Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0712 Bilag 1
Offentligt
2336239_0001.png
15. februar 2021
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Jimmi Hilkøb
Sagsnr.: 2019-4000-0160
Dok.:
1802828
Dato:
Kontor:
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EURO-
PAUDVALG OG FOLKETINGETS RETSUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et IT-sy-
stem til grænseoverskridende kommunikation i civil- og strafferetlige
sager (e-CODEX), og om ændring af forordning (EU) 2018/1726
KOM(2020) 712 endelig
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 2. december 2020 fremsat forslag til en forordning
om et IT-system til grænseoverskridende kommunikation i civil- og straffe-
retlige sager (e-CODEX). Forslaget har til formål at fastsætte regler for e-
CODEX-systemet med henblik på at lette elektronisk kommunikation i græn-
seoverskridende civil- og strafferetlige sager.
Forslaget finder anvendelse på grænseoverskridende elektronisk overførsel
af oplysninger ved brug af e-CODEX-systemet i grænseoverskridende civil-
og strafferetlige sager. En central del af forslaget er overdragelse af e-
CODEX-systemet til Den Europæiske Unions Agentur for den Operationelle
Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed
og Retfærdighed (eu-LISA) og at give agenturet mandat til at sørge for den
operationelle forvaltning af systemet. Forslaget definerer e-CODEX-syste-
met og fastlægger dets sammensætning. Derudover fastlægger forslaget an-
Side 1/7
kom (2020) 0712 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et IT-system til grænseoverskridende kommunikation i civil- og strafferetlige sager (e-CODEX)
svarsområder for de forskellige aktører, som er involveret i e-CODEX-sy-
stemets drift, herunder ansvar for medlemsstaterne, Kommissionen og eu-
LISA.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Forslaget har ikke lovgivningsmæssige
konsekvenser for Danmark og vil heller ikke have væsentlige statsfinansielle
konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øv-
rige medlemsstaters holdninger til forslaget. Forslaget forhandles aktuelt i
en arbejdsgruppe under Rådet. Fra dansk side er man umiddelbart positivt
indstillet over for forslaget.
2. Baggrund
E-CODEX (e-Justice Communication via Online Data Exchange) blev lan-
ceret under den flerårige handlingsplan for e-Justice 2009-2013, hovedsa-
gelig for at fremme digitaliseringen af grænseoverskridende retssager og
lette kommunikationen mellem medlemsstaternes retslige myndigheder.
E-CODEX-systemet blev udviklet i perioden fra 2010 til 2016 af 21 EU-
medlemsstater med deltagelse af andre lande/områder og organisationer. I
perioden 2016-2021 blev e-CODEX-systemet vedligeholdt. Systemet for-
valtes aktuelt af et konsortium af medlemsstaterne og andre organisationer
og finansieres af et EU-tilskud. Danmark deltager ikke i e-CODEX.
Ti medlemsstater har deltaget i pilotprojekter om brug af e-CODEX til for-
skellige retslige procedurer. Der er aktuelt ikke en EU-retlig ramme, som
regulerer e-CODEX-systemet, og systemets anvendelse har været baseret på
frivillighed fra medlemsstaterne.
Kommissionen anser i sin meddelelse ”Digitalisering af retsvæsenet i Den
Europæiske Union
– en værktøjskasse med muligheder”
(KOM(2020) 70)
e-CODEX for det vigtigste redskab for etablering af et sikkert og decentra-
liseret kommunikationsnetværk mellem nationale IT-systemer i grænse-
overskridende civil- og strafferetlige sager.
Rådet opfordrede
den 13. oktober 2020 i sine konklusioner ”Adgang
til
domstolene og tilsvarende organer
udnyttelse af digitaliseringens mulig-
heder” Kommissionen til at fremlægge et lovforslag, der sikrer bæredygtig-
heden af e-CODEX med en passende ledelses- og forvaltningsstruktur, som
Side 2/7
kom (2020) 0712 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et IT-system til grænseoverskridende kommunikation i civil- og strafferetlige sager (e-CODEX)
respekterer retsvæsenets uafhængighed og medlemsstaternes forfatnings-
mæssige krav, samtidig med at EU’s og medlemsstaternes retslige myndig-
heder samt de vigtigste interessenter sikres passende repræsentation.
Kommissionen har på den baggrund ved KOM(2020) 712 af 2. december
2020 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et
IT-system til grænseoverskridende kommunikation i civil- og strafferetlige
sager (e-CODEX), og om ændring af forordning (EU) 2018/1726. Forslaget
er oversendt til Rådet den 18. januar 2021 i dansk sprogversion. Forslaget
er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 81 og 82 og skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer af-
gørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
3.1. Indledning og anvendelsesområde
Forslaget har til formål at fastsætte regler
om et decentraliseret IT-system til
grænseoverskridende kommunikation med det formål at lette elektronisk ud-
veksling af dokumenter, anmodninger, formularer, bevismateriale eller anden
information på en sikker og pålidelig måde i civil- og strafferetlige sager (e-
Justice Communication via Online Data Exchange
e-CODEX-systemet)
Forslaget finder anvendelse på grænseoverskridende elektronisk overførsel
af oplysninger ved brug af e-CODEX-systemet i grænseoverskridende civil-
og strafferetlige sager i overensstemmelse med de retsakter, som er opført i
forordningens bilag 1.
Bilag 1 opregner på det civilretlige område bl.a. Rådets forordning om ret-
ternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på
det civil- og handelsretlige område (Bruxelles I-forordningen) og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om forkyndelse i medlemsstaterne af
retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager (forkyn-
delsesforordningen), som Danmark er tilknyttet gennem parallelaftaler.
Bilag 1 opregner på det strafferetlige område bl.a. en række retsakter, som
Danmark deltager i, fordi de blev vedtaget, da EU-samarbejdet på det straf-
feretlige område var mellemstatsligt, dvs. før Lissabon-traktatens ikrafttræ-
den den 1. december 2009. Det drejer sig bl.a. om EU-konventioner om ud-
levering og gensidig retshjælp i straffesager, rammeafgørelsen om den eu-
ropæiske arrestordre og forskellige rammeafgørelser om gensidig anerken-
delse af strafferetlige afgørelser.
Side 3/7
kom (2020) 0712 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et IT-system til grænseoverskridende kommunikation i civil- og strafferetlige sager (e-CODEX)
3.2. E-CODEX-systemet
E-CODEX-systemet består af et e-CODEX-adgangspunkt, som gør det mu-
ligt at kommunikere sikkert med andre e-CODEX-adgangspunkter. Med-
lemsstaterne kan bruge e-CODEX-systemet sammen med deres eksiste-
rende IT-systemer. Herved kan medlemsstaten sende dokumenter mv., som
er lagret på et af medlemsstatens IT-systemer, til en anden medlemsstat via
e-CODEX-adgangspunktet.
Medlemsstaterne skal føre en liste over e-CODEX-adgangspunkter på deres
område, som skal meddeles til eu-LISA. Myndigheden eller organisationen,
som varetager driften af adgangspunkterne, har ansvaret for enhver skade
som følge af driften af adgangspunktet.
Forslaget bemyndiger Kommissionen til at vedtage gennemførelsesretsak-
ter, herunder til at fastlægge tekniske minimumskrav til e-CODEX-syste-
mets adgangspunkter og til det elektroniske format af dokumenter i de græn-
seoverskridende civil- og strafferetlige procedurer, der er anført i forordnin-
gens bilag 1.
3.3. Overdragelse af e-CODEX-systemet til eu-LISA
Det er et konsortium af medlemsstater og andre organisationer, som aktuelt
forvalter e-CODEX-systemet. Det foreslås, at forvaltningen af e-CODEX-
systemet overdrages til eu-LISA, men at overdragelsen tidligst kan ske den
1. juli 2023.
Efter overtagelsen af e-CODEX-systemet bliver eu-LISA ansvarlig for den
operationelle forvaltning af e-CODEX-systemet, hvilket bl.a. indebærer ud-
vikling, vedligeholdelse, og tekniske ændringer af e-CODEX-systemet. An-
svaret for driften af e-CODEX-adgangspunktet og sikkerheden af de data,
der transmitteres via adgangspunktet, ligger hos den myndighed eller orga-
nisation, der driver adgangspunktet.
Forslaget indeholder krav om, at eu-LISA skal oprette en rådgivende
gruppe, som skal bistå eu-LISA med nødvendig ekspertise. Endvidere skal
bestyrelsen i eu-LISA oprette et programstyringsråd, som skal bistå eu-
LISA med hensigtsmæssig forvaltning af e-CODEX-systemet.
Side 4/7
kom (2020) 0712 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et IT-system til grænseoverskridende kommunikation i civil- og strafferetlige sager (e-CODEX)
3.4. Forslaget i øvrigt
Forslaget indeholder derudover en ændring af forordning EU 2018/1726,
som vedrører eu-LISA’s
nye ansvarsområder og opgaver med hensyn til e-
CODEX-systemet.
Derudover fastsættes bestemmelser om uddannelse inden for den tekniske
brug af e-CODEX-systemet, monitorering, evaluering, udvalgsprocedure og
omkostninger.
Endvidere er der tilknyttet to bilag til forslaget. Forslagets bilag 1 indeholder
en liste over retsakter, der falder ind under forordningens anvendelsesom-
råde. Forslagets bilag 2 indeholder en liste over de understøttende software-
produkter, der skal overdrages til eu-LISA i forbindelse med, at eu-LISA
overtager forvaltningen af e-CODEX-systemet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse, og
det er endnu ikke fastlagt, hvornår Europa-Parlamentet skal behandle sagen.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at et system til sikker udveksling af oplysnin-
ger i grænseoverskridende retssager bedst etableres på EU-plan. Kommissi-
onen lægger vægt på, at et fælles system for digital grænseoverskridende
udveksling på EU-plan vil stille en standardløsning til rådighed, der kan an-
vendes til forskellige retslige procedurer. Et fælles system vil være mere
effektivt, end hvis der etableres forskellige nationale systemer, som ikke
nødvendigvis vil sikre muligheden for grænseoverskridende kommunika-
tion mellem medlemsstaterne.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke dansk lovgivning på området.
7. Konsekvenser
7.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af forslaget, og forord-
ningen vil ikke gælde i eller være bindende for Danmark.
Side 5/7
kom (2020) 0712 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et IT-system til grænseoverskridende kommunikation i civil- og strafferetlige sager (e-CODEX)
Danmark er omfattet af flere af de retsakter, som der henvises til i bilag 1 til
forordningen, herunder forkyndelsesforordningen. Med den seneste æn-
dring af forkyndelsesforordningen, som Danmark har tilsluttet sig, bliver det
obligatorisk at kunne fremsende dokumenter til forkyndelse via at sikkert
system til elektronisk kommunikation, såsom e-CODEX.
Det er ikke afklaret, hvordan Danmark kan anvende e-CODEX-systemet til
elektronisk kommunikation i forbindelse med anvendelsen af de retsakter,
som Danmark er omfattet af.
7.2. Økonomiske konsekvenser
Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af forslaget, og forord-
ningen vil ikke gælde i eller være bindende for Danmark.
På EU-plan indebærer forslaget
en udgift på EU’s budget på 9,667 mio.
EUR for 2022-2027 (de gennemsnitlige udgifter pr. år er 1,611 mio. EUR).
Af dette beløb udgør eu-LISA’s
finansiering i samme periode 8,723 mio.
EUR og udgifter til administration for Kommissionen 0,944 mio. EUR.
Da forslaget er omfattet af retsforbeholdet, vil Danmark modtage refusion
for udgifterne
på EU’s budget bortset fra administrationsomkostningerne for
Kommissionen. Forslaget vil herefter ikke have statsfinansielle konsekven-
ser af betydning.
Det er ikke afklaret, om Danmark vil skulle bidrage til udgifterne til driften
af e-CODEX-systemet, såfremt Danmark ønsker at anvende e-CODEX-sy-
stemet til elektronisk kommunikation i forbindelse med anvendelsen af de
retsakter, som Danmark er omfattet af. I givet fald vil dette kunne medføre
merudgifter for staten, der enten vil skulle håndteres via dansk bidrag til
EU-budgettet eller som en direkte bilateral betaling. Der vil herudover i gi-
vet fald være statslige merudgifter forbundet med etablering af et eller flere
e-CODEX-adgangspunkter.
Det vurderes, at forslaget ikke vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde.
Side 6/7
kom (2020) 0712 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et IT-system til grænseoverskridende kommunikation i civil- og strafferetlige sager (e-CODEX)
Generelt har medlemmer af specialudvalget for politimæssige og retligt
samarbejde ikke haft bemærkninger til forslaget.
Domstolsstyrelsen har dog bemærket, at Danmark har tiltrådt en ændring af
forkyndelsesforordningen, som bl.a. omhandler digitalisering af civile for-
kyndelser. Domstolsstyrelsen har anført, at tilslutningen til ændringen af
forkyndelsesforordningen betyder, at Danmarks Domstole skal tilsluttes e-
CODEX for fremadrettet at kunne sende anmodninger om forkyndelser i
civile sager i EU på en sikker måde.
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at det fremgår af den nye
forkyndelsesforordnings artikel 5, at dokumenter, der skal forkyndes, skal
fremsendes via et sikkert og pålideligt IT-system. Det pågældende IT-sy-
stem skal være baseret på en interoperabel løsning, såsom e-CODEX.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til forslaget.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for Kommissionens for-
slag til forordning om e-CODEX.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7