GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til direktiv om passende mindsteløn-
ninger i den Europæiske Union
23. november 2020
J.nr. 2020 - 178
CADI
KOM-nr. (2020) 682 final
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 28. oktober 2020 fremsat forslag til direktiv om passende
mindstelønninger i den Europæiske Union.
Med forslaget ønsker Kommissionen at sikre, at arbejdstagere i EU har en tilstræk-
kelig løn til at garantere passende arbejds- og levevilkår samt at opbygge retfær-
dige og robuste økonomier og samfund.
Kommissionen anfører, at forslaget opstiller en ramme til forbedring af mindste-
lønningernes tilstrækkelighed og forbedring af arbejdstagernes adgang til beskyt-
tede mindstelønninger med fuld respekt for nationale systemer, national kompe-
tence, arbejdsmarkedets parters autonomi og frihed til at indgå overenskomster.
Der er med forslaget ifølge Kommissionens opfattelse lagt op til, at der ikke som
følge af direktivteksten skal pålægges krav om lovgivning om mindsteløn eller al-
mengørelse af overenskomster. Da der imidlertid udestår afklaring af en række ele-
menter i forslaget, herunder den præcise rækkevidde, kan det på det foreliggende
grundlag ikke udelukkes, at forslaget vil kunne have konsekvenser for Danmark
–
herunder for den danske arbejdsmarkedsmodel og lovgivningsmæssige konsekven-
ser i forhold til fx indberetning af data. Det er ikke muligt på det foreliggende
grundlag at vurdere evt. økonomiske konsekvenser.
Regeringen er enig i, at lønmodtagere i EU skal tjene en løn, de kan leve for, når
de arbejder fuld tid. Regeringen er imidlertid imod enhver regulering, der kan un-
derminere den danske arbejdsmarkedsmodel
–
direkte eller indirekte. Danmark har
en stærk og langvarig tradition for, at løn- og arbejdsvilkår reguleres af arbejds-
markedets parter gennem kollektive overenskomster og uden indblanding fra rege-
ringen og Folketinget. Det sikrer fleksibilitet og tilpasningsdygtighed i forhold til
udviklingen på arbejdsmarkedet, en passende lønudvikling og en afbalancering af
begge parters interesser. Det er nødvendigt, at forslaget tager højde for dette.
Regeringen er generelt skeptisk over for, om forslaget kan fremsættes med hjemmel
i den bestemmelse, Kommissionen har brugt, idet det fremgår af stk. 5 i artikel 153,
at bestemmelsen ikke vedrører lønforhold. Kommissionen har i regeringens optik