Europaudvalget 2020-21
KOM (2020) 0961 Bilag 1
Offentligt
2266210_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til
ændringsbudget nr. 9 til EU’s budget for 2020
KOM (2020) 960
KOM (2020) 961
Nyt notat
1. Resume
22. oktober 2020
Kommissionen præsenterede d. 9. oktober forslag til ændringsbudget
9 til EU’s 2020-budget.
Ændringsbudget 9 vedrører en mobilisering af EU’s Solidaritetsfond for 823,5
mio. euro i både
forpligtigelses- og betalingsbevillinger til fordel for:
1) Kroatien som følge af jordskælv i marts 2020.
2) Polen som følge af oversvømmelser i juni 2020.
3) Kroatien, Tyskland, Grækenland, Ungarn, Irland, Portugal og Spanien som følge
af de sundhedsmæssige konsekvenser ved udbruddet af COVID-19.
Samlet set vil forslaget øge forpligtelses- og betalingsniveauet på EU-budgettet for 2020 med
734,6 mio. euro, idet der allerede er udbetalt 89 mio. euro i før-finansiering til Kroatien ifm.
jordskælvet. Forslaget vil isoleret set medføre en stigning i det danske EU-bidrag i 2020 på ca.
106 mio. kr.
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 9 til 2020-budgettet, idet der
lægges stor vægt på, at merudgifterne i videst mulige omfang finansieres via omprioriteringer.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 9
til EU’s budget for
2020 (KOM (2020) 961). Forslaget og den dertilhørende retsakt vedr. mobilisering
af EU’s
Solidaritetsfond (KOM (2020) 960) fremsættes med hjemmel i Traktaten
om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningspro-
ceduren for budgettet, og finansforordningens
1
art. 44.
3. Formål og indhold
Solidaritetsfonden er et af EU-budgettets særinstrumenter, og kan bl.a. mobilise-
res til håndtering af naturkatastrofer og sundhedskriser
af større omfang i EU’s
medlemslande. Kommissionen foreslår Solidaritetsfonden mobiliseret for i alt
823,5 mio. euro,
jf. tabel 1.
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2020) 0961 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af Solidaritetsfonden (Kroatien og Polen ved naturkatastrofer samt corona-hjælp)
2266210_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Kommissionens forslag til mobilisering af Solidaritetsfonden
Mio. euro - 2020-priser
Vedr. jordskælv i Kroatien
1)
Vedr. oversvømmelser i Polen
Vedr. COVID-19-støtte til Kroatien, Tyskland,
Grækenland, Ungarn, Irland, Portugal og
Spanien
I alt
Forpligtelser
683,7
7,1
132,7
823,5
Betalinger
683,7
7,1
132,7
823,5
Anm.: Kroatien modtog i august et forskud på 89 mio. euro i overensstemmelse med artikel 4a i forordningen for
Solidaritetsfonden.
Kilde: Kommissionens forslag til ændringsbudget 9 for 2020.
Kroatien
Anmodningen fra Kroatien følger af ødelæggelser forårsaget af et jordskælv om-
kring Zagreb i marts 2020. Det anslås, at der har været direkte skader for 11,6 mia.
euro. Beløbets størrelse udgør 22,9 pct. af Kroatiens BNI på 50,5 mia. euro i
2020. Beløbets størrelse overstiger dermed
tærsklen for støttetildeling ved ’store
naturkatastrofer’ på 3 mia. euro (2011-priser)
eller 0,6 pct. af BNI. I overensstem-
melse med gældende regler foreslås det derfor at mobilisere et beløb svarende til
2,5 pct. af den direkte skade under tærsklen, dvs. 7,6 mio. euro, samt 6 pct. af den
direkte skade over tærsklen, dvs. 676,2 mio. euro.
2
Således foreslår Kommissionen
en samlet støtte til Kroatien på 683,7 mio. euro.
Polen
Anmodningen fra Polen følger af ødelæggelser forårsaget af oversvømmelser i
Nedrekarpater i juni 2020. Det anslås, at der har været direkte skader for 282,9
mio. euro. Beløbets størrelse udgør 1,56 pct. af Nedrekarpaters BNP, og beløbet
ligger således over tærsklen for regional bistand fra Solidaritetsfonden, idet ska-
derne skal udgøre minimum 1,5 pct. af den respektive regions BNP. I overens-
stemmelse med gældende regler foreslås det, at der tildeles et beløb på 2,5 pct. af
den direkte skade, svarende til 7,1 mio. euro.
3
COVID-19
I forbindelse med vedtagelsen af
Corona Response Investment Initiative (CRII)
blev an-
vendelsesområdet for Solidaritetsfonden udvidet til også at omfatte sundhedskri-
ser. Dette har gjort det muligt for medlemslandene at søge om midler fra fonden
til håndtering af de sundhedsmæssige konsekvenser ved COVID-19. Midler under
Solidaritetsfonden vedr. sundhedskriser skal dække dele af de påvirkede landes ud-
gifter til den sundhedsmæssige håndtering af krisen, herunder forebyggelse af
smitte, monitorering og kontrol af smittespredning. Syv lande (Kroatien, Tysk-
0,6 pct. af 50,5 mia. euro udgør ca. 303,3 mio. euro. 2,5 pct. af 303,3 mio. euro udgør ca. 7,6 mio. euro.
Derved udgør niveauet for den direkte skade over tærskelværdien ca. 11,3 mia. euro. 6 pct. af 11,3 mia. euro
udgør 676,2 mio. euro.
3
2,5 pct. af 282,9 mio. euro udgør ca. 7,1 mio. euro.
2
kom (2020) 0961 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af Solidaritetsfonden (Kroatien og Polen ved naturkatastrofer samt corona-hjælp)
2266210_0003.png
Side 3 af 4
land, Grækenland, Ungarn, Irland, Portugal og Spanien) har ansøgt om forskuds-
betaling herfor. Artikel 4a i Solidaritetsfonden fastlægger, at forskudsbetalingen til
det enkelte land ikke må udgøre mere end 25 pct. af det samlede støtteniveau og ej
heller overstige 100 mio. euro. Fordelingen af forskudsbetalingen til de syv lande
fremgår af tabel 2.
Tabel 2
Tildeling af forskudsbetaling ifm. COVID-19
Mio. euro, 2020-priser
Kroatien
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Portugal
Spanien
I alt
8,5
15,5
4,5
26,6
23,3
37,5
16,8
132,7
Kilde: Kommissionens forslag om mobilisering af Solidaritetsfonden.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på EU-niveau. Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget indebærer mobilisering af Solidaritetsfonden for ca. 823,5 mio. euro.
Der er tidligere bevilget og udbetalt 89 mio. euro i overensstemmelse med reg-
lerne for instrumentet. Dermed vedrører ændringsbudgettet en forøgelse af EU’s
2020-budget med 734,6 mio. euro i både forpligtelser og betalinger. Danmark fi-
nansierer ca. 2 pct. af EU’s udgifter, hvorfor forslaget isoleret
forventes at medfø-
res en stigning i det danske EU-bidrag i 2020 i størrelsesorden 106 mio. kr.
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser ud over de statsfinansielle konsekvenser. Forslaget har heller ikke konse-
kvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
kom (2020) 0961 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af Solidaritetsfonden (Kroatien og Polen ved naturkatastrofer samt corona-hjælp)
Side 4 af 4
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 9.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 9 og dermed
mobiliseringen af Solidaritetsfonden til fordel for Kroatien, Polen, Tyskland, Græ-
kenland, Ungarn, Irland, Portugal og Spanien.
Regeringen finder det rigtigt, at EU-budgettet anvendes til at støtte medlemslande,
som lider store tab som følge af naturkatastrofer. Ligeledes støtter regeringen, at
der fra EU’s side gøres en aktiv indsats for at sikre støtte til de lande, der er mest
berørt af COVID-19.
Regeringen lægger dog stor vægt på, at merudgifterne sfa. forslaget i videst mulige
omfang finansieres via omprioriteringer fremfor merbidrag fra medlemslandene.
Dette skal ses i lyset af, at medlemslandenes finanspolitiske råderum er reduceret
betydeligt som følge af COVID-19.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.