Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0682 Bilag 5
Offentligt
2306201_0001.png
Næstformand
Maroš Šefčovič
Europa-Kommissionen
B-1049 Bruxelles
Belgien
Begrundet udtalelse om Kommissionens
forslag til direktiv om mindsteløn i EU
(KOM(2020)682)
15. december 2020
Folketinget har behandlet Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om passende mindstelønninger i Den Europæiske Union og
undersøgt, om det overholder nærhedsprincippet.
Et flertal i Folketinget (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige) fin-
der, at forslaget strider mod nærhedsprincippet. Lønforhold fastsættes bedst
på nationalt niveau under hensyn til de forskellige nationale traditioner. Sam-
tidig ligger forslag om lønforhold uden for EU’s beføjelser, hvorfor EU af den
grund har begrænsede forudsætninger for effektivt at bidrage til lønninger på
nationalt niveau er tilstrækkelige. Direktivets mål kan derfor bedst opnås ved
fastsættelse af lønforhold på nationalt niveau.
Partierne er ikke uenige i direktivets formål om at skabe fair konkurrence og
bidrage til stigende konvergens i opadgående retning for løn- og ansættel-
sesvilkår. Det bør imidlertid ske ved andre midler, såsom kapacitetsopbyg-
ning af parterne gennem samhørighedspolitikken, beskæftigelsesstrategien
mv.
Det er efter flertallets opfattelse væsentligt, at parternes aftalefrihed på løn-
området fuldt ud respekteres og at beslutninger træffes så tæt på borgerne
og de berørte parter som muligt. I Danmark er det arbejdsmarkedets parter,
som anses for bedst egnede til at træffe beslutninger om lønudvikling.
Afsnittet om social- og arbejdsmarkedspolitikken (afsnit X) i TEUF indeholder
i formålsbestemmelsen en formulering, der fremhæver parternes aftalefrihed
og deres rolle: Ifølge
artikel 151 ”iværksætter Unionen og medlemsstaterne
foranstaltninger, der tager hensyn til forskellene i national praksis, særligt på
J.nr.: 20-000866-4
Mathias Grønbek Lydholm
EU-konsulent
[email protected]
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 3
kom (2020) 0682 - Bilag 5: Folketingets begrundede udtalelse til Kommissionen vedr. forslag til direktiv om mindstelønninger
2306201_0002.png
overenskomstområdet”. Bestemmelsen kan siges at afspejle nærhedsprincip-
pet. Vurderingen af, om nærhedsprincippet er overholdt, skal derfor også ses
i lyset af, om forslaget fuldt ud respekterer aftalefriheden.
Flertallet er på den baggrund også uenig i Kommissionens vurdering af, at
nærhedsprincippet er overholdt i forhold til at respektere aftalefriheden.
Flertallet påpeger, at de dele af forslaget, der vedrører fremme af kollektive
forhandlinger ved en overenskomstdækning under 70 procent (artikel 4, stk.
2) og håndhævelse (artikel 11 og 12) ikke er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Som Kommissionen selv fremhæver i begrundelsen til forslaget, er der i
lande med høj overenskomstdækning bedre resultater end i andre lande i
form af højere løn, færre lavtlønnede m.v. Efter flertallets opfattelse kan suc-
cesen for en model som den danske tilskrives, at staten overhovedet ikke
blander sig i rammerne for overenskomsterne eller i håndhævelsen heraf, så-
ledes at parterne har det fulde ansvar herfor.
Artikel 4, stk. 2, læst sammen med betragtning 19, indebærer, at rammer til
fremme af kollektive forhandlinger skal ske ved lov eller trepartsaftale. Denne
konstatering står dog tilsyneladende i modsætning til direktivforslagets artikel
13, hvorefter det kan overlades til arbejdsmarkedets parter at gennemføre di-
rektivet.
Efter forslagets artikel 11, stk. 1, skal medlemsstaterne sikre, at arbejdsta-
gere har adgang til effektiv og upartisk tvistbilæggelse og en ret til genoprejs-
ning, herunder til passende kompensation, i tilfælde af krænkelser af deres
rettigheder i forbindelse med lovbestemte mindstelønninger eller beskyttelse
af mindstelønninger gennem kollektive overenskomster, uden at dette berø-
rer særlige klage- og tvistbilæggelsesprocedurer i henhold til relevante kollek-
tive overenskomster. Endvidere skal medlemsstaterne efter stk. 2 sikre, at ar-
bejdstagerne beskyttes mod ugunstig behandling fra arbejdsgiverens side og
eventuelle negative følger af en klage, der er indgivet til arbejdsgiveren, eller
af procedurer, der indledes med det formål at sikre overholdelse af de ret-
tigheder, der er forbundet med lovbestemte mindstelønninger eller beskyt-
telse af mindstelønninger gennem kollektive overenskomster.
Det er uklart, om en arbejdstager i et land uden lovbestemt mindsteløn har
mulighed for at håndhæve en mindsteløn i en kollektiv overenskomst, selv
om arbejdstageren ikke er omfattet af overenskomsten, fordi vedkommende
Side 2 | 3
kom (2020) 0682 - Bilag 5: Folketingets begrundede udtalelse til Kommissionen vedr. forslag til direktiv om mindstelønninger
2306201_0003.png
er ansat på en arbejdsplads uden overenskomst. Direktivforslaget er derfor
på dette punkt ikke i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet sikring
af løn ved kollektiv overenskomst fungerer mest effektivt, når arbejdsmarke-
dets parter selv er ansvarlig for håndhævelse. Det er ikke tilstrækkeligt, at det
i artikel 11, stk. 1, står, at bestemmelsen ikke berører håndhævelsesmeka-
nismer i kollektive overenskomster, idet bestemmelsen kan forstås som ad-
gang til at gå til domstolene parallelt med overenskomsternes egne konflikt-
løsningsmekanismer.
Bestemmelsen om straf i artikel 12 kan også føre til, at der skal idømmes
straf i en situation, hvor man ellers ville løse det ved mægling og forlig.
Samlet set finder et flertal i Folketinget flertal, at forslaget ikke overholder
nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen
Formand for Folketingets Europaudvalg
Side 3 | 3