Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0590 Bilag 1
Offentligt
2271698_0001.png
30. oktober 2020
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse om en kapitalmarkedsunion for menne-
sker og virksomheder
ny handlingsplan, KOM (2020) 590
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 24. september 2020 en ny handlingsplan
for EU’s kapitalmarkedsunion.
Kapitalmarkedsunionen har til formål at udvikle EU-landenes finansielle
markeder og derved gøre det lettere og mere attraktivt for virksomheder,
herunder små og mellemstore virksomheder, husholdninger og institutio-
nelle investorer (fx pensionsselskaber) at opnå finansiering og investere
på tværs af EU-landene. Det skal styrke EU-landenes økonomier, fremme
investeringer og skabe arbejdspladser, bl.a. inden for den grønne omstil-
ling.
Der er generel opbakning fra EU-landene til at arbejde videre på grundlag
af Kommissionens handlingsplan og til fortsat at prioritere arbejdet med
kapitalmarkedsunionen. Det ventes at ECOFIN den 1. december 2020 skal
behandle rådskonklusioner om handlingsplanen for kapitalmarkedsunio-
nen. Kommissionen ventes i opfølgning på handlingsplanen at fremsætte
konkrete forslag, som derefter skal vedtages af Rådet og Europa-Parla-
mentet.
Regeringen støtter generelt formålet med kapitalmarkedsunionen og at ar-
bejdet har et stærkt fokus på bæredygtige investeringer og digitalisering af
finansielle tjenesteydelser. Regeringen finder, at Kommissionens hand-
lingsplan præsenterer en række tiltag, der potentielt kan bidrage til at
fremme kapitalmarkedsunionen. Regeringen finder generelt, at der med
fordel bør fokuseres på tiltag, som kan levere størst merværdi for videre-
udvikling af kapitalmarkedsunionen, og som der samtidig er størst konsen-
sus om blandt EU-landene. Regeringen vil tage stilling til konkrete forslag
fra Kommissionen, når de måtte blive fremsat.
2. Baggrund
Kommissionen præsenterede den 24. september 2020 en ny handlingsplan
for EU’s kapitalmarkedsunion (”Capital Markets Union” –
CMU).
kom (2020) 0590 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kapitalmarkedsunionen
2271698_0002.png
2/12
Kommissionen, EU-landene og Europa-Parlamentet har de senere år arbej-
det på at fremme en kapitalmarkedsunion i form af en styrkelse af det fi-
nansielle indre marked for alle EU-lande.
Kapitalmarkedsunionen er en samlebetegnelse for forskellige EU-tiltag
gældende for alle EU-lande, der har til formål at udvikle landenes finan-
sielle markeder og gøre det lettere og mere attraktivt for virksomheder,
herunder små og mellemstore virksomheder (SMV’er), husholdninger og
institutionelle investorer (fx pensionsselskaber) at opnå finansiering og in-
vestere på tværs af EU-landene. Det skal styrke EU-landenes økonomier,
fremme investeringer og skabe arbejdspladser, bl.a. inden for den grønne
omstilling.
Arbejdet med kapitalmarkedsunionen skal ses i lyset af, at kapitalmarke-
derne i EU på trods af en række tiltag fortsat ikke udgør en reel alternativ
eller væsentlig finansieringskilde for virksomheder i forhold til bankfinan-
siering. I det tilfælde, der måtte være udfordringer med at opnå banklån,
kan virksomheder potentielt befinde sig i en situation med meget begræn-
set adgang til finansiering, en såkaldt kreditklemme. En veludviklet kapi-
talmarkedsunion kan bidrage til at mindske konsekvenser af en kredit-
klemme.
Kommissionen offentliggjorde i 2015 en handlingsplan,
1
som er opdateret
i 2017.
2
Kommissionen har siden 2015 fremsat en række forslag i regi af
kapitalmarkedsunionen. Rådet og Europa-Parlamentet har vedtaget de fle-
ste af forslagene, som for eksempel en EU-ramme for dækkede obligatio-
ner, herunder realkreditobligationer.
3
Kommissionen fremhæver, at der er
gjort betydelige fremskridt, men at der fortsat er meget, der skal gøres.
ECOFIN vedtog den 5. december 2019 rådskonklusioner om vejen frem
for kapitalmarkedsunionen. Konklusionerne fastlægger EU-landenes prio-
riteter for arbejdet med kapitalmarkedsunionen. ECOFIN opfordrede bl.a.
Kommissionen til at analysere og vurdere tiltag inden for bl.a. finansiering
af virksomheder, hindringer for grænseoverskridende investeringer, over-
gang til bæredygtige økonomier, styrkelse af detailinvestorers deltagelse
på kapitalmarkeder samt digitalisering.
Til at fremme arbejdet med den nye handlingsplan, nedsatte Kommissio-
nen i 2019 derudover et såkaldt højniveauforum bestående af eksperter og
1
Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for etablering af en kapitalmarkeds-
union, KOM (2015) 468.
2
Kommissionens meddelelse om midtvejsevalueringen af handlingsplanen for kapital-
markedsunionen, KOM (2017) 292.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/2160 af 27. november 2019 om
ændring af forordning (EU) nr. 575/2013, for så vidt angår eksponeringer i form af dæk-
kede obligationer og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/2162 af 27. no-
vember 2019 om udstedelse af dækkede obligationer og offentligt tilsyn med dækkede
obligationer og om ændring af direktiv 2009/65/EF og 2014/59/EU.
kom (2020) 0590 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kapitalmarkedsunionen
2271698_0003.png
3/12
sektorrepræsentanter med henblik på at anbefale nye tiltag. Højniveaufo-
rummet offentliggjorde den 10. juni 2020 sin rapport indeholdende i alt 17
klynger af anbefalede tiltag. Tiltagene vedrørte finansiering af virksomhe-
der, markedsinfrastruktur, detailinvesteringer og tværgående emner som
kildeskat på investeringer, insolvensbehandling og finansielt tilsyn. Kom-
missionens handlingsplan afspejler i høj grad anbefalingerne fra højni-
veauforummet.
Kommissionen fremhæver, at det videre arbejde med kapitalmarkedsunio-
nen er aktualiseret i lyset af COVID-19-krisen, hvor fremskridt med kapi-
talmarkedsunionen kan bidrage til den økonomiske genopretning efter kri-
sen.
Kommissionens handlingsplan for kapitalmarkedsunionen skal endvidere
ses i sammenhæng med Kommissionens handlingsplan for digitalisering af
finansielle tjenesteydelser også fremsat 24. september 2020
4
og en kom-
mende ny handlingsplan for bæredygtig finansiering.
ECOFIN havde en første, indledende drøftelse af handlingsplanen den 6.
oktober 2020 og det ventes, at ECOFIN den 1. december 2020 skal be-
handle rådskonklusioner om handlingsplanen for kapitalmarkedsunionen.
Lovgivningsmæssige forslag fra Kommissionen, der fremsættes som led i
arbejdet med kapitalmarkedsunionen, skal som udgangspunkt vedtages af
både Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige EU-
lovgivningsprocedure.
3. Formål og indhold
Kommissionen præsenterer i handlingsplanen en række tiltag, som Kom-
missionen forventes at fremsætte de kommende år. Tiltagene indebærer
flere kommende lovgivningsmæssige initiativer, herunder bl.a. revisioner
af eksisterende direktiver og forordninger, samt en række ikke-lovgiv-
ningsmæssige tiltag. Kommissionen planlægger at præsentere de første til-
tag primo 2021 og derefter løbende over de følgende tre år.
Handlingsplanen rummer i alt 16 klynger af tiltag. Tiltagene skal under-
støtte tre overordnede målsætninger:
Fremme af finansiering af virksomheder (tiltag 1-6).
Øge opsparinger og langsigtede investeringer (tiltag 7-9).
Styrket indre marked for kapitalinvesteringer (tiltag 10-16).
Fremme af finansiering af virksomheder (tiltag 1-6)
Tiltagene har generelt til formål at støtte en grøn, digital, inklusiv og mod-
standsdygtig økonomisk genrejsning ved at gøre finansiering mere tilgæn-
gelig for EU-landenes virksomheder,
herunder SMV’er,
særligt i form af
4
Kommissionens meddelelse om en strategi for digital finans for EU, KOM (2020) 591.
kom (2020) 0590 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kapitalmarkedsunionen
4/12
egenkapital (aktiekapital mv.) og langsigtede investeringer. Tiltagene ved-
rører:
Øget synlighed af virksomheder for investorer på tværs af grænser (tiltag
1).
Kommissionen vil ultimo 2021 fremsætte forslag til oprettelse af en
digital fællesadgang for offentlige virksomhedsoplysninger (European
Single Access Point
ESAP), der skal give investorer og andre adgang til
finansielle-, ikke-finansielle og bæredygtighedsrelaterede informationer på
tværs af EU. Tiltaget ventes at indebære en øget harmonisering af offent-
liggørelse af virksomhedsdata og så vidt muligt bygge på eksisterende da-
tabaser, registre mv. for at undgå at øge virksomhedernes indberetnings-
byrde.
Styrket adgang til børsmarkederne for SMV'er (tiltag 2).
Kommissionen
vil ultimo 2021 vurdere, hvorvidt reglerne for børsnotering understøtter
adgangen til markedsbaseret finansiering for SMV'er (fx aktiekapital), sær-
ligt med henblik på at reducere omkostningerne ved børsnotering.
Styrkelse af investeringsfonde rettet mod langsigtede investeringer (tiltag
3).
Kommissionen vil ultimo 2021 fremsætte forslag til revision af forord-
ningen om europæiske investeringsfonde ("European Long-term Invest-
ment Funds"
ELTIF) med henblik på at øge langsigtet finansiering til
SMV'er.
Tilskyndelse til langsigtede investeringer og investeringer i egenkapital
(tiltag 4).
Kommissionen vil som led i gennemgangen af forsikringsdirek-
tivet (Solvens II), der foretages ultimo 2021, vurdere, om lovgivningsram-
men skal tilpasses for at understøtte, at forsikringsvirksomheder kan fore-
tage flere langsigtede investeringer. Kommissionen vil endvidere, som led
i forslaget til revision af kapitalkravsforordningen ("Capital Requirements
Regulation"
CRR), der forventes fremsat primo 2021, anvende fleksibi-
liteten i Basel-anbefalingerne om kapitalkrav til kreditinstitutter med hen-
blik på at undgå uhensigtsmæssige indvirkninger på bankers investeringer
i egenkapital til SMV'er.
Henvisning af SMV'er til alternative finansieringskilder (tiltag 5).
Kom-
missionen vil ultimo 2021 undersøge muligheden for at indføre et krav om,
at banker skal henvise SMV'er til alternative finansieringskilder, hvis deres
låneansøgning afslås.
Understøttelse af bankers udlån til virksomheder og husholdninger gen-
nem securitisering (tiltag 6).
Kommissionen vil ultimo 2021 foretage en
revision af EU-reglerne for securitisering (dvs. bankernes udstedelser af
værdipapirer med sikkerhed i en pulje af underliggende aktiver, fx virk-
somhedsudlån). Gennemgangen vil have vægt på, om reglerne afspejler
den faktiske risiko. Formålet er at øge brugen af securitisering for at un-
derstøtte bankers udlån til virksomheder og husholdninger, samtidig med
at den finansielle stabilitet i EU bevares.
kom (2020) 0590 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kapitalmarkedsunionen
5/12
Øge opsparinger og langsigtede investeringer (tiltag 7-9)
Tiltagene har generelt til formål at øge langsigtede investeringer og private
opsparinger, så der i højere grad drages fordel af investeringsmuligheder,
som kapitalmarkederne tilbyder, og virksomheder forbedrer deres adgang
til finansiering.
Tiltagene skal styrke forbrugernes finansielle forståelse, styrke investorbe-
skyttelsen samt udbrede brugen af arbejdsmarkedspensioner:
Styrkelse af forbrugernes finansielle forståelse (tiltag 7).
Kommissionen
vil medio 2021 vurdere muligheden for at udvikle en EU-ramme for finan-
sielle kompetencer med henblik på at skabe et fælles begrebsmæssigt
grundlag til brug ved udvikling af undervisningsmateriale og nationale til-
tag under hensyntagen til nærhedsprincippet. Kommissionen vil endvidere
primo 2020 vurdere, hvorvidt der skal fremsættes forslag, hvorved EU-
landene skal fremme foranstaltninger, der styrker forbrugernes viden om
finansielle beslutninger. Dette er allerede gældende i EU-direktivet om
forbrugerkreditaftaler med sikkerhed i fast ejendom, herunder realkreditlån
(boligkreditdirektivet).
Styrkelse af detailinvestorernes tillid til kapitalmarkederne (tiltag 8).
Kommissionen vil primo 2022 vurdere, om der skal foretages ændring af
reglerne for, hvilke oplysninger detailinvestorer skal modtage i forbindelse
med finansiel rådgivning, herunder om investorer skal informeres om al-
ternative produkter fra tredjepart. Kommissionen vil endvidere ultimo
2021/primo 2022 fremsætte forslag til ændring af direktivet for finansielle
instrumenter ("Markets in Financial Instruments Directive"
MIFID II)
med henblik på at ændre kategoriseringen af investorer for at reducere de
administrative byrder for en undergruppe af detailinvestorer, der anses for
at være erfarne i investeringsaktiviteter. Endelig vil Kommissionen hen-
holdsvis ultimo 2021 og primo 2023, med forbehold for en positiv konse-
kvensanalyse, fremsætte forslag om krav til, at finansielle rådgivere skal
have bevis for deres kvalifikationer og viden som rådgivere for detailinve-
storer, samt primo 2022 vurdere, om der bør introduceres et forbruger-
mærke på tværs af EU for godkendte rådgivere.
Udbredelse af arbejdsmarkedspensioner (tiltag 9).
Kommissionen vil bede
den europæiske tilsynsmyndighed for forsikrings- og arbejdsmarkedspen-
sioner (EIOPA) om ultimo 2021 at rådgive om, hvilke typer data og meto-
der, EU-landene kan benytte til at vurdere om givne arbejdsmarkedspensi-
oner sikrer tilstrækkelig økonomisk understøttelse samt give input til ud-
vikling af anbefalinger om bedste praksis for opsætning af et nationalt sy-
stem, der gør det muligt for borgere at følge værdien af deres pensionsop-
sparinger (fx PensionsInfo i Danmark). Kommissionen vil også ultimo
2020 iværksætte et studie af EU-landenes praksis for automatisk opsparing
i arbejdsmarkedspensioner for at udvikle anbefalinger om bedste praksis
for implementering af arbejdsmarkedspensioner.
kom (2020) 0590 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kapitalmarkedsunionen
6/12
Styrket indre marked for kapitalinvesteringer (tiltag 10-16)
Tiltagene har generelt til formål i højere grad at integrere de nationale ka-
pitalmarkeder. Tiltagene adresserer generelt hindringer og forskelligartede
nationale regler, som anses for at hæmme investeringer på tværs af EU-
landene.
En første gruppe af tiltag angår harmonisering af ordninger for bl.a. kilde-
beskatning af investeringer og insolvensbehandling af virksomheder samt
vilkår for aktionærer og deres udnyttelse af stemmerettigheder i virksom-
heder.
Færre byrder ved korrekt kildebeskatning af investeringer (tiltag 10).
Kommissionen vil ultimo 2022 fremsætte lovgivningsmæssigt forslag, der
skal harmonisere skattedefinitioner, -processer, og
–blanketter
vedrørende
kildeskat (afkast af investeringer mv.) på tværs af EU-landene. Forslaget
skal modvirke skatteunddragelse og gøre det lettere for investorer at opnå
den rette skattesats ved kilden.
Mere forudsigelige udfald ved insolvensbehandling af investeringer på
tværs af grænser (tiltag 11).
Kommissionen vil medio 2022 fremsætte for-
slag til en minimumsharmonisering samt øget konvergens for så vidt angår
insolvensbehandling af virksomheder, der ikke er banker. Desuden vil
Kommissionen sammen med den europæiske banktilsynsmyndighed
(EBA) undersøge rapporteringskravene for insolvensbehandling af lån,
hvilket kan føre til lovgivningsmæssigt forslag ultimo 2022, der skal gøre
det muligt at sammenligne processerne for insolvensbehandling på tværs
af EU-landene.
Styrket engagement blandt aktionærer (tiltag 12).
Kommissionen vil hen-
holdsvis ultimo 2021 og ultimo 2023 vurdere, om det er muligt at indføre
en EU-harmoniseret definition af begrebet "aktionær" samt harmonisere
internaktionen mellem investorer og finansielle formidlere med henblik på
at en investor bedre kan udnytte sine stemmerettigheder som aktionær.
En anden gruppe af tiltag vedrører revision af eksisterende regler for han-
delsafvikling og udbud af finansielle tjenesteydelser samt styrkelse af in-
vesteringer på tværs af grænser ved bl.a. øget gennemsigtighed i priser på
handelsplatforme i EU (fx børser) ved konsolidering af handelsinformation
og styrket beskyttelse i forbindelse med investeringer igennem øget hånd-
hævelse og viden om investors rettigheder.
Udvikling af tjenester til handelsafvikling på tværs af grænser (tiltag 13).
Kommissionen vil ultimo 2021 gennemgå forordningen om værdipapir-
centraler ("Central Securities Depository"
CSD) for så vidt angår han-
delsafvikling, herunder adgangen til at udbyde handelsafvikling på tværs
af grænser (passporting) samt under hvilke forhold værdipapircentraler kan
autoriseres til at udbyde banklignende accessoriske ydelser.
kom (2020) 0590 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kapitalmarkedsunionen
2271698_0007.png
7/12
Konsolideret handelsinformation på tværs af EU (tiltag 14).
Kommissio-
nen vil ultimo 2021 fremsætte forslag, der skal etablere en effektiv plat-
form for konsolideret handelsinformation, det vil sige en rapportering af
indgåede handler fra forskellige handelsplatforme (fx børser) på tværs af
EU med henblik på øget prisgennemsigtighed.
Styrket beskyttelse og understøttelse af investeringer i EU (tiltag 15).
Kom-
missionen vil medio 2021 fremsætte forslag, der skal sikre i) konsistente
regler for beskyttelse af investeringer inden for EU, ii) bedre håndhævelse
af reglerne for investeringsbeskyttelse og iii) understøtte flere investerin-
ger ved at samle informationer om investorers rettigheder.
En tredje gruppe fokuserer på en opfølgning i form af gennemgang af reg-
ler for samt beslutninger vedrørende tilsyn med finansielle virksomheder
for at vurdere eventuelle yderligere harmoniseringstiltag eller yderligere
direkte tilsyn fra de fælles tilsynsmyndigheder i EU (ESA'erne - EBA,
EIOPA, ESMA).
Fælles tilsyn af finansielle virksomheder (tiltag 16).
Kommissionen vil ul-
timo 2021 gennemgå reglerne om ESA'erne for at vurdere behov for for-
slag om yderligere harmonisering og styrket koordination af tilsyn med fi-
nansielle virksomheder eller alternativt mere direkte tilsyn fra ESA'erne.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet støtter generelt arbejdet med en kapitalmarkedsunion.
Europa-Parlamentet vedtog en egeninitiativbetænkning om kapitalmar-
kedsunionen den 8. oktober 2020.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant, da der er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
7. Konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser, da der alene er tale
om en meddelelse med overvejelser om mulige tiltag.
Det kan generelt have positive samfunds- og erhvervsøkonomisk konse-
kvenser at fremme finansiering af virksomheder, forbedre de finansielle
markeders funktion (markedsinfrastruktur), styrke detailinvestorers delta-
gelse på og gavn af kapitalmarkeder, samt imødegå barrierer for grænse-
overskridende investeringer, i det omfang det sker med øje for fastholdelse
af høj investorbeskyttelse og den finansielle stabilitet samt at fordelene ved
de enkelte forslag vejes op imod omkostningerne. Potentielle positive og
negative statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske
kom (2020) 0590 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kapitalmarkedsunionen
2271698_0008.png
8/12
konsekvenser vil afhænge af hvordan de enkelte initiativer konkret udfor-
mes.
8. Høring
Handlingsplanen har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den
finansielle sektor med frist for bemærkninger den 8. oktober 2020.
Nedenfor sammenfattes hovedindholdet af de indkomne høringssvar fra
Nationalbanken, Forbrugerrådet Tænk, Finansforbundet, Finans Danmark
(FIDA) og Forsikring & Pension (F&P). Eksportkreditfonden havde ingen
bemærkninger.
Nationalbanken er positivt stemt over for Kommissionens handlingsplan
og finder, at gennemsigtighed og standarder vil styrke investorernes infor-
mationsgrundlag i forhold til prisfastsætning af aktiver og hensyntagen til
risici.
Nationalbanken finder det væsentligt at man i forbindelse med lovarbejde
holder for øje, at den finansielle regulering, herunder kapitalkrav og regn-
skabsmæssige regler afspejler de faktiske risici, som finansielle institutio-
ner tager. Nationalbanken fremhæver to eksempler som er evt. tilpasning
af den finansielle regulering med formål om accelerering af den grønne
omstilling og securitisering samt den regnskabsmæssige behandling heraf.
Forbrugerrådet Tænk støtter handlingsplanen og de strategiske mål.
Forbrugerrådet Tænk støtter et generelt forbud mod formidlingsprovision
blandt finansielle institutioner, idet de anses som værende uigennemsigtige
og skævvridende provisioner samt tilskynder til anbefaling af dyrere og
mindre fordelagtige investeringsprodukter for detailkunderne.
Finansforbundet finder, at handlingsplanen har et relativt højt ambitions-
niveau med gode tiltag, men er skeptisk overfor visse elementer.
Finansforbundet er positivt stemt over for fokus på langsigtede investerin-
ger og finansieringsforhold, som bl.a. den bæredygtige omstilling er af-
hængig af.
Finansforbundet er betænkelig over for forslag vedr. skatteområdet, idet
Kommissionens påstand om uberettigede skatteincitamenter i forbindelse
med lånefinansiering i medlemslande ikke er underbygget og der skulle
nødigt opbygges hindringer for kreditgivning.
Finansforbundet finder det vigtigt, at der ikke opbygges overdrevne kom-
plekse strukturer og markeder i et forsøg på at forbedre bankernes kredit-
givning til virksomheder, herunder ved brug af securitisering.
kom (2020) 0590 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kapitalmarkedsunionen
2271698_0009.png
9/12
Finansforbundet er positivt stemt over for forslag om at oprette en fælles
europæisk ramme for at udvikle borgeres finansielle forståelse samt at der
stilles krav til nationale læringstiltag. Desuden støtter Finansforbundet til-
tag angående rådgivning og kvalifikationer for rådgiver, herunder muligt
certificeringskrav og sammenlignelig produktoplysninger.
FIDA finder, at en velfungerende kapitalmarkedsunion bør spille en nøg-
lerolle til at understøtte en bæredygtig omstilling, ligesom investorer skal
være i centrum for bedre opsparings- og investeringskultur i EU samt ka-
pitalmarkedsunionen bør være i overensstemmelse med de digitale ambiti-
oner.
FIDA er positiv over for ideen om et europæisk digitalt access point
(ESAP) (tiltag 1), men finder det vigtigt, at en grundig analyse underbyg-
ger udformningen af databasen henset til bl.a. omfang af mulige medtagne
oplysninger og omkostninger til udvikling og implementering.
I forbindelse med ensartede standarder finder FIDA det vigtigt, at de inter-
nationale regnskabstandarder (IFRS) fortsat finder anvendelse i EU, lige-
som standarder for ikke-finansiel rapportering udarbejdes af et uafhængigt,
ikke-offentligt organ og giver støtte til EFRAG Board
5
. FIDA fremhæver
konsistens på tværs af lovgivning i arbejdet og sammenhæng med globale
standarder inden for bæredygtighed og inklusion heraf i ESAP må ikke
forsinke adgang til virksomheders ikke-finansielle oplysninger. Alternati-
vet vil være selvstændig database for information om miljø, sociale og le-
delsesmæssige forhold (ESG-faktorer).
FIDA er positiv over for fremme
af SMV’ers adgang
til finansiering, her-
under ved forenkling af regler, der dog ikke må svække investorbeskyttel-
sen og markedsintegriteten (tiltag 2).
FIDA er positiv over for en revidering med henblik på at investorer kan
opnå en mere optimal langsitet investering af opsparingen, herunder ad-
gang til en større underliggende aktivmasse (tiltag 3).
FIDA udtrykker fuld støtte til et højt investorbeskyttelsesniveau og trans-
parens for investorerne i markederne, hvilket vil kræve et ensartet investor-
regime på tværs af udbydere samt brugbar information målrettet investoren
(tiltag 8A-C). I den forbindelse støtter FIDA en justering af den nuvæ-
rende, bredde kategori af detailkunder, herunder ændringer til kriterier for
at opgradere sin status på baggrund af gennemgående konsekvensanalyse
og forbrugertests. FIDA er skeptisk over for en europæisk certificering af
investeringsrådgivere, da meget viden er nationalt betinget.
5
European Financial Reporting Advisory Group er en privat organisation etableret i 2001,
hvis medlemskab består af organisationer, fysiske eller juridiske personer i EØS-området
samt europæiske offentlige myndigheder og som bidrager til udvikling af internationale
standarder for finansiel rapportering. EFRAG Board er bestyrelsen.
kom (2020) 0590 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kapitalmarkedsunionen
2271698_0010.png
10/12
FIDA finder det vigtigt, at man fortsætter arbejdet med securitiseringsreg-
lerne (STS regimet), der bør udvides med STS syntetisk securitisering, da
risikooverførelse og formål er forskellig fra anden securitisering, da det er
en mere omkostningseffektiv metode til risikoverførelse samt vil være en
ny investeringsmulighed (tiltag 6).
FIDA støtter brede samarbejdstiltag til at fremme finansielle kompetencer
og uddannelse af investorer i EU med finanssektoren som en aktiv deltager
i partnerskab med EU og nationale regeringer (tiltag 7B).
FIDA finder det positivt at se på insolvensretsområdet med henblik på at
understøtte hurtige og effektive procedurer for debitorer og kreditorer (til-
tag 11).
FIDA støtter tydeliggørelse af regler om brug af markedsdata og prissæt-
ning samt fokus på håndhævelse af reglerne (tiltag 14). FIDA fremhæver,
at omkostninger til markedsdata er den grundlæggende hindring i dag for
etablering af et konsolideret bånd (Consolidated Tape), ligesom erfaringer
fra USA bør inddrages i arbejdet og ser frem til kommende oplæg fra Kom-
missionen om et sådant projekt.
F&P støtter handlingsplanen, herunder navnlig tiltag angående en fælles
europæisk platform (ESAP) (tiltag 1), lempeligere adgang for SMV’er til
kapitalmarkeder igennem blandt andet forenklede prospektkrav (tiltag 2)
og bedre adgang til finansiering, men er dog skeptisk overfor alternative
finansieringskilder som kan medføre øgede omkostninger (tiltag 5), til-
skynde til mere langsigtet finansiering med hensigtsmæssig rammer (tiltag
4), revision af securitiseringsreglerne (tiltag 6), øge finansiel forståelse hos
borgere og læringstiltag der tager udgangspunkt i sektorspecifik lovgiv-
ning og med inddragelse af forskelle i markeder og produkter (tiltag 7),
oprydning af regler på skatteområdet (tiltag 10), kortlægning af ordninger
for insolvensbehandling udenfor banksektoren og eventuel harmonisering
sker med koordination af særregler (tiltag 11), forenkling og smidiggørelse
af værdipapirtransaktioner tiltag 13), øget gennemsigtighed i handelsinfor-
mation (tiltag 14) og øget konvergens i tilsynsindsatsen på det finansielle
område med fokus på indsats hos de nationale tilsynsmyndigheder.
F&P understreger, at kapitalkrav skal være fastsat ud fra en risikovurde-
ring, ikke ønske om at fremme investeringer (tiltag 4).
F&P støtter ikke en ensartet horisontal regulering inden for investorforhold
(tiltag 8), idet reguleringen skal kunne rumme forskelle i markederne, fi-
nansielle produkter og forbrugere for at sikre hensigtsmæssig prissætning
og tilstrækkelig forbrugerbeskyttelse. Derimod støtter F&P øget sammen-
hæng på tværs af regulering med merværdi for forbrugerne og baseret på
forbrugertests. F&P forholder sig kritisk til merværdien i certificeringskrav
og EU-mærke for finansielle rådgivere, der kunne resultere i øget bureau-
krati og dyrere produkter.
kom (2020) 0590 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kapitalmarkedsunionen
2271698_0011.png
11/12
F&P støtter information om pensionsforhold med danske PensionsInfo
som inspiration for bedste praksis. F&P understreger, at et tiltag om tvun-
gen opsparing på EU-niveau kunne være ødelæggende for det danske pen-
sionssystem, særligt arbejdsmarkedspension, der bygger på kollektive af-
taler (tiltag 9).
F&P støtter bestræbelserne på at skabe øget konvergens i tilsynsindsatsen.
F&P mener, at udgangspunktet også fremover skal være, at ansvaret for
den løbende tilsynsindsats skal ligge hos de nationale tilsynsmyndigheder.
F&P finder behov for øget tilsynsindsats for forsikringsselskaber, der har
grænseoverskridende forsikringsaktivitet i mange medlemslande uden
etablering af filial. Det kunne omfatte ændret tilsynskultur med øget til-
synssamarbejde og mulige øgede beføjelser for værtslandenes tilsynsmyn-
digheder understøttet af EIOPA.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene støtter generelt formålet med kapitalmarkedsunionen og ven-
tes generelt at bakke op om Kommissionens handlingsplan, og støtte at ka-
pitalmarkedsunionen fortsat er en prioritet i de kommende år.
EU-landene ventes at have mere delte synspunkter, når det gælder politisk
mere følsomme områder i forhold til fx behovet for harmonisering af regler
vedrørende kildeskat, insolvens og tilsyn med finansielle virksomheder.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt kapitalmarkedsunionens formål om velfunge-
rende finansielle markeder, der gavner vækst og beskæftigelse og den fi-
nansielle stabilitet, herunder gennem bedre og mere alsidige finansierings-
muligheder for virksomheder, bedre investerings- og opsparingsmulighe-
der for private og institutionelle investorer samt styrket privat risikodeling
på tværs af EU. Regeringen støtter et fortsat ambitiøst arbejde på dette om-
råde.
Regeringen finder, at Kommissionens handlingsplan præsenterer en række
tiltag, der potentielt kan bidrage til at fremme kapitalmarkedsunionen. Der
kan i det videre arbejde med fordel fokuseres på tiltag, som det vurderes
kan levere størst merværdi, og som der samtidig er størst konsensus om
blandt EU-landene.
Regeringen støtter særligt et stærkt fokus på bæredygtige og langsigtede
investeringer samt digitalisering af finansielle tjenesteydelser i arbejdet
med kapitalmarkedsunionen. Den kommende strategi for bæredygtig fi-
nansiering skal derfor også så vidt muligt understøttes af tiltagene i hand-
lingsplanen for kapitalmarkedsunionen igennem eksempelvis tiltag, for at
etablere rammer, der understøtter investeringer i langsigtede projekter og
forbedrer vilkårene for institutionelle investorers aktiviteter.
kom (2020) 0590 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kapitalmarkedsunionen
2271698_0012.png
12/12
Regeringen lægger i det videre arbejde vægt på at reglerne sikrer et fortsat
højt investorbeskyttelsesniveau med en passende informationsmængde,
der er målrettet forskellige typer af investorer. Regeringen lægger endvi-
dere vægt på, at fordelene ved de enkelte forslag opvejer omkostningerne,
herunder med henblik på at undgå unødige administrative byrder både for
den finansielle sektor og myndigheder.
Regeringen finder ligeledes, at det i det videre arbejde er væsentligt at sikre
et fortsat robust finansielt system, hvor den finansielle regulering generelt
afspejler de faktiske risici, som finansielle institutioner påtager sig.
Regeringen ser aktuelt ikke behov for omfattende reformer af de nuvæ-
rende tilsynsstrukturer og lægger i det videre arbejde vægt på at videreud-
vikle ensartet tilsynsmæssig konvergens og samarbejdet på tværs af græn-
ser og sektorområder med respekt for nationale forhold. Regeringen støtter
den foreslåede opfølgning fsva. harmonisering af de nationale tilsyn ultimo
2021, men opfølgningen bør ikke fremrykkes yderligere.
Regeringen vil tage stilling til forslag fra Kommissionen til nye tiltag i ka-
pitalmarkedsunionen, når de måtte blive fremsat.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er løbende blevet forelagt sager om kapitalmar-
kedsunionen, herunder i forbindelse med rådskonklusionerne vedtaget på
ECOFIN den 5. december 2019.
Folketingets Europaudvalg er blevet orienteret om kapitalmarkedsunionen
i forbindelse med den endelige rapport fra højniveauforummet forud for
ECOFIN den 10. juli 2020.
Folketingets Europaudvalg er senest blevet orienteret om kapitalmarkeds-
unionen i forbindelse med offentliggørelse af Kommissionens handlings-
plan forud for ECOFIN den 6. oktober 2020.