Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0825 Bilag 7
Offentligt
2435720_0001.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Notat
Digital Services Act,
- farlige produkter på online markedspladser og utilstrækkeligt mandat
Indledning
Europaudvalget gav den 20. maj regeringen opbakning til regeringens foreløbige generelle hold-
ning til EU-Kommissionens forslag til Digital Services Act (DSA) som gengivet i samlenotatet
1
.
Mandatet er utilstrækkeligt i forhold til at sikre forbrugerne mod farlige produkter og ulovlige
som i dag i stor stil kan købes fra 3. lands sælgere på online markedspladser. Mandatet er også
utilstrækkeligt i.f.t. at sikre danske virksomheder lige konkurrencevilkår.
Nedenfor gennemgås Dansk Erhvervs bemærkninger til mandatet med fokus på problemet med
salg af ulovlige og farlige produkter, hvor der er brug for at supplere holdningen, som også angi-
vet i Dansk Erhverv fælles brev med Forbrugerrådet Tænk. Udkastet til beretning over B 125
2
in-
deholder en sådan uddybning.
Det skal for god ordens skyld bemærkes, at det forslag til nye produktsikkerhedsregler EU-Kom-
missionen fremlagde den 30. juni 2021
3
ikke
løser problemet med farlige produkter fra 3. lands
sælgere på online markedspladser ingen tager ansvar for. Dette fokuserer ligesom DSA’en alene
på tilbagetrækninger efter de farlige produkter har været sat til salg, men sikrer ikke en forudgå-
ende kontrol.
Vi henviser også til Dansk Erhvervs hjemmeside, hvor vi har lagt høringssvar og centrale analyser,
baggrundsnotater og artikler om DSA’en:
https://www.danskerhverv.dk/politik-og-analyser/e-
handel/digital-services-act/.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen mener, at digitaliseringen skal tjene samfundets interesser ved, at digitalisering bi-
drager til at adressere samfundets udfordringer, mens etisk, ansvarlig og sikker digitalisering
går hånd i hånd med digital vækst. Regeringen arbejder for, at den digitale økonomi i Europa
generelt kendetegnes ved et højt niveau af tillid og tryghed, samt en stærk digital konkurrence-
evne baseret på innovationsfremmende og teknologineutrale rammevilkår, uden unødige byr-
der og barrierer.
Dansk Erhvervs kommentar:
Enig. Det er her væsentligt for tilliden, at platforme og online markedspladser skal følge samme
regler som andre virksomheder med tilsvarende aktiviteter.
https://www.eu.dk/samling/20201/raadsmoede/573064/bilag/3/2393210.pdf
https://www.ft.dk/samling/20201/beslutningsforslag/B125/bilag/3/2410204.pdf
3
COM(2021) 346
1
2
LRA/BSC
19. maj 2021
Ændret 16. august 2021
Side 1/8
kom (2020) 0825 - Bilag 7: Kopi af B 125 - bilag 9: Henvendelse af 19/8-21 fra Dansk Erhverv vedr. notat om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår
2435720_0002.png
DANSK ERHVERV
Regeringen støtter derfor op om Kommissionens intention om at modernisere reglerne for for-
midlingstjenester og lægger vægt på, at forslaget vil sikre en meget mere ansvarlig og tryg plat-
formsøkonomi. Det skal bl.a. ske gennem fælles regler for nedtagning af ulovligt indhold, lettil-
gængelige og brugervenlige anmeldelsesmekanismer for brugere, der har fået fjernet indhold
samt styrket håndhævelse af reglerne. Digitaliseringen har medført mange muligheder for både
forbrugere og virksomheder, men giver også udfordringer. Det er helt centralt for regeringen,
at den digitale omstilling sker på ansvarlig vis, og derfor er der behov for skærpede krav – sær-
ligt for de digitale platforme, så ulovligt indhold ikke kan florere frit på nettet. Samtidig skal vi
værne om danskernes digitale ytringsfrihed. Derfor arbejder regeringen også for, at forordnin-
gen rammer den rette balance mellem fjernelse af ulovligt indhold på den ene side, og mulighe-
den for at udøve grundlæggende rettigheder så som ytringsfriheden på den anden side.
Dansk Erhvervs kommentar:
Helt enig i, at ulovligt indhold skal fjernes men at der samtidig skal værnes om ytringsfriheden.
For ulovligt
indhold
(ytringer m.v.) er hurtig nedtagning til rigtige værktøj. Dette værktøj er dog
ikke
tilstrækkeligt i.f.t. ulovlige produkter, da der i forhold til produktsikkerhed og produktan-
svar er forudsat en forudgående kontrol af sikkerheden. Det er derfor afgørende, at vi adskiller
reguleringen af platforme, der faciliterer ytringer og online markedspladser der faciliterer pro-
dukter (hvor hensynet til fysisk sikkerhed og miljø er relevant og ikke ytringsfrihed).
Dansk Erhverv bakker op om MEP Christel Schaldemoses (EP’s ordfører for DSA’en) forslag om
at lave et særligt afsnit om online markedspladser i DSA’en. Det vil løse mange af de uhensigts-
mæssigheder og problemer det p.t. giver, at DSA’en behandler facilitering af ytringer på samme
måde som salg af varer.
I denne henseende lægger regeringen vægt på, at DSA'en fastsætter regler om nedtagning af
ulovligt indhold og ikke skadeligt indhold, da de to kategorier kræver forskellige løsninger. Ved
ulovligt indhold forstås alle oplysninger eller produkter, der ikke er i overensstemmelse med
EU-retten (terrorrelateret indhold, børnepornografi, ulovlige hadefulde ytringer, handelsmæs-
sig svindel og svig eller krænkelse af IPR) eller en medlemsstats nationale lovgivning. Når det
kommer til skadeligt indhold, er der tale om indhold, der ikke er ulovligt, men i stedet kan virke
krænkende på andre personers værdier eller følelser fx indhold, der giver udtryk for politiske
meninger eller religiøs overbevisning. Opfattelsen af skadeligt indhold er således i høj grad af-
hængig af kulturelle forskelle. Det er vigtigt for regeringen, at der ikke skabes incitament til at
fjerne lovligt indhold, hvilket – især i forhold til de sociale medieplatforme – kan give anledning
til udfordringer i forhold til ytringsfriheden.
Dansk Erhvervs kommentar:
Enig i, at DSA’en skal omhandle ulovligt indhold og ikke skadeligt indhold, når det drejer sig om
ytringer mv., da sidste bliver for uklart, åbent for fortolkning. Reglerne skal være ensartede og
klare.
Imidlertid er det en anden sag i forhold til produkter, da der i produktsikkerhedslovgivningen er
et generelt krav om, at de skal være sikre (og lovlige) og dermed heller ikke skadelige. Dette for-
hold understreger igen, hvorfor man er nødt til at adskille reguleringen af platforme, der facilite-
rer ytringer eller indhold og online markedspladser der faciliterer fysiske produkter.
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.2/8
kom (2020) 0825 - Bilag 7: Kopi af B 125 - bilag 9: Henvendelse af 19/8-21 fra Dansk Erhverv vedr. notat om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår
2435720_0003.png
DANSK ERHVERV
Regeringen lægger dog vægt på, at forordningen kan behandle skadeligt indhold i helt særlige
tilfælde, eksempelvis transparenskrav for desinformation i forlængelse af arbejdet med Den Eu-
ropæiske Demokratihandlingsplan (EDAP). Regeringen ser derfor også positivt på Kommissio-
nens krav til de største platforme, der skal foretage risikovurderinger ved systemiske trusler,
der er forårsaget af brugen af deres tjenester. Regeringen lægger vægt på, at der i forordnings-
forslaget fastsættes klart definerede tidsrammer for nedtagning af ulovligt indhold. I denne
henseende ser regeringen gerne, at der indføres en differentieret tidsfrist således, at der stilles
krav om, at ulovligt visse typer ulovligt indhold nedtages hurtigere end andet ulovligt indhold.
Det gælder indhold med stor skadevirkning så som terrorrelateret eller børnepornografisk ind-
hold som bør nedtages hurtigst muligt, og ulovlige produkter som bør nedtages inden for en
ambitøs tidsfrist. Regeringen lægger derudover vægt på, at særligt de største platforme pålæg-
ges krav om proaktivt at identificere og fjerne ulovligt indhold, bl.a. ved at platformen skal
screene for produkter opført i RAPEX, som de største platforme med rimelighed må forventes at
kunne finde, dog uden at der indføres en generel overvågningsforpligtelse for platformene. Det
kan eksempelvis gælde information om produkter, som ikke overholder de gældende regler for
produktsikkerhed.
Dansk Erhvervs kommentar:
Enig i at det er vigtigt med klare tidsrammer for nedtagning af ulovligt
indhold.
Men vigtigt at påpege, at dette ikke løser problemet med ulovlige
produkter.
Nedtagning er ikke
et tilstrækkeligt værktøj til at bekæmpe salget af ulovlige produkter og det underminerer den for-
brugersikkerhed, der er opbygget i det indre marked, hvis online markedspladser ikke skal sikre
sig, at der er lavet en relevant sikkerhedsvurdering forud for at produkterne sættes til salg. Dette
er et krav for alle andre produkter, som sælges gennem almindelige europæiske netbutikker og
fysiske butikker. Uanset hvor ambitiøs tidsfristen er, så kan det ulovlige og farlige produkt være
solgt til tusindvis at forbrugere, inden det nedtages. Det er derfor, der er forudgående krav til
kontrol i produktsikkerhedslovgivningen. Sammen hensyn gør sig gældende for forudgående kon-
trolkrav af hensyn til miljøet
De eksisterende regler bør naturligvis også gælde online markedspladser og platforme, der sælger
eller formidler produkter. Det betyder i praksis, at de skal sikre, at enten de selv eller deres sæl-
gere lever op til produktsikkerhedsreglerne og har foretaget den omtalte forudgående kontrol af
lovligheden og sikkerheden.
Henvisningen til RAPEX er derudover uambitiøs. I 2020 placerede EU’s myndigheder2253 farlige
produkter på RAPEX. Sammenholdt med at de største online markedspladser har milliarder af
produkter til salg, forslår det ikke.
Rapex tager kun de værste sager, hvor der er sket brud på lovgivningen. Det er forudsat ved pro-
duktsikkerhedslovgivningen, at de virksomheder, der bringer produkterne på markedet har fore-
taget en forudgående kontrol. Alt andet ville kræve helt andre og uoverstigelige ressourcer til
myndighedernes markedsovervågning. Wish angiver selv at have 2 mia. produkter til salg, Ama-
zon i Sverige 135 mio. produkter. Det er næppe realistisk, at myndighederne har ressourcer til at
kontrollere disse.
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.3/8
kom (2020) 0825 - Bilag 7: Kopi af B 125 - bilag 9: Henvendelse af 19/8-21 fra Dansk Erhverv vedr. notat om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår
2435720_0004.png
DANSK ERHVERV
Regeringen lægger stor vægt på, at online markedspladser, der har til formål at formidle salg
af produkter, pålægges at leve op til de forbrugerbeskyttende regler, herunder produktsikker-
hed, hvis det efter en samlet vurdering ikke fremgår helt tydeligt for en gennemsnitlig forbru-
ger, at denne ikke handler med platformen selv. En online markedsplads, der for den gennem-
snitlige forbruger fremstår som en online webshop ved fx at involvere sig i logistik, afsætning,
markedsføring m.v. i forhold til de solgte produkter, skal derfor have et større ansvar end den
platform, der alene og tydeligt formidler kontakt mellem en køber og en sælger.
Dansk Erhvervs kommentar:
Enig i dette mål– men her sammenblandes produktsikkerhedslovgivningen med en klassiske for-
brugerbeskyttelseslovgivning (købelov, forbrugeraftalelov, markedsføringslov). Det kan man ikke,
da de regelsæt er reguleret fundamentalt forskelligt, og da der ved regulering og håndhævelse af
miljøkrav, produktsikkerhed og produktansvar er afgørende forskel på, hvor i verden sælgeren af
produktet er etableret.
Sætningen refererer tydeligt til artikel 5 (3) i forslaget, som siger, at en online markedsplads skal
leve op til forbrugerbeskyttelsesreglerne, hvis en gennemsnitsforbruger må tro, det er markeds-
pladsen forbrugeren handler med. Det er et forsøg på at kodificere national og EU-domstolsprak-
sis om, at virksomheder som spiller en
aktiv rolle
i købsprocessen eller ikke har taget et gyldigt
formidlerforbehold har ansvaret. Dansk Erhverv er glad for, at denne artikel er kommet med og
bakker op om den. Vi ønsker dog at den udbygges med en præambel der giver eksempler på hvad
aktiv er. Vi ser også gerne at
produktansvar
omfattes af denne bestemmelse.
Men ansvaret for
produktsikkerhed (og dermed også produktansvar) og miljøkrav
af-
gøres ikke af, hvor aktiv eller passiv en virksomhed er. Det afgøres af den
rolle virksomheden
har leverandørkæden.
Afhængig af om man er fabrikant, distributør og importør følger et
klart ansvar og bestemte forpligtelser. Det er vigtigt, at dette også kommer til at gælde for online
markedspladser. Dansk Erhverv anbefaler derfor at den danske regering arbejder for en ny artikel
eller et nyt stykke under artikel 5, der vedrører produktsikkerhed og miljøkrav. Her skal det gøres
klart, at online markedspladser har ansvar som digitale importører, når de bringer varer på mar-
kedet fra 3. lande, som ingen andre i EU har ansvar for. Hvis dette ikke sker, vil hele grundlaget
for den danske og europæiske beskyttelse af forbrugersikkerhed og miljø blive undergravet, da en-
hver online markedsplads vil kunne facilitere salg af produkter direkte fra tredjelande, hvor ingen
i EU kan drages til ansvar og man kun er forpligtet til at fjerne produkterne, hvis de beviseligt er
farlig ulovlige.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at den kommende revision af produktsikkerhedsdirektivet
(GPSD)
ikke
vil løse problemet med online markedspladser. Dette forslag fremsættes først til
juni, men EU-Kommissionen har givet en klar udmelding om, at onlinemarkedspladserne
skal
reguleres i DSA’en – fordi de i dag reguleres af e-handelsdirektivet, som DSA’en erstatter.
Online-
markedspladserne vil kunne henvise til ansvarsfritagelsen i DSA’en og sige, at hvis de opfylder kravene
i DSA’en, så er de fri for kravene i sektorlovgivningen. Dertil kommer, at d
en overordnede lovgivning
for produktsikkerhed og markedsoverovervågning ”New Legislative Framework” ikke er sat til re-
vision.
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.4/8
kom (2020) 0825 - Bilag 7: Kopi af B 125 - bilag 9: Henvendelse af 19/8-21 fra Dansk Erhverv vedr. notat om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår
2435720_0005.png
DANSK ERHVERV
Regeringen lægger vægt på at styrke nedtagningen af ulovlige produkter på de meget store online
markedspladser. Når en stor platform er blevet gjort opmærksom på et ulovligt produkt, bør der
pålægges krav om at nedtage indholdet hurtigst muligt, bl.a. ved at platforme skal screene for pro-
dukter opført i RAPEX og fjerne det farlige produkt fra hele platformen. I denne forbindelse læg-
ger regeringen vægt på, at særligt de største platforme pålægges krav om at sikre, at nedtaget ind-
hold, der allerede er vurderet ulovligt, forbliver nedtaget. med henblik på at sørge for, at når et
farligt produkt er fjernet én gang fra platformen, skal det sikres, at det ikke senere bliver sat til
salg igen.
Dansk Erhvervs kommentar:
Dansk Erhverv mener ikke at forbrugersikkerhed kan gradbøjes og at kravene til at fjerne ulovlige
produkter (og vores anbefaling om regulering af online markedspladser som importører, hvis de
lader sælgere fra tredjelande få adgang til salg til europæiske forbrugere) skal gælde alle størrelser
af online markedspladser. Som nævnt mener vi at de slet ikke skal kunne formidle eller sælge far-
lige produkter.
Vi er enige i, at når et farligt produkt er fjernet, skal det ikke sættes til salg igen. Dansk Erhvervs
undersøgelse af 50 køb på 3 online markedspladser viser, hvordan farlige produkter sættes til salg
igen under andre navne eller fra andre virksomheder.
En ansvarlig platformsøkonomi betyder, at danske og europæiske forbrugere skal kunne gøre
deres rettigheder gældende, uanset om de handler online eller offline, køber produkter på en
platform fra en dansk sælger eller en sælger uden for EU. Derfor lægger regeringen stor vægt
på, at formidlingstjenester, der er etableret i tredjelande, men retter deres tjeneste mod EU,
også omfattes af forslaget samt at handelsplatforme skal have kendskab til identiteten af sæl-
gerne på deres platforme.
Dansk Erhvervs kommentar:
Vi er helt enige i at online markedspladser, som er etableret uden for EU, men sælger til forbru-
gere i EU, skal kunne holdes ansvarlige. Det er dog væsentligt, man drøfter hvordan håndhævel-
sen kan ske i praksis.
Vi er også helt enige i, at handelsplatformene skal have kendskab til identiteten af sælgerne på de-
res platforme. De krav, der fremgår af forslaget til DSA er dog alt for slappe. Det fremgår f.eks. af
præambel 50, at det er tilstrækkeligt at slå op i det centrale VAT register. Dansk Erhverv har prø-
vet sig med dette, og bl.a. fundet henvisninger til kontorhoteller i UK med 700 registrerede kine-
siske forhandlere uden angivelse af kontaktoplysninger.
Dette er dog langt fra tilstrækkeligt – og som beskrevet tidligere er det også ganske afgørende, at
europæiske onlinemarkedspladser og platforme bliver pålagt det ansvar der gælder enhver anden
erhvervsmæssig operatør, der optræder som indgangen til det indre marked.
Regeringen lægger dertil vægt på, at handelsplatforme bør pålægges at kunne skaffe et mini-
mum af dokumentation for de processer hos sælgeren, der er nødvendige for at sikre, at der kun
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.5/8
kom (2020) 0825 - Bilag 7: Kopi af B 125 - bilag 9: Henvendelse af 19/8-21 fra Dansk Erhverv vedr. notat om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår
2435720_0006.png
DANSK ERHVERV
sælges sikre produkter. Det er vigtigt for både forbrugersikkerheden og for at sikre lige konkur-
rencevilkår for de virksomheder, der overholder reglerne.
Dansk Erhvervs kommentar:
Vi er helt enige i dette, men vil dog gerne vide, hvad ”et minimum” dækker over. Det bør efter vo-
res opfattelse dække over kravene i den eksisterende miljø- og produktsikkerhedslovgivning og
svare til de pligter der pålægges en importør, hvis der er tale om varer fra sælgere i tredjelande.
Regeringen lægger også vægt på, at der fastsættes krav om en reel juridisk repræsentant, hvis
en platform ikke er etableret i EU, og arbejder samtidig for, at der stilles kvalitative krav til,
hvem der kan registreres som juridisk repræsentant i EU for at imødegå, at den juridiske re-
præsentant ikke er repræsenteret ved et indholdsløst juridisk selskab, men derimod har en fak-
tisk funktion samt en adresse, hvor det reelt er muligt at træffe og komme i kontakt med ved-
kommende. Det er helt centralt for regeringen, at der med indførelsen af kravet om juridisk re-
præsentant faktisk betyder, at der kan gøres et ansvar gældende mod den juridiske repræsen-
tant ved lovovertrædelser.
Dansk Erhvervs kommentar:
Dette er vi helt enige i.
Det virker dog også i denne forbindelse dog paradoksalt, at man ikke stiller krav til de europæi-
ske platforme, der faciliterer produkter fra sælgere i tredjelande om at de ”står på mål for lov-
ligheden af disse produkter”.
Derudover lægger regeringen vægt på mere gennemsigtighed i forhold til online reklamer, så
brugeren hjælpes til at identificere reklame og forstå, hvorfor denne reklame er udvalgt særligt
til denne bruger. Regeringen lægger i denne forbindelse vægt på, at der stilles yderligere krav
til digitale platforme, herunder særligt sociale mediers tydeliggørelse af reklame, og arbejder
for at der stilles yderligere krav i forbindelse med reklame rettet mod børn og unge, da denne
gruppe har særligt svært ved at identificere reklame på sociale medier, især når det sker gen-
nem influencere.
Dansk Erhvervs kommentar:
Det er uklart hvilke krav, der ønskes indført og på hvilken måde. For Dansk Erhverv er det af-
gørende, at DSA’en tager udgangspunkt i de eksisterende regler (særlig relevante her er UCP-
direktivet, GDPR og cookiereglerne) så det undgås, at der kommer konflikt med sektorlovgiv-
ningen. Ligeledes skal oplysningerne kunne gives på en nem måde, hvis forbrugeren har inte-
resse i det. Det skal undgås at indføre byrdefulde regler som f.eks. cookiereglerne, der i praksis
har svækket forbrugernes bevidsthed, fordi der skal klikkes og gives samtykke til alt.
Regeringen arbejder for at fastholde afsenderlandsprincippet for så vidt angår due-diligence
forpligtelser og håndhævelse. Afsenderlandsprincippet er et af de bærende elementer for et vel-
fungerende indre marked. Afsenderlandsprincippet giver danske virksomheder bedre mulighe-
der for at skalere op til andre EU-markeder, idet de kun skal forholde sig til den danske lovgiv-
ning – og ikke lovgivningen i alle de øvrige EU-lande. Regeringen er derfor kritisk i forhold til,
at der i en del af forordningen er lagt op til en fravigelse af afsenderlandsprincippet, da dette vil
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.6/8
kom (2020) 0825 - Bilag 7: Kopi af B 125 - bilag 9: Henvendelse af 19/8-21 fra Dansk Erhverv vedr. notat om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår
2435720_0007.png
DANSK ERHVERV
give myndigheder i andre medlemsstater mulighed for overfor danske virksomheder at udstede
påbud om at gribe ind over for indhold, der ikke nødvendigvis er ulovligt efter dansk ret, eller
udstede påbud om at give oplysninger i henhold til deres landes lovgivning. Regeringen aner-
kender, at en sådan regel kan effektivisere håndhævelsen, men vil arbejde for, at undtagelsen til
afsenderlandsprincippet alene kommer til at gælde harmoniserede EU-regler. Det bemærkes
dog, at rækkevidden af påbuddene er under afklaring.
Dansk Erhvervs kommentar:
Dansk Erhverv er enig i at fastholde afsenderlandsprincippet. Vi er samtidig enig i, at et stærkere
samarbejde mellem myndighederne i EU på de harmoniserede områder er vigtig for en bedre og
mere ensartet håndhævelse.
Hvis platformsøkonomien i realiteten skal udvikle sig ansvarligt, er det nødvendigt med effektiv
håndhævelse af reglerne. Regeringen lægger derfor vægt på et styrket håndhævelsessamar-
bejde på tværs af medlemslandene, der skal sikre effektiv og konsistent håndhævelse af de nye
regler i forordningen. Regeringen lægger i denne forbindelse også vægt på en effektiv sanktio-
nering af forordningens krav til formidlingstjenester, herunder et effektivt og afskrækkende bø-
deniveau for overtrædelse af forordningens bestemmelser på maksimalt 6 pct. Regeringen læg-
ger dog vægt på, at det skal være op til medlemsstaterne selv at beslutte, hvilke instanser, der
kan udmåle bøderne.
Dansk Erhvervs kommentar:
Vi er enige i at en effektiv håndhævelse er vigtigt. Samtidig er det igen væsentligt at påpege, at
håndhævelse ingen effekt har på salget af produkter, der er ulovlige efter produktsikkerheds- eller
miljølovgivningen, hvis hullet med ansvarsfrit salg af produkter fra tredjelande til europæiske for-
brugere gennem onlinemarkedspladser ikke lukkes.
Da de største digitale platforme er grænseoverskridende i deres natur, lægger regeringen vægt
på, at Kommissionen bør få en aktiv rolle i efterforskningen af de største digitale platformes
lovovertrædelser, da det i dag er udfordrende for de nationale håndhævelsesmyndigheder at
sikre en effektiv håndhævelse af de forbrugerbeskyttende regler overfor særligt de største online
platforme.
Dansk Erhvervs kommentar:
Enig.
Desuden er det centralt for regeringen, at forordningen sikrer et indre marked med sammen-
hængende regler, hvor der er juridisk klarhed over samspillet mellem forordningsforslaget og
øvrig relevant EU-regulering. Regeringen lægger vægt på, at forordningens anvendelsesom-
råde og definitioner er klare, således formidlingstjenesterne ved, hvilke kriterier der lægges
vægt på, når det afgøres, hvilke af forordningens bestemmelser den omfattes af.
Dansk Erhvervs kommentar:
Vi er meget enige i dette.
Derudover er det vigtigt for regeringen, at rammevilkårene for små og mellemstore virksomhe-
der skal understøttes, hvorfor regeringen arbejder for, at mulighederne for at indføre nye, inno-
vative forretningsmodeller ikke svækkes, og at der ikke indføres unødvendige administrative
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.7/8
kom (2020) 0825 - Bilag 7: Kopi af B 125 - bilag 9: Henvendelse af 19/8-21 fra Dansk Erhverv vedr. notat om, hvorfor mandatet til DSA'en er mangelfuldt i forhold til forbrugersikkerhed og fair konkurrencevilkår
2435720_0008.png
DANSK ERHVERV
byrder med forslaget. Samtidigt er det vigtigt, at ulovligt indhold ikke ender op på de små plat-
forme, og derfor vil regeringen arbejde for at de små og mellemstore virksomheder omfattes af
visse af forordningens krav, fx samarbejde med pålidelige indberettere og anmeldelse af krimi-
nelle handlinger.
Dansk Erhvervs kommentar:
Vi er enige i, at innovative forretningsmodeller ikke skal bremses eller pålægges unødvendigt bu-
reaukrati. Men hvis ”innovativ” er baseret på manglende overholdelse af de regler, alle andre til-
svarende aktører skal efterleve, som tilfældet er med online markedspladser, så undergraves det
indre marked og konkurrencen skævvrides.
Hvis hullet i lovgivningen i.f.t. online markedspladser ikke lukkes vil det væsentligt forringe kon-
kurrencevilkårene for SMV’ere. De traditionelle danske og europæiske virksomheder – både net-
butikker og fysiske butikker - udkonkurreres i øjeblikket systematisk af online markedspladser,
der ikke har samme ansvar for produkter fra tredjelande som de traditionelle virksomheder har.
Det drejer sig i praksis bl.a. om kæmpe summer til etablering og vedligehold af complianceafde-
linger, kontrol af dokumenter, produkter og miljøkrav, oversættelse af brugsanvisninger og teg-
ning af produktansvarsforsikringer mv. som ”traditionelle” europæiske virksomheder er under-
lagt, men online markedspladserne ikke er – og med DSA’en, GPSR’en heller ikke vil blive under-
lagt fremadrettet, hvis ikke EU-Kommissionens udkast til DSA ændres.
Fejl! Henvisningskilde ikke
fundet.8/8