Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0030 Bilag 3
Offentligt
2335462_0001.png
12. februar 2021
Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til
ændringsbudget nr. 1 til EU’s budget for 2021
Genoptryk af samlenotat oversendt Folketingets Europaudvalg d. 3. februar 2021.
KOM (2021) 30.
1. Resume
Kommissionen præsenterede d. 22. januar
forslag til ændringsbudget 1 til EU’s 2021-budget.
Ændringsbudgettet har til formål at indbudgettere konsekvenserne i 2021 af Kommissionens for-
slag vedr. Brexit-reserven. Brexit-reserven har til formål at yde støtte til at imødegå konsekven-
serne i medlemslandene og de hårdest ramte sektorer og lokalsamfund, som følger af Storbritanni-
ens udtrædelse af EU.
Ændringsbudget 1 indebærer merudgifter i 2021 for 4,2 mia. euro i forpligtelser og betalinger
(2021-priser). Ændringsbudgettet forventes isoleret set at medføre et dansk merbidrag til EU-
budgettet på ca. 0,7 mia. kr. i 2021.
Regeringen er meget bevidst om, at aftalen med Storbritannien skaber udfordringer for erhvervs-
liv, herunder i særdeleshed for fiskerierhvervet og fiskeriforarbejdningsindustrien. Regeringen er
også opmærksom på, at erhvervslivet har behov for afklaring omkring Brexit-reserven hurtigst
muligt. Regeringen ser derfor positivt på, at Kommissionen allerede nu har fremsat forslag til æn-
dringsbudget 1, således at der ikke sker unødvendige forsinkelser efter indgåelse af aftale om
Brexit-reserven. Samtidig vil regeringen sammen med ligesindede lande forsøge at finansiere mer-
udgifter via omprioriteringer.
2. Baggrund
Kommissionen har d. 22. januar 2021 fremsat forslag til ændringsbudget nr. 1 til
EU’s budget for
2021. Forslaget (KOM (2021) 30) fremsættes med hjemmel i Trak-
taten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslut-
ningsproceduren for budgettet og finansforordningens
1
art. 44.
3. Formål og indhold
Kommissionens fremsatte d. 25. december 2020 forslag vedr. en Brexit-reserve.
Reserven har til formål at yde støtte til at imødegå konsekvenserne af Storbritan-
niens udtrædelse af EU i EU-medlemslande, regioner og sektorer, herunder især
dem, der påvirkes mest heraf, samt afbøde den afledte indvirkning på den økono-
miske, sociale og territoriale samhørighed.
Etableringen af reserven på 5,0 mia. euro (2018-priser)
følger af aftalen om EU’s
flerårige finansielle ramme for 2021-2027,
men indgik ikke i EU’s budget for
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2021) 0030 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 1 til EU’s budget for 2021
2335462_0002.png
Side 2 af 3
2021, der blev vedtaget mens forhandlingerne om det fremtidige forhold mellem
EU og Storbritannien forsat pågik.
Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 til EU’s 2021-budget
har til formål at
håndtere den budgetmæssige konsekvens af Kommissionens forslag om Brexit-
reserven i 2021, såfremt Kommissionens forslag vedtages uændret. Ændringsbud-
get 1 medfører en stigning i forpligtelses- og betalingsniveauet i 2021 på 4,2 mia.
euro i 2021-priser (svarende til 4,0 mia. euro i 2018-priser),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Ændringsbudget 1
(Mio. euro, 2021-priser)
Brexit-reserven
Forpligtelser
4.244,8
Betalinger
4.244,8
Anm.: Brexit-reserven
er i EU’s flerårige finansielle ramme placeret uden for forpligtelses-
og betalingsloftet.
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 til EU’s 2021-budget.
Hele beløbet på 4,2 mia. euro foreslår Kommissionen udbetalt til medlemslandene
i 2021 som præ-finansiering med henblik på, at medlemslandene hurtigt kan
igangsætte initiativer afsat til at imødegå konsekvenser af Brexit. De resterende
midler af den samlede ramme til Brexit-reserven på 5 mia. euro (2018-priser) fore-
slås mobiliseret i 2024 og har således ikke udgiftsvirkning i 2021.
Kommissionen har i forslag vedr. Brexit-reserven lagt op til, at fordelingen af præ-
finansieringen i 2021 mellem medlemslandene baseres på medlemslandenes fiske-
rifangst i britisk farvand samt medlemslandenes samhandel med Storbritannien.
Det faktiske danske hjemtag fra reserven vil bl.a. afhænge af forhandlingerne i Rå-
det om reserven. Der henvises til grund- og nærhedsnotat oversendt Folketingets
Europaudvalg d. 22. januar 2021 for nærmere beskrivelse heraf.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
idet et forslag vedr. EU’s
budget alene kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 skønnes isoleret set at medføre en
stigning i det danske EU-merbidrag på ca. 0,7 mia. kr. i 2021. Kommissionen har
oplyst, at Danmark med de af Kommissionen foreslåede kriterier for udmøntning
kom (2021) 0030 - Bilag 3: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 1 til EU’s budget for 2021
Side 3 af 3
fra første rate kan hjemtage ca. 1,8 mia. kr. i 2021 (2021-priser), idet endeligt
beløb bl.a. vil afhænge af EU-forhandlingerne om selve Brexit-reserven.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det forventes, at udmøntningen af reserven i Danmark vil have positive økonomi-
ske og beskæftigelsesmæssige konsekvenser. De nærmere konsekvenser af udmønt-
ning af Brexit-reserven vil for dansk erhvervsliv afhænge af den nationale udmønt-
ning af det danske hjemtag.
8. Høring
Der henvises til grund- og nærhedsnotat oversendt Folketingets Europaudvalg d.
22. januar 2021 for nærmere beskrivelse heraf.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 1.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er meget bevidst om, at aftalen med Storbritannien skaber udfordrin-
ger for det danske erhvervsliv, herunder i særdeleshed for fiskerierhvervet og fi-
skeriforarbejdningsindustrien. Regeringen er også opmærksom på, at erhvervslivet
har behov for afklaring omkring Brexit-reserven hurtigst muligt.
Regeringen ser derfor positivt på, at Kommissionen allerede nu har fremsat for-
slag til ændringsbudget 1, således at der ikke sker unødvendige forsinkelser efter
indgåelse af aftale om Brexit-reserven.
På linje med andre merudgifter til EU-budgettet, vil regeringen - sammen med li-
gesindede lande
forsøge at få merudgifterne i ændringsbudget 1 finansieret ved
omprioriteringer i videst mulige omfang.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg d. 11. februar 2021 til forhand-
lingsoplæg.