GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
DATO 15.02.2021
Forslag til Rådets Direktiv om FORANSTALTNINGER TIL
SIKRING AF ET HØJT FÆLLES CYBERSIKKERHEDSNIVEAU
I HELE UNIONEN OG OM OPHÆVELSE AF DIREKTIV (EU)
2016/1148 (KOM(2020) 823 final)
Der er tale om et nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 16. december 2020
fremsat forslag til direktiv om foranstaltninger til sikring af et højt fælles
cybersikkerhedsniveau i hele Unionen og om ophævelse af direktiv (EU)
2016/1148 (KOM(2020) 823 final). Forslaget er modtaget i dansk sprog-
version den 19. januar 2021. Forslaget (NIS2) bygger på og ophæver
direktiv (EU) 2016/1148 om sikkerhed i net- og informationssystemer
(NIS-direktivet), som er den første EU-retsakt om cybersikkerhed og in-
deholder retlige foranstaltninger, der skal styrke det generelle cybersik-
kerhedsniveau i Unionen. Kommissionen har fremsat NIS2 på baggrund
af en omfattende evaluering af NIS-direktivet gennemført i 2019 og 2020.
NIS2-forslaget tager fat på en række begrænsninger, der ifølge Kommis-
sionen forhindrer NIS-direktivet i at indfri sit fulde potentiale. Forslaget
indebærer derfor en væsentlig udvidelse af direktivets dækningsområde
med flere sektorer herunder den statslige administration. Alle udbydere
af tjenester inden for dækningsområdet omfattes af forslaget (små virk-
somheder og mikrovirksomheder er som udgangspunkt undtaget). Der
lægges op til væsentligt øgede krav til registrering af alle omfattede ud-
bydere, samt væsentligt flere krav til de kompetente myndigheders tilsyn
med udbyderne og udvidede sanktionsmuligheder ved brud på forpligtel-
serne vedrørende styring af cybersikkerhedsrisici og rapportering. Ende-
lig indebærer forslaget udvidede krav til nationale cybersikkerhedsstra-
tegier, krav om national cybersikkerhedskrisestyring, samt flere opgaver
til det nationale centrale kontaktpunkt.
Regeringen ser overordnet positivt på forslaget og ønsket om at højne
cybersikkerheden og trusselsbevidstheden - også i yderligere sektorer,
der ikke traditionelt arbejder med sikkerhed. Udvidelsen af anvendelses-
området, skærpede krav til risikostyring og rapportering samt det forud-
satte myndighedstilsyn må generelt forventes at styrke cyberrobustheden,
men det vurderes at være afgørende, at udvidelsen sker risikobaseret og