Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0025 Bilag 1
Offentligt
2324445_0001.png
SAMLENOTAT
Dato
J. nr.
26. januar 2021
2021
644
Indhold
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om specifikke og
midlertidige foranstaltninger med henblik på COVID-19 udbrud og om
gyldigheden af visse certifikater, licenser og tilladelser og udsættelse af visse
periodiske kontroller og træning i visse transportområder lovgivning, for
referenceperioder efterfølgende perioderne nævnt i Forordning (EU) 2020/698
(Omnibus II-forordningen) ................................................................................. 2
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0002.png
Side 2/15
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om speci-
fikke og midlertidige foranstaltninger med henblik på COVID-19
udbrud og om gyldigheden af visse certifikater, licenser og tilla-
delser og udsættelse af visse periodiske kontroller og træning i
visse transportområder lovgivning, for referenceperioder efter-
følgende perioderne nævnt i Forordning (EU) nr. 2020/698
(Omnibus II-forordningen)
KOM(2021) 25 final
Nyt notat.
1
Resumé
Kommissionen præsenterede den 18. januar 2021 sit forslag til Omnibus II
forordningen. I forslaget lægger Europa-Kommissionen op til at give med-
lemsstaterne mulighed for at forlænge frister og gyldighedsperioder for visse
certifikater, licenser, tilladelser m.v., under hensyntagen til at det for mange
operatører og andre personer i transporterhvervet grundet Covid-19 ikke er
muligt at gennemføre de nødvendige formaliteter og procedurer for at forny,
forlænge eller opretholde certifikater, licenser og tilladelser.
Formandskabet har meddelt, at man vil forsøge at opnå mandat til at starte
forhandlinger med Europa-Parlamentet ved møde i Coreper I den 3. februar
2021, grundet sagens hastende karakter.
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet forslaget midlerti-
digt vil indføre tekniske forlængelser af gældende perioder og frister. Forsla-
get forventes hovedsagligt at have positive økonomiske konsekvenser.
Regeringen agter at støtte forslaget, idet regeringen finder det vigtigt, at der
findes fælles europæiske løsninger på de udfordringer, som Covid-19 har stil-
let transportbranchen overfor set i lyset af branchens grænseoverskridende
natur. Regeringen finder det dog vigtigt, at brugen af undtagelser kun sker i
det omfang det er strengt nødvendigt ud fra den pandemiske situation samt
ud fra, hvad der er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Regeringen der derudover
positive overfor muligheden for ikke at benytte flere af forslagets bestemmel-
ser.
2
Baggrund
Transportsektoren er generelt blevet hårdt ramt af Covid-19 udbruddet men
spiller samtidig en vigtig rolle både nationalt og på tværs af EU, bl.a. i forhold
til at sikre forsyningssikkerhed af varer, herunder fødevarer og medicin.
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0003.png
Side 3/15
Som følge af tiltag for at undgå øget Corona-smitte, har en lang række EU-med-
lemslande iværksat nationale nedlukninger, som har besværliggjort, eller helt
umuliggjort, at medarbejdere i transportsektoren har kunne overholde de fri-
ster og forpligtigelser der er fastsat i forskellige forordninger og direktiver ved-
rørende transporterhvervet.
For at imødegå de udfordringer som transportbranchen oplevede som følge af
nationale nedlukninger i foråret, præsenterede Kommissionen den 29. april
2020 en Omnibus-forordning,
som del af Kommissionens såkaldte ”Relief-
pakke”. Omnibus-forordningen
forlængede midlertidigt gyldighedsperioden for
visse certifikater, licenser og godkendelser på både vej-, bane- og det maritime
område, som udløb i perioden fra den 1. marts 2020 indtil 31. august 2020 (re-
ferenceperioden). Dertil kunne medlemslandene ansøge hos Kommissionen om
forlængelse af referenceperioden, hvis det kunne begrundes, at Covid-19 situa-
tionen ikke tillod en tilbagevenden til normale tilstande efter den 31. august
2020. Kommissionen gav konkret tilladelse til yderligere forlængelse udover
31. august 2020 i seks tilfælde.
Fra dansk side benyttede man en undtagelse i Omnibus-forordningen for så
vidt angår kontrol af takografer, synsområdet, lokomativførerlicencer, således
at disse certifikater, licenser og godkendelser ikke automatisk blev forlænget,
da man fra dansk side ikke mente, at den daværende Covid-19 situation nød-
vendiggjorde lempelser på disse områder.
I november 2020 spurgte Kommissionen medlemslandene, hvorvidt der var
behov for en ny Omnibus-forordning i lyset af den forværrende Covid-19 situa-
tion. På daværende tidspunkt blev det vurderet, at man fra dansk side ikke
havde et behov for nye lempelser. Transportministeriet har dog siden da mod-
taget henvendelser fra vejtransportbranchen med ønske om en eventuel for-
længelse af visse certifikater mv. Der kan derfor vise sig et behov for forlæn-
gelse for så vidt angår visse af disse certifikater.
På baggrund af tilbagemeldinger fra medlemslandene fremsatte Europa-Kom-
missionen et forslag til Omnibus II-forordningen.
3
Formål og indhold
Kommissionen præsenterede den 18. januar 2021 et forslag til forordning om
specifikke og midlertidige foranstaltninger med henblik på COVID-19 udbrud
og om gyldigheden af visse certifikater, licenser og tilladelser og udsættelse af
visse periodiske kontroller og træning i visse transportområder lovgivning, for
referenceperioder efterfølgende perioderne nævnt i Forordning (EU) nr.
2020/698 (Omnibus II-forordningen).
På grund af COVID-19 udbruddet er det for mange operatører og andre perso-
ner i transporterhvervet ikke muligt at gennemføre de nødvendige formaliteter
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0004.png
Side 4/15
og procedurer, som skal til for at forny, forlænge eller opretholde certifikater,
licenser og tilladelser. Ligeledes kan Covid-19 pandemien også hæmme natio-
nale myndigheders muligheder for at overholde kravene fastsat i relevante for-
ordninger og direktiver.
Formålet med forordningen er at fastsætte specifikke midlertidige foranstalt-
ninger, som skal sikre en forlængelse af gyldighedsperioden for visse certifika-
ter, licenser og godkendelser. Det gælder for certifikater, licenser og tilladelser,
som udløber i perioden mellem den 1. september 2020 og den 30. april 2021
(referenceperioden).
Der er mulighed for yderligere forlængelse af referenceperioden efter den 30.
april 2021 for de enkelte bestemmelser, hvis det er nødvendigt. I det tilfælde
skal medlemsstaterne indsende en begrundet anmodning til Europa-Kommis-
sionen senest den 1. april 2021.
Medlemsstaterne har dertil mulighed for ikke at benytte de enkelte bestemmel-
ser (opt-out), hvis de efter en national vurdering ikke mener, at den pandemi-
ske situation nødvendiggør brugen af forslagets lempelser eller, hvis der er ind-
ført alternative foranstaltninger for at imødegå Covid-19 smitte. Såfremt med-
lemsstaten ikke ønsker at gøre brug af en bestemmelse i forslaget, skal dette
meddeles til Europa-Kommissionen senest fem arbejdsdage efter forordnin-
gens ikrafttrædelse. Der er dog ikke mulighed for at benytte opt-outs for artikel
6 og 13, der handler om henholdsvis adgang til erhvervstransport på vej (for-
ordning (EF) nr. 1071/2009) og tilladelse til at drive jernbanevirksomhed (di-
rektiv 2012/34/EU).
Kvalifikationskrav
For så vidt angår grundlæggende kvalifikationsuddannelser og efteruddannel-
ser for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller personbe-
fordring ad vej, foreslås det, at kvalifikationskrav, som udløber mellem den 1.
september 2020 og 30. april 2021, bliver forlænget med syv måneder. Gyldig-
heden af verifikationen af opnåede kvalifikationer forlænges tilsvarende syv
måneder. Det gælder også for gyldigheden af chaufføruddannelsesbeviser.
Kørekort
For så vidt angår kørekort, forlænges gyldigheden af kørekort, som udløber i
perioden mellem den 1. september 2020 og 30. april 2021, med syv måneder.
Kontrol af takografer
For så vidt angår den regelmæssige kontrol af takografer, foreslås det, at tako-
grafer, der skulle kontrolleres i perioden mellem den 1. september 2020 og den
30. april 2021, får forlænget tidsfristen for kontrol med syv måneder. Forslaget
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0005.png
Side 5/15
giver således hjemmel til, at der i stedet for 2 år må gå op til 2 år og syv måne-
der, inden takograferne underkastes regelmæssig kontrol på et autoriseret
værksted.
Fornyelse og udskiftning af førerkort til takograf
For så vidt angår fornyelse og udskiftning af førerkort til takografer, udvides
myndighedernes tidsfrist for at levere et nyt førerkort til takografer, hvor en
chauffør anmoder om fornyelse af et førerkort i perioden mellem den 1. sep-
tember 2020 og 30. april 2021. Tidsfristen udvides fra 15 arbejdsdage til 2 må-
neder efter anmodningen. Tilsvarende udvides tidsfristen for at levere et erstat-
ningsførerkort, hvor en chauffør anmoder om et erstatningskort i perioden
mellem 1. september 2020 og 30. april 2021, fordi hans førerkort er stjålet,
bortkommet eller beskadiget, fra 8 arbejdsdage til 2 måneder efter anmodnin-
gen.
Forslaget betyder endvidere, at chaufføren, indtil det nye kort modtages fra de
kortudstedende myndigheder, kan ”køre på strimmel”. Dvs. udføre kørsel
uden
at have indsat førerkort i takografen. I stedet udskrives en udskrift fra takogra-
fen, hvor relevante oplysninger angives, herunder chaufførens navn, afholdte
pauser og hvil m.v.
Periodisk syn
Forslaget til forordning vil give mulighed for at forlænge tidsfristerne for perio-
disk syn og gyldigheden af synsrapporter grundet de ekstraordinære omstæn-
digheder, der skyldes COVID-19 med syv måneder efter den oprindelige frist.
Dette gælder for periodisk syn og synsrapporter, der skulle være foretaget eller
udløb i perioden mellem den 1. september 2020 og den 30. april 2021.
Kontrol af betingelser for opretholdelse af tilladelser
For så vidt angår fællesskabstilladelser til vejtransporterhvervet (gods- og bus-
kørsel) gives der mulighed for, at den kompetente myndighed i forbindelse med
tilsyn udført i perioden fra den 1. september 2020 til den 30. april 2021, kan
give virksomheden op til 12 måneder til at godtgøre, at kravet til det økonomi-
ske grundlag på ny vil være varigt opfyldt, hvor der normalt er op til seks måne-
der.
En kompetent myndighed kan også i forbindelse med tilsyn udført i perioden
fra den 1. september 2020 til den 30. april 2021 give virksomheden op til 12
måneder til at indregistrere et motorkøretøj, der er i overensstemmelse med
kravene i henholdsvis forordning (EF) nr. 1072/2009 og forordning (EF) nr.
1073/2009, fremfor den normale frist på seks måneder, uden at dette vil have
betydning for virksomhedens opretholdelse af fællesskabstilladelsen.
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0006.png
Side 6/15
Fællesskabstilladelser og førerattester
Vedrørende tilladelser til godskørsel for fremmed regning, tilladelser til er-
hvervsmæssig personbefordring og førerattester, der udløber i perioden mel-
lem den 1. september 2020 og den 30. april 2021, anses disse for gyldige i yder-
ligere syv måneder.
Endvidere gives myndighederne en længere frist for behandling af ansøgninger
om tilladelse til international rutekørsel. Forslaget medfører, at ved ansøgnin-
ger om tilladelse til international rutekørsel indsendt mellem den 1. september
2020 og 30. april 2021 har den tilladelsesudstedende myndighed seks måneder
til at færdigbehandle ansøgningen, i modsætning til de nuværende fire måne-
der. Herudover har myndigheder i berørte medlemslande tre måneder til be-
svarelse af en høring, modsat de normale to.
Sikkerhedscertifikat på jernbaneområdet
For så vidt angår sikkerhedscertifikater og godkendelser, som udløber i perio-
den fra den 1. september 2020 til den 30. april 2021, foreslås det, at disse for-
længes med syv måneder.
Lokomotivførerlicens
For så vidt angår lokomotivførerlicenser, som udløber i perioden fra den 1. sep-
tember 2020 til den 30. april 2021, foreslås det, at disse forlænges i syv måne-
der. Helbredsgodkendelser og prøve af kompetencer udskydes i syv måneder.
Tilladelse til at drive jernbanevirksomhed
Det foreslås, at licenser, som udløber i perioden fra den 1. september 2020 til
den 30. april 2021, forlænges med syv måneder.
Sagsbehandlingstiden for behandling af ansøgning om fornyelse og første-
gangsudstedelse af licenser, ansøgt i perioden fra den 1. september 2020 til den
30. april 2021, forlænges fra 3 måneder til 10 måneder.
Det foreslås, at de virksomheder, som pga. COVID-19 ikke kan leve op til de
økonomiske krav, og hvor dette ikke får konsekvenser for jernbanesikkerheden,
ikke på den baggrund får tilbagekaldt eller suspenderet deres licens. Virksom-
heden får i stedet syv måneder til at rette op på deres økonomiske forhold.
Medlemsstaterne kan desuden inden den 1. april 2021 søge Europa-Kommissi-
onen om yderligere forlængelse, hvis aktiviteterne fortsat ikke kan afvikles hen-
sigtsmæssigt efter syv måneders-perioden.
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0007.png
Side 7/15
Maritim sikring
Forslaget indebærer en forlængelse af sårbarhedsvurderinger og sikringspla-
ner, der udløber mellem den 1. september 2020 og den 30. april 2021 samt
fristudsættelse for afholdelse af de jævnlige øvelser. Forslaget vil således give
mulighed for at forlænge gyldigheden af sårbarhedsvurderinger og sikringspla-
ner med seks måneder, dog ikke længere end den 30. juni 2021.
Søfart
På søfartsområdet betyder forslaget, at kravene til perioden mellem afholdelse
af fælles beredskabsøvelser med deltagelse af både rederier, skibe, havnefacili-
teter samt relevante myndigheder kan forlænges, såfremt det er nødvendigt i de
nuværende omstændigheder. Det er i den forbindelse op til de enkelte med-
lemslande at vurdere, om de vil gøre brug af denne undtagelsesmulighed.
4
Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
5
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da om-
råderne i dag er reguleret på EU-niveau.
6
Gældende dansk ret
Kvalifikationskrav
Området er i dag reguleret i bekendtgørelse om kvalifikationskrav til visse fø-
rere af køretøjer i vejtransport, som implementerer direktiv 2003/59/EF. For-
slaget vedrører det gældende direktivs artikel 8, stk. 2 og 3, artikel 10, stk. 1
samt bilag 2. Forslaget vedrører endvidere kvalifikationsbekendtgørelsens § 25,
§ 26, § 29 samt bilag 2.
Kørekort
Området er i dag reguleret i bekendtgørelse om kørekort, som implementerer
direktiv 2006/126/EF. Forslaget vedrører det gældende direktivs artikel 7 og
bilag 1 punkt 3, litra d. Forslaget vedrører endvidere kørekortbekendtgørelsens
§§80, 81, 82, 83 samt bilag 1, afsnit II, nr. 1, punkt 4b.
Kontrol af takografer og fornyelse og udskiftning af førerkort
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0008.png
Side 8/15
Området er i dag reguleret ved forordning (EU) nr. 165/2014 om takografer in-
den for vejtransport. Forslaget ændrer den gældende forordnings artikel 23,
stk. 1, artikel 28, artikel 29, stk. 4, og stk. 5 samt artikel 35, stk. 2.
Periodisk syn
Området er i dag reguleret i lovbekendtgørelse nr. 959 om godkendelse og syn
af køretøjer, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/45/EU om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskø-
retøjer i dansk ret.
Forslaget ændrer i det gældende direktivs artikel 5, stk. 1, artikel 8 og artikel 10,
stk. 1, samt Bilag II, pkt. nr. 8.
Kontrol af betingelser for opretholdelse af tilladelser
Området er reguleret ved forordning (EF) nr. 1071/2009 om fælles regler om
betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet og om ophævelse af Rådets di-
rektiv 96/26/EF. Forslaget ændrer i den gældende forordnings artikel 13, stk. 1,
litra b og c.
Fællesskabstilladelser og førerattester
Områderne er i dag reguleret ved forordning (EF) nr. 1072/2009 om fælles reg-
ler for adgang til markedet for international godskørsel og forordning (EF) nr.
1073/2009 om fælles regler for adgang til det internationale marked for bus-
kørsel og om ændring af forordning (EF) nr. 561/2006
om harmonisering af
visse sociale bestemmelser inden for vejtransport.
Forslaget ændrer i den gældende forordning (EF) nr. 1072/2009 i artikel 4, stk.
2 og 5, stk. 7 og i forordning (EF) nr. 1073/2009 i artikel 4, stk. 4 og 8, stk. 2 og
3.
Regulering vedr. fællesskabstilladelsers gyldighed er indskrevet i dansk ret i
henholdsvis lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012 om godskørsel §
1, stk. 1, der dog henviser til bestemmelserne i forordning (EF) nr. 1072/2009,
og lovbekendtgørelse nr. 1050 af 12. november 2012 om buskørsels § 1, stk. 1,
der dog henviser direkte til forordning (EF) nr.
1073/2009’s bestemmelser.
Jernbane
Området er i dag reguleret af jernbaneloven (lov nr. 686 af 27. maj 2015) og en
række bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i jernbaneloven. Lov og
bekendtgørelser gennemfører dele af direktiv 2004/49/EF om jernbanesikker-
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0009.png
Side 9/15
hed i EU, direktiv 2007/59/EF om certificering af lokomotivførere, der fører lo-
komotiver og tog på jernbanenettet i Fællesskabet og direktiv 2012/34/EU om
oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde.
Søfart og havnefaciliteter
Reglerne for maritim sikring af havnefaciliteter er forankret i forordning (EF)
nr. 725/2004. Bekendtgørelse nr. 1283 af 26. august 2020 om sikring af havne-
faciliteter indeholder supplerende bestemmelser. Regler for maritim sikring af
havne er forankret i direktiv 2005/65/EF, som er implementeret i dansk lov-
givning ved bekendtgørelse nr. 1282 af 26. august 2020 om sikring af havne.
På søfartsområdet er kravene fastsat i forordning (EF) nr. 725/2004 om bedre
sikring af skibe og havnefaciliteter. Forordningen fastsætter en række krav til
maritim sikring, herunder forpligtigelser til afholdelse af fælles beredskabs-
øvelser med deltagelse af både rederier, skibe, havnefaciliteter samt relevante
myndigheder med maksimalt 18 måneders mellemrum.
7
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser som sådan.
Forslaget vil dog indføre midlertidige tekniske lempelser af de perioder og fri-
ster fastsat i de i
afsnit 6 om ”Gældende dansk ret” omtalte retsakter.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Såfremt opt-out mulighederne for de enkelte bestemmelser benyttes, forventes
der ikke at være samfundsøkonomiske konsekvenser. Såfremt lempelserne be-
nyttes, vurderes der følgende:
For så vidt angår kvalifikationskrav vurderes forslaget at have positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, da det sikrer forsyningen af varer som led i
håndteringen af COVID-19. Samtidig sikres det, at erhvervschauffører kan for-
blive i deres erhverv, da deres beviser således ikke udløber i en periode, hvor de
ellers kunne have svært ved at få det fornyet grundet aflysninger af kurser samt
en bekymring fra chauffører og arbejdsgivere om at sende chaufførerne på ud-
dannelse på grund af smittefare ved at deltage i kurser med mange deltagere.
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0010.png
Side 10/15
For så vidt angår kørekort vurderes forslaget at have positive samfundsøkono-
miske konsekvenser, da det sikrer forsyningen af varer som led i håndteringen
af COVID-19. Samtidig sikres det, at både erhvervschauffører, samt andre bor-
gere, der er afhængige af kørekortet i deres erhverv, kan forblive i dette, da det
undgås, at de kommer i en situation, hvor der grundet den aktuelle situation
kan opstå problemer med at få fornyet kørekortet.
Der kan potentielt være negative samfundsøkonomiske konsekvenser i forhold
til at forlænge tidsfristerne for periodisk syn, da det vil medføre, at myndighe-
derne skal genindkalde alle køretøjer, der er indkaldt til syn i perioden 1. sep-
tember 2020 til 30. april 2021, som endnu ikke er synet. Det må forventes at
dreje sig om ca. 670.000 lette køretøjer. Der kan desuden være biler, som ikke
kan synes, da de ikke lever op til reglerne, som vil få mulighed for at køre syv
måneder mere på vejene med den risiko for færdselsulykker, det medfører.
Der kan potentielt være mindre negative samfundsøkonomiske konsekvenser
for så vidt angår kontrol af betingelser for opretholdelse af tilladelser, idet en
virksomhed, der har mistet sit økonomiske grundlag under Covid-19-krisen,
ved en forlængelse af perioden fra 6 til 12 måneder potentielt kan opbygge
yderligere gæld. Hensigten med forslaget om at udvide perioden til 12 måneder
er omvendt at give virksomhederne tilstrækkelig tid og mulighed for at komme
på økonomiske ret køl igen oven på COVID-19 krisen og på den måde forhin-
dre, at virksomheder
der vil
’overleve’ med en forlængelse –
ikke ender i en
situation, hvor de får frataget deres tilladelse til at drive virksomhed.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Såfremt opt-out mulighederne for de enkelte bestemmelser benyttes, forventes
der ikke at være konsekvenser. Såfremt lempelserne benyttes, vurderes der at
være følgende erhvervsøkonomiske konsekvenser:
For så vidt angår kvalifikationskrav vurderes forslaget at have positive er-
hvervsøkonomiske konsekvenser for transportvirksomheder i den nuværende
situation, idet transportvirksomheder kan fortsætte deres virksomhedsdrift
med chauffører, som ellers ikke kunne forny deres beviser for opnåede kvalifi-
kationer, da arbejdsgiverne er bekymrede for at sende deres chauffører på ud-
dannelse på grund af smittefare.
Omvendt vil det have negative erhvervsøkonomiske konsekvenser for uddan-
nelsescentrene, da kravet om efteruddannelse udskydes op til syv måneder og
dermed må forventes at medføre en nedgang i indtægtsgrundlaget for denne
uddannelsesinstitution.
For så vidt angår kørekort vurderes forslaget at have positive erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser for erhverv, som er afhængige af at have ansatte med gyldige
kørekort. Det drejer sig både om virksomheder inden for transportsektoren,
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0011.png
Side 11/15
men også ansatte inden for salg, kontrolmyndigheder, plejesektoren mm., som
er afhængige af et kørekort i udøvelsen af deres erhverv.
For så vidt angår kontrol af takografer og fornyelse og udskiftning af førerkort
vurderes forslaget at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for vej-
transportbranchen.
Omvendt vil det have negative erhvervsøkonomiske konsekvenser for autorise-
rede værksteder, da den regelmæssige kontrol af takografer, og dermed deres
indtægtsgrundlag vedrørende samme, kan udskydes i op til yderligere syv må-
neder.
Forslaget vurderes potentielt at have negative erhvervsøkonomiske konsekven-
ser for synsvirksomhederne, da disse må forventes at opleve et meget kraftigt
fald i antallet af køretøjer, der skal synes i perioden indtil 30. april 2021. Efter
30. april 2021, vil der desuden være en risiko for flaskehalse, da synsvirksom-
hederne vil skulle syne køretøjer for perioden 1. september 2020 til 30. april
2021 samtidig med, at de skal syne de køretøjer, der indkaldes efter normal ka-
dence.
For så vidt angår kontrol af betingelser for opretholdelse af tilladelser vurderes
forslaget at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for tilladelsesinde-
havere, der under et tilsyn konstateres ikke at leve op til kravet om det økono-
miske grundlag, da de får en længere frist til på ny at leve op til kravet og der-
med en længere periode, hvor deres virksomhed kan køre videre med mulighed
for at genoprette det økonomiske grundlag.
Ved at give virksomhederne længere frist til at indregistrere et køretøj, kan der
potentielt være positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet dette vil kunne
betyde, at mindre transportvirksomheder ikke behøver at have et køretøj indre-
gistreret for at opretholde sine tilladelser. Dette sparer de mindre virksomhe-
der for den udgift at have et køretøj indregistreret. Det bemærkes, at en virk-
somhed altid har kunnet indlevere sine tilladelser, men at dette fjerner fleksibi-
liteten for virksomheden, idet virksomheden vil skulle søge nye tilladelser, så-
fremt der kommer muligheder for kørsel. Dette tager tid, og det kan betyde at
kørslen tilfalder en anden virksomhed.
Forslaget vedrørende forlængelse af fællesskabstilladelser og førerattester vur-
deres ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser, da ingen transportvirk-
somheder i Danmark har fællesskabstilladelser, der udløber før 2022. Endvi-
dere er der i Danmark udstedt ganske få førerattester, og disse har tidligst ud-
løb i 2023-2024.
For så vidt angår myndighedernes mulighed for længere sagsbehandlingstid for
fællesskabstilladelser og førerattester, kan det have mindre negative erhvervs-
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0012.png
Side 12/15
økonomiske konsekvenser, idet den længere sagsbehandlingstid på ansøgnin-
ger om international rutekørsel kan have betydning for, hvornår en ansøgende
virksomhed kan udføre international rutekørsel. På nuværende tidspunkt er
der dog minimal kørsel over grænserne, idet nogle grænser er lukket for turist-
kørsel, og at der generelt frarådes fra unødvendige rejser. Af samme årsag må
det antages at have minimale konsekvenser for den enkelte busoperatør, at an-
søgningen om tilladelse færdigbehandles på seks måneder i stedet for fire.
Øvrige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have øvrige konsekvenser.
8
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport den 19. januar
2021 med frist for høringssvar den 25. januar 2021. Der er modtaget følgende
høringssvar:
ITD
ITD kvitterer for fremsendte forslag og muligheden for at afgive bemærkninger
hertil.
ITD’s nedenstående bemærkninger relaterer sig udelukkende til de dele af for-
slaget, der relaterer sig til vejgodstransport.
ITD har følgende bemærkninger til forslaget:
ITD støtter forslagets formål om at minimere risiko for smitte, samtidig med at
man sikrer forsyningskæden. Dette gælder særligt under de nuværende om-
stændigheder med virusmutationer.
På baggrund af dette har ITD derfor også opfordret til, at man både nationalt,
men også på EU-plan, finder fælles løsninger, der sikrer forsyningssikkerhe-
den, men som samtidig ikke indebærer en risiko for færdselssikkerheden eller
den fair konkurrence.
Særligt i forhold til chaufførefteruddannelsen finder vi det vigtigt, at gyldighe-
den forlænges. Det skal ses i forhold til den nuværende opfordring om kontakt
til færrest mulige personer. Under de nuværende omstændigheder finder vi det
problematisk, at man samler et ikke uvæsentligt antal chauffører fra forskellige
virksomheder til efteruddannelse. Dette indebærer ikke bare en smitterisiko for
de enkelte chauffører, men også for kollegaer. Erhvervet har under hele Covid-
19-epidemien lagt stor vægt på at begrænse risikoen for smitte mest muligt.
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0013.png
Side 13/15
På denne baggrund kan ITD i det væsentligste støtte forslaget. ITD finder det
proportionelt set i forhold til, at der ikke lempes på selve krav om at være i be-
siddelse af certifikater, licenser eller autorisationer, men alene at der er tale om
en begrænset forlængelse af gyldigheden. Ligeledes har de nationale myndighe-
der også mulighed for ikke at forlænge gyldigheden af visse dokumenter, så-
fremt de vurderer, der ikke er behov herfor.
ITD opfordrer til hurtig ikrafttrædelse, således at reglerne finder anvendelse
hurtigst muligt.
Dansk Persontransport
I Dansk PersonTransport støtter vi op om forlængelse af Omnibus-forordnin-
gen. Corona epidemien gør, at det giver god mening for vores medlemmer at
deres certifikater, beviser og tilladelser automatisk bliver fornyet og at natio-
nale myndigheder i mindre grad er påtvunget kontroller i disse tider. Dansk
PersonTransport betragter forslaget som meget positivt for branchen som be-
finder sig i en meget hård periode.
SLD
SLD støtter Kommissionens forslag om forlængelse af gyldigheden af visse cer-
tifikater, beviser og tilladelser i transportsektoren som følge af vedvarende ud-
fordringer med covid-19-pandemien.
Den fortsatte smitterisiko, der er i samfundet pga. covid-19, herunder særligt
med nye mere smitsomme varianter, udgør en udfordring for gennemførelsen
af påkrævede kurser mv. SLD har kendskab til eksempler, hvor chauffører er
blevet smittet med covid-19 i forbindelse med deltagelse på kurser. Det kan
have store konsekvenser for chauffører og vognmænd, både sundhedsmæssigt
og økonomisk, hvis det bliver en generel tendens.
SLD anerkender de bagvedliggende formål med erhvervelse og fornyelse af di-
verse EU-certifikater og beviser, men det må samtidig ikke føre til, at afholdelse
af kurser mv. er en
driver
for udbredelse af smitten i et erhverv, der er vigtigt
for forsyningssikkerheden.
SLD har den tilgang, at det i denne situation er hensigtsmæssigt, at der sikres
en fleksibel fælles-europæisk løsning, idet situationen kan variere fra medlems-
land til medlemsland. Det er centralt, at der finder en gensidig anerkendelse
sted i de tilfælde, hvor certifikater og beviser er blevet forlænget. Når operatø-
rer udfører opgaver på tværs af medlemsstaterne, er der behov for en harmoni-
seret tilgang og løsning.
I forbindelse med fastlæggelsen tidsfrister bør man tage højde for den
sundhedsmæssige udvikling af pandemien i betragtning, så dispensationerne
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0014.png
Side 14/15
ikke forlænges mere en højst nødvendigt, men perioden må på den anden side
heller ikke være for kort, så der opstår flaskehalse i systemet.
9
Forhandlingssituationen
Formandskabet forventes at sætte forslaget til Omnibus II-forordning på dags-
orden for COREPER I den 3. februar, med henblik på opnåelse af mandat til at
påbegynde forhandlinger med Europa-Parlamentet.
Forslaget har fået en generel positiv modtagelse blandt medlemsstaterne, idet
at flere lande har efterspurgt en forlængelse af undtagelserne som beskrevet i
Omnibus-forordningen, som følge af Covid-19 situationen.
Samtidigt har flere medlemsstater dog også betonet vigtigheden af muligheden
for medlemsstaterne til ikke at benytte specifikke lempelser, såfremt det vurde-
res, at deres nationale omstændigheder ikke nødvendiggjorde forslagets lem-
pelser.
Enkelte medlemsstater har også argumenteret for, at der bør tilføjes undtagel-
ser fra visse bestemmelser vedrørende køre- og hviletider i forslaget. Kommis-
sionen har dog anført, at dette ikke ville ligge indenfor forslagets anvendelses-
område, og det forventes derfor ikke at blive medtaget.
Flere medlemsstater har argumenteret for, at forslagets referenceperiode bør
forlænges til den 30. juni 2021, grundet den store usikkerhed forbundet med
pandemi-udviklingen i løbet af vinteren og foråret 2021. Flere medlemsstater
har betydelige sagspukler som følge af nedlukninger, som man ikke mener man
kan indhente før den 30. april 2021. Dertil mener disse medlemsstater, at der
ville være en betydelig risiko for behovet for en ”Omnibus III”,
hvis ikke refe-
renceperioden forlænges.
Alle medlemsstater er dog enige i forslagets hastende karakter, og det forhold
at der bør opnås en politisk aftale om forslaget med Europa-Parlamentet hur-
tigst muligt.
10 Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for lovgivningstiltag, der hjælpe med at af-
bøde de negative konsekvenser af pandemien for transportsektoren. Regerin-
gen kan derfor støtte forslagets intention om at skabe en ens tilgang til at imø-
degå nogle af de udfordringer Covid-19-pandemien har medført for transport-
branchen på tværs af EU.
Selv om der ikke umiddelbart er udfordringer i Danmark, finder regeringen det
som udgangspunkt vigtigt, at der findes fælles europæiske løsninger på de ud-
fordringer, som Covid-19 har stillet transportbranchen overfor, da der er tale
kom (2021) 0025 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forlængelse af visse certifikater, licenser m.v. inden for transportområdet (omnibus II)
2324445_0015.png
Side 15/15
om en grænseoverskridende branche, som dermed ikke et udelukkende kan be-
handles nationalt.
Forslaget vil bringe klarhed over gyldigheden af diverse EU-påkrævede beviser
og certifikater i forbindelse med bl.a. politiets tungvognskontrol i Danmark.
Regeringen finder det generelt positivt, at Kommissionen giver mulighed for en
fleksibel varetagelse af forpligtelser vedr. afholdelse af fælles beredskabsøvelser
for rederier, skibsførere, havnefaciliteter og de relevante myndigheder. Den
øgede fleksibilitet vurderes ikke at kompromittere sikkerheden for hverken
skibe, besætning eller miljø.
Regeringen finder det dog vigtigt, at de lovgivningsmæssige undtagelser som
dette forslag medfører kun finder sted i det omfang, det er strengt nødvendigt,
og at de kan begrundes i udviklingen af Codvid-19 pandemien. Dertil finder re-
geringen det også vigtigt, at lempelserne kun finder sted i det omfang, det er
sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Regeringen finder det positivt, at medlemsstaterne i høj grad har mulighed for
ikke at benytte flere bestemmelser, såfremt det ikke skønnes at være nødven-
digt i det enkelte medlemsstat, eller fordi man allerede har implementeret al-
ternative nationale foranstaltninger.
11 Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt udvalget.