Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0748 Bilag 1
Offentligt
2284424_0001.png
18. november 2020
Samlenotat
vedr. EU’s budget for 2021
Nyt notat.
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2021
(SEC (2020) 250) og Kommissi-
onens ændringsbrev til Kommissionens forslag til EU's budget for 2021 (KOM
(2020) 748).
1. Resume
Europa-Parlamentet og det tyske formandskab indgik d. 10. november et foreløbigt kompromis
om EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-2027.
Kommissionen fremsatte d. 27. juni sit
oprindelige forslag til EU’s budget for 2021 baseret på
Kommissionens MFF-forslag af maj 2020. Kommissionen har 13. november fremlagt ændrings-
brev 1 til budgetforslaget for 2021, mhp. at afspejle det foreløbige kompromis om MFF-aftalen.
Kommissionens ændringsbrev 1 medfører et niveau for forpligtigelsesbevillinger på 164,1 mia. euro
og et niveau for betalingsbevillingerne på 166,1 mia. euro. Det er en nedjustering på 2,6 mia. euro
i forpligtigelser og en opjustering på 2,6 mia. euro i betalinger ift. Kommissionens oprindelige forslag
til EU’s 2021-budget.
Det vil være afgørende for Danmark, at helt centrale danske hovedprioriteter imødekommes i et
endeligt kompromis. Dvs., at en endelig budgetaftale bør imødekomme Danmark
og andre
budgetansvarlige lande
på de væsentligste spørgsmål om især niveau for margin, udgiftspolitiske
prioriteringer, samlet set lavere udgiftsniveau end foreslået af Kommissionen, modernisering og kli-
maindsatsen.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 13. november 2020 ændringsbrev 1 til forslag til
EU's budget for 2021 af 27. juni 2020, der skal behandles i henhold til budgetpro-
ceduren. Hjemmelsgrundlaget er Lissabon-traktatens artikel 314 (beslutningspro-
cedure for budgettet).
Idet Rådet og Europa-Parlamentet ikke har kunne finde enighed
om EU’s budget
for 2021, indledes d. 17. november en 21 dage lang forligsprocedure med Kom-
missionen i rollen som mægler. Forligsproceduren afsluttes d. 7. december.
3. Formål og indhold
Kommissionen fremsatte d.
27. juni sit oprindelige forslag til EU’s budget for 2021
baseret på Kommissionens MFF-forslag af maj 2020. Kommissionen har d. 13. no-
vember fremlagt sit årlige ændringsbrev 1 til budgetforslaget, der vil indgå som en
del af forhandlingerne om 2021-budgettet mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
kom (2020) 0748 - Bilag 1: Samlenotat vedr. EU's budget 2021
2284424_0002.png
Side 2 af 7
Det foreløbige kompromis om MFF’en mellem Europa-Parlamentet
og Rådet af
10. november har betydning for EU’s
2021-budget på en række punkter: Dels tek-
nisk justering de fastsatte udgiftslofter for budgetkategorierne og specialinstru-
menterne og dels niveauerne for en række EU-programmer og strukturen for ud-
giftskategorierne.
Kommissionen har på baggrund af det foreløbige MFF-kompromis i ændrings-
brev 1 foretaget tekniske justeringer med henblik på at implementere MFF-kom-
promisforslaget i 2021-budgetforslaget. Med ændringsbrevet nedjusteres forpligti-
gelsesniveauet i 2021 med 2,6 mia. euro og betalingsniveauet opjusteres med 2,6
mia. euro ift. Kommissionens oprindelige budgetforslag,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens ændringsbrev 1 til budgetforslaget for 2021
Mia. euro, 2021-priser
Budgetkategorier
1. Vækstpolitikker
2. Samhørighed
3. Landbrug
4. Migration
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboskab og Verden
7. Administration
I alt inden for loft
Margin
Fleksibilitetsinstrumentet
Særlige instrumenter
3.1 Kommissionens ændringsbrev 1
KOMs oprindelige forslag
til EU’s budget for
2021
Forpligtelser
21,4
51,5
58,4
3,1
2,2
16,1
10,5
163,1
1,8
0,0
3,6
Ændringsbrev 1
Forpligtelser
-0,7
1,4
0,1
-0,7
-0,5
-0,1
0,0
-0,4
-0,9
-
-2,2
KOMs forslag til EU’s bud-
get for 2021 inkl. ÆB1
Forpligtelser
20,7
52,9
58,5
2,3
1,7
16,1
10,5
162,7
0,9
0,1
1,5
Betalinger
17,6
62,6
56,2
2,7
1,8
10,4
10,5
161,9
4,3
0,6
1,7
Betalinger
-0,4
3,6
0,6
0,0
-1,1
0,4
0,0
3,0
-2,4
-
-0,4
Betalinger
17,2
66,2
56,8
2,7
0,7
10,8
10,5
164,8
2,0
0,6
1,3
I alt inkl. instrumenter
166,7
163,5
-2,6
2,6
164,1
166,1
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens ændringsbrev 1
til Kommissions forslag til EU’s budget for 2021.
Udover tekniske justeringer som følge af MFF-kompromisforslaget har Kommis-
sionen fremsat en række øvrige, tekniske justeringer. De mest centrale gennemgås
nedenfor.
Landbrugsstøtten
Kommissionen har pba. nye estimater opjusteret sin vurdering af forpligtelsesni-
veauet for landbrugsstøtte i 2021 med 222,2 mio. euro. Dette kan primært henfø-
res til en opjustering på 233,1 mio. euro i finansielle korrektioner til medlemslan-
denes fordel, en opjustering på 15,0 mio. euro i markedsrelaterede udgifter og en
nedjustering på -29,7 mio. euro i direkte betalinger. Af den samlede merudgift vil
33,3 mio. euro blive dækket af en forventet stigning i formålsbestemte indtægter
og 188,9 mio. euro af merbidrag fra medlemslandene.
kom (2020) 0748 - Bilag 1: Samlenotat vedr. EU's budget 2021
2284424_0003.png
Side 3 af 7
Decentrale agenturer
Kommissionen forslår en række justeringer til de decentrale agenturer. Den stør-
ste vedrører en opjustering af bevillingerne til Det Europæiske Lægemiddelagen-
tur på 28 mio. euro og 29 stillinger, samt 40 midlertidige stillinger. Ligeledes fore-
slår Kommissionen en opjustering af Det Europæiske Center for Forebyggelse af
og Kontrol med Sygdomme på 16 mio. euro og 31 stillinger.
Forvaltningsorganerne
1
En række af EU’s programmer forvaltes af forvaltningsorganer under Kommissi-
onen, herunder Horizon, Erasmus, Creative Europe og det nye sundhedsprogram
EU4Health. Idet disse programmer forventes at stige betydeligt i kompromisfor-
slaget om MFF’en, foreslår Kommissionen at ændre strukturen for forvaltningsor-
ganerne og omfordele ansvaret internt mellem forvaltningsorganerne samt at flytte
ansvar fra Kommissionen til organerne.
Konkret foreslår Kommissionen at lukke Forvaltningsorganet for Forbrugere,
Sundhed og Fødevarer lokaliseret i Luxembourg og overføre opgaver til en række
eksisterende agenturer lokaliseret i Bruxelles samt et nyoprettet Agentur for Sund-
hed og Digitalisering, der ligeledes planlægges lokaliseret i Bruxelles.
Derudover foreslår Kommissionen at opnormere personalet for disse, hvilket
medfører en stigning på 302 fultidsstillinger i alt i 2021. Kommissionen foreslår, at
dette delvist finansieres ved en flytning af 257 fuldtidsstillinger fra Kommissionen
frem mod 2027.
Administration
Kommissionen forslår at øge Europa-Parlamentets budget med 4,6 mio. euro i
2021. Heraf skal 2,1 mio. euro anvendes til bygningsrenovation og 2,6 mio. euro
afsættes i en reserve
2
.
Kommissionen forslår at øge administrationsudgifterne til Den Europæiske Uden-
rigstjeneste med hhv. 1,4 mio. euro til forvaltning af Den Europæiske Fredsfacili-
tet og 0,3 mio. euro til konsulær service til medlemslandene. Fsva. sidstnævnte
henviser Kommissionen til behovet for repatriering af EU-borgere sfa. COVID-
19.
Brexit Adjustment Reserve
I det foreløbige kompromis om MFF’en er der afsat 5,0 mia. euro i alt
for perio-
den til en Brexit Adjustment Reserve. Kommissionen forventes at præsentere et
forslag til udmøntning af reserven i november 2020. Idet et forslag endnu ikke fo-
religger, har Kommissionen ikke i sit ændringsbrev afsat midler hertil. Det vil der-
for forventeligt indgå som et udgiftsdrivende element, enten i budgetforhandlin-
gerne i december eller evt. som et forslag til ændringsbudget i 2021.
Kommissionen har i ændringsbrev 1 oplyst, at der vil komme yderligere justeringer vedr. forvaltningsorga-
nerne som følge af det foreløbige MFF-kompromis mellem Europa-Parlamentet og Rådet af 10. november.
2
Det vurderes, at differencen sandsynligvis kan henføres til afrundinger, idet Kommissionen dog ikke har op-
lyst herom.
1
kom (2020) 0748 - Bilag 1: Samlenotat vedr. EU's budget 2021
Side 4 af 7
3.2 Rådet og Europa-Parlamentets holdning
Grundet frister for den årlige budgetprocedure fastsat i Lissabon-traktaten har Rå-
det og Europa-Parlamentet været nødsaget til at udarbejde positioner inden MFF-
kompromisforslaget af d. 10. november 2020.
Rådets position af d. 9. september udgør en teknisk justering af udgiftsniveauet i
Kommissions oprindelige
forslag til EU’s budget for 2021 med henblik på at af-
spejle Rådets MFF-aftale fra juli 2020. Rådets tekniske position til 2021-budgettet
indeholder 161,4 mia. euro i forpligtelser og 164,2 mia. euro i betalinger (ekskl. in-
strumenter uden for loft).
Europa-Parlamentet har primo november vedtaget sin position
vedr. EU’s 2021-
budget. Europa-Parlamentets position tager udgangspunkt i lofterne fra Kommis-
sionens oprindelige budgetforslag.
Herudover har Europa-Parlamentet forslået løft af forpligtelsesniveauerne til 15
såkaldte nøgleprogrammer, herunder Horizon, Erasmus, Creative Europe, miljø-
programmet LIFE+ og udviklingsprogrammet NDICI. Dette svarer til Europa-
Parlamentets prioriteter i MFF-forhandlingerne. Stigningen i udgiftsniveauerne til
disse programmer modsvares af et tilsvarende løft af MFF-lofterne.
Europa-Parlamentet har sat det samlede forpligtelsesniveau til 181,7 mia. euro.
Europa-Parlamentet oplyser, at niveauet er eksklusiv pilotprojekter og forbed-
rende foranstaltninger. Det fremgår ikke eksplicit af Europa-Parlamentets hold-
ning, hvor stor en del, der ønskes finansieret via instrumenter uden for loft.
Fsva. betalingsbevillinger har Europa-Parlamentet ikke kvantificeret niveauet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog sin holdning til 2021-budgettet primo november
2020, jf. afsnit 3.2 ovenfor.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et forslag i relation til
EU’s budget
kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
EU’s budget for 2021 har betydning for Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter,
som er opført på finansloven.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det er Finansministeriets foreløbige vurdering, at det danske bidrag
til EU’s bud-
get i 2021 vil være i størrelsesorden ca. 24 mia. kr., såfremt Kommissionens
forslag samt ændringsbrev 1 vedtages i sin nuværende form. Dette under
forudsætning af, at den nye ordning for EU’s egne indtægter ratificeres i alle 27
medlemslande i løbet af 2021.
kom (2020) 0748 - Bilag 1: Samlenotat vedr. EU's budget 2021
Side 5 af 7
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder,
vurderes forslaget til EU’s 2021-budget
at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske land-
mænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler til
vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede er-
hvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres.
8. Høringer
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En gruppe af budgetansvarlige medlemslande vil forventeligt arbejde for, at ud-
giftsniveauet afspejler det faktiske udgiftsbehov og at der foretages en skarp prio-
ritering af EU’s udgifter, så der sikres en tilstrækkelig margin
til finansiering af
uforudsete udgifter. En række øvrige lande forventes at ville arbejde for et højere
betalingsniveau, herunder blandt andet til strukturfondene og landbrug.
10. Regeringens generelle holdning
I lyset af COVID-19 er presset på de offentlige finanser steget betydeligt. Derfor
er det regeringens holdning, at EU's budget bør afspejle de konsolideringsbestræ-
belser og vanskelige prioriteringer, som udgør rammerne for den nationale bud-
getlægning i medlemslandene. Samtidig skal EU-budgettet i 2021 i særlig grad
bringes i spil til at understøtte genopretningen af de europæiske økonomier og
hjælpe den grønne omstilling på vej. Det kræver bl.a., at udgifterne fokuseres på
de områder, hvor en fælleseuropæiske indsats har størst merværdi, mens andre
mere traditionelle udgiftsområder bør reduceres
også for at begrænse belastnin-
gen af medlemslandenes offentlige finanser.
Den usikre situation i 2021 og udviklingen i løbet af 2020, med bl.a. to ændringer
til MFF-forordningen for at skabe rum til flere udgiftsmæssige prioriteter og histo-
risk udgiftstunge ændringsbudgetter, understreger nødvendigheden af at sikre til-
strækkelige marginer til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter som måtte
opstå i løbet af året. Danmark finder derfor, at der er behov for en større margin i
2021-budgettet end foreslået af Kommissionen, så EU hurtigt kan reagere, hvis
der i løbet af året opstår uforudsete behov.
EU’s budget skal bruges til at løse fælleseuropæiske
udfordringer. Derfor bør ud-
gifterne målrettes de områder, hvor de gør mest gavn. Fra dansk side finder man
det helt centralt, at der i budgetforhandlingerne foretages reelle udgiftspolitiske
prioriteringer frem for tilførsel af nye udgifter oven på Kommissionens forslag.
Danmark finder ikke, at en modernisering af budgettet bedst sikres ved øgede ud-
giftsniveauer, men ved udgiftspolitiske prioriteringer. Det er god budgetdisciplin
og på linje med håndteringen af udgiftsønsker i medlemslandene. Samme tilgang
bør gøre sig gældende i EU.
Derfor er der også i EU’s årlige budget behov for, at
kom (2020) 0748 - Bilag 1: Samlenotat vedr. EU's budget 2021
2284424_0006.png
Side 6 af 7
der foretages udgiftspolitiske prioriteringer mhp. at sikre et samlet set lavere ud-
giftsniveau end foreslået af Kommissionen, en modernisering af budgettet og
større marginer til håndtering af evt. uforudsete udgifter.
Det er meget
vigtigt, at EU’s budget for 2021 adresserer de
største grænseover-
skridende udfordringer, som EU står overfor. Her er det særligt vigtigt, at under-
støttelse af den grønne omstilling prioriteres højt. Det er derfor helt centralt for
Danmark, at
mindst
25 pct.
3
af EU’s udgifter bidrager til klimarettede tiltag samt en
styrket og effektiv opfølgning på klimaindsatsen.
Inden for ovennævnte ramme vil Danmark vægte følgende mere specifikke priori-
teter:
Budgetkategori 1 vækstpolitikkerne
skal prioritere midler til excellencebaseret
forskning og digitalisering.
Budgetkategori 2 samhørighedspolitik
skal bidrage til en samlet reduktion i forhold
til Kommissionens forslag. Dertil prioriteres det højt, at midler anvendes til
den grønne omstilling.
Budgetkategori 3 landbrugspolitik
skal afsætte realistiske bevillinger til landbrugs-
politikken, idet budgetkategorien traditionelt er overbudgetteret i Kommissio-
nens forslag. Dertil prioriteres det højt, at midler anvendes til den grønne om-
stilling.
Budgetkategori 4 migration og grænsekontrol
skal indebære en betydelig prioritering
af midler til migrationsindsatsen, som bl.a. skal bidrage til arbejdet for et mere
retfærdigt og humant asylsystem samt et stærkere Frontex, der iværksættes
snarest muligt.
Kommissionens forslag indebærer meget markante stigninger, der risikerer at
resultere i absorberingsudfordringer samt manglende luft til hurtigt og effek-
tivt at kanalisere midler til uforudsete situationer. Derfor ønsker regeringen
mere moderate udgiftsstigninger generelt ift. Kommissionens forslag.
Budgetkategori 5 sikkerhed og forsvar
skal bidrage til en samlet reduktion i forhold
til Kommissionens forslag.
Budgetkategori 6 naboskab og verden
skal prioritere Afrika og nærområderne for at
adressere de grundlæggende årsager til migration, og bevillingerne til den hu-
manitære bistand og Grønlandsinstrumentet prioriteres.
Fsva.
budgetkategori 7 administration
anlægges en stram og budgetansvarlig linje.
3
I det foreløbige MFF-kompromis mellem Rådet og Europa-Parlamentet af 10. november er niveauet for
klimamainstreaming opjusteret til minimum 30 pct.
kom (2020) 0748 - Bilag 1: Samlenotat vedr. EU's budget 2021
Side 7 af 7
Det vil være afgørende for Danmark, at helt centrale danske hovedprioriteter imø-
dekommes i et endeligt kompromis. Dvs., at en endelig budgetaftale bør imøde-
komme Danmark
og andre budgetansvarlige lande
på de væsentligste spørgs-
mål om især niveau for margin, udgiftspolitiske prioriteringer, samlet set lavere
udgiftsniveau end foreslået af Kommissionen, modernisering og klimaindsatsen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg 3. juli
2020.