeget lufttrafiktjenesteudbyders præstationsplaner,
rådgivning til Kommissionen vedrørende Network Performance Plan, overvåg-
ning af Performance og verifikation af enhedsrater for udbydere af lufttrafiktje-
nester.
PRB eksisterer i dag som et rådgivende organ i Kommissionen med ekspertise
inden for lufttrafikstyring og økonomisk regulering. PRB’s opgave har hidtil
været at assistere Kommissionen i dens vurdering af lufttrafiktjenesteudbyders
præstationsplaner.
kom (2020) 0577 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagenturs kapacitet at fungere som præstationsevalueringsorgan
2283019_0003.png
Implementeringen af det fælles europæiske luftrum (SES)
Kommissionen foreslår, at PRB-funktionen
administrativt integreres i EASA’s
organisation i forhold til at kunne løse de opgaver og udøve de beføjelser, som
er beskrevet i det omarbejdede forslag til SES II+ forordningen.
Endvidere foreslår Kommissionen, at EASA i sin rolle som PRB, efter anmod-
ning, skal give teknisk assistance til Kommissionen, særligt i form af gennemfø-
relse af tekniske inspektioner, tekniske undersøgelser, gennemgang af overhol-
delse af gældende krav mv., samt bidrage til gennemførelsen af ATM-master-
planen, herunder udvikling og implementering af SESAR-programmet.
Den interne organisering af PRB
For at kunne udføre sine opgaver vedrørende Performance review etableres der
fire enheder i PRB:
Regulatory Board for Performance Review
bestående af ni medlemmer med
relevant erfaring vedrørende ATM eller økonomisk regulering, som giver udta-
lelser til udkast af Director for Performance review’s udtalelser eller henstillin-
ger vedrørende de opgaver, der er specificeret i det omarbejdede forslag til SES
II+. Ligeledes giver Regulatory Board for Performance Review udtalelser til
EASA’s bestyrelse
fx vedrørende udnævnelser, aktiviteter og aktivitetsplanen.
Beslutninger træffes med simpelt flertal.
Director for Performance Review
bestående af én person med relevant erfa-
ring vedrørende ATM eller økonomisk regulering, og som er den juridiske re-
præsentant for PRB i forbindelse med daglig administration, udarbejdelse og
vedtagelse af udtalelser, henstillinger eller beslutninger, samt gennemførelsen
af aktiviteter i forhold til gennemgang af præsentations planer og udarbejdelse
af PRB-budget mv.
Advisory Board for Performance Review
bestående af ét medlem fra hvert
medlemslands tilsynsmyndighed på området, der udvælges af myndigheden
selv, og som udveksler oplysninger om det nationale tilsynsarbejde og herunder
bedste praksis og procedurer for tilsynsarbejdet, samt udarbejder udtalelser og
anbefalinger til vejledningsmateriale, der skal udstedes af PRB.
Appeal Board for Performance Review
bestående af seks medlemmer udvalgt
fra de nationale tilsynsmyndigheder, konkurrencemyndigheder eller en anden
europæisk eller national institution med relevant erfaring i luftfartssektoren, og
som træffer afgørelser om appel mod PRB-afgørelser uden opsættende virk-
ning.
Side 3/10
kom (2020) 0577 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagenturs kapacitet at fungere som præstationsevalueringsorgan
2283019_0004.png
Kommissionen foreslår, at PRB juridisk er repræsenteret af dets Director for
Performance review, ligesom forslaget indeholder afklaring af EASA’s eksiste-
rende bestyrelsesfunktioner i relation til PRB, og i henhold til budget, etable-
ring af intern struktur og håndtering af interessekonflikter mv.
Kommissionen foreslår, at EASA’s bestyrelse formelt tildeles enkelte beføjelser
i henhold til performance review, herunder formelt at udpege Director for Per-
formance review, medlemmerne af Regulatory Board for Performance Review
og medlemmerne af Appeal Board for Performance Review. Samt udarbejde
procedurer, kommunikations planer, samarbejdsaftaler med tredjelande og
mekanismer for konsultationer af interessenter. Disse beføjelser er hovedsage-
ligt underlagt konsultationer og positive tilkendegivelse fra Regulatory Board
for Performance Review.
Arbejdsgang
Kommissionen foreslår, at der hvert år udarbejdes et selvstændigt afsnit til
EASA’s aktivitetsprogram vedrørende performance review aktiviteter.
Director
for Performance review skal udarbejde udkastet hertil, som skal godkendes af
Regulatory Board for Performance Review.
I PRB’s arbejde, foreslår Kommissionen, at PRB forpligtes til tidligt i processen
at konsultere relevante interessenter, og hvis relevant konkurrencemyndighe-
der. Dertil foreslår Kommissionen krav til åbenhed og gennemsigtighed ved at
sikre offentlig adgang til informationer og dokumenter. PRB forpligtes til selv
at implementere procedurer, der afspejler dette.
Finansielle krav
Kommissionen foreslår, at PRB-funktionen gøres økonomisk uafhængig fra
EASA, ved at budgettet forbundet med indtægter og udgifter til performance
review adskilles fra det øvrige budget i EASA.
Kommissionen foreslår, at finansieringen af PRB sker adskilt fra EASA og skal
komme fra:
Gebyrer fra udpegede lufttrafiktjenesteudbydere for tjenester relateret
til præstationsplanvurdering, præstationsmålsætning og overvågning af
præstationsmålene.
Årlige bidrag fra udpegede lufttrafiktjenesteudbydere baseret på de år-
lige anslåede udgifter til aktiviteterne til præstationsevaluering, som fo-
reslås i det omarbejdede forslag til SES II+ for hver kategori af den ud-
peget lufttrafiktjenesteudbydere.
Side 4/10
kom (2020) 0577 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagenturs kapacitet at fungere som præstationsevalueringsorgan
2283019_0005.png
Frivilligt økonomisk bidrag fra medlemsstaterne eller de nationale til-
synsmyndigheder.
Gebyrer for publikationer og enhver anden service, der leveres af PRB.
Bidrag fra tredjelande eller andre enheder, forudsat at et sådant bidrag
ikke kompromitterer uafhængigheden og upartiskheden af PRB.
Side 5/10
Kommissionen foreslår, at PRB opretter en reservefond svarende til ét års ud-
gifter for at sikre kontinuiteten i dens funktioner og udførelsen af dens opgaver.
Afsluttende bestemmelse
Kommissionen foreslår, at PRB skal være åben for deltagelse af tredjelande, der
har indgået aftaler med Unionen og efterlever relevante europæiske regler for
lufttrafikstyring.
4
Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen behandles i Europa-Parlamentets transportudvalg (TRAN-udvalget).
5
Nærhedsprincippet
Artikel 100, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde giver
EU ret til at handle på dette område, som er et område med delt kompetence.
For så vidt angår ændringsforslaget, falder beføjelsen til at vurdere og god-
kende præsentationsplanerne allerede under Kommissionskompetence, hvor-
for oprettelsen af PRB med de beføjelser, som følger, vurderes at overholde
nærhedsprincippet.
6
Gældende dansk ret
Området er i dag reguleret af de gældende EU-forordninger.
7
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har kun statsfinansielle konsekvenser, såfremt Danmark vælger at
lave et frivilligt økonomisk bidrag til PRB.
kom (2020) 0577 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagenturs kapacitet at fungere som præstationsevalueringsorgan
2283019_0006.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige konsekvenser for samfundsøkono-
mien.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det er endnu uklart, i hvilken grad forslaget medfører erhvervsøkonomiske
konsekvenser i Danmark. De primære omkostninger for oprettelsen og driften
af PRB vil lægges over på tjenesteudbyderene, som i Danmark er Naviair, der
kan inkludere dem i deres costbaser, hvorved det i sidste ende er luftrumsbru-
gerne, der skal betale.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8
Høring
Side 6/10
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for transport med frist den fre-
dag den 16. oktober 2020.
Der er modtaget følgende høringssvar:
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har modtaget høringen om revision af EASA-forordningen d.
25. september 2020.
Forslaget hænger sammen med Kommissionens forslag (KOM (2020) 579) om
revision af Single European Sky 2+.
Nærværende høringssvar skal derfor ses i sammenhæng med høringssvaret til
forslaget om revisionen af Single European Sky 2+.
Dansk Erhverv støtter generelt en sikker og effektiv trafikstyring af den euro-
pæiske luftfart.
Implementeringen af Single European Sky er i den henseende et vigtigt skridt
på vejen.
Dansk Erhverv støtter overordnet Kommissionens forslag til revision af EASA-
forordningen vedr. et Performance Review Body.
kom (2020) 0577 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagenturs kapacitet at fungere som præstationsevalueringsorgan
2283019_0007.png
Dansk Erhverv kan støtte tilgangen om, at det nye Performance Review Body
etableres med tilstrækkelig uafhængighed, der sikrer adskillelse mellem udfø-
relsen af opgaverne vedrørende ’performance’ for det fælles europæiske luft-
rum og agenturets aktiviteter som sikkerhedsmyndighed.
Der lægges op til, at finansieringen af det nye Performance Review Body skal
findes ved gebyrer og afgifter pålagt luftfartstjenesteudbydere. Det er i den for-
bindelse vigtigt, at de økonomiske byrder står mål med fordelene ved det nye
organ, og at luftfartsbranchen i sidste ende ikke unødigt rammes i en i forvejen
vanskelig økonomisk situation som følge af covid-19.
Der henvises i øvrigt til høringssvaret for forslaget om revision af Single Euro-
pean Sky 2+.
Naviair:
Naviair skal først og fremmest takke for muligheden for at komme med be-
mærkninger til forslagene om hhv. SES II+ og PRB. Vi er godt i gang med at se
på det store materiale og delelementerne heri for at se nærmere på, hvilken po-
tentiel indflydelse det vil komme til at have på Naviairs virksomhed.
Umiddelbart forekommer SES II+ til at være fremtidsorienteret i forhold til at
omfatte droneområdet og have fokus på miljø og datadeling
alle områder,
som vi finder særdeles relevante, men samtidig ser vi også forslaget i sin nuvæ-
rende form som blivende et omfattende opgør med den eksisterende struktur
på luftfartsområdet i Danmark og for Naviair som samlet virksomhed.
Vi ser frem til at arbejde mere med materialet og deltager meget gerne i udar-
bejdelse af nærmere analyser af konsekvenser ved forslaget.
Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) og DI Transport
EU-specialudvalg for Transport: Bemærkninger til Kommissionens forslag til
revision af SES II+ samt EASA-forordningen
Transportministeriet har med mail af 25. september 2020 anmodet om eventu-
elle kommentarer til ovennævnte forslag fra EU-Kommissionen. Nedenstående
bemærkninger afgives på vegne af Brancheforeningen Dansk Luftfart og DI
Transport.
Formålet med forslaget til revision af Single European Sky Act II+ er, at sikre
realiseringen af det overordnede formål om forbedring af effektiviteten i styrin-
gen af EU’s luftrum. Forslaget skal således rette op på nuværende ineffektivitet
i systemet, der ikke mindst betyder, at de betydelige forventninger om brænd-
stofeffektivisering, der er indeholdt i de oprindelige SES-mål, aldrig er blevet
realiseret.
Side 7/10
kom (2020) 0577 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagenturs kapacitet at fungere som præstationsevalueringsorgan
2283019_0008.png
Vi støtter op alle initiativer, der effektivt vil medvirke til effektivisering af luft-
rumsstyringen. Det gælder reduktion af omkostninger ved benyttelse af luft-
rummet, og ikke mindst realiseringen af den brændstofeffektivisering, som
SES-pakken, og senest Green Deal, har givet et endnu uopfyldt løfte om. Vi skal
i sammenhæng med brændstofeffektivisering henvise til, at netop effektivise-
ringen af luftrummet indgår som en central forudsætning i Luftfartens Klima-
partnerskabs anbefalinger. For de samlede danske luftfartsemissioner indreg-
nes SES-bidraget med 4 % i forhold til realisering af målsætningerne for 2030.
Der lægges med forslaget op til en række præciseringer og opstramninger af de
gældende regler. Forslaget synes at indeholde flere gode elementer, f.eks. mu-
ligheden for takstrabat, når en bruger flyver med bæredygtigt flybrændstof
samt en betoning af, at det samlede netværk er vigtigere end lokale hensyn. Det
er naturligvis positivt.
Der lægges op til, at der på overordnet EU-plan årligt fastlægges mål for det
samlede netværk. Det er således mål som de enkelte medlemsstater er forplig-
tet til at indarbejde i de nationale planer, og som skal godkendes af Perfor-
mance Review Body (PRB). I tilfælde af non-compliance følger en omstændelig
3-trins proces, hvorefter PRB ultimativt kan fastlægge det pågældende lands
mål. Det fremgår ikke af teksten om PRB har sanktionsmuligheder, såfremt det
pågældende land ikke opfylder målsætningerne. Det har betydning for forsla-
gets reelle effektivitet, og bør klarlægges. Det bemærkes hertil, at forslaget
alene indeholder sanktionsbestemmelser fra den enkelte medlemsstat overfor
dens egne aktører.
Vi føler os ikke betrygget i, at ændringerne reelt vil sikre den fornødne effektivi-
sering af luftrummet og dermed vil kunne levere på den lovede emissionsre-
duktion.
Vi anbefaler derfor, at Danmark i den videre proces prioriterer lovgivningens
kapabilitet til at levere på de overordnede mål. Det kan i den forbindelse over-
vejes at arbejde for, at forordningens tekster styrkes med henblik på at øge om-
fanget af ”free route airspace” i den sydlige del af EU / EØS-territoriet.
Det tan-
kesæt praktiseres allerede i Nordeuropa, først indført i det dansk-svenske luft-
rum og siden udbygget i det meste af Borealis-alliancens område - fra de balti-
ske lande i øst til Island i vest. Der er derfor ikke udfordringer med zig-zag flyv-
ninger i den nordligste del af Europa, og dermed heller ikke med at realisere
brændstofeffektiviseringer. Problemerne ligger fra Tyskland og sydpå. Det for-
hold er præcis grunden til, at klimapartnerskabet ikke indregner 10 %, men 4 %
i effektiviseringspotentiale.
Forslaget lægger endvidere op til en organisatorisk adskillelse mellem den nati-
onale myndighed og de aktører myndigheden skal føre tilsyn med. Flere lande,
herunder Danmark, har gennemført en sådan adskillelse. Forslaget giver de
Side 8/10
kom (2020) 0577 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagenturs kapacitet at fungere som præstationsevalueringsorgan
2283019_0009.png
lande, der endnu ikke har gennemført separationen 48 måneder til at gennem-
føre den. Adskillelsen er et vigtigt element i effektiviseringen, så vi anbefaler
derfor, at Danmark arbejder for en væsentlig kortere frist.
Formålet med ændringer i EASA-forordningen er at etablere hjemmel for, at
EASA kan varetage rollen som Performance Review Body, jf. SES-forordnin-
gen. Vi er enige i målet om uafhængighed fra andre ATM-interesser, men anbe-
faler dog, at det grundig overvejes om den rolle er forenelig med EASA’s pri-
mære opgave som luftfartssikkerhedsorgan.
Vi har derudover ikke andre bemærkninger til forslaget om EASA-forordnin-
gen.
Vi står naturligvis til rådighed for videre dialog.
Organisationer, som har afgivet hørings, men ikke havde bemærkninger:
9
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Side 9/10
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandes holdning vil være betinget af deres holdning
til de dele af det omarbejdede forslag til SES
II+, hvori PRB’s rolle og opgaver
bliver hjemlet.
10 Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet forslaget og stiller sig positiv overfor oprettelsen
af en PRB-funktion med den beskrevet organisatoriske og økonomiske uaf-
hængighed, samt de nødvendige kompetencer og ekspertviden. Dette viderefø-
rer den proces, der allerede er etableret i dag, men hvor godkendelserne vil ske
i regi af en af kommissionen uafhængig myndighed. Regeringen finder det en
den forbindelse vigtigt, at hvis PRB fremadrettet placeres i EASA, skal det sik-
res at EASA med ændringsforslaget ikke får direkte finansiering gennem en
route afgifter.
Det er endvidere vigtigt for regeringen,
at beføjelserne til PRB ikke inkluderer
muligheden for, at PRB kan sanktionere lufttrafiktjenesteudbydere, for mang-
lende overholdelse af deres performance planer mv. Regeringen mener i stedet,
at dette er en national kompetence, som tilhører den nationale certificerende
og eventuelt designerende myndighed.
Regeringens endelig holdning til forslaget vil være betinget af udfaldet af det
omarbejdede forslag til SES II +, da det er denne forordning der fastlægger
hvor vidtgående beføjelser PRB vil få.
kom (2020) 0577 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagenturs kapacitet at fungere som præstationsevalueringsorgan
2283019_0010.png
11 Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10/10