Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0854 Bilag 1
Offentligt
2322643_0001.png
21. januar 2021
Grund- og nærhedsnotat vedr. Brexit-reserven
Nyt notat.
Kommissionens forslag til etablering af Brexit-reserven (KOM (2020) 854).
Kommissionen præsenterede d. 25. december 2020 forslag til udmøntning af
den i EU’s flerårige
finansielle ramme for 2021-2027 afsatte Brexit-reserve på 5 mia. euro, der har til formål at
adressere de direkte konsekvenser for medlemslandene af Storbritanniens udtræden af EU.
Der lægges med forslaget op til, at medlemslandene får høj grad af frihed til selv at bestemme
hvilke sektorer og områder, der skal tilgodeses. Af støtteberettigede udgifter er bl.a. støtte til virk-
somheder, lokalsamfund og økonomiske sektorer, herunder virksomheder og lokalsamfund sær-
ligt afhængige af fiskeaktiviteter i britisk farvand.
Kommissionen foreslår, at Brexit-reserven mobiliseres i to rater: Første rate på 4 mia. euro fore-
slås anvendt til før-finansiering i 2021 til medlemslandene til håndtering af de umiddelbare nega-
tive konsekvenser ved Brexit. Fordelingen af midlerne mellem medlemslandene foreslås primært
baseret på data for medlemslandenes samhandel med Storbritannien samt afhængighed af fangst
af fisk i britisk farvand. Anden rate på 1 mia. euro i 2024 foreslås fordelt på baggrund af in-
formation fra medlemslandene vedr. faktiske afholdte offentlige udgifter i forbindelse med Brexit i
perioden 1. juli 2020 til 31. december 2022.
Kommissionen har oplyst, at Danmark med de af Kommissionen foreslåede kriterier for
udmøntning fra første rate kan hjemtage ca. 1,8 mia. kr. i 2021.
Regeringen finder det særdeles vigtigt, at andelen allokeret på baggrund af fiskeridata som mini-
mum fastholdes. Regeringen finder det endvidere vigtigt, at fokus på samhandel i fordelingen af
reserven fastholdes.
EU’s og Storbritanniens chefforhandlere
blev d. 24. december 2020 enige om en samlet
aftale om det fremtidige forhold mellem EU og Storbritannien. Kommissionen frem-
lagde på denne baggrund d. 25. december 2020 forslag til udmøntning af Brexit-reserven
(”Brexit Adjustment Reserve”). Brexit-reserven følger af aftalen om EU’s flerårige fi-
nansielle ramme for 2021-2027, hvor der blev afsat op til 5 mia. euro (2018-priser) i alt
for perioden til at adressere de direkte konsekvenser for medlemslandene af Storbritan-
niens udtræden af EU.
2. Baggrund
1. Resume
kom (2020) 0854 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af Brexit-reserven
2322643_0002.png
Side 2 af 6
3. Formål og indhold
Der lægges i Kommissionens forslag op til, at Brexit-reserven skal yde støtte til at
imødegå konsekvenserne af Storbritanniens udtrædelse af EU i EU-medlems-
lande, regioner og sektorer, herunder især dem, der påvirkes mest heraf, samt af-
bøde den afledte indvirkning på den økonomiske, sociale og territoriale samhørig-
hed.
Der lægges med forslaget op til, at medlemslandene får høj grad af frihed til selv at
bestemme hvilke sektorer og områder, der skal tilgodeses, såfremt initiativerne di-
rekte bidrager til reservens formål. Kommissionen har i forslaget givet en ikke-ud-
tømmende liste over støtteberettigede offentlige udgifter, herunder:
-
Støtte til virksomheder, lokalsamfund og økonomiske sektorer, herunder
virksomheder og lokalsamfund særligt afhængige af fiskeaktiviteter i britisk
farvand.
Beskæftigelsestiltag, herunder omskoling og oplæring.
Udgifter til grænsekontrol, toldopkrævning, fiskerikontrol, mv., som følger
af Brexit.
Informationskampagner rettet mod virksomheder og borgere.
-
-
-
Der lægges med forslaget op til, at en række områder ikke vil kunne være beretti-
get støtte fra Brexit-reserven. Det gælder f.eks. udgifter til udflytning.
Kommissionen foreslår, at det fulde beløb på 5 mia. euro (2018-priser) afsat til
Brexit-reserven mobiliseres i to rater, svarende til 5,4 mia. euro i løbende priser.
Første rate i 2021 medfører en mobilisering af 4,0 mia. euro i 2018-priser, og an-
den rate i 2024 medfører en mobilisering på 1,0 mia. euro i 2018-priser,
jf. tabel 1.
Kommissionen oplyser, at ønsket om udbetalingen af størstedelen beløbet i 2021
som før-finansiering skyldes, at Brexit vil kræve presserende handling på kort sigt
af medlemslandene, idet der dog vil være langsigtede konsekvenser, der skal hånd-
teres.
Tabel 1
Kommissionens forslag til udmøntning af Brexit-reserven
Mia. euro, 2018-priser
Brexit-reserven
2021
4,0
2022
-
2023
-
2024
1,0
I alt
5,0
Anm.: Eksklusiv administrationsomkostninger forbundet med Brexit-reserven for EU-Kommissionen.
Kilde: Kommissionens forslag til etablering af Brexit-reserven.
Første rate
Kommissionen foreslår, at hele beløbet fra første rate på 4 mia. euro (2018-priser)
anvendes til før-finansiering til medlemslandene til håndtering af de umiddelbare
negative konsekvenser ved Brexit. Kommissionen foreslår, at før-finansieringen i
2021 fordeles til medlemslandene på baggrund af en række kriterier. Væsentligst
heraf er, at Kommissionen foreslår at 600 mio. euro fordeles efter medlemslandenes
respektive historiske fangst af fisk i Storbritanniens eksklusive økonomiske zone,
kom (2020) 0854 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af Brexit-reserven
Side 3 af 6
samt hvor stor en andel fangsten i britisk farvand udgør af medlemslandets samlede
fiskefangst. Det resterende beløb på 3,4 mia. euro foreslås fordelt på baggrund af
medlemslandenes samlede samhandel med Storbritannien (summen af eksport og
import), herunder hvor meget denne samhandel udgør af medlemslandenes BNP,
idet der ligeledes tages højde for landenes relative velstand. Kommissionen oplyser,
at medlemslandene kan anvende før-finansiering til initiativer afholdt i perioden 1.
juli 2020
31. december 2022.
Anden rate
Fordelingen af beløbet under anden rate på 1 mia. euro i 2024 til medlemslandene
vil ske på baggrund af information fra medlemslandene vedr. faktiske afholdte of-
fentlige udgifter i forbindelse med Brexit i perioden 1. juli 2020 til 31. december
2022, herunder også den anvendte før-finansiering fra første rate. Fordelingen vil
være baseret på medlemslandenes indmeldinger, som skal indsendes senest 30.
september 2023. Kommissionen oplyser, at midlerne fra anden rate vil blive for-
delt til medlemslandene via en implementerende retsakt.
Kommissionen har i forslaget lagt op til, at Brexit-reserven undtages fra de sæd-
vanlige regler om overførsler mellem finansår som defineret i EU’s Finansforord-
ning, således at uforbrugte midler automatisk overføres med henblik på at igang-
sætte nye initiativer til og med 2025.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om Brexit-reserven på nuværende tids-
punkt.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet Brexit-reserven som
et
instrument under EU’s budget
alene kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for dansk ret. Udgifterne forbundet
med en aktivering af Brexit-reserven vil have betydning for det danske bidrag til
EU’s egne indtægter,
som er opført på finansloven for 2021.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
En aktivering af Brexit-reserven på ca. 4 mia. euro i 2021 vil forventeligt medføre
et dansk EU-merbidrag på ca. 0,7 mia. kr. i 2021 (2021-priser). Kommissionen har
oplyst, at Danmark med de af Kommissionen foreslåede kriterier for udmøntning
fra første rate kan hjemtage ca. 1,8 mia. kr. i 2021 (2021-priser).
Afhængigt af støttemulighederne i forslaget og udmøntningen af reserven kan
forslaget få statsfinansielle konsekvenser i form af udgifter til administration og
kontrol af ordningerne under reserven.
kom (2020) 0854 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af Brexit-reserven
Side 4 af 6
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det forventes, at udmøntningen af reserven i Danmark vil have positive økonomi-
ske og beskæftigelsesmæssige konsekvenser. De nærmere konsekvenser af udmønt-
ning af Brexit-reserven vil for dansk erhvervsliv afhænge af den nationale udmønt-
ning af det danske hjemtag.
8. Høringer
Forslaget er sendt i kort høring i § 2-udvalget (landbrug), § 5-udvalget (fiskeri) og i
specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål den 18. januar
2021 med høringsfrist den 20. januar 2021. Det gav anledning til følgende hørings-
svar:
Danmarks Fiskeriforening, Producent Organisation (DFPO) bemærker, at den ind-
gåede aftale mellem EU og Storbritannien sætter dansk fiskeri under et stort pres,
hvilket kan medføre tab af arbejdspladser, særligt i Nord- og Vestjylland. DFPO ser
det derfor som nødvendigt, at der hurtigt kommer kompensationsforanstaltninger
på plads. DFPO anfører, at det særligt bør være fartøjer, der fanger demersale arter
(torsk, sej, kuller og kulmule), der skal prioriteres i Brexit-reserven, da disse fartøjer
betaler en højere pris for adgang til britiske farvande end industrifiskeriet og det
pelagiske fiskeri. DFPO opfordrer til, at Brexit-reserven udmøntes i tæt dialog med
fiskerierhvervet. Konkret mener DFPO, at der skal prioriteres tiltag, der sikrer den
enkelte fisker og tiltag, der kan udvikle fiskeriet i en endnu mere bæredygtig retning.
Landbrug & Fødevarer (L&F) er generelt positive over Kommissionens forslag til
Brexit-reserven. L&F anfører dog, at anvendelsen af reserven i specifikke sektorer
i andre EU-lande skal overvåges, så det ikke skaber urimelige forvridninger i kon-
kurrenceforholdene. L&F opfordrer til, at reserven anvendes til at reducere friktio-
nen i samhandlen med UK. Dette kan gøres gennem øget digitalisering, øget virk-
somhedsrådgivning og en styrket offentlig indsats inden for opgaver relateret til
plante- og dyresundhedsregler, oprindelsesbestemmelser og ikke-handelsmæssige
barrierer. L&F støtter initiativer inden for særligt fiskerisektoren og mere generelt i
landdistrikter som direkte og indirekte berøres af vanskeligere samhandel med UK
og reducerede fangstmuligheder i britiske farvande
herunder særligt i Nord- og
Vestjylland. L&F bemærker, at det er vigtigt, at de danske myndigheder får opsat et
effektivt og hurtigtarbejdende system, så der kan ske hurtige udbetalinger af støtte-
midler til virksomheder, lokalsamfund og sektorer.
Danish Seafood Association (DSA) bemærker at det særligt er tolden, der vil
ramme den danske fiskeindustri. Det er særligt i forhold til import af fisk fra tred-
jelande til Danmark, som bliver forarbejdet og efterfølgende skal eksporteres til
Storbritannien. Endvidere bemærker DSA, at fiskeindustrien i Danmark er inte-
greret i den danske forsyningskæde fra fiskeri og til forarbejdning og eksport, og
danske fiskeres mistede fiskerirettigheder i britisk farvand derfor også vil virke ind
på forsyningen til især den nordjyske fiskeindustri. DSA bemærker, at fysiske for-
sinkelser og told- og kontrolformaliteter også medfører nye omkostninger. DSA
anfører at kontant kompensation til den enkelte virksomheder, der er blevet ramt
kom (2020) 0854 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af Brexit-reserven
Side 5 af 6
af nye toldsatser, vil give virksomhederne mulighed for at afsøge alternative mar-
keder eller investere. Disse nye toldsatser skal ses sammen med COVID-19-kri-
sen, som også har skabt udfordringer for den danske fiskeindustri. DSA bemærker
at Brexit-reserven bør målrettes, så virksomheder kan investere i nyt udstyr eller
øge markedsadgang til andre og nye markeder.
Dansk Industri (DI) støtter Kommissionens forslag til udmøntning af Brexit-re-
serven, og er godt tilfredse med, at Danmark står til at modtage et større beløb fra
reserven, og at medlemsstaterne får en vis fleksibilitet i forhold til brugen af mid-
lerne. DI bemærker, at Brexit har ramt dansk erhvervsliv bredt set, og derfor vil
DI opfordre til at midlerne anvendes på flere typer af initiativer, herunder støtte til
de hårdest ramte områder, informationskampagner og opgradering af myndighe-
dernes vejledningstilbud til virksomhederne.
Kommunernes Landsforening (KL) understreger vigtigheden i, at midlerne fra
Brexit-reserven kommer til gavn for de udsatte erhverv og lokalsamfundene. KL
finder det positivt, at der lægges op til, at medlemslandene får høj grad af frihed til
selv at bestemme hvilke sektorer og områder, der skal tilgodeses med midlerne.
KL oplyser endvidere, at de gerne vil bidrage med input ift. de udfordringer, som
Brexit skaber i kommunerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene har endnu ikke udtalt sig om holdninger til Kommissionens for-
slag til Brexit-reserven.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det meget positivt, at det lykkedes Storbritannien og EU at nå
frem til et forhandlingsresultat om det fremtidige forhold inden udløbet af over-
gangsperioden d. 1. januar 2021. Dette har været med til at reducere det tab, som
Brexit medfører, både for Storbritannien og for EU, herunder Danmark.
Regeringen er meget bevidst om, at aftalen med Storbritannien er svær for fiskeri-
erhvervet, fiskeriforarbejdningsindustrien og øvrige erhverv relateret til de arter,
hvor Danmark mister kvoter som følge af aftalen. Regeringen er også opmærk-
som på konsekvenserne dette vil få for særligt Nord- og Vestjylland. Regeringen
ser derfor positivt på, at Kommissionen har valgt fiskeriet som allokeringskriterie,
idet regeringen også før fremlæggelsen af forslaget til Brexit-reserven har under-
streget vigtigheden heraf. Regeringen finder det derfor særdeles vigtigt, at andelen
allokeret på baggrund af fiskeridata som minimum fastholdes. Dette skal særligt
ses i lyset af, at en indsats for disse erhverv og lokalområder er væsentligt for at
sikre en rimelig og balanceret respons på de sociale og økonomiske konsekvenser
af Brexit.
Danmark vil med sit historisk tætte forhold og samarbejde med Storbritannien
være et af de medlemslande, som bliver økonomisk hårdest ramt af Brexit. Dette
skyldes, at handel med vare- og tjenesteydelser samt fiskeri er de områder, der for-
ventes mest påvirket af Storbritanniens udtræden, uanset at de negative konse-
kvenser for danske virksomheder
og fiskere er reduceret ift. et ’no-deal’ scenarie.
kom (2020) 0854 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. etablering af Brexit-reserven
Side 6 af 6
Derfor finder regeringen det vigtigt at fastholde fokus på samhandel i fordelingen
af reserven, samt at reservens krav til støtteberettigede aktiviteter understøtter at
medlemslandene kan adressere de negative konsekvenser af Brexit effektivt, her-
under at holde hånden under særligt udsatte erhverv og lokalområder.
Forslaget indebærer, at medlemslandene på kort tid skal administrere og udmønte
et væsentlig beløb. Dette kan øge risikoen for svig og fejl. Derfor vil regeringen
bidrage til, at der skabes fokus på, at Kommissionen og medlemslandene i ud-
møntningen opretholder høje standarder for revision og kontrol.
Udmøntningen af reserven vil kunne medføre administrative omkostninger, og re-
geringen vil derfor se på mulighederne for at medfinansiere visse engangsudgifter
til administration og kontrol forbundet hermed.
Forvaltningen
af EU’s budget skal leve op til sunde budgetprincipper, herunder
princippet om annualitet. Dette følger af den traditionelle danske holdning. Rege-
ringen vil derfor se på mulighederne for, at Brexit-reservens fritagelse fra bestem-
melserne i Finansforordningen vedr. overførselsadgang begrænses, således at ufor-
brugte midler fra første rate ikke automatisk anvendes til at øge midlerne tilgænge-
lig for anden rate.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.