Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0849 Bilag 2
Offentligt
2320525_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCAN
Koordineret med:
Sagsnr.: 2100185
Dok. nr.: 1556283
Dato: 19-01-2021
Samlenotat
vedrørende forslag til rådshenstilling om en fælles ramme
for anvendelse, validering og gensidig anerkendelse af hurtige covid-19-
antigentest i EU
1.
Forslag til rådshenstilling om en fælles ramme for anvendelse, validering og
gensidig anerkendelse af hurtige covid-19-antigentest i EU, KOM(2020) 849
endelig
-
Vedtagelse
Kopi oversendes til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg til orientering
kom (2020) 0849 - Bilag 2: Samlenotat vedr. gensidig anerkendelse af hurtige covid-19-antigentest i EU
2320525_0002.png
1. Forslag til rådshenstilling om en fælles ramme for anvendelse, validering og
gensidig anerkendelse af hurtige covid-19-antigentest i EU, KOM(2020) 849
endelig
Vedtagelse
NYT NOTAT
1. Resumé
Som opfølgning på DER-møde den 10.-11. december 2020 har Kommissionen den 18.
december offentliggjort et forslag til rådshenstilling vedr. en fælles ramme for anvendelse,
validering og gensidig anerkendelse af hurtige COVID-19-antigentest i EU.
Forslaget tager udgangspunkt i, at der grundet stor efterspørgsel på PCR-test er grundlag
for at vedtage en fælles tilgang til ibrugtagning af hurtige og patientnære test, herunder fx
antigentest, som i stigende grad kommer på markedet. En fælles tilgang til anvendelse,
validering og gensidig anerkendelse af hurtige COVID-19-antigentest vil ifølge forslaget
bidrage til et velfungerende indre marked, forhindre dobbeltarbejde i hele EU og lette
erfaringsudveksling til fordel for mere effektive og målrettede restriktioner i forbindelse med
medlemslandenes håndtering af COVID-19-pandemien.
Medlemslandene opfordres bl.a. til at etablere en fælles og ajourført liste over hurtige
antigentest, der anses for egnede til brug i landene.
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for forslaget, der generelt flugter med den
danske strategi. Regeringen forventer på den baggrund at kunne tilslutte sig forslaget.
2. Baggrund
På Det Europæiske Råds møde den 10. december vedtog EU's stats-og regeringschefer
konklusioner om COVID-19, hvori de opfordrede Kommissionen til at forelægge et forslag
til rådshenstilling om en fælles ramme for hurtige antigentest og gensidig anerkendelse af
testresultater. Ligeledes anbefalede det daværende tyske formandsskab i en
situationsrapport af 4. december 2020 om EU-koordinering af håndteringen af COVID-19-
pandemien, at medlemslandene fortsat udveksler erfaringer i forhold til nationale
teststrategier, ligesom det blev understreget, at en fælles tilgang til anvendelse og
validering vil lette den gensidige anerkendelse af alternativer til PCR-testen.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 168, stk. 6, hvorefter Rådet kan
vedtage henstillinger på forslag af Kommissionen med henblik på at nå målene i artikel 168
i TEUF, herunder at sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau ved fastlæggelsen og
gennemførelsen af alle Unionens politikker og aktiviteter.
Kommissionen anfører, at den siden COVID-19-pandemiens begyndelse løbende har
udsendt information og retningslinjer til medlemslandene med henblik på at understøtte
de nationale strategier for håndtering af smittespredning. Blandt andet udsendte
Ko
issio e de 5. juli
e
eddelelse for EU’s kortsigtede su dhedsberedskab for
COVID-19-udbrud, hvor det blev understreget, at de væsentligste aspekter af indsatsen over
for COVID-19 blandt andet omfatter robuste teststrategier og tilstrækkelig testkapacitet.
Udover at bidrage til smitteopsporing, kan effektiv testning ligeledes bidrage til et
velfungerede indre marked. Europaudvalget modtog et grund- og nærhedsnotat om denne
meddelelse den 31. juli 2020.
Kommissionen henviser endvidere til retningslinjerne af 15. april 2020 vedrørende test til in
vitro-diagnostik af COVID-19 og deres ydeevne. Retningslinjerne havde til formål at bidrage
Side 2
kom (2020) 0849 - Bilag 2: Samlenotat vedr. gensidig anerkendelse af hurtige covid-19-antigentest i EU
til vidensdeling om de forskellige testtyper, idet en effektiv håndtering af pandemiens
forskellige bølger kræver forståelse for, hvornår hvilke test bør tages i brug.
Kommissionen påpeger, at med PCR-testen som den mest pålidelige metode på nuværende
tidspunkt er PCR-testraterne steget i hele EU, men samtidig har presset på
testkapaciteterne og høj efterspørgsel resulteret i mangel på PCR-testmateriale. Det er
ifølge Kommissionen til hinder for effektiv smitteopsporing, hvorfor medlemslandene i
overvejende grad har undersøgt anvendelsen af blandt andet hurtige antigentest. På den
baggrund vedtog Kommissionen den 28. oktober 2020 en henstilling, som fastsatte
retningslinjer for nationale teststrategier, herunder anvendelse af de hurtige antigentest.
Den 18. november vedtog Kommissionen endvidere en henstilling om anvendelse af
antigen-test til brug for diagnosticering af COVID-
9 i relatio til ECDC’s tek iske
retningslinjer for anvendelse af hurtige antigentest.
Også fra medlemslandenes side har man efterspurgt en fælles tilgang til anvendelsen af
hurtige a tige test. Se est opfordrede EU’s stats-
og regeringschefer i konklusionerne fra
Det Europæiske Råds møde den 10. december 2020 til, at Kommissionen forelagde et
forslag til Rådshenstilling angående en fælles ramme for hurtige antigentest og gensidig
anerkendelse af testresultater.
3. Formål og indhold
Forslaget til rådshenstilling indeholder en række konkrete anbefalinger til medlemslandene
med det formå at etablere en fælles tilgang til anvendelse, validering og gensidig
anerkendelse af hurtige antigentest. Det understreges, at testning fortsat er et vigtigt
middel til at bekæmpe og afbøde smitte.
Om anvendelse af hurtige antigentest
Medlemslandene opfordres til fortsat at anvende hurtige antigentest med henblik på at
styrke landenes samlede testkapacitet yderligere, herunder primært at overveje
anvendelse af hurtige antigentest i tilfælde af begrænset kapacitet eller lange
ekspeditionstider. Dertil bør medlemslandene sikre, at testene foretages af uddannet
sundhedspersonale eller uddannede operatører, ligesom landene samtidig bør investere i
oplæring af sundhedspersonale og andre operatører med henblik på at sikre tilstrækkelig
kapacitet og kvalitet af testsvar.
Medlemslandene opfordres til at have klare nationale teststrategier for anvendelsen af
henholdsvis PCR-test og hurtige antigentest, ligesom de opfordres til fortsat at monitorere
udviklingen af andre hurtigtest til påvisning af COVID-19 samt udviklingen i testbehovene i
overensstemmelse med pandemiens udvikling og fastlagte mål. Det bør desuden løbende
sikres, at sundhedspersonale og operatører, som er involveret i indsamling af prøver, har
adgang til tilstrækkelige personlige værnemidler.
Rådshenstillingen anbefaler anvendelse af hurtige antigentest i specifikke situationer og
miljøer:
Ved COVID-19-diagnose blandt symptomatiske tilfælde, uanset miljø eller
situation, inden for de første 5 dage efter symptomernes indtræden samt ved evt.
indlæggelse af patienter eller beboere med behov forpleje.
Nære kontakter uden symptomer bør testes hurtigst muligt og inden for de første
7 dage efter kontakt med en smittet.
I udbrudsklynger med henblik på tidlig påvisning og isolering, herunder både
symptomatiske og asymptomatiske tilfælde.
I højrisikoområder og lukkede miljøer, herunder hospitaler, langtidsplejefaciliteter,
opholdssteder og modtagelsesfaciliteter for sårbare grupper. Det første positive
resultat påvist ved hurtig antigentest bør bekræftes med en PCR-test.
Side 3
kom (2020) 0849 - Bilag 2: Samlenotat vedr. gensidig anerkendelse af hurtige covid-19-antigentest i EU
I epidemiologiske situationer eller områder med høj eller meget høj testpositivitet
(fx over 10%) til screening af hele populationen.
Om validering og gensidig anerkendelse af hurtige antigentest
Medlemslandene anbefales at nå til enighed om en fælles og regelmæssigt ajourført liste
over hurtige COVID-19-antigentest, der anses 1) som værende egnede til brug i forbindelse
med ovenstående situationer, 2) som værende i overensstemmelse med nationale
teststrategier samt 3) være forsynet med CE-mærkning, 4) valideret af mindst ét
medlemsland med oplysninger om metodologi og resultater, og som 5) opfylder
Ko
issio e s og ECDC’s i i u skrav til følso hed og specificitet.
Ved ajourføring af listen skal der løbende tages højde for nye tests, som kommer på
markedet, ligesom det skal overvejes, om en hurtig antigentest bør udgå af eller tilføjes til
listen over gensidigt anerkendte hurtige antigentest.
Det anbefales desuden, at medlemslandene fortsætter med at investere i uafhængige og
miljøspecifikke valideringsundersøgelser af hurtige antigentest med henblik på at
sammenligne ydeevnen med PCR-test. En fælles ramme for sådanne
valideringsundersøgelser anbefales, ligesom der opfordres til samarbejde på EU-plan om
vurdering af indsamlet dokumentation fra anvendelsen af hurtige antigentest i klinisk
praksis.
Endelig opfordres medlemslandene til at undersøge behovet for en digital platform til
validering af ægtheden af COVID-19-testattester og til at dele de nationale overvejelser
omkring platformen med Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Traktatens artikel 168, stk. 6 giver Rådet mulighed for på forslag af Kommissionen at
vedtage henstillinger med henblik på at nå målene i artikel 168 om folkesundhed, herunder
at sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau ved fastlæggelsen og gennemførelsen af alle
Unionens politikker og aktiviteter.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen berører ikke gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Rådshenstillingen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet.
Anbefalingerne i rådshenstillingen forventes heller ikke at forårsage uhensigtsmæssige
administrative byrder i forhold til nuværende omfang af vidensdeling og koordinering.
En fælles tilgang til anvendelsen, valideringen og den gensidige anerkendelse af hurtige
antigentest forventes at kunne bidrage positivt til medlemslandenes indsats for at udvide
testkapaciteten og sikre hurtig kontaktopsporing med henblik på at inddæmme smitte med
COVID-19.
8. Høring
Meddelelsen har ikke været i høring.
Side 4
kom (2020) 0849 - Bilag 2: Samlenotat vedr. gensidig anerkendelse af hurtige covid-19-antigentest i EU
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådshe stilli ge bygger på opfordri ger fra edle sla de e, ligeso EU’s stats-
og
regeringschefer på Det Europæiske Råds møde den 10. december vedtog konklusioner om
COVID-19-pandemien, som bl.a. indeholdt en opfordring til at iværksætte en fælles tilgang
til anvendelsen af hurtige antigentest. Det forventes derfor, at der vil være generel
opbakning til rådshenstillingen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen stiller sig generelt positivt over for anbefalingerne i rådshenstillingen, som
generelt flugter med den danske strategi.
Den danske strategi for anvendelse af antigentest beror på samarbejde med private
udbydere af antigentest, hvor en andel af private udbyderes testaktivitet betales af det
offentlige. Aktuelt er der åben adgang for alle, men der arbejdes på at målrette brugen af
antigentest mod særligt udvalgte grupper afhængig af smittespredningen.
Sundhedsstyrelsen anbefaler, i tråd med anbefalingen i rådshenstillingen, at hurtigtest
anvendes som et supplement til PCR-test, som fortsat er standardmetoden.
Regeringen er endvidere positiv overfor, at der opstilles en fælles liste over hurtige COVID-
19-antigentest, der vil bidrage til at sikre kontinuerlig udveksling af erfaringer og
understøtte indsatsen mod Covid-19 på tværs af medlemslandene.
Regeringen forventer på den baggrund at tilslutte sig forslaget til rådshenstilling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5