Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0591 Bilag 1
Offentligt
2271714_0001.png
30. oktober 2020
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Eu-
ropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en
strategi for digital finans i EU (
COM(2020) 591)
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 24. september 2020 en meddelelse om en
strategi for digital finans i EU, hvor Kommissionen skitserer de områder,
hvor der forventes igangsat nye initiativer og lovforslag i løbet af de kom-
mende år.
Strategien har overordnet til formål at bidrage til, at EU udnytter de mulig-
heder, som følger af den digitale udvikling og sikrer at europæiske forbru-
gere og virksomheder kan tage del heri samtidig med, at der sørges for en
effektiv forbrugerbeskyttelse.
Strategien rummer tiltag inden for fire områder: 1) reducere fragmenterin-
gen på det digitale indre marked for finansielle tjenesteydelser i EU og
dermed give forbrugerne og virksomheder større adgang til grænseover-
skridende tjenesteydelser og aktiviteter; 2) fremme digital innovation til
gavn for forbrugere og markedseffektivitet; 3) skabelsen af et europæisk
finansielt dataområde skal fremme datadreven innovation, herunder øget
adgang til data og datadeling i den finansielle sektor; og 4) effektiv hånd-
tering af de mange nye udfordringer og risici, der er forbundet med den
digitale omstilling.
Regeringen støtter generelt strategien for digitalisering på det finansielle
område og arbejdet med at sikre en bedre adgang til digitale finansielle tje-
nesteydelser samtidig med, at der sikres en effektiv forbrugerbeskyttelse. Re-
geringen lægger vægt på, at der bør tages hensyn til velfungerende nationale
løsninger. Regeringen vil tage stilling til konkrete forslag og initiativer i stra-
tegien i takt med at de fremsættes.
2. Baggrund
Den 24. september 2020 offentliggjorde Kommissionen en strategi for di-
gital finans i EU, som er modtaget i dansk sprogversion den 28. september
kom (2020) 0591 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en strategi om digital finans
2271714_0002.png
2/12
2020. Strategien for digital finans er udarbejdet på baggrund af Kommis-
sionens arbejdsprogram for 2020
1
, hvor en af prioriteterne er
”Et Europa,
der er klar til den digitale
tidsalder”,
og af Kommissionens meddelelse om
”En
europæisk strategi for data
2
af 19. februar 2020.
I første halvdel af 2020 har Kommissionen gennemført en offentlig høring
som forberedelse af strategien, hvor den danske regering afgav hørings-
svar
3
.
Strategien følger op på Kommissionens tidligere fintech-handlingsplan fra
2018
4
. Strategien indeholder et strategisk mål om bedre udnyttelse af digi-
tal finans til fordel for forbrugere og virksomheder samt fire prioriteter og
dermed forbundne tiltag, som skal sikre, at forbrugere og virksomheder
kan drage fordel af digital finans samtidig med at risiciene begrænses.
Strategien skal desuden ses i forlængelse af Kommissionens tre øvrige ini-
tiativer
i meddelelsen om ”En europæisk strategi for data” fra
den 19. fe-
bruar 2020, som indeholdt en strategi for politiske foranstaltninger og in-
vesteringer for at fremme dataøkonomien i de kommende fem år, den bre-
dere digitale strategi ”Europas digitale fremtid i støbeskeen
5
”, som udstak
den generelle retning for Kommissionens indsats for den digitale økonomi
frem mod 2025 og slutteligt Kommissionens hvidbog for kunstig intelli-
gens
6
, som havde til formål at fremme brugen af kunstig intelligens samt
at tackle de risici, der var forbundet til samme.
3. Formål og indhold
Meddelelsen udstikker Kommissionens strategi for digitalisering på det fi-
nansielle område i EU med initiativer, der skal fremme mulighederne ved
digitalisering samtidig med, at der sikres en ordentlig forbrugerbeskyttelse.
Kommissionen ønsker med strategien at udforme tiltag, som skubber på
den digitale omstilling, så EU derved kan blive ledende inden for digitale
finansielle tjenesteydelser m... Strategien skal særligt understøtte, at natio-
nale innovative løsninger i større omfang kan ekspandere på tværs af det
indre marked. Tilsvarende skal bedre udnyttelse af de digitale muligheder
på det finansielle område bidrage til den overordnede digitale omstilling i
EU’s økonomi og samfund.
1
https://ec.europa.eu/info/publications/2020-commission-work-programme-key-docu-
ments_da
2
Se Europaudvalget 2019-20, EUU Alm.del - Bilag 208 på
https://www.ft.dk/sam-
ling/20191/almdel/ERU/bilag/208/2171319/index.htm
3
Se Europaudvalget 2019-20, EUU Alm.del - Bilag 807 på
https://www.ft.dk/sam-
ling/20191/almdel/EUU/bilag/807/index.htm.
4
https://www.eu.dk/samling/20181/kommissionsforslag/kom(2018)0109/kommissions-
forslag/1471019/1869535.pdf
5
Se Europaudvalget 2019-20, EUU Alm.del - Bilag 209 på
https://www.ft.dk/sam-
ling/20191/almdel/ERU/bilag/209/2171327/index.htm
6
Se Europaudvalget 2019-20, EUU Alm.del - Bilag 210 på
https://www.ft.dk/sam-
ling/20191/almdel/ERU/bilag/210/2171335/index.htm
kom (2020) 0591 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en strategi om digital finans
2271714_0003.png
3/12
I strategien beskrives formålet, retningen, og processen for kommende ini-
tiativer og ændringer af EU-regulering for perioden 2020-2024. Nogle af
initiativerne vedrører ændringer af konkrete direktiver og forordninger,
mens andre initiativer er mere overordnet beskrevet.
Kommissionen angiver
fire strategiske mål
med strategien:
1. EU og den finansielle sektor skal sikre bedre udnyttelse af alle de
muligheder, som den digitale udvikling indebærer.
2. EU skal fremme digital finans med stærke europæiske markedsak-
tører i front.
3. Forbrugere og virksomheder i EU skal gives adgang til fordelene
ved digital finans.
4. EU bør fremme digital finans på grundlag af europæiske værdier
og en sund regulering af risici.
For at opfylde de strategiske mål oplister Kommissionen
fire prioriteter:
1. at tackle fragmenteringen på det digitale indre marked for finan-
sielle tjenesteydelser og dermed give europæiske forbrugere ad-
gang til grænseoverskridende tjenesteydelser og hjælpe europæiske
finansielle virksomheder med at opskalere deres digitale aktiviteter,
2. at sikre, at EU's lovramme fremmer digital innovation til gavn for
forbrugere og markedseffektivitet,
3. at skabe et europæisk finansielt dataområde for at fremme datadre-
ven innovation, som bygger på den europæiske datastrategi, herun-
der øget adgang til data og datadeling i den finansielle sektor, og
4. at tackle nye udfordringer og risici, der er forbundet med den digi-
tale omstilling.
Nedenfor gennemgås de fire strategiske områder i meddelelsen med tilhø-
rende initiativer.
3.1 Det digitale indre marked for finansielle tjenesteydelser
Strategien skal understøtte det indre marked ved at give forbrugere og virk-
somheder adgang til fordelene ved digitale finansielle tjenester. Strategien
skal ligeledes understøtte, at forbrugere og detailinvestorer får adgang til
mere innovative, forskelligartede og inkluderende bank-, investerings- og
forsikringstjenester.
3.1.1 Muliggørelse af en kompatibel anvendelse af digitale identiteter på
tværs af EU
Kommissionen vil senest i 2024 gøre det muligt for brugere af finansielle
tjenester hurtigere og lettere at oprette kundeforhold hos finansielle insti-
tutter (såkaldt onboarding), også når kunden ikke er fysisk til stede. Fjern-
onboarding er særligt relevant ved grænseoverskridende udbud af finan-
sielle tjenesteydelser
7
. For at sikre dette skal reglerne for bekæmpelse af
7
Det kunne f.eks. være oprettelse af en bankkonto eller en pensionsordning i et andet EU-
land.
kom (2020) 0591 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en strategi om digital finans
2271714_0004.png
4/12
hvidvask og terrorfinansiering (AML/CFT) harmoniseres yderligere og
rammerne for den europæiske forordning
8
, der dækker krav til elektroniske
identitet (e-IDAS), skal revideres.
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) skal senest i tredje kvartal
2021 udvikle retningslinjer til sikring af ensartede regler om, hvilke ele-
menter der skal anvendes i identifikations- og verifikationsprocesserne af
nye kunder, samt i hvilket omfang et finansielt institut kan forlade sig på
kundekendskabsprocedurer (customer due diligence, CDD) udført af tred-
jeparter, herunder andre finansielle institutter.
Kommissionens kommende lovgivningsforslag til en ny ramme for be-
kæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering skal yderligere definere og har-
monisere krav til CDD. Det skal gøre det lettere at udbyde tjenester på
tværs af nationale grænser samtidig med, at kunders identitet sikkert skal
kunne verificeres. Det kan eksempelvis ske ved at fastslå hvilke dokumen-
ter, der er nødvendige for at fastslå en identitet, samt hvilke teknologier der
kan anvendes til at kontrollere en identitet på en kunde, der ikke er fysisk
tilstede. Kommissionens forslag ventes i 1. kvartal 2021.
3.1.2 Fremme opskaleringen af digitale finansielle tjenesteydelser på hele
det indre marked
For at understøtte grænseoverskridende udbud af tjenesteydelser på tværs
af EU vil Kommissionen undersøge, om der er behov for yderligere har-
monisering af virksomhedernes mulighed for at tilbyde tjenesteydelser i
andre medlemslande (passporting). Senest i 2024 bør princippet om pas-
sporting hvor en tilladelse i ét EU-land giver adgang til at udøve virksom-
hed i de øvrige EU-lande, finde anvendelse på alle områder med stort po-
tentiale for digital finans. Kommissionen opfordrer til optrapning af ind-
satsen for at fremme samarbejde og til tilsynsmæssig konvergens på tværs
af EU-landene.
For at styrke fokus på innovation vil Kommissionen også arbejde med de
europæiske tilsynsmyndigheder
9
på tværs af sektorer, særligt med fokus på
at styrke det tværgående samarbejde i det såkaldte European Forum of In-
novation Facilitators (EFIF), som består af nationale tilsynsmyndigheder
samt de europæiske tilsynsmyndigheder. Derudover støtter Kommissionen
etableringen af grænseoverskridende reguleringsmæssige sandkasser, så
innovative løsninger kan testes på tværs af landegrænser.
For at fremme samarbejde mellem det private og det offentlige foreslår
Kommissionen at etablere en EU-platform for digital finans. På sigt skal
8
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 910/2014 af 23. juli 2014 om elek-
tronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre
marked og om ophævelse af direktiv 1999/93/EF.
9
De tre europæiske tilsynsmyndigheder
(ESA’erne) er
Den Europæiske Banktilsynsmyn-
dighed (EBA), Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA) og
Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordnin-
ger (EIOPA).
kom (2020) 0591 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en strategi om digital finans
2271714_0005.png
5/12
denne platform udvikles til en samarbejdsplatform og et dataområde, hvor
f.eks. innovation og ny teknologi i den finansielle sektor kan afprøves.
3.2 EU's lovramme fremmer digital innovation
Strategien skal sikre, at EU's lovramme for finansielle tjenesteydelser er
egnet til den digitale tidsalder. Det skal bl.a. ske ved at muliggøre brug af
innovative teknologier og at gøre lovrammen forenelig med bedste praksis
inden for softwareudvikling.
3.2.1 Muliggørelse af EU-markeder for kryptoaktiver og tokeniserede fi-
nansielle instrumenter
Et af de nye innovative områder er distributed ledger teknologi (DLT)
10
,
hvor mulighederne er store, men også byder på nye risici.
Kommissionen har sammen med nærværende strategi fremsat forslag til
regulering af kryptoaktiver
11
og om en pilotordning for markedsinfrastruk-
turer baseret på DLT
12
, jf. separat grund- og nærhedsnotat. Kommissionen
ønsker senest i 2024 bl.a. med disse forslag at indføre en ramme, der mu-
liggør udnyttelse af DLT og kryptoaktiver i den finansielle sektor og frem-
hæver, at DLT har potentiale lige fra at gøre det lettere for SMV’er at opnå
finansiering til at give centralbanker mulighed for at udstede digitale cen-
tralbankvalutaer.
3.2.2 Fremme af samarbejde og anvendelsen af cloudcomputing-infra-
struktur
For digitale virksomheder har anvendelse af cloudtjenester gjort det lettere
og hurtigere at skalere deres virksomhed. For at sikre at finansielle virk-
somheder i EU har mulighed for at udnytte disse muligheder, har Kommis-
sionen sammen med nærværende strategi fremsat forslag til en tilsyns-
ramme for kritiske tredjepartsudbydere, herunder cloudtjenester
13
, jf. sepa-
rat grund- og nærhedsnotat.
For at sikre tillid til cloudtjenester hos både finansielle institutter og myn-
digheder, har Kommissionen bedt EU’s agentur for cybersikkerhed
(ENISA) om at udvikle en certificeringsordning for cybersikkerhed for
cloudtjenester.
3.2.3 Fremme af investeringer i software ved at tilpasse tilsynsreglerne for
immaterielle aktiver
En distributed ledger (en distribueret hovedbog) er en database over transaktioner, som
er spredt ud over et netværk af mange computere, frem for at være gemt ét centralt sted,
f.eks. en bank. Alle medlemmer af netværket kan normalt se oplysningerne og
alt efter
deres adgangsrettigheder
føje mere til. Dette kan f.eks. bruges til sikkert at overføre
kryptovaluta uden brug af banker som mellemled, til andre betalingsløsninger til kunder
uden om det nuværende traditionelle finansielle system, til at opbevare data eller til at
administrere indgåede forsikringskontrakter.
11
COM(2020) 593/3.
12
COM(2020) 594/3.
13
COM(2020) 595.
10
kom (2020) 0591 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en strategi om digital finans
2271714_0006.png
6/12
Digital omstilling kræver betydelige investeringer i software. På nuvæ-
rende tidspunkt er europæiske kreditinstitutter omfattet af strengere kapi-
talkrav end banker i andre jurisdiktioner uden for EU for så vidt angår in-
vesteringer i software. For at fremme overgangen til en mere digitaliseret
banksektor vil Kommissionen inden længe vedtage delegerede retsakter i
form af reguleringsmæssige tekniske standarder med fremskyndede lem-
pelser fsva. softwareaktiver.
3.2.4 Fremme udnyttelsen af værktøjer baseret på kunstig intelligens (AI)
Værktøjer baseret på kunstig intelligens (AI) har bl.a. gjort det mere til-
gængeligt at lave forudsigelser
14
. For virksomheder betyder det forvente-
ligt omkostningsbesparelser på kort sigt og mulighed for at konkurrere på
helt nye parametre eller markeder på længere sigt. For forbrugere vil det
betyde, at de kan modtage langt mere skræddersyede ydelser til en lavere
pris.
For at understøtte brugen af AI fremhæver Kommissionen behovet for be-
tydelige investeringer på EU-plan. Kommissionen vil desuden i 2021 frem-
lægge forslag til en lovramme om AI, der afspejler europæiske værdier og
håndterer bekymringen over uklare regler om AI og frygten for bias
15
i
afgørelser, som blev udtrykt i de høringssvar, Kommissionen modtog ved
høringen i juni 2020. Endelig vil Kommissionen i forlængelse af lovram-
men opfordre de europæiske tilsynsmyndigheder til at undersøge mulighe-
den for at udstede retningslinjer for brug af AI på det finansielle område.
3.2.5 Løbende sikring af en fremtidssikret lovramme
Kommissionen fremhæver, at der i takt med den digitale innovation kan
opstå reguleringsmæssige uklarheder. Kommissionen vil regelmæssigt ud-
sende fortolkningsvejledning om, hvordan den eksisterende lovgivning om
finansielle tjenesteydelser skal anvendes på nye teknologier. Første fortol-
kende meddelelse bliver forventeligt om kryptoaktiver og forventes ud-
sendt i 2021.
3.3 Europæisk finansielt dataområde
Kommissionen sigter mod at oprette ”et fælles finansielt dataområde” ved
at give bedre adgang til data og deling af data i EU. Kommissionens mål
er at integrere europæiske kapitalmarkeder yderligere, kanalisere investe-
ringer til bæredygtige aktiviteter, støtte innovation og tilvejebringe effek-
tivisering for forbrugere og virksomheder.
3.3.1 Fremme af digital adgang i realtid til alle regulerede finansielle op-
lysninger
14
Det kan fx være en større præcision i kreditvurderinger eller et hurtigere overblik over
nye trends i markedet pba. af store mængder af datapunkter og dermed fx lavere risiko for
tab.
15
Med bias menes at afgørelser, der træffes på baggrund af AI, kan have en vis slagside
og give forudindtagede resultater på grund af de anvendte faktorer. Det kan f.eks. være
faktorer som race, køn eller alder.
kom (2020) 0591 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en strategi om digital finans
2271714_0007.png
7/12
Kommissionen ønsker, at alle finansielle oplysninger, som finansielle in-
stitutter skal offentliggøre ifølge EU-regulering om finansielle tjeneste-
ydelser, senest i 2024 skal fremlægges i standardiserede og maskinlæsbare
formater. Kommissionen vil derfor fremlægge forslag herom i form af æn-
dringer af relevant EU-regulering om finansielle tjenesteydelser. Formålet
er at lette adgangen til alle oplysninger, som er gjort offentligt tilgængelige
og som har relevans for kapitalmarkederne.
3.3.2 Fremme af innovative IT-værktøjer for at lette indberetning og tilsyn
I 2021 vil Kommissionen sammen med de europæiske tilsynsmyndigheder
udvikle en strategi for tilsynsdata. Formålet er bl.a. at sikre, at kravene om
diverse indberetninger til tilsynsmyndighederne er utvetydige og egnede
til automatisk indberetning, at der anvendes internationale standarder, at
tilsynsdata indberettes i maskinlæsbare elektroniske formater og let kan
kombineres og behandles.
Tilsynsdatastrategien skal senest i 2024 lette anvendelsen af IT-værktøjer,
når finansielle institutter indberetter, og når tilsynsmyndigheder analyserer
data. Kommissionen vil opfordre de europæiske tilsynsmyndigheder til at
anvende IT-værktøjer til deling af oplysninger blandt nationale tilsyns-
myndigheder og andre relevante EU-myndigheder.
Centrale dele af EU-lovgivningen skal desuden være maskinlæsbare og
maskineksekverbare for at gøre det lettere at udforme og gennemføre ind-
beretningskrav. Kommissionen har allerede iværksat et pilotprojekt for en
begrænset række indberetningskrav i denne forbindelse.
3.3.3 Fremme af datadeling mellem virksomheder i og uden for EU's fi-
nansielle sektor (åben finansiering)
Kommissionen planlægger at iværksætte en revision i 2021 af det andet
betalingstjenestedirektiv (PSD2)
16
. I forbindelse med revisionen vil Kom-
missionen senest midt i 2022 fremsætte et lovgivningsforslag om en ny
ramme for åben finans (open finance).
Hvor åben bankvirksomhed (open banking) i PSD2 har gjort det muligt for
kunderne at give en tredjepart adgang til deres betalingsdata i bankerne, er
tanken med åben finans at give tjenesteudbydere adgang til flere data om
finansielle produkter. Formålet er bl.a. at få bedre finansielle produkter,
bedre målrettet rådgivning, forbedret adgang for forbrugere til transaktio-
ner og mere effektive transaktioner mellem virksomheder. Ligesom med
åben bankvirksomhed skal åben finans indføres med fokus på forbruger-
beskyttelse og respekt for databeskyttelse (GDPR), idet den registrerede
person skal have fuld kontrol over egne oplysninger. Den lovgivningsmæs-
sige ramme for åben finans skal være klar senest i 2024 og vil bl.a. bygge
på et kommende initiativ med fokus på dataadgang.
16
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/2366 af 25. november 2015 om be-
talingstjenester i det indre marked, om ændring af direktiv 2002/65/EF, 2009/110/EF og
2013/36/EU og forordning (EU) nr. 1093/2010 og om ophævelse af direktiv 2007/64/EF.
kom (2020) 0591 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en strategi om digital finans
2271714_0008.png
8/12
Desuden vil Kommissionen under den igangværende revision af EU’s kon-
kurrencepolitik sikre, at lovgivningen er klar til den digitale tidsalder. Det
vil blive undersøgt, om der er er behov for sektorspecifikke foranstaltnin-
ger for at sikre lige adgang til platforme for alle udbydere af finansielle
tjenesteydelser. Rammen for åben finans har nær sammenhæng til de initi-
ativer, der er bebudet i Kommissionens strategi for detailbetalinger, jf. se-
parat grund- og nærhedsnotat, og de ovenfor nævnte initiativer omkring
digitale identiteter.
3.4 Nye udfordringer og risici ved den digitale omstilling
Kommissionen ønsker at adresserede udfordringer og risici, som den digi-
tale omstilling i den finansielle sektor indebærer.
3.4.1 Sikre den finansielle stabilitet, beskytte investorer og forbrugere på
grundlag af princippet "samme aktivitet, samme risiko, samme regler
Kommissionen ser det som sandsynligt, at teknologivirksomheder i
stigende grad vil tilbyde betalinger og andre beslægtede tjenester og
finansielle aktiviteter såsom finansiering eller forsikring. Det skaber en
række nye risici og rejser nye spørgsmål vedrørende finansiel stabilitet og
konkurrence på markedet for finansielle tjenesteydelser.
For at kunne håndtere disse udfordringer vil Kommissionen undersøge, om
det er nødvendigt at tilpasse de eksisterende retlige rammer i
overensstemmelse med princippet om
”samme aktivitet, samme risiko,
samme regler”
17
. Disse tilpasninger vil kunne ske på fire områder. For det
første vil Kommisionen som nævnt revidere PSD2 og direktivet om
elektroniske penge
18
. For det andet vil Kommisionen vurdere, hvordan der
kan sikres omfattende tilsyn med de mere fragmenterede værdikæder og
de nye udbydere af finansielle tjenesteydelser. Kommissionen vil overveje
at oprette flere tilsynskollegier, dvs. autoriserede samarbejdsfora mellem
nationale tilsynsmyndigheder. For det tredje vil Kommissionen vurdere,
om EU’s regler
for tilsyn med koncerner, fx i direktivet om finansielle
konglomerater
19
, er tilstrækkeligt brede og fleksible til det finansielle
markeds struktur. Endelig, for det fjerde, vil Kommissionen overveje
behovet for regulering af långivning fra virksomheder uden for
bankområdet.
Kommissionen vil senest medio 2022 beslutte, om den finder det
nødvendigt at ændre EU-lovgivningen i forhold til ovenstående. Det er
Kommissionens hensigt, at reguleringen og tilsynet bør være tilpasset
senest i 2024.
17
Dermed menes på det finansielle område, at hvis to i øvrigt ensartede aktiviteter udføres
f.eks. af en traditionel bank og en teknologivirksomhed, men indebærer de samme risici
for de involverede parter, skal de to aktiviteter være underlagt de samme regler.
18
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:02009L0110-
20180113&from=EN
19
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:02002L0087-
20140101&from=EN
kom (2020) 0591 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en strategi om digital finans
2271714_0009.png
9/12
3.4.2 Beskyttelse af forbrugere og samfundshensyn
Kommissionen vil vurdere, om og hvordan kundebeskyttelse og adfærds-
mæssige aspekter i en række EU-retsakter kan forbedres for at tage hensyn
til nye, digitale måder at levere finansielle tjenesteydelser på.
Ved de kommende lovgivningsmæssige revisioner vil Kommissionen vur-
dere, om forbrugerbeskyttelsesregler og lovrammen for bekæmpelse af
hvidvask af midler, finansiering af terrorisme og eventuelle andre former
for finansielt svig, herunder skattesvig, er klar til den digitale verden, og
om nødvendigt foreslå lovgivningsmæssige ændringer.
Kommissionen vil desuden finansiere programmer, der styrker den finan-
sielle forståelse, f.eks. gennem Strukturreformtjenesten. Formålet er at
sikre, at europæiske forbrugere kender deres rettigheder og at digitale fi-
nansielle produkter og tjenesteydelser hjælper til at bekæmpe finansiel ud-
stødelse.
3.4.3 Styrkelse af digital operationel modstandsdygtighed
Kommissionen fremhæver nødvendigheden af, at de finansielle markeds-
deltagere er digitalt operationelt modstandsdygtige. Derfor har Kommissi-
onen fremlagt et forslag om en ny EU-ramme, der skal styrke digital ope-
rationel modstandsdygtighed
20
, jf. separat grund- og nærhedsnotat.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen. Europa-
Parlamentet har tidligere støttet op om arbejdet med at fremme digitalise-
ring.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen har i sig selv ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Konsekvenserne af de enkelte forslag, der allerede er eller vil blive fremsat
som led i strategien, vil skulle vurderes selvstændigt.
En række af de nævnte initiativer er allerede offentliggjort. Der henvises
til selvstændige grund- og nærhedsnotater for disse.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Kon-
sekvenserne af de enkelte forslag, der bliver fremsat som led i arbejdet med
strategien, vil skulle vurderes selvstændigt.
Økonomiske konsekvenser
20
COM(2020) 595, se også note 12.
kom (2020) 0591 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en strategi om digital finans
2271714_0010.png
10/12
Statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ingen statsfinansielle konsekvenser. Konsekven-
serne af de enkelte forslag, der bliver fremsat som led i arbejdet med stra-
tegien, vil skulle vurderes selvstændigt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ingen samfundsøkonomiske konsekvenser. Kon-
sekvenserne af de forslag, der bliver fremsat som led i arbejdet med strate-
gien, vil skulle vurderes selvstændigt. I det omfang arbejdet med strategien
for digital finans i EU er medvirkende til at udbrede digital finans i EU
forventes det at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget omkring eID og adgang til data kan have konsekvenser for of-
fentlige løsninger, som NemID/MitID. Mulige konsekvenser vil dog af-
hænge af den konkrete udformning af nye initiativer og kan således ikke
vurderes på nuværende tidspunkt.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser. Kon-
sekvenserne af de forslag, der bliver fremsat som led i arbejdet med strate-
gien, vil skulle vurderes selvstændigt.
På baggrund af strategien er det ikke muligt at vurdere de erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser for erhvervslivet. Afhængigt af den nærmere udmøntning
af strategien kan den dog medføre betydelige omkostninger.
8. Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for den finan-
sielle sektor med svarfrist den 8. oktober 2020. Der er modtaget hørings-
svar fra Finans Danmark (FIDA), Forsikring & Pension (F&P), Forbruger-
rådet Tænk og Dansk Fintech Alliance (DAFINA).
FIDA bemærker, at Kommissionen bør sikre, at ny regulering er teknolo-
gineutral og innovationsfaciliterende, ligesom harmonisering af regulering
også bør være i fokus. FIDA anfører ligeledes, at stærk forbruger- og inve-
storbeskyttelse bør være vigtige elementer i den nye lovgivning. FIDA no-
terer i øvrigt, at datadeling er et vigtigt område, hvor det bør sikres, at da-
taportabilitet er operationel, og at der er lige dataadgang uagtet om man er
en finansiel enhed eller ej.
F&P bemærker, at de ikke ønsker krav om tvungne
API’er, men i stedet et
styrket fokus på rammerne for datasamarbejde, datadeling og datapartner-
skaber. F&P understreger derfor, at eventuelle tiltag i en kommende euro-
pæisk datalovgivning som udgangspunkt bør ske via frivilligt samarbejde
om data og datapartnerskaber baseret på incitamentsstrukturer. F&P note-
kom (2020) 0591 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en strategi om digital finans
2271714_0011.png
11/12
rer sig også, at såfremt forsikrings- og pensionsbranchen tvinges til at ud-
levere data, bør der være gensidighed i krav til datadeling og bedre mulig-
heder for delingen på tværs af sektorer.
Forbrugerrådet Tænk noterer, at det er positivt, at Kommissionen har for-
brugerbeskyttelse på som en særskilt indsats i ny regulering på det digitale
område.
DAFINA gør opmærksom på, at det er positivt, at Kommissionens strategi
har teknologineutralitet, level
playing field og devisen ”samme aktiviteter,
samme regulering” i fokus.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt bred opbakning blandt andre EU-lande til nye initiativer på
området for digital finans. Det skal bl.a. ses i lyset af, at udbredelsen af
digitale løsninger og tjenester i den finansielle sektor må forventes at ville
stige fremadrettet i EU og globalt. Herudover forventes ligeledes bred
støtte da den digitale dagsorden overordnet indgår i arbejdet med genop-
retningen af europæisk økonomi efter COVID-19-pandemien.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens hensigt om at fremme digitalisering og
innovation. Regeringen arbejder for, at den digitale økonomi i EU generelt
kendetegnes ved et højt niveau af sikkerhed, tillid og tryghed, samt en
stærk digital konkurrenceevne baseret på innovationsfremmende og tekno-
logineutrale rammevilkår uden unødige byrder og barrierer.
Regeringen finder generelt, at strategien for digital finans indeholder
mange gode og spændende tiltag, som regeringen ser frem til, at Kommis-
sionen udmønter i konkrete forslag. Regeringen vil tage stilling til de kon-
krete direktiv- og forordningsforslag og øvrige initiativer fra Kommissio-
nen i takt med, at de fremsættes.
Det er vigtigt, at nye initiativer giver merværdi, at de udvikles på baggrund
af en reel efterspørgsel fra europæiske borgere og virksomheder, og at de
bliver understøttet af tilstrækkelige konsekvensanalyser.
Regeringen lægger vægt på, at udmøntningen af initiativerne sikrer en fort-
sat høj grad af forbrugerbeskyttelse. Forbrugerne skal kunne bevare tilliden
til den finansielle sektor, hvilket bl.a. fordrer, at reglerne tildeler forbru-
gerne samme beskyttelse, uanset om de bliver rådgivet og betjent analogt
eller digitalt.
Regeringen vil arbejde for, at fremtidige løsningsforslag på EU-niveau ta-
ger hensyn til effektive nationale digitale infrastruktur og løsninger. Dan-
mark er sammen med de andre nordiske lande blandt de mest digitaliserede
lande i Europa, også når det omhandler den finansielle sektor. Det har di-
gitale offentlige løsninger som NemID/MitID, e-Boks og e-skat været med
kom (2020) 0591 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en strategi om digital finans
2271714_0012.png
12/12
til at sikre. Samtidig har Danmark en moderne betalingsinfrastruktur, hvor
næsten 90 pct. af alle detailbetalinger foretages elektronisk og hvor det er
muligt at overføre midler inden for få sekunder (straksbetalinger).
Regeringen støtter Kommissionens fokus på, at nationale digitale identite-
ter skal fungere på tværs af det indre marked. Velfungerende og grænse-
overskridende elektronisk identifikation (eID’er) vil være en gevinst for
både forbrugere og virksomheder, som ønsker at handle på tværs af lande-
grænser i EU og dermed vil initiativet grundlæggende styrke det indre mar-
ked. Særligt kan fokus på eID understøtte et tværgående løft af den euro-
pæiske indsats mod hvidvask og terrorfinansiering, hvis sikkerheden, hvor-
med identiteter verificeres, bliver styrket. Arbejdet med europæiske eID
bør ske under hensyntagen til allerede eksisterende og velfungerende nati-
onale løsninger såsom NemID/MitID i Danmark.
Overvejelserne om
ӌben
finans” har potentiale til at medføre væsentlige
ændringer i den finansielle sektor. For at disse ændringer bliver positive og
gavner både borgere og virksomheder, er det væsentligt, at der sikres et
højt niveau af databeskyttelse samt at de forventede gevinster står mål med
omkostningerne. Regeringen vil arbejde for, at der i overvejelserne om
åben finans inddrages erfaringer fra betalingstjenestedirektivet (PSD2).
Det er vurderingen på baggrund af tilsynet med de nævnte regler samt di-
alogen med andre europæiske tilsynsmyndigheder i regi af bl.a. EBA og
KOM, at det har været et stort og komplekst projekt for markedsaktørerne
i alle EU-lande at implementere.
Indførelsen af ”åben finans”
skal derfor
opvejes af fordele som f.eks. øget konkurrence, mere innovation, bedre
produkter og lavere omkostninger.
Regeringen støtter, at EU-reguleringen udarbejdes med baggrund i det
grundlæggende princip om ”samme
aktiviteter, samme risiko, samme re-
gulering”.
Regeringen finder det desuden vigtigt at arbejde for at skabe lige
konkurrencevilkår mellem udbydere af finansielle tjenesteydelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg.