Næstformand
Maroš Šefčovič
Europa-Kommissionen
B-1049 Bruxelles
Belgien
Begrundet udtalelse om Kommissionens
forslag til direktiv om mindsteløn i EU
(KOM(2020)682)
15. december 2020
Folketinget har behandlet Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om passende mindstelønninger i Den Europæiske Union og
undersøgt, om det overholder nærhedsprincippet.
Et flertal i Folketinget (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige) fin-
der, at forslaget strider mod nærhedsprincippet. Lønforhold fastsættes bedst
på nationalt niveau under hensyn til de forskellige nationale traditioner. Sam-
tidig ligger forslag om lønforhold uden for EU’s beføjelser, hvorfor EU af den
grund har begrænsede forudsætninger for effektivt at bidrage til lønninger på
nationalt niveau er tilstrækkelige. Direktivets mål kan derfor bedst opnås ved
fastsættelse af lønforhold på nationalt niveau.
Partierne er ikke uenige i direktivets formål om at skabe fair konkurrence og
bidrage til stigende konvergens i opadgående retning for løn- og ansættel-
sesvilkår. Det bør imidlertid ske ved andre midler, såsom kapacitetsopbyg-
ning af parterne gennem samhørighedspolitikken, beskæftigelsesstrategien
mv.
Det er efter flertallets opfattelse væsentligt, at parternes aftalefrihed på løn-
området fuldt ud respekteres og at beslutninger træffes så tæt på borgerne
og de berørte parter som muligt. I Danmark er det arbejdsmarkedets parter,
som anses for bedst egnede til at træffe beslutninger om lønudvikling.
Afsnittet om social- og arbejdsmarkedspolitikken (afsnit X) i TEUF indeholder
i formålsbestemmelsen en formulering, der fremhæver parternes aftalefrihed
og deres rolle: Ifølge
artikel 151 ”iværksætter Unionen og medlemsstaterne
foranstaltninger, der tager hensyn til forskellene i national praksis, særligt på
J.nr.: 20-000866-4
Mathias Grønbek Lydholm
EU-konsulent
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
www.ft.dk
Side 1 | 3