Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0825 Bilag 6
Offentligt
2434223_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. august 2021
ERU alm. del
svar på spørgsmål 7 vedr. B 125 stillet af udvalget den
9. august 2021
Spørgsmål:
I forbindelse med drøftelserne i Erhvervsudvalget om udkast til beretning
over B 125 vedr. bl.a. ”Digital Service Act” ønskes en afklaring af, om
udkastet til beretning er foreneligt med det mandat, ministeren har indhen-
tet i Europaudvalget, og redegøre for eventuelle modsætninger? Hvis mi-
nisteren ikke finder de to tekster forenelige, bedes ministeren redegøre for
sin holdning til de i beretningen anførte punkter.
Svar:
I udkastet til beretning B125 omtales, at regeringen pålægges at arbejde for
forskellige prioriteter og elementer i de europæiske forhandlinger af Digital
Services Act (DSA). Regeringen forelagde forhandlingsoplæg vedr. Digi-
tal Services Act for Europaudvalget den 20. maj 2021 og dette former
grundlaget på hvilket regeringen forhandler på Danmarks vegne.
I forhold til udkastet til beretning gøres opmærksom på, at sprogbruget gi-
ver udfordringer ift. implikationerne i forhandlingerne, og vil risikere at
fratage ansvar for produkter fra sælgere/fabrikanter for at pålægge dette på
platformene. Dertil kommer, at de skitserede udfordringer for en dels ved-
kommende ikke vil kunne løses ad denne vej. På den baggrund anser jeg
ikke umiddelbart beretningen for forenelig med forhandlingsoplægget og
det er på den baggrund vanskeligt for mig at støtte beretningen i det omfang
denne kan anses for at stille spørgsmål til forhandlingsoplægget.
I de følgende afsnit er der fokus på de dele af beretningen, der omhandler
mandatet til Digital Services Act (DSA), men formuleringen om anden sek-
torlovgivning end produktsikkerhedslovgivningen
som regeringen selv
har henvist til som rette værktøj
giver også udfordringer ift. hvordan disse
hensyn skal varetages i de andre nævnte lovgivningskomplekser. Regerin-
gen arbejder dertil gerne for, at andre spejler den danske implementering
af markedsovervågningsforordningens artikel 14. Det er dog Kommissio-
nens rolle at sikre effektiv implementering, og der var først denne sommer
(16. juli) frist for at implementere denne artikel, hvorfor alle andre EU-
lande bør have lignende muligheder.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
kom (2020) 0825 - Bilag 6: Kopi af B 125 - svar på spm. 7 om, i forbindelse med drøftelserne i Erhvervsudvalget om udkast til beretning over B 125 vedr. bl.a. Digital Service Act ønskes en afklaring af, om udkastet til beretning er foreneligt med det mandat, ministeren har indhentet i Europaudvalget, og redegøre for eventuelle modsætninger, fra erhvervsministeren
2/3
Af beretningen fremgår, at man i forhandlingerne skal
”sikre at der ikke
kan komme ulovlige og farlige produkter ind i Danmark fra tredjelands
sælgere på online markedspladser, som ingen i Danmark eller EU har an-
svar for sikkerheden af”.
Skal der leves op til dette vil det nødvendige
værktøj i høj grad være håndhævelse
dvs. kontrol med de pakker/varer
der kommer ind over grænserne, da det jo allerede er ulovligt at sælge ulov-
lige og farlige produkter ind i Danmark og EU.
Af beretningen fremgår, at man skal
”Arbejde aktivt for at sikre, at alle
varer, som sælges på online markedspladser, enten er tilknyttet en importør
eller fabrikant i Danmark eller EU, som har ansvaret for at efterleve de
krav og forpligtelser, der gælder for en fabrikant eller en importør efter
gældende lovgivning, eller at markedspladsen selv påtager sig det ansvar,
som en importør har efter gældende lovgivning, da de må anses for »digi-
tale importører«.”
Her vil det være således, at der som udgangspunkt er et
ansvar for produktet hos producenten eller sælgeren i tredjelandet, som
”følger med” produktet, og det kan blive skævt, at vi pålægger en anden
fabrikant eller importør dette ansvar. I DSA er der lagt op til, at platformen
skal kende sælgere, og at platforme i 3. lande skal have en retlig repræsen-
tant at rette krav imod. Her lægger forhandlingsoplægget forelagt Euro-
paudvalget op til, at platformen skal kunne ifalde ansvaret, hvis det ikke er
muligt, at det tilfalder selve fabrikanten/sælgeren. På den vis risikerer man
ikke, at ansvaret faktisk fratages en fabrikant i 3. landet og pålægges enten
en importør eller platform i EU.
Af beretningen fremgår, at man i forhandlingerne skal
”arbejde for at der
laves et særligt afsnit i Digital Services Act, der vedrører online markeds-
pladser. Det vil gøre det muligt at bruge de værktøjer, som normalt bruges,
når der gribes ind overfor salg af ulovlige produkter”
Her mener regerin-
gen ikke, at det bør være vigtigt, om der er et særligt afsnit, men om ansva-
ret skærpes, hvilket vi arbejder for, jf. forhandlingsoplægget. Det vil ikke i
sig selv have en anden virkning, at der bliver tale om et andet afsnit, og ift.
de værktøjer, som normalt bruges, når der skal gribes ind over for salg af
ulovlige produkter, så ligger disse i høj grad i produktsikkerhedslovgivnin-
gen, hvor der denne sommer er fremsat et forslag fra Kommissionen. For
at opnå den rette effekt er løsningen ikke et særligt afsnit i DSA, men mere
ambitiøs regulering af produktsikkerhed, hvor håndhævelsen af reglerne
som tidligere skrevet
er central. Det fremstår derudover ikke klart af be-
retningen, hvad der skal ændres ift. i dag i argumentet om, at der skal være
et særligt afsnit om markedspladser i DSA’en, så man kan ”bruge de værk-
tøjer, som normalt bruges”. Det er meget vanskeligt at
forhandle på bag-
grund af en sådan formulering.
Af beretningen fremgår, at man i forhandlingerne skal
”arbejde for, at Di-
gital Services Act (DSA) inddrager forudgående kontrol. DSA’ens fokus er
kom (2020) 0825 - Bilag 6: Kopi af B 125 - svar på spm. 7 om, i forbindelse med drøftelserne i Erhvervsudvalget om udkast til beretning over B 125 vedr. bl.a. Digital Service Act ønskes en afklaring af, om udkastet til beretning er foreneligt med det mandat, ministeren har indhentet i Europaudvalget, og redegøre for eventuelle modsætninger, fra erhvervsministeren
3/3
på ulovligt indhold på sociale medier, og dens foretrukne værktøj er »no-
tice-and-take-down«, som forpligter platformen til at fjerne ulovligt ind-
hold, når den er blevet gjort opmærksom på det. Men der er skaden sket,
og det er utilstrækkeligt til at sikre forbrugerne mod ulovlige og farlige
produkter. Det kræver en
forudgående kontrol.”
Det er uklart, hvad der
ligger i denne ”forudgående kontrol”, som adskiller sig fra det, regeringen
har foreslået i forhandlingsoplægget, nemlig at platformene proaktivt skal
identificere og fjerne ulovligt indhold, screene RAPEX (en platform, hvor
ulovlige produkter opføres af myndighederne) og have fokus på, at ulovligt
indhold, og herunder produkter, forbliver nedtaget. Det er ikke klart, hvad
den efterspurgte kontrol skal bestå i, og det er vanskeligt i forhandlingerne
at arbejde for noget upræcist. Teksten i beretningen kan læses som, at plat-
formene skal foretage fysisk kontrol af fx sælgeres lagre.
Det fremgår, at man i forhandlingerne skal "Arbejde
for en klar lovhjemmel
til, at europæisk etablerede online markedspladser, der faciliterer salg af
varer fra sælgere i tredjelande til slutbrugere i EU, kan holdes ansvarlige
for produktansvar på linje med europæiske importører.”
Forhandlingsop-
lægget fra Europaudvalget tilsiger, at platformen i sidste ende skal kunne
holdes ansvarlig. Det er vigtigt, at vi ikke med denne lovgivning kommer
til at fratage den egentlige fabrikant/sælger ansvaret og pålægge det på plat-
formen. Derfor lægger regeringen op til, at platformen i sidste ende kan
pålægges ansvaret, hvis andre ikke kan
det giver både incitament til over-
holdelse hos fabrikant og platform, ligesom rene formidlingsplatforme bør
kunne vide sig nogenlunde sikre på, at de ikke pludselig står med produkt-
ansvar som retteligt burde tilfalde andre i værdikæden.
Det fremgår, at man i forhandlingerne
skal ”arbejde
for, at det præciseres
klart i Digital Services Act, at aktive online markedspladser skal efterleve
den øvrige grundlæggende forbrugerbeskyttelseslovgivning som markeds-
føringslov, købelov og forbrugeraftalelov”.
Her er der heller ikke direkte
konflikt, men det er en vigtig nuance, at dette er tilfældet, når platformen
er aktivt involveret i salget
altså, det skal stadig være muligt at operere
som fx den blå avis eller en anden ren formidlingsplatform, uden at man
ifalder dette ansvar, der retteligt bør tilfalde sælger/fabrikant.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup