Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0038 Bilag 1
Offentligt
2327539_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. februar 2021
Koordinationskontoret
Anders Høgh Andreasen
2021-619-0362
1821064
SAMLENOTAT
Kommissionens forslag til ændring af Rådets henstilling af 13. oktober
2020 om en koordineret tilgang til restriktioner for den frie bevægelig-
hed som reaktion på COVID-19-pandemien
Nyt notat.
KOM(2021) 38 final
1. Resumé
Kommissionen har ved KOM(2021) 38 final af 25. januar 2021 fremsat for-
slag til ændring af Rådets henstilling 2020/1475 af 13. oktober 2020 om en
koordineret tilgang til restriktioner for den frie bevægelighed som reaktion
på COVID-19-pandemien. Formålet med forslaget er at sikre en forsat ko-
ordineret tilgang blandt de medlemslande, der enten påtænker at indføre
eller har indført restriktioner for den frie bevægelighed af hensyn til folke-
sundheden.
Ændringen af rådshenstillingen tilføjer bl.a.
”mørkerød” som ny øvre kate-
gori, hvortil og -fra alle ikkevæsentlige rejser kraftigt bør frarådes, og hvor-
fra rejsende bør underkastes test- og karantænekrav. Derudover opfordres
til skærpet kontrol og indsats i relation til mutationer af COVID-19.
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for en forsat styrket koor-
dination af EU-medlemslandenes tilgang til COVID-19-relaterede rejsere-
striktioner og hilser en øget indsats i lyset af udfordringerne med mutationer
velkommen. Det er dog forsat vigtigt, at medlemslandene bevarer den for-
nødne fleksibilitet til at træffe nødvendige sundhedsmæssige beslutninger,
og at fastsættelse af konkrete indsatser forsat sker i medlemslandene.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2021) 0038 - Bilag 1: Samlenotat vedr. en koordineret tilgang til restriktioner for den frie bevægelighed (covid-19)
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 25. januar 2021 et forslag til ændring af Rå-
dets henstilling 2020/1475 af 13. oktober 2020 om en koordineret tilgang til
restriktioner for den frie bevægelighed som reaktion på COVID-19-pande-
mien af 13. oktober 2020. Forslaget til ændring er fremsat med hjemmel i
Traktaten for den Europæiske Unions Funktionsmåde, navnlig artikel 21,
stk. 2, artikel 168, stk. 6 og artikel 292. Forslaget skal vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal. En rådshenstilling er ikke juridisk bindende.
3. Formål og indhold
Forslaget om ændring af rådshenstilling om en koordineret tilgang til re-
striktioner for den frie bevægelighed som reaktion på COVID-19-pande-
mien har til formål at tilpasse og sikre en forsat koordineret tilgang blandt
medlemslandene samt at skærpe indsatsen i lyset af de fortsatte udfordringer
med stigende smitte på europæisk plan samt sikre, at der i indsatsen er fokus
på udfordringerne med mutationer af COVID-19, herunder særligt fokus på
varianter med øget overførbarhed og dødelighed.
Baggrunden for Kommissionens ændringsforslag er, at stats- og regerings-
cheferne på videokonference den 21. januar 2021 konkluderede, at græn-
serne skulle forblive åbne med henblik på at sikre det indre marked, men at
der kunne være behov for tiltag, der begrænser ikkevæsentlige rejser.
Af forslaget fremgår det blandt andet, at Kommissionen foreslår en ny femte
og øvre ”mørkerød” kategori, og at nye mutationer (variants of concern)
tilføjes som nyt kvalitativt kriterium. Den mørkerøde kategori bygger oven
på det allerede eksisterende ”trafiklyssystem” og skal finde anvendelse, så-
fremt den kumulative incidensrate for COVID-19 pr. 100.000 indbyggere
over 14 dage er på 500 eller derover.
Det foreslås desuden, at medlemslandene kraftigt fraråder ikkevæsentlige
rejser til mørkerøde områder og fraråder ikkevæsentlige rejser til røde om-
råder. Dertil foreslår Kommissionen, at rejsende fra mørkerøde områder bør
underkastes krav om test forud for ankomst samt karantæne eller selvisola-
tion ved indrejse. Rejsende fra orange, røde og grå områder kan underkastes
krav om test forud for eller efter ankomst samt karantæne eller selvisolation
ved indrejse. Der bør tages hensyn til transportarbejdere, vareforsyningen
og grænselandet.
2
kom (2021) 0038 - Bilag 1: Samlenotat vedr. en koordineret tilgang til restriktioner for den frie bevægelighed (covid-19)
Desuden opfordres der i ændringsforslaget til, at medlemslandene i deres
vurdering af nødvendigheden af implementering af restriktioner for den frie
bevægelighed tillægger mængden af test og genom-sekventering i en region
betydning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at rådshenstillingen om ændring er inden for ram-
merne af EU’s kompetence. Kommissionen fremhæver, at en ensrettet til-
gang er nødvendig for at undgå yderligere forstyrrelser forårsaget af ensi-
dige og ikke tilstrækkeligt koordinerede foranstaltninger, der begrænser den
frie bevægelighed inden for EU.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
I medfør af udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 7, og stk. 3, er det muligt at
afvise indrejse for udlændinge, der ikke allerede har lovligt ophold i Dan-
mark, hvis sundhedsmæssige grunde tilsiger, at personen ikke bør have op-
hold her i landet. Det følger endvidere af udlændingelovens § 2, stk. 3, at
loven kun finder anvendelse på udlændinge omfattet af EU-reglerne, i det
omfang det er foreneligt med disse regler.
Som følge af COVID-19-pandemien har regeringen indført en række rejse-
restriktioner som led i den samlede indsats for at begrænse spredningen af
COVID-19 i Danmark.
7. Konsekvenser
Forslaget har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-
ser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene overvejende vil være positive over for de
forslåede ændringer. Samtidig må der forventes forsat at være et ønske fra
medlemslandene om forsat at kunne fastsætte nationale tiltag.
3
kom (2021) 0038 - Bilag 1: Samlenotat vedr. en koordineret tilgang til restriktioner for den frie bevægelighed (covid-19)
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for ændringerne til rådshenstillingen,
idet fokus på den øgede smittespredning og fremkomsten af mutationer af
COVID-19 skærpes. Det er dog forsat vigtigt, at medlemslandene bevarer
den fornødne fleksibilitet til at træffe nødvendige sundhedsmæssige beslut-
ninger, og at fastsættelse af konkrete indsatser forsat sker i medlemslandene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, idet
det dog bemærkes, at rådshenstillingen af 13. oktober 2020 om en koordi-
neret tilgang til restriktioner for den frie bevægelighed som reaktion på CO-
VID-19 pandemien den 1. oktober 2020 blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til forhandlingsoplæg.
4