Den 30. november 2020
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse om etablering af det europæiske uddannelsesområde inden 2025.
KOM(2020) 625
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde meddelelsen ”Etablering af det europæiske uddannelsesområde inden 2025”
den 30.
september 2020. Formålet er at udfolde en vision om etablering af det europæiske uddannelsesområde i 2025 og
præsentere de konkrete skridt, der efter Kommissionens mening skal til for at opnå den ambition, samt fremlægge en ny
styringsramme for det europæiske uddannelsesmæssige samarbejde. Det europæiske uddannelsesområde skal udfoldes inden
for seks dimensioner: 1) Kvalitet, 2) inklusion og ligestilling mellem mænd og kvinder, 3) den grønne og digitale
omstilling, 4) lærere og undervisere, 5) videregående uddannelse, 6) geopolitisk dimension.
Regeringen hilser meddelelsen velkommen og glæder sig over, at der anlægges en helhedsorienteret tilgang til alle
uddannelsessektorer. Der bør være større fokus på dagtilbudsområdet, herunder også for de 0-2-årige. Dagtilbud af høj
kvalitet spiller en vigtig rolle for at sikre lige muligheder i uddannelse, bekæmpe negativ social arv og endeligt at sikre
kvinders arbejdsmarkedsdeltagelse. Endvidere finder regeringen, at dannelsesaspektet bør være stærkere betonet ved siden
af det færdighedsorienterede læringssyn. De seks dimensioner vurderes at være dækkende for de udfordringerne i de
kommende år - særligt fokus på grøn og digital omstilling, kvalitet i uddannelserne og social inklusion. Det er ligeledes
vigtigt med et styrket fokus på undervisernes og det pædagogiske personales rolle for uddannelser og dagtilbud. Regeringen
støtter, at initiativet om Europæiske Universiteter spiller en nøglerolle i videreudviklingen af samarbejdet på det
videregående uddannelsesområde. Regeringen vil lægge vægt på, at undersøgelser vedrørende mulighed for en fælles
europæisk grad eller retlig statut respekterer både den nationale kompetence samt den institutionelle autonomi. I forhold til
de foreslåede fem mål finder regeringen, at det er udmærket med fælles mål til at sætte en retning, men at der også bør tages
højde for den store forskel i medlemslandenes udgangspunkt.
Endelig lægger regeringen vægt på, at uddannelse er national kompetence, og at den videre udrulning af initiativerne inden
for det europæiske uddannelsesområde sker i fuld respekt for nærhedsprincippet og proportionalitet. Der vil blive taget
specifik stilling til de enkelte initiativer i takt med, at de konkretiseres af Kommissionen.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde meddelelsen om
Etablering af det europæiske uddannelsesområde inden 2025
den 30. september 2020. Meddelelsen er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 21. oktober 2020.
Meddelelsen blev offentliggjort samtidig med Kommissionens meddelelse om en
Handlingsplan for digital
uddannelse 2021-2027,
som indgår som et af initiativerne i meddelelsen om det europæiske
uddannelsesområde.
Ideen om et europæisk uddannelsesområde går tilbage til Kommissionens meddelelse om
Styrkelse af den
europæiske identitet gennem uddannelse og kultur,
som blev offentliggjort forud for det uformelle sociale
topmøde for
EU’s stats-
og regeringschefer i Göteborg den 17. november 2017, i hvilken der beskrives
en vision om et europæisk uddannelsesområde hen mod 2025. Som opfølgning på stats- og
regeringschefernes frokostdrøftelse om uddannelse og kultur ved det sociale topmøde indgik en række
forslag til initiativer på uddannelsesområdet i Det Europæiske Råds konklusioner af 14. december 2017.