Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0818 Bilag 1
Offentligt
2316967_0001.png
SAMLENOTAT
Dato
J. nr.
11 . januar 2021
2020 - 2142
Indhold
1. Kommissionens forslag til forordning om ændring af forordning (EØF) nr.
95/93 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i
Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen) ...................................................... 2
kom (2020) 0818 - Bilag 1: Samlenotat vedr. fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
2316967_0002.png
1. Kommissionens forslag til forordning om ændring af forordning
(EØF) nr. 95/93 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangs-
tidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
KOM (2020) 818
Nyt notat.
Resumé
Luftfartsbranchen er blevet særligt hårdt ramt af COVID-19-pandemien som
følge af de ind- og udrejseforbud samt forskellige restriktioner i den frie bevæ-
gelighed, som en lang række lande verden over har indført.
Der er få passagerer, og selskaberne har nedskaleret deres operationer i for-
længelse heraf. Luftfartsbranchen er således stadig kraftigt påvirket af pan-
demiens greb om verdens befolkning.
Grundet de faldende passagertal som følge af COVID-19-pandemien blev luft-
fartsselskaber i foråret udfordret af
den såkaldte ”use it or lose it-regel”
i
slotsforordningen, som regulerer start- og landingstilladelser (slots) i euro-
pæiske lufthavne. Denne regel tilsiger, at et luftfartsselskab skal benytte mini-
mum 80 pct. af sine slots, såfremt luftfartsselskabet vil være sikker på at få
tildelt samme slots i næste års trafikprogram. I marts 2020 vedtog man der-
for en ændring af slotforordningen, der midlertidigt suspenderer
”use it or
lose it-reglen”, i særdeleshed for at undgå, at luftfartsselskaberne befløj ru-
terne med tomme fly i et forsøg på at bevare deres slotsrettigheder.
Effekten af suspensionen af reglen er, at konkurrencen i luftfartsbranchen
”fryses fast” i 2019-niveauer
uden krav om, at lufthavnskapaciteten udnyttes
så effektivt som muligt, fordi lempelsen i sig selv ifølge Europa-Kommissionen
ikke har været tilstrækkelig til at sikre, at andre luftfartsselskaber, der er i
stand til at operere på det nuværende marked, får mulighed for at få tildelt de
nødvendige slots.
Europa-Kommissionen har derfor udarbejdet et forslag til en ændring af
slotsforordningen, der medfører, at suspenderingen ophører med indevæ-
rende vintersæson, der slutter i marts 2021,
og at ”use it or lose it-reglen” del-
vist genindføres. Med forslaget genindføres kravet til luftfartsselskaberne om,
at de skal anvende de tildelte slots for at bevare dem i den efterfølgende sæ-
son, men dog således at luftfartsselskaberne i stedet for at skulle anvende 80
pct. af de tildelte slots kun skal anvende 40 pct. af de tildelte slots.
Side 2/13
kom (2020) 0818 - Bilag 1: Samlenotat vedr. fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
2316967_0003.png
Det lavere krav foreslås for at mindske den destabiliserende effekt, det vil
have for luftfartsbranchen at indføre det oprindelige krav på 80 pct. i det nu-
værende marked, mens lufthavnskapaciteten dog udnyttes i videst muligt om-
fang.
Kommissionen foreslår desuden en række tiltag der skal forbedre konkurren-
cesituationen og kapacitetsudnyttelsen.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser. Det vurderes dog, at forslaget vil have både positive og negative
økonomiske konsekvenser, særligt erhvervsøkonomiske.
Regeringen ser positivt på, at der i reguleringen af slots tages højde for den
fortsatte påvirkning af pandemien på luftfartsbranchen med en lempelse af
kravene, men er dog negativt indstillet over for, at Kommissionens forslag
ikke i højere grad læner sig op ad de forslag, som den samlede luftfartsbran-
che (luftfartsselskaber, lufthavne og slotskoordinatorer) har indstillet til. I
Kommissionens forslag er der således bl.a. ikke givet mulighed for, at luft-
fartsselskaberne, som et alternativ til at anvende 40 pct. af de tildelte slots
mhp. at kunne bibeholde disse i næste års trafikprogram, kan frigive hele se-
rier af slots. Konsekvensen af Kommissionens forslag efterlader i regeringens
optik en risiko for, at luftfartsselskaberne flyver ruter med tomme fly for ikke
at miste sine slotsrettigheder.
Baggrund
Luftfartsbranchen har været særligt hårdt ramt af COVID-19-pandemien. Ef-
terspørgslen på flyrejser er faldet drastisk, og det har store økonomiske konse-
kvenser for både lufthavne og luftfartsselskaber.
Luftfartsselskaber får adgang til lufthavne gennem start- og landingstilladelser,
også kaldet slots. Reglerne for slots reguleres på europæisk niveau gennem den
såkaldte slotsforordning
1
. Luftfartsbranchen har desuden etableret et verdens-
omspændende system for slotsfordeling.
Den nuværende regulering i slotsforordningen fastslår, at et slot i en lufthavn
skal benyttes i minimum 80 pct. af tiden, såfremt et luftfartsselskab vil have til-
delt samme slot i næste års trafikprogram
(såkaldte ”grandfather rights”).
Det
betød angiveligt, at nogle luftfartsselskaber i starten af pandemien har følt sig
nødsaget til at flyve næsten tomme fly rundt fra lufthavn til lufthavn for at være
sikre på at få samme slot næste år. Slots er i de travle lufthavne meget eftertrag-
tede, og det kan i nogle tilfælde bedre betale sig for et luftfartsselskab at flyve et
tomt fly til en lufthavn frem for at miste den tildelte slot. Det er dog både øko-
nomisk uhensigtsmæssigt for luftfartsselskabet og dårligt for klimaet.
Side 3/13
1
Forordning (EØF) nr. 95/93
kom (2020) 0818 - Bilag 1: Samlenotat vedr. fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
2316967_0004.png
For at undgå tomme flyvninger under pandemien vedtog Rådet og Europa-Par-
lamentet i marts 2020 en forordning, der indførte en midlertidig undtagelse fra
slotsforordningens forpligtigelse til at benytte 80 pct. af de tildelte slots (”use
it
or lose it-reglen”)
2
. Forslaget betød, at alle slots, der er tildelt et luftfartsselskab
i perioden 1. marts 2020 til 30. juni 2020, blev anset for at være blevet benyttet
af luftfartsselskaberne. Denne forordning blev efterfølgende forlænget til den
27. marts 2021
3
.
Lufttrafikken er fortsat langt under tidligere niveauer. Ifølge Eurocontrol, som
er den europæiske organisation for lufttrafikstyring, var aktiviteten i luftfarts-
sektoren i midt-november 2020 65 pct. lavere end i samme periode i 2019. Se-
neste fremskrivning fra Eurocontrol forudsiger, at aktivitetsniveauet i februar
2021 vil være halveret i forhold til aktivitetsniveauet i februar 2020, og der er
ingen indikationer for mærkbare forbedringer frem mod sommeren 2021. Luft-
fartsselskabs- og lufthavnsorganisationer forudsiger, at det lave aktivitetsni-
veau kan fortsætte helt frem til og med vintersæsonen 2024/2025.
Formål og indhold
I lyset af den fortsatte negative situation for den europæiske luftfartssektor
grundet COVID-19 fremsatte Europa-Kommissionen den 16. december 2020 et
forslag til ændring af den gældende forordning (EØF) nr. 95/93 om fælles reg-
ler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne,
som indebærer, at et luftfartsselskab skal benytte mindst 40 pct. af sine tildelte
slots, mod forordningens oprindelige forpligtigelse på 80 pct., i perioden fra
den 28. marts 2021 til den 30. oktober 2021, hvis luftfartsselskabet vil have til-
delt samme slot i næste års trafikprogram. Suspenderingen siden marts 2020
af
”use it or lose it-reglen”
ophæves dermed, men med en lempelse af forpligti-
gelsen til at anvende de tildelte slots.
Med genindførelsen af princippet om
”use it or lose it-reglen”
ønsker Europa-
Kommissionen at imødegå de konkurrencemæssige og kapacitetsmæssige for-
ringelser i luftfartsbranchen, som suspenderingen af reglen medførte.
Reduktionen af forpligtigelsen gælder ikke for nyerhvervede slots eller for slots,
der er overført mellem to selskaber, hvor der samtidigt er ydet økonomisk eller
anden form for kompensation. I disse tilfælde vil luftfartsselskaberne dermed
fortsat skulle benytte en slot i mindst 80 pct. af tiden, såfremt de vil have tildelt
samme slot i næste års trafikprogram.
Slots, der ikke benyttes af luftfartsselskabet på grund af nationale foranstalt-
ninger for at imødegå COVID-19-smitte, der er indført efter den 31. januar eller
31. august forud for henholdsvis sommer- og vintersæsonen, anses som væ-
rende benyttet (force majeure-klausulen). Sådanne nationale foranstaltninger
2 Forordning (EU) nr. 2020/459
3
Delegeret forordning (EU) nr. 2020/1477
Side 4/13
kom (2020) 0818 - Bilag 1: Samlenotat vedr. fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
2316967_0005.png
udgør tiltag såsom lukning af grænser, luftrum eller lufthavne, samt hvis der
iværksættes tiltag, som umuliggør passagerers mulighed for at rejse med luft-
fartsselskabet under en betydelig del af perioden.
Europa-Kommissionen finder, at den nuværende suspension af
”use it or lose
it-reglen” medførte en række uhensigtsmæssigheder for så vidt angår konkur-
rencesituationen flyselskaberne imellem samt kapacitetsudnyttelsen i europæi-
ske lufthavne. Europa-Kommissionen foreslår derfor
ud over en lempet tilba-
gevenden
til ”use it or lose it-reglen” –
en række tiltag til at forbedre konkur-
rencesituationen og kapacitetsudnyttelsen.
Kommissionen foreslår således, at der indføres en forpligtigelse for luftfartsel-
skaberne til at give afkald på slots hurtigst muligt og mindst tre uger før, det
pågældende slot skal benyttes. Såfremt et luftfartsselskab gentagne gange ikke
overholder fristen, kan medlemslandene sanktionere selskaberne, og i yderste
tilfælde undtage luftfartsselskabet fra de rettigheder, denne forordning giver.
Hensigten med treugers-fristen er at give lufthavne et bedre overblik over ka-
pacitet og mulighed for driftsplanlægning samt give konkurrerende luftfartsel-
skaber mulighed for at benytte det afgivne slot i stedet og dermed maksimere
lufthavnskapaciteten så meget som muligt. For at give incitament til, at driften
i en lufthavn fastholdes, kan et luftfartsselskab, der benytter mindst fem slots
fra en afstået slotsserie, få førsteret til at beholde slotsserien i næste års trafik-
program, såfremt det oprindelige luftfartsselskab afstår serien permanent.
Europa-Kommissionen foreslår, at slotskoordinatoren har mulighed at flytte el-
ler annullere et slot, efter høring af det pågældende luftfartsselskab, såfremt
hygiejnemæssige tiltag i forbindelse med COVID-19-håndteringen tilsiger
dette. Slotskoordinatoren kan ligeledes tilbagetage tildelingen af en slotsserie
fra et luftfartsselskab, såfremt slotskoordinatoren kan fastslå, ud fra den infor-
mation slotskoordinatoren har til rådighed, at luftfartsselskabet ikke længere
driver virksomhed i lufthavnen og derfor ikke agter at benytte de tildelte slots.
Forslaget giver Europa-Kommissionen beføjelse til at forlænge perioden for
lempelser samt benyttelsesprocenten ved vedtagelse af delegerede retsakter, så-
fremt Europa-Kommissionen finder, at der er behov herfor.
For så vidt angår benyttelsesprocentsatsen kan Europa-Kommissionen ændre
og fastsætte forpligtigelsen til mellem 0 og 80 pct. for den efterfølgende sæson.
Fastsættelse af forpligtigelsen skal baseres på data fra Eurocontrol, tendenser
og udvikling for trafikken i foregående perioder samt indikatorer for passager-
og godsefterspørgsel.
Forslaget giver Europa-Kommissionen beføjelser til at benytte delegerede rets-
akter frem til den 24. august 2024.
Side 5/13
kom (2020) 0818 - Bilag 1: Samlenotat vedr. fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
2316967_0006.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da om-
rådet i dag er reguleret på EU-niveau.
Gældende dansk ret
Området er i dag reguleret på EU-niveau ved forordning nr. 95/93 af 18. januar
1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fælles-
skabets lufthavne med senere ændringer.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser sam-
menlignet med den eksisterende forordning, der igen har effekt fra den 28.
marts 2021, da det fjerner incitamentet til at flyve med tomme fly. Dertil sigter
forslaget mod at gøre det nemmere at konkurrenceudsætte ubenyttede slots,
hvilket må forventes at have en positiv samfundsøkonomisk effekt.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for luft-
fartsselskaber i den nuværende situation, idet luftfartsselskaberne ikke behøver
at udnytte alle de tildelte slots, hvis efterspørgslen ikke er til stede. Der er dog
tale om strammere regler for benyttelsen, end har været gældende under pan-
demien i 2020, hvor ”use it or lose it-reglen” regler var suspenderet.
Endvidere
effektiviserer forslaget allokeringen af ubenyttede slots luftfartsselskaberne
imellem.
Der vil være visse mindre negative erhvervsøkonomiske konsekvenser forbun-
det med, at slotskoordinatoren skal koordinere et mere komplekst regelsæt for
så vidt angår de procentuelle fordelinger af slots. Herudover vil der være visse
mindre negative erhvervsøkonomiske konsekvenser for luftfartsselskaberne
ved at de skal koordinere den procentuelle anvendelse af deres slots.
Side 6/13
kom (2020) 0818 - Bilag 1: Samlenotat vedr. fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
2316967_0007.png
Øvrige konsekvenser
Sammenlignet med reglerne i den eksisterende forordning, som igen får effekt
fra den 28. marts 2021, vurderes forslaget at have positive konsekvenser for
klima og miljø, idet luftfartsselskaberne kan holde flyene på jorden i stedet for
at flyve mere eller mindre tomme for at bibeholde rettigheder til slots på tværs
af lufthavne.
Høring
Forslaget har været i høring fra den 18. december 2020 til 6. januar 2021 i EU-
specialudvalget for transport. Der er modtaget følgende høringssvar:
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har modtaget ovennævnte høring via EU-specialudvalget for
transport d. 18. december 2020.
Forslaget ligger i forlængelse af tidligere ændringer til slotforordningen
4
, der
dispenserer for "use-or-lose-it"-reglen i lyset af covid-19-situationens negative
indvirken på luftfartssektoren. Med de nugældende regler gælder dispensatio-
nen indtil slutningen af planlægningssæsonen vinter 2020/2021, som er den
27. marts 2021.
Kommissionens forslag sigter på en gradvis tilbagevenden til en normal anven-
delse af "use-or-lose-it"-reglen. Konkret foreslår Kommissionen, at der i plan-
lægningssæsonen fra 28. marts til 30 oktober 2021 skal gælde en udnyttelses-
grad på 40 pct. for, at luftfartsselskaber kan opretholde de hævdvundne ret-
tighederne til en given serie af slots i den følgende periode.
Luftfartssektoren er fortsat et af de områder, der er hårdest ramt af covid-19.
Efterspørgslen på flyrejser er faldet drastisk og er fortsat lav, og det har store
økonomiske konsekvenser for både lufthavne og luftfartsselskaber.
På den baggrund bakker Dansk Erhverv op om, at der fra EU’s side tages hånd
om problemstillingen med slotsrettigheder, der sikrer juridisk klarhed omkring
situationen nu og i fremtiden.
Det er positivt, at forslaget stræber efter en gradvis normalisering og ikke går
pludseligt og direkte tilbage til normalsituationen for at undgå destabilisering
af markedet til skade for sektoren.
Side 7/13
Forordning 2020/459 af 30. marts 2020 & delegerede retsakt fra Kommissionen
af 14. oktober 2020.
4
kom (2020) 0818 - Bilag 1: Samlenotat vedr. fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
2316967_0008.png
Dansk Erhverv bemærker, at hensynet til at undgå tomme flyvning (der er til
skade for klimaet) for at opretholde retten til slots fortsat er gældende, og den
fremtidige regulering bør tage højde for dette.
Da afviklingen af antallet af flyvninger kan afhænge af lufthavnskapaciteten, er
det vigtigt
som også foreslået
at regulering sikrer en optimal udnyttelse af
den knappe lufthavnskapacitet, der kan opstå i covid-19-situationen.
Forslaget lægger op til at afhjælpe situationer, hvor offentlige myndigheders
foranstaltning
der indføres med kort varsel og som begrænser muligheden
for at rejse
medfører negative konsekvenser ift. slotsudnyttelsen. Det er et
fornuftigt hensyn at afspejle i reguleringen fremadrettet.
Forslaget lægger op til, at nytildelte slots ikke omfattes af dispensationen, men
skal efterleve det oprindelige krav om udnyttelse på 80 pct., ligesom forslaget
lægger op til, at luftfartsselskaber skal tilbagelevere slots til de nationale slots-
koordinatorer, som de ikke planlægger at udnytte, tre uger før planlagt afgang,
for at kunne gøre brug af dispensationsmuligheden. Dansk Erhverv henviser til,
at reguleringen bør udformes på en sådan måde, at den tager højde for konkur-
rencesituationen på markedet samt den vanskelige situation, som sektoren står
i som følge af covid-19. I forbindelse med udnyttelsen af slots er det væsentligt,
at man tager hensyn til lufthavnenes kapacitet og planlægningsmuligheder.
Dansk Erhverv kan støtte, at der i lighed med bestemmelsen i forordningen fra
foråret (forordning 2020/459 af 30. marts 2020) tillægges Kommissionen be-
føjelser til at forlænge dispensationsperioden, hvis det viser sig nødvendigt på
baggrund af en række faktorer. I forbindelse med fastsættelsen af længden af
Kommissionens beføjelser
som i forslaget rækker frem til vintersæsonen
2024/25
bør der tages højde for medlemsstaterne medindflydelse på fremti-
dige dispensationer.
Dansk Industri Transport og Brancheforeningen Dansk Luftfart
Vi takker for muligheden for at afgive kommentarer til Europa-Kommissionens
forslag til revision af slots-forordningen som følge af Covid-19.
Vi finder helt overordnet, at Kommissionens strategi med en fuld revision af
forordningen i den nuværende COVID19-krise, er en omstændelig vej at gå. Vi
havde klart foretrukket, at man i stedet blot havde forlænget den nuværende
”waiver”,
f.eks. frem til efteråret 2021. Det har Kommission ikke ønsket. Vi an-
befaler derfor, at Danmark i den videre proces som udgangspunkt søger at på-
virke dette. Såfremt Kommissionens strategi fastholdes som strategi, har vi føl-
gende konkrete bemærkninger til forslaget.
Kommissionens foreslår en såkaldt 40/60-tærskel. Det betyder, at et luftfarts-
selskab skal operere minimum 40 % af hver eneste og alle slots-serier hver dag
Side 8/13
kom (2020) 0818 - Bilag 1: Samlenotat vedr. fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
2316967_0009.png
i hver uge i hele perioden for at fastholde samme slots næste år. Kommissio-
nens forslag indeholder heller ikke mulighed for reduktion (alleviation) af hele
serier. Sammenholdt med, at udsigterne til ”normalisering” af trafikken som
følge af de fortsat meget alvorlige påvirkninger fra pandemien ligger langt ude
fremtiden, vil det betyde, at luftfartsselskaber vil skulle opretholde operationer,
der ikke er efterspørgsel til. I praksis betyder det et stort omfang af helt unød-
vendige tomflyvninger.
Vi foreslår derfor, at Danmark lægger sig
op af den 50/50 tærskel med ”allevia-
tion”, som IATA, ACI og WASB (Worldwide Airport Slot Board) har foreslået.
Kommissionens forslag til ”Justified Non-Use of Slots” (artikel 10-4-e)
er også
problematisk, fordi den begrænser brugen af force majeure-bestemmelsen til
restriktioner efter 31. januar 2021. Det begrænser planlægning og effektiv ope-
ration, ikke mindst i forhold til interkontinentale ruter. Vi anbefaler derfor, at
Danmark arbejder for, at force majeure-bestemmelsen indrettes til at inkludere
effekten af de restriktioner, der allerede er i kraft.
Vi står naturligvis til rådighed for uddybning, såfremt der måtte være behov
herfor.
Vi tillader os endvidere at vedhæfte ovennævnte forslag fra de internationale
organisationer.
Forslag fra IATA, ACI og WASB,
som er vedhæftet DI’s høringssvar.
”As you will be aware the European Commission adopted on 16
December
2020 a proposal for a Regulation regarding temporary relief from the slot utili-
sation rules at Community airports due to the COVID-19 pandemic. This pro-
posal will go through the European Parliament and Council in the coming
weeks. While we acknowledge the European Commission’s efforts to
adapt the
rules governing the allocation of slots at Community airports for the next Sum-
mer season, its proposal falls short of expectations and ignores the joint avia-
tion industry WASB Recommendation “Airport slot alleviation
measures for
Northern Summer 2021” which was adopted end of November
with the full
support of European airlines, airports and coordinators. The WASB recommen-
dation reflects the needs of our industry 10 months into the worst crisis in our
history and needs to be implemented in full within the EU/EEA.
Unfortunately, some of the core elements of the WASB recommendation are
missing from the Commission proposal while other provisions are either too re-
strictive or cannot be implemented as such.
In particular:
Side 9/13
kom (2020) 0818 - Bilag 1: Samlenotat vedr. fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
2316967_0010.png
-
The Commission proposal fails to provide any possibility for full slot-
series alleviation which is essential at this stage of the crisis to create
the conditions for our industry to recover. Conversely, the WASB rec-
ommendation allows airlines to benefit from full slot alleviation if they
return the full slot series they will not use to the pool early. This in turn
increases the chances to reallocate these series of slots to other airlines
in a position to use them. It also benefits airports through increased
planning visibility allowing them to scale their operation to actual traf-
fic levels and thus reduce their costs. This is critical at this time. The
Commission proposal on the other hand aims to incentivize a return of
slots to the pool but without creating the conditions for this to happen;
The Commission’s proposals on Force majeure are too restrictive and
discriminate among flights based on the date of entry into force of
travel restrictions. This criteria is difficult to accept as travel re-
strictions are the exclusive prerogative of Governments with no possi-
bility for industry to influence. As such, the criteria used by the Com-
mission impacts some operations in a disproportionate way (e.g. long
haul);
Some provisions of the Commission’s proposal cannot be enforced e.g.
the multiple utilization thresholds of 40% and 80%. This creates unnec-
essary complexity for coordinators and legal uncertainty for all.
Side 10/13
-
-
Airlines (IATA and A4E1) as well as the European coordinators (EUACA) have
already submitted detailed comments to the Commission’s proposal.
Airlines
and airports have prepared joint industry amendments to the Commission’s
proposal for which we are seeking the support of the Council and the European
Parliament. The allocation of slots follows a very strict calendar Worldwide,
and it is therefore critical for the amended slot Regulation to enter into force by
the end of January to coincide with the Worldwide Historic Baseline Date of 31
January.
We hope we can count on your support to ensure that the slot rules in the next
phase of this crisis are conducive to preserving connectivity and competition,
and to make the necessary changes to the European Commission proposal with
the greatest urgency. We will be pleased to answer any query you may have on
the above.”
Forslaget har endvidere været i høring ACD - Airport Coordination Denmark
(slotskoordinator for danske lufthavne). Der er modtaget følgende høringssvar:
”Luftfartsbranchen
bløder, den styrtbløder, der er derfor behov for at forlænge
den gældende W20 waiver til også at omfatte S21.
kom (2020) 0818 - Bilag 1: Samlenotat vedr. fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
2316967_0011.png
Dagligt annonceres nye nedlukninger af lande, som straks afstedkommer nye
udfordringer til annullering og ændringer. Det sker igen og igen.
Branchens situation lysnede lidt henover ultimo juli og primo august
for så at
gå nærmest i stå igen.
Derfor er det mig fuldstændigt ubegribeligt, at man nu politisk arbejder på at
ændre procentsatsen for at opnå historik.
Tillad mig at nævne, at det har taget mange år, for tilnærmelsesvis at afslutte
beregningerne på 80/20 reglerne, og selv endnu giver denne fordeling fortsat
anledning til debat.
Jeg betragter det nærmest som værende umuligt, at skulle gennemføre en til-
fredsstillende og fyldestgørende ændring af procentsatsen på denne meget
korte tid.
Et sådant tiltag vil sandsynligvis blot afstedkomme en masse ubesvarede
spørgsmål og tvister.
Sommeren S21 består som bekendt af 31 uger, hvorfor 40% vil kræve 13 ugers
flyvning, for at sikre sig den fornødne historik! (Grandfather’s rights)
Hvordan påtænker man sig dette effektueret:
Skal følgende f.eks. give historik for hele sommertrafikken:
1.
Flyvning de sidste 13 uger af de 31 uger sommeren dækker.
Side 11/13
2. Flyvning 3x3 uger og 1x4uger.
3. Flyvning på 13 enkeltstående uger.
Der findes et utal af eksempler, der alle givetvis vil ende op med samme resul-
tat som en forlængelse af W20 waiveren, hvor vi desuden med stor sandsynlig-
hed vil ende, når pandemien og krisen fortsætter og måske sætter en eventuel
ny ændring af forordningen ud af spillet, hvilket måske ovenikøbet sker før om-
handlende ændring når at blive vedtaget.
Årsagen bag waiveren for S20 og W20, var bl.a. at man miljømæssigt ikke øn-
skede at have tomme fly flyvende omkring for at opretholde de historiske ret-
tigheder.
Ved at ændre 80/20 til 40/60 halverer man godt nok antallet af de tomme fly,
som skal opretholde deres historiske rettigheder, men det er vel næppe det; der
er ideen bag omhandlende forslag.
kom (2020) 0818 - Bilag 1: Samlenotat vedr. fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
2316967_0012.png
Endeligt vil den noget ”flydende” 40/60 procent regel blive en særdeles kom-
pliceret sag at kontrollere elektronisk og en manuel løsning kan blive både tids-
krævende og omkostningstung.
Så min opfordring er: Drop omhandlende ændring og forlæng den gældende
W20 waiver til også omfatte S21.
Som kuriosum:
Tænk på dit eget, din families og dine kollegaers rejsemønster.
Hvad har de af flyreservationer i kalenderen for de næste 6-8 måneder i forhold
i sidste år på samme tid.
Bare denne lille tanke bekræfter, at en fuld waiver er langt bedre end en 40/60
løsning.”
Forhandlingssituation
Der er generelt opbakning fra øvrige medlemslande til en hurtig vedtagelse af
et forslag om den fremtidige slotsregulering under pandemien, idet det er vig-
tigt, at forslaget er færdigbehandlet i god tid inden starten på sommersæsonen
den 28. marts 2021. Formandskabet satser således på allerede i indeværende
måned at opnå mandat til at optage forhandlinger med Europa-Parlamentet.
En række medlemslande har udtrykt skepsis over for forslagets afvigelse fra
sektorens egne anbefalinger, som disse lande i højere grad synes bør indarbej-
des i Europa-Kommissions forslag.
Der er dertil også blandt enkelte lande udtrykt skepsis over for at givebeføjelser
til Europa-Kommissionen til at benytte delegerede retsakter helt frem til 24.
august 2024.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for lovgivningstiltag, der har til formål at
regulere luftfartssektoren i kontekst af konsekvenserne af pandemien.
Regeringen finder det dog negativt, at der i det konkrete forslag ikke i højere
grad er indarbejdet de forslag til ændring af slotsforordningen, som der er enig-
hed om på tværs af luftfartsbranchen, blandt luftfartsselskaber, lufthavne og
slotskoordinatorer.
Regeringen er i den sammenhæng skeptisk overfor, at ophævelsen af suspensi-
onen af ”use it or lose it-reglen” sker på et tidspunkt, hvor luftfartssektoren
fortsat er yderst påvirket af COVID-19-pandemien, og hvor der ikke umiddel-
bart er udsigt til markante forbedringer af situationen, og at dette alene sker
ved indførelsen af et krav om, at luftfartsselskaberne skal benytte 40 pct. af de
tildelte slots for at være sikret rettighederne til disse i den efterfølgende sæson.
Side 12/13
kom (2020) 0818 - Bilag 1: Samlenotat vedr. fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne (slotsforordningen)
2316967_0013.png
Dette kan potentielt resultere i flyvninger med tomme fly i et forsøg på at be-
vare slotsrettigheder.
Regeringen finder det vigtigt, at der i genopretningen af sektoren findes en pas-
sende balance mellem at forhindre tomme flyvninger, mens lufthavnes ledige
kapacitet benyttes mest muligt.
Regeringen vurderer, at det i denne særlige situation er nødvendigt at give Eu-
ropa-Kommissionen beføjelse til at udstede delegerede retsakter, som forlæn-
ger perioden for lempelser, hvis det er nødvendigt. Dette bør dog kun ske i det
nødvendige omfang og baseret på tilstrækkelige data fra Eurocontrol. Regerin-
gen er skeptisk over for delegationen til at ændre benyttelsesprocenterne, da
disse er afgørende for luftfartsbranchen i sin helhed.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 13/13