Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0673 Bilag 1
Offentligt
2295364_0001.png
Notat
2. december 2020
J.nr. 2020-10119
Kontor: MAT
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forlag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om etablering af kvikskranke
1
på told-
området og om ændring af forordning (EU) nr. 952/2013 (KOM(2020)673).
Nyt notat.
Notatet oversendes i kopi til SAU for orientering.
1. Resumé
Det fremsatte forslag til forordning tager sit afsæt i, at det internationale handelsmiljø er i konstant udvik-
ling og bliver mere og mere digitalt. Det giver mulighed for at genbruge data på tværs af de mere end 60
forskellige ikke-toldmæssige formaliteter, der skal iagttages for varer, der bevæger sig ind- og udover EU's
ydre grænser, og hvor der skal udarbejdes en fortoldningsangivelse. Genbrug af data på tværs af disse for-
maliteter vil derfor være en gevinst for erhvervslivet
men myndighederne forventes også at få væsentlige
gevinster.
Forslaget indebærer konkret oprettelse af dels et EU-single window-miljø og dels tilsvarende single window-
miljøer i hver enkelt medlemsstat. Til at begynde med forventes 8 certifikater omfattet
primært på land-
brugsområdet. Analyserne af forslagets konsekvenser
økonomiske, administrative og lovgivningsmæssige
er ikke tilendebragt endnu.
Regeringen ser umiddelbart positivt på forslaget, om end fristerne for den tidsmæssige implementering er
meget bekymrende i den nuværende situation, hvor Danmark er presset på en række større it-udviklings-
projekter. Der vil derfor blive arbejdet aktivt for at få implementeringen udskudt, så de allerede igangsatte
aktiviteter vedrørende implementering af EU-toldkodeksen (EUTK) berøres mindst muligt.
2. Baggrund
Det internationale handelsmiljø er under konstant udvikling. Der indføres løbende nye
regler med henblik på at regulere varernes bevægelighed på tværs af grænserne og værne
om sikkerheden. EUTK udgør retsgrundlaget for et moderne og elektronisk toldmiljø. I
henhold til EUTK artikel 3 skal toldmyndighederne værne om sikkerheden for Unionen
og dens borgere og beskytte miljøet, hvor det er relevant i tæt samarbejde med andre
myndigheder, og samtidig opretholde en balance mellem toldkontrol og lettelse af den
lovlige handel. Toldmyndighedernes rolle omfatter i den sammenhæng håndhævelse af
1
Initialer:HMH
Dette er den af Kommissionen anvendte oversættelse af ”single window”. ”Single window” er dog den gængse betegnelse,
der i denne sammenhæng også anvendes på dansk, hvorfor det er den betegnelse, der anvendes i dette notat.
kom (2020) 0673 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af kvikskranke på toldområdet
2295364_0002.png
mere end 60 ikke-toldrelaterede retsakter ved EU's ydre grænser, såsom sundhed og sik-
kerhed, miljøbeskyttelse, fiskeri og landbrug, markedsovervågning og produktoverens-
stemmelse og kulturarv. Disse retsakter indebærer forskellige forpligtelser i forbindelse
med import, eksport eller transit af de mest følsomme varer og har på EU-plan indfly-
delse på anslået 40 millioner toldangivelser om året. Disse ikke-toldmæssige retsakter ska-
ber besværlige rapporteringsforpligtelser for erhvervsdrivende og kræver i de fleste til-
fælde andre dokumenter forelagt
udover toldangivelsen.
I 2008 forpligtede medlemsstaterne og Kommissionen sig til at fremme et elektronisk
toldmiljø i EU, herunder at arbejde for at oprette en digital løsning til udveksling af elek-
troniske oplysninger mellem de offentlige myndigheder og mellem disse og de økonomi-
ske operatører. Dette benævnes single window.
Kommissionen iværksatte i 2012 et første pilotprojekt, der i første omgang dækkede EU's
fælles veterinærdokument til brug ved import (EU CSW-CVED). Et nyt pilotprojekt er
siden kommet til og har udvidet med certifikater mm. fra flere politikområder, ligesom
flere medlemsstater deltager. Danmark deltager ikke i pilotprojektet og anvender derfor
ikke den frivillige løsning, der i dag findes. Der er pt. ni deltagende lande i pilotprojektet.
I blandt andet Kommissionens meddelelse fra 2016 om udvikling af EU's toldunion og
dens forvaltning, bebudede Kommissionen planer om at undersøge muligheden for at
finde en brugbar løsning til at udvikle og oprette et EU-single window. Dette blev under-
støttet af ECOFIN-konklusioner af 23. maj 2017.
Kommissionen vurderer, at de ønskede fordele af pilotprojektet ikke kan realiseres uden
deltagelse af samtlige medlemsstater, ligesom nogle medlemsstater har iværksat nationale
single window løsninger, som dog ikke er koordineret med pilotprojektet. Kommissionen
vurderer endvidere, at de eksisterende udfordringer ikke kan udbedres uden tiltag fra
EU's side, især fordi lovkravene vedrører varebevægelser på tværs af grænserne og derfor
skal opfyldes på EU-plan.
Retsgrundlag
Forslaget er baseret på traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde, særligt ar-
tikel 33, 114 og artikel 207.
Forlaget er omdelt i Rådet i dansk sprogversion den 5. november 2020.
3. Formål og indhold
I tråd med Kommissionsformand Ursula von der Leyens politiske retningslinjer er formå-
let med forslaget at fastsætte de relevante betingelser for et digitalt samarbejde mellem
toldmyndigheder og andre relevante myndigheder for at gennemføre de eksterne aspekter
af mange interne markedspolitikker og for at reducere den administrative handelsbyrde.
Det betyder, at myndighederne skal give økonomiske operatører mulighed for at indgive
både told- og ikke-toldrelaterede data, der er nødvendige for toldbehandling af varer, til et
Side 2 af 10
kom (2020) 0673 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af kvikskranke på toldområdet
2295364_0003.png
enkelt kontaktpunkt (et single window). Dette vil føre til en reduktion af dobbeltarbejde,
tid og omkostninger for de økonomiske operatører.
For at løse de problemer, der er konstateret i forbindelse med toldbehandlingen af varer
(navnlig utilstrækkelig koordinering og fragmenteret interoperabilitet mellem toldmyndig-
heder og partnermyndigheder), har forslaget tre mål:
-
-
at definere øget samarbejde mellem toldmyndighederne og de relevante myndig-
heder og udvikle interoperable løsninger, hvor det er nyttigt og hensigtsmæssigt,
at forbedre arbejdsmetoderne mellem de myndigheder, der er involveret i inter-
national handel, for at opnå en mere automatiseret, elektronisk og integreret pro-
ces i forbindelse med toldbehandlingen af varer og
at fastlægge en ramme for harmonisering af data og muliggøre genanvendelse af
data med henblik på at opfylde forskellige formaliteter, som toldmyndighederne
og andre myndigheder stiller krav om i forbindelse med international handel.
-
Formålet med forslaget er at bygge videre på det eksisterende pilotprojekt, EU CSW-
CERTEX, der er udviklet af DG TAXUD sammen med en gruppe medlemsstater, og
skabe et retligt grundlag for at gøre det obligatorisk for alle medlemsstater at bruge den
udviklede løsning. Forbindelserne mellem EU CSW-CERTEX og EU's fremtidige elek-
troniske systemer til forvaltning af ikke-toldrelaterede formaliteter vil blive fastlagt grad-
vist, når de operationelle aspekter og den respektive EU-lovgivning uden for toldområdet
er på plads.
Forslaget er opdelt i seks kapitler.
Kapitel I indeholder en række generelle bestemmelser, herunder definition
af ”forslagets
genstand” og
andre vigtige begreber. EU-single window på toldområdet defineres som et
integreret sæt interoperable elektroniske tjenester, der leveres på EU-plan og nationalt
plan, hvis formål er at opfylde og håndhæve ikke-toldrelaterede EU-formaliteter, som er
nødvendige, når varer henføres under bestemte toldprocedurer.
Definitionerne i forslagets artikel 2 fastlægger, hvad der forstås ved national single win-
dows-løsning på toldområdet, hvad der forstås ved kompetent partnermyndighed, hvad
der forstås ved ikke-toldrelateret EU-formalitet, og hvad der forstås ved dokumentation.
Desuden defineres, hvad der forstås ved mængdemæssig forvaltning og ikke-toldrelateret
EU-system.
Med artikel 3 oprettes et EU-single window miljø på toldområdet. Det omfatter et EU-
single window-system til udveksling af certifikater, de nationale single windows-løsninger
for toldområdet og de ikke-toldrelaterede EU-systemer, der er omhandlet i bilaget til for-
slaget.
Side 3 af 10
kom (2020) 0673 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af kvikskranke på toldområdet
2295364_0004.png
Kapitel II indeholder de nærmere bestemmelser om etableringen af det centrale EU-
single window-system til udveksling af certifikater (EU CSW-CERTEX), som skal opret-
tes som en realtids interface mellem de nationale Single Windows-løsninger på toldområ-
det og de ikke-toldrelaterede EU-systemer, herunder definition af roller og ansvar og
håndtering af persondata. Kommissionen tillægges en delegationsbeføjelse i forhold til
ændringer i bilaget over omfattede ikke-toldrelaterede EU-formaliteter.
Kommissionen og medlemsstaterne vil være fælles dataansvarlige for behandling af per-
sonoplysninger i EU CSW-CERTEX i overensstemmelse med forordning (EU)
2016/679 og (EU) 2018/1725.
Kapitel III fastsætter bestemmelser vedrørende de nationale komponenter i EU-single
window-løsningen på toldområdet og indebærer, at hver enkelt medlemsstat bliver an-
svarlig for at udvikle, gennemføre og vedligeholde et nøjagtigt, effektivt og velfungerende
nationalt single window på toldområdet.
De nationale single window-løsninger på toldområdet vil fokusere på at sætte toldmyn-
dighederne i stand til automatisk at kontrollere de omfattede formaliteter og gøre kompe-
tente partnermyndigheder i stand til at foretage mængdemæssig forvaltning af godkendte
varer på grundlag af toldmyndighedernes frigivelse af varer.
De nationale single window-løsninger på toldområdet vil udgøre en fælles kommunikati-
onskanal, hvor de økonomiske operatører vil opfylde de relevante toldrelaterede og speci-
fikke ikke-toldrelaterede EU-formaliteter, der kræves for at henføre varerne under told-
procedurerne. De ikke-toldrelaterede EU-formaliteter, der er omfattet, indgår i de over-
ordnede formaliteter, der er opført i bilaget, og som Kommissionen vil identificere ved
hjælp af gennemførelsesretsakter efter vurderingen af et sæt kriterier, der er relevante for
lettelse af samhandelen, samt juridisk og teknisk gennemførlighed.
De nationale single windows-løsninger på toldområdet kan også fungere som platforme
for koordinering af de respektive kontrolforanstaltninger og dermed tilvejebringe en one-
stop-shop-løsning i relation til told i overensstemmelse med artikel 47, stk. 1, i forordning
(EU) nr. 952/2013.
Behandlingen af personoplysninger i de nationale single windows løsninger på toldområ-
det vil foregå i overensstemmelse med persondataforordning (EU) 2016/679. De enkelte
medlemsstater vil være dataansvarlige for databehandlingen på deres respektive områder
og vil underrette Kommissionen i tilfælde af brud på persondatasikkerheden, der bringer
personoplysningernes sikkerhed, fortrolighed, tilgængelighed eller integritet i fare.
Kapitel IV omfatter regler for informationsudveksling og andre procedureregler og er op-
delt i tre hovedafsnit, svarende til forskellige aspekter af det digitale samarbejde og infor-
mationsudvekslingen mellem toldmyndigheder, kompetente partnermyndigheder og øko-
nomiske operatører, jf. nedenfor.
Side 4 af 10
kom (2020) 0673 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af kvikskranke på toldområdet
2295364_0005.png
Afsnit 1 indeholder regler for informationsudveksling mellem nationale single windows-
løsninger på toldområdet og ikke-toldrelaterede EU-systemer, der behandles ved hjælp af
EU CSW-CERTEX, der er gældende for alle de ikke-toldrelaterede EU-formaliteter, som
er opført i bilaget. Det fremgår af udkastet, at informationsudvekslingerne har til formål
at
- stille de relevante data til rådighed for toldmyndighederne, så de bedre kan hånd-
hæve ikke-toldrelateret regulering gennem automatiseret verifikation af disse for-
maliteter
- forsyne de kompetente partnermyndigheder med de relevante data, så de kan
overvåge og bestemme den resterende mængde godkendte varer, som toldmyn-
dighederne ikke har afskrevet i forbindelse med toldbehandling af andre forsen-
delser
- lette integrationen af toldprocedurer og ikke-toldrelaterede EU-procedurer for at
opnå en fuldt automatiseret toldbehandling af varer, der støtter gennemførelsen
af one-stop-shop-løsninger
- give mulighed for automatiseret informationsudveksling mellem toldmyndighe-
derne og de kompetente partnermyndigheder som fastsat i EU-lovgivningen.
Afsnit 2 indeholder supplerende bestemmelser, der gælder for den del af de ikke-toldrela-
terede EU-formaliteter, som er omfattet af EU CSW-CERTEX, og som skal til for, at de
nationale single windows-løsninger på toldområdet kan fungere som en enkelt kommuni-
kationskanal, hvor de økonomiske operatører både vil opfylde told- og ikke-toldrelaterede
EU-formaliteter.
Kommissionen vil fastlægge en ramme for dataharmonisering og -rationalisering for at
gøre det muligt at genanvende data fra økonomiske operatører i overensstemmelse med
princippet om kun at indberette én gang. Kommissionen vil identificere fælles dataele-
menter og identificere de yderligere dataelementer, som der kun stilles krav om i EU's
lovgivning uden for toldområdet. I forbindelse med denne forordning betegnes sidst-
nævnte "datasæt for en kompetent partnermyndighed" ("PCA-datasæt"). Toldangivelses-
dataene og PCA-datasættet vil udgøre en integreret angivelse, der indeholder alle de klare-
ringsrelaterede oplysninger, der er nødvendige for at opfylde de pågældende told- og ikke-
toldrelaterede EU-formaliteter. Kommissionen tillægges delegationsbeføjelse til at fast-
lægge såvel de fælles dataelementer,
som de ”PCA-datasæt”, der skal gælde for hver af de
i bilaget anførte formaliteter.
Afsnit 2 indeholder desuden bestemmelser om yderligere informationsudveksling gennem
EU CSW-CERTEX, idet systemet dels skal kunne kommunikere modtaget information
til hhv. toldmyndighederne og partnermyndighederne, og dels kunne give feedback til de
økonomiske operatører i forhold til ikke-toldrelaterede EU-formaliteter. Kommissionen
tillægges beføjelse til via en gennemførelsesforordning at fastlægge de nærmere processu-
elle regler for disse udvekslinger.
Side 5 af 10
kom (2020) 0673 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af kvikskranke på toldområdet
2295364_0006.png
I afsnit 3 indføres yderligere procedureregler i relation til alle ikke-toldrelaterede EU-for-
maliteter, som er nødvendige for den internationale handel. Det foreslås, at de kompe-
tente partnermyndigheder får adgang til det eksisterende EORI-system (system til identi-
fikation af de økonomiske operatører, der er involveret i toldbehandling).
Hver medlemsstat skal udpege en kompetent myndighed som national koordinator til at
bistå de involverede parter i alle spørgsmål vedrørende EU-single window-løsningen på
toldområdet. Den nationale koordinator vil være kontaktpunkt for Kommissionen og
samtidig fremme samarbejdet på nationalt plan og sikre, at de respektive nationale miljøer
er forbundet til EU CSW-CERTEX for at kunne gennemføre denne forordning på effek-
tiv vis.
Kapitel 5 indeholder bestemmelser om omkostningsfordeling, etablering af et arbejdspro-
gram samt overvågning og rapportering. Alle omkostninger forbundet med udvikling, in-
tegration og drift af EU CSW-CERTEX, herunder grænseflader til ikke-toldrelaterede
EU-systemer, bæres af Kommissionen, mens medlemsstaterne afholder omkostninger
forbundet med EU CSW-CERTEX's grænseflader til de nationale single windows-løsnin-
ger på toldområdet.
Kommissionen vil - i form af en gennemførelsesretsakt - udarbejde et arbejdsprogram til
støtte for den gradvise gennemførelse af de bestemmelser, der er knyttet til ikke-toldrela-
terede EU-formaliteter, som er opført i bilaget.
Senest den 31. december 2027 og hvert tredje år derefter forelægger Kommissionen en
evalueringsrapport for Europa-Parlamentet og Rådet om, hvordan EU's single window på
toldområdet fungerer. Medlemsstaterne er ansvarlige for at tilvejebringe de oplysninger,
der er nødvendige for at udarbejde denne rapport.
Kapitel 6 fastlægger bestemmelserne for vedtagelse af delegerede retsakter og gennemfø-
relsesretsakter i overensstemmelse med artikel 290 og 291 i TEUF, og at der nedsættes en
komitologi-komite, der skal understøtte Kommissionen.
Samtidig fordrer forslaget, at der sker to ændringer af forordning (EU) nr. 952/2013
(EUTK), således at definitionen på toldlovgivning i artikel 5, nr. 2), i forordning (EU) nr.
952/2013 ændres ved at indsætte et nyt litra e) med henvisning til denne forordning og de
bestemmelser, der supplerer eller gennemfører den. Desuden indføjes et nyt afsnit i
EUTK artikel 163, stk. 1, vedrørende en formodning om, at dokumentation for opfyl-
delse af ikke-toldrelaterede EU-formaliteter, som er omfattet af EU CSW-CERTEX, er i
klarererens besiddelse og til rådighed for toldmyndighederne på det tidspunkt, hvor told-
angivelsen indgives. Denne forpligtelse anses for at være opfyldt, da toldmyndighederne
ved hjælp af EU CSW-CERTEX kan tilegne sig de data, der er nødvendige for klarering
på grundlag af ovennævnte informationsudveksling.
Side 6 af 10
kom (2020) 0673 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af kvikskranke på toldområdet
2295364_0007.png
Forordningen foreslås at træde i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i Den Europæiske
Unions Tidende. De artikler, der vedrører integrationen i EU CSW-CERTEX af de i bila-
get opførte ikke-toldrelaterede EU-formaliteter, finder gradvis anvendelse på de datoer,
der er angivet for de enkelte formaliteter. Det indebærer, at indholdet af seks certifikater
vil være inkluderet i single windows-løsningerne pr. 1. marts 2023, indholdet af ét certifi-
kat vil være inkluderet pr. marts 2024, og yderligere et område (licens og erklæring i for-
bindelse med import af kulturgenstande) vil være omfattet i 2025.
De yderligere lempelser, der berører de specifikke ikke-toldrelaterede EU-formaliteter, og
som Kommissionen skal identificere ved gennemførelsesretsakter, finder anvendelse fra
den 1. januar 2031.
Udkastet til forordning indeholder i et bilag den liste over ikke-toldrelaterede EU-formali-
teter, hvis respektive systemer vil blive tilsluttet EU CSW-CERTEX for at udveksle op-
lysninger med det nationale single windows-løsninger på toldområdet. Listen vil omfatte
de ikke-toldrelaterede EU-systemer og den relevante gældende EU-lovgivning for de for-
maliteter, der er omfattet af denne forordning. Bilaget vil kunne ændres ved delegerede
retsakter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det komplekse regelsæt og den løbende indførelse af nye regler
for toldbehandling af varer har ført til utilstrækkelig koordinering og fragmenteret inter-
operabilitet mellem toldmyndighederne og de kompetente partnermyndigheder, der vare-
tager disse krav. Dette gælder ikke blot toldunionen, men også det indre marked på en
række politikområder i forbindelse med grænseoverskridende aktioner, der reguleres af EU-
retten. Disse problemer, som i sagens natur er tværnationale, vil begrænse fordelene ved
gradvis digitalisering og modernisering af processer i forbindelse med toldbehandlingen af
bestemte varer, der er underlagt andre ikke-toldrelaterede EU-bestemmelser på forskellige
politikområder. Der vil desuden kun være få nationale initiativer på grund af ressourcemæs-
sige begrænsninger, mens det frivillige pilotprojekt, EU CSW-CERTEX, vil miste sit mo-
mentum, hvis det ikke følges op af en obligatorisk indsats. EU har derfor gode forudsæt-
ninger for at koordinere indsatsen, mindske fragmenteringen og skabe stordriftsfordele,
navnlig på grund af dens ansvar for toldunionen og dens effektive anvendelse af reglerne
på det indre marked.
Kommissionen anfører desuden, at målene med forslaget bedre kan realiseres på EU-plan
af flere årsager. En centraliseret løsning (EU CSW-CERTEX) for at fremme det digitale
samarbejde og informationsudvekslingen mellem nationale kvikskrankemiljøer på toldom-
rådet og ikke-toldrelaterede EU-systemer, samt den stigende digitalisering af ikke-toldrela-
terede EU-formaliteter, vil gøre områder både i og uden for toldområdet interoperable,
mindske de administrative byrder for alle berørte interessenter og skabe betydelige stor-
Side 7 af 10
kom (2020) 0673 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af kvikskranke på toldområdet
2295364_0008.png
driftsfordele. EU's indsats forventes også at indebære direkte fordele for retlige formalite-
ter, hvor mængden af godkendte varer kan fordeles på flere toldangivelser ved at indføre
en automatiseret mængdemæssig forvaltning på EU-plan.
Kommissionen anfører, at EU's indsats på dette område vil også forbedre det indre mar-
keds virkemåde ved at styrke og harmonisere toldhåndhævelsen af ikke-toldrelaterede EU-
krav, der pålægges international handel med varer. Dette vil skabe en klar merværdi for
samspillet mellem toldmyndighederne og partnermyndighederne og de økonomiske opera-
tører. EU's indsats vil i sidste ende have en positiv økonomisk virkning gennem øget ef-
fektivitet og lettelse af samhandelen samt miljømæssige fordele som følge af bedre koordi-
nering og risikostyring ved grænsen. Dette vil føre til en bedre overholdelse og håndhævelse
af ikke-toldrelaterede EU-krav, der har til formål at beskytte den offentlige sundhed og
sikkerhed, og forbedre sikkerheden og beskytte dyrevelfærden og miljøet i hele EU.
Regeringen er enig i denne vurdering, hvorfor nærhedsprincippet vurderes at
være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Analyserne af forslaget, der går på tværs af flere ministeriers områder, er endnu ikke tilen-
debragt, hvorfor der endnu ikke er et endeligt billede af eventuel gældende dansk lovgiv-
ning. Der er dog ikke en selvstændig dansk lovgivning om et nationalt single window.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Analyserne af forslaget, der går på tværs af flere ministeriers områder, er endnu ikke tilen-
debragt. Hvorvidt forslaget får lovgivningsmæssige konsekvenser, er derfor endnu ikke
klarlagt.
Økonomiske konsekvenser
Analyserne af forslaget, der går på tværs af flere ministeriers områder, er endnu ikke tilen-
debragt. Det er på det foreliggende grundlag vanskeligt at vurdere, men der kan potentielt
være tale om et projekt med behov for it-udvikling i et betydeligt omfang inden for Skatte-
forvaltningen. Såfremt dette viser sig at være tilfældet, kan en dansk implementering have
ganske lange udsigter givet de udfordringer, der er med Skatteforvaltningens øvrige store
it-udviklingsprojekter og komplekse it-portefølje præget af legacy-systemer. Der må derud-
over forventes væsentlige såvel statsfinansielle konsekvenser (pga. nye it-løsninger og pro-
cesser), samfundsmæssige konsekvenser (bedre regelefterlevelse og regelovervågning i re-
lation til fx afskrivning på tilladte import-mængder) samt væsentlige positive erhvervsøko-
nomiske konsekvenser (lettelse for erhvervslivet).
Kommissionen har i sin konsekvensanalyse vurderet, at forslaget samlet set vil koste EU
og medlemsstaternes administrationer i alt mellem 129 mio. euro og 192 mio. euro (sva-
rende til mellem 968 mio. kr. og 1,5 mia. kr.) over syv år at implementere (dertil kommer
årlige driftsudgifter på i alt i størrelsesordenen 90 mio. kr. og 135 mio. kr.). Samtidig vur-
deres gevinsterne af forslaget i alt de første syv år at ligge mellem 494 mio. euro og 688
Side 8 af 10
kom (2020) 0673 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af kvikskranke på toldområdet
2295364_0009.png
mio. euro (svarende til mellem 3,7 mia. kr. og 5,2 mia. kr.), mens de årlige samlede gevinster
herefter vurderes at ligge på mellem 141 mio. euro (ca. 1 mia. kr.) og 197 mio. euro (ca. 1,5
mia. kr.). Gevinsterne dækker gevinster for såvel myndigheder som erhvervsliv.
EU's andel af udgifterne vil i væsentligt omfang blive afholdt indenfor den kommende
ramme for toldprogrammet 2027 (afløseren for det nuværende told2020-program i EU) og
formentlig kommende tilsvarende programmer. Kommissionens udgift ventes at udgøre
64 mio. euro dækkende de første syv år, og herefter godt 6 mio. euro hvert år derefter.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Analyserne af forslaget, der går på tværs af flere ministeriers områder, er endnu ikke tilen-
debragt. Ud fra oplysningerne i Kommissionens konsekvensanalyse vurderes umiddelbart,
at der bør være positive konsekvenser af forslaget, idet en del af formålet med forslaget er
bedre og lettere overholdelse af ikke mindst det ikke-toldmæssige regelsæt, der påhviler
varer, der kommer til EU fra tredjelande
herunder i forhold til mængdemæssige begræns-
ninger og lign.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i toldkontaktudvalget, der består af erhvervsorganisationer mm.,
der er involveret i aktiviteter relateret til import, eksport og transit af varer ind og ud over
de ydre EU-grænser via Danmark. Høringsfristen er fastsat til den 18. december 2020. Der
vil blive fremsendt et revideret grund- og nærhedsnotat med resultatet af høringen.
Forslaget baserer sig på en større EU-høring gennemført ultimo 2018/primo 2019. Desu-
den har Kommissionen løbende inddraget relevante erhvervsorganisationer i arbejdet, der
ligger forud for fremlæggelsen af forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til andre landes detaljerede holdninger til
forslaget. Forslaget er dog umiddelbart blevet positivt modtaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser umiddelbart positivt på det fremlagte forslag, idet afgivelse af data én gang
og genbrug på tværs af myndigheder, giver god mening.
Dog ser regeringen med stor bekymring på, at forslaget tidsmæssigt kommer oven i de
øvrige store it-udviklingsprojekter, der presser Skatteforvaltningens kapacitet. Ligeledes
kommer det oven i mange andre tiltag, der allerede er i gang på toldområdet i relation til
implementering af EUTK, og de deraf følgende meget store og komplekse it-udviklings-
opgaver, der allerede skal gennemføres frem mod 2025. Hensyn til implementering af an-
dre digitale projekter på toldområdet betyder, at regeringen vil arbejde for, at gennemfø-
relse af forslaget udskydes nogle år.
Samtidig finder regeringen ikke, at ændringer til bilaget med certifikater mm., der er om-
fattet af forordningen, bør kunne ændres via en delegeret retsakt. Disse elementer synes
Side 9 af 10
kom (2020) 0673 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af kvikskranke på toldområdet
2295364_0010.png
ikke defineret yderligere, hvorfor det ikke er muligt at vurdere, hvad de vil betyde, hver-
ken it-mæssigt eller udgifts-/gevinstmæssigt. Der vil derfor blive søgt afklaring af dette
under forhandlingerne i Rådet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Der er en reference
til forlaget i såvel grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om at bringe
toldunionen til det næste niveau (Europaudvalget 2020 KOM (2020) 0581 Bilag 1) og
samme sags aktuelle notat (Europaudvalget 2020 KOM (2020) 0581 Bilag 2).
Side 10 af 10