Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0087 Bilag 1
Offentligt
2391263_0001.png
Notat
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Grund- og nærhedsnotat om Forslag til Rådets forordning om opret-
telse af fællesforetagender under Horisont Europa
KOM (2021) 87 final
Nyt notat.
7. maj 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
213926
1
Resumé
Kommissionen har ved KOM (2021) 87 final af den 23. februar 2021 fremsat For-
slag til Rådets forordning om oprettelse af fællesforetagender under Horisont Eu-
ropa.
Med forslaget oprettes ni fællesforetagender (joint undertakings) inden for ram-
merne af TEUF artikel 187. Formålet er at gennemføre de institutionaliserede eu-
ropæiske partnerskaber i Horisont Europa-forordningen. Forslaget fastlægger fæl-
lesforetagendernes målsætninger og opgaver, medlemsskab, organisering og an-
dre operationelle regler.
Der er i vidt omfang tale om initiativer, der bygger på allerede eksterende partner-
skaber.
Regeringen er positiv over for formålet med forslaget om at oprette ni fællesforeta-
gender (joint undertakings) inden for rammerne af TEUF artikel 187 samt fast-
lægge disse europæiske partnerskabers målsætninger og opgaver, medlemsskab,
organisering og andre operationelle regler. Regeringen finder det overordnet for-
nuftigt, at Kommissionen og offentlige og private aktører i
EU’s medlemslande
- in-
den for udvalgte områder
gives mulighed for at koordinere F&I-dagsordener og
etablere F&I-samarbejder, der mere effektivt end nationale indsatser kan skabe
løsninger på Europas store samfundsmæssige udfordringer.
Overordnet set er det vigtigt for regeringen, at reguleringen af partnerskaberne er
enkel og klar og giver de bedste forudsætninger for deltagelse i de europæiske
partnerskaber.
Endelig har regeringen fokus på forholdet mellem de respektive deltageres indfly-
delse i partnerskabernes arbejde og deltagernes ansvar/pligt eksempelvis i forhold
til operationelle og administrative omkostninger ved deltagelsen i partnerskaberne.
Regeringen lægger vægt på, at EU finansieringen matcher bidrag fra de private og
offentlige deltagere og ikke omvendt.
Yderligere har regeringen fokus på kriterierne for og de sikkerhedsmæssige
aspekter vedrørende tredjelandes deltagelse i partnerskaberne.
Side 1/7
kom (2021) 0087 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af fællesforetagender under Horisont Europa
2391263_0002.png
For så vidt angår partnerskabet Key Digital Technologies Joint Undertaking ser re-
geringen positivt på fortsat dansk deltagelse og forventer således, at Danmark vil
deltage, når fællesforetagendet er oprettet. For så vidt angår de ørige partnerska-
ber, bakker regeringen op om etableringen af disse. Her er der imidlertid tale om
offentlig-private partnerskaber, hvor de eventuelle danske deltagere er private ak-
tører, hvorfor der ikke skal gives offentligt dansk tilsagn.
Regeringen lægger stor vægt på, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne om
EU’s næste flerårige finansielle ramme efter 2027.
2
Baggrund
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kommissionen har ved KOM (2021) 87 final af den 23. februar 2021 fremsat For-
slag til Rådets forordning om oprettelse af fællesforetagender under Horisont Eu-
ropa.
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 4. maj 2021.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 187 og 188, stk. 1. Forslaget om
at oprette institutionaliserede europæiske partnerskaber er baseret på TEUF arti-
kel 187, som foreskriver, at Unionen kan oprette fællesforetagender eller enhver
anden struktur, der er nødvendig for korrekt gennemførelse af programmerne for
forskning, teknologisk udvikling og demonstration i Unionen. Forslaget skal be-
handles efter TEUF artikel 188, stk. 1, som foreskriver, at Rådet efter forslag fra
Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og So-
ciale Udvalg vedtager de i artikel 187 omtalte bestemmelser.
Horisont Europa
det nye EU-rammeprogram for forskning og innovation for
2021-2027
– sigter på at øge effekten af EU’s forskning og innovation ved
bl.a. at
kombinere europæiske partnerskabers fælles investeringer med yderligere privat
og offentlig investering. Indsatsen bag partnerskaberne skal rettes mod områder,
hvor specifikke anvendelsesområder og øgede ressourcer kan hjælpe med at gen-
nemføre programmets prioriteter.
Med forslaget oprettes ni individuelle fællesforetagender, dvs. institutionaliserede
europæiske partnerskaber baseret på TEUF artikel 187. I Horisont Europa-forord-
ningen
1
identificerede lovgiverne otte prioritetsområder for mulige institutionalise-
rede europæiske partnerskaber baseret på TEUF artikel 185 og 187, og på denne
baggrund var 12 konkrete initiativer genstand for en koordineret konsekvensana-
lyse. Heraf er ni institutionaliserede europæiske partnerskaber identificeret i dette
forslag og ét forslag er fremlagt i et andet forslag, jf. nærmere umiddelbart neden-
for.
Dette forslaget supplerer samtidig to andre forslag, som Kommissionen har frem-
sat. Den 18. september 2020 fremsatte Kommissionen forslag til Rådets forord-
1
Se KOM (2018) 435 final.
Side 2/7
kom (2021) 0087 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af fællesforetagender under Horisont Europa
2391263_0003.png
ning om oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehand-
ling (EuroHPC)
2
baseret på TEUF artikel 187. Forslaget er en videreførelse og ju-
stering af et eksisterende fællesforetagende, European High Performance Compu-
ting Joint Undertaking, som blev vedtaget og oprettet i oktober 2018. Derudover
fremsatte Kommissionen den 23. februar 2021 Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets beslutning om Unionens deltagelse i det europæiske partnerskab om me-
trologi baseret på TEUF artikel 185
3
. Dette forslag handler om at oprette et institu-
tionaliseret europæisk partnerskab inden for rammerne af TEUF artikel 185 for en
periode indtil den 31. december 2031.
3
Formål og indhold
Med forslaget gennemføres de institutionaliserede europæiske partnerskaber i Ho-
risont Europa-forordningen ved, at der oprettes ni fællesforetagender (joint under-
takings) inden for rammerne af TEUF artikel 187. Forslaget fastlægger fællesfore-
tagendernes målsætninger og opgaver, medlemsskab, organisering og andre ope-
rationelle regler.
Følgende fællesforetagender oprettes som EU-organ for en periode indtil den 31.
december 2031:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
the Circular Bio-based Europe Joint Undertaking;
the Clean Aviation Joint Undertaking;
the Clean Hydrogen Joint Undertaking;
the Europe’s Rail Joint Undertaking;
the Global Health EDCTP3 Joint Undertaking;
the Innovative Health Initiative Joint Undertaking;
the Key Digital Technologies Joint Undertaking;
the Single European Sky ATM Research 3 Joint Undertaking;
the Smart Networks and Services Joint Undertaking.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
De otte fællesforetagender er partnerskaber mellem Unionen og private aktører.
For så vidt angår fællesforetagendet Key Digital Technologies Joint Undertaking
vil der være tale om et partnerskab mellem Unionen, private aktører og delta-
gende medlemsstater. Der er i vidt omfang tale om initiativer, der bygger på alle-
rede eksterende partnerskaber.
Forslaget er opdelt i tre dele.
Del 1
indeholder en række bestemmelser, der er fæl-
les for alle fællesforetagender. Formålet med afsnittet er at strømline og harmoni-
sere de juridiske rammer for deltagelse og give et grundlag, som de enkelte fæl-
lesforetagender kan basere deres operationelle arkitektur på.
Del 2
indeholder be-
stemmelser, der er specifikke for de individuelle fællesforetagender. Bestemmel-
serne giver dermed mulighed for, at de forskellige fællesforetagender har den
nødvendige fleksibilitet til at tage hensyn til operationelle og politiske behov. Ende-
lig indeholder
del 3
en række afsluttende bemærkninger, der finder anvendelse på
alle fællesforetagender, og som bl.a. vedrører monitorering og evaluering af part-
nerskabernes arbejde.
2
3
Se KOM (2020) 569 final.
Se KOM (2021) 89 final.
Side 3/7
kom (2021) 0087 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af fællesforetagender under Horisont Europa
2391263_0004.png
Desuden er der en række bestemmelser, der er relevante at fremhæve på grund
af deres betydning for forslaget generelt.
Artikel 4
(”Objectives and principles”)
fastlægger, at partnerskabernes målsætninger og principperne sker inden for ram-
merne af Horisont Europa og med nær tilknytning
til opfyldelsen af EU’s politiske
målsætninger.
Artikel 5
(”Operational objectives and tasks”) definerer krav og kri-
terier for implementering af de europæiske partnerskaber, herunder behovet for at
sikre en systematisk tilgang til at nå målsætningerne, adgangen til resultater, mo-
nitorering af fremskridt mod de politiske målsætninger, fremme af inklusion i ret-
ning af interessenter og inddragelse af små og mellemstore virksomheder.
Artikel
7
(”Selection
of associated members”)
fastlægger en fælles
procedure for udvæl-
gelsen af nye medlemmer af partnerskaberne. Formålet er at sikre gennemsigtig-
hed på tværs af de forskellige partnerskaber i tråd med Horisont Europa-forordnin-
gen. Endelig angiver
artikel 11
(”Partners’ contribution”) en ramme for deltagernes
bidrag. Samtidig fastlægger bestemmelsen fordelingen af omkostninger imellem
EU og de øvrige parter og fastlægger en tilgang til bidrag fra aktørerne på tværs af
alle partnerskaberne, der er baseret på TEUF artikel 187.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
4
Europa-Parlamentets udtalelser
I henhold til TEUF artikel 188, stk. 1, skal Europa-Parlamentet høres.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget, og tidspunktet for Eu-
ropa-Parlamentets behandling kendes ikke endnu.
Forslaget behandles af Europa-Parlamentets udvalg om Industri, Forskning og
Energi (ITRE) med Maria da Graça Carvalho (EPP) som ordfører. Derudover er
Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed (ENVI) og Transport- og
Turismeudvalget (TRAN) potentielt involveret. Budgetudvalget (BUDG) har beslut-
tet ikke at afgive udtalelse til forslaget.
5
Nærhedsprincippet
Forskning er delt kompetence mellem Unionen og dets medlemsstater. På områ-
derne for forskning, teknologisk udvikling og rummet har Unionen kompetence til
at gennemføre tiltag, navnlig at fastlægge og iværksætte programmer, dog såle-
des at udøvelsen af denne kompetence ikke kan føre til, at medlemsstaterne for-
hindres i at udøve deres kompetence, jf. TEUF artikel 4, stk. 3.
Kommissionen anfører, at forslaget fokuserer på et område, hvor der er påviselig
merværdi ved at handle på EU-niveau; europæiske partnerskaber er velegnede til
adressere vanskelige grænseoverskridende udfordringer og er i stand til at adres-
sere en række systemiske, markedsmæssige og transformationsmæssige fejl,
som er en forudsætning for at fremskynde udviklingen og spredningen af innovati-
oner.
Kommissionen anfører desuden, at skalaen, hastigheden og rækkevidde af de
indsatser, som foreslaget medfører, er nødvendige for, at Unionen kan imøde-
komme dets langsigtede målsætninger i traktaten og levere på dets strategiske
Side 4/7
kom (2021) 0087 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af fællesforetagender under Horisont Europa
2391263_0005.png
politiske prioriteter og forpligtelser, herunder særligt klima- og energimålsætnin-
gerne i Parisaftalen og den Europæiske Grønne Pagt (European Green Deal) og
bidrage til at tackle globale udfordringer og opfylde verdensmålene for bæredygtig
udvikling (Sustainable Development Goals, SDGs).
Samtidig supplerer Kommissionen, at målsætningerne i forslaget ikke tilstrækkelig
grad kan gennemføres af medlemsstaterne hver især. Manglende samordning kan
lede til dobbeltarbejde, udfordringer med at fastholde en kritisk masse og udfor-
dringer med at sikre, at offentlig finansiering anvendes på en optimal måde.
På den baggrund konkluderer Kommissionen, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet, jf. TEUF artikel 5, idet Kom-
missionen vurderer, at forslaget ikke går ud over, hvad der nødvendigt for at nå
målsætningerne i forslaget.
Regeringen er enig i vurderingen af, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
6
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Hvad angår
erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser
anfører Kom-
missionen, at forslaget sikrer at imødekomme Unionens langsigtede målsætninger
i traktaten og levere på dets strategiske politiske prioriteter og forpligtelser, herun-
der særligt klima- og energimålsætningerne i Parisaftalen og den Europæiske
Grønne Pagt (European Green Deal) og bidrage til at tackle globale udfordringer
og opfylde verdensmålene for bæredygtig udvikling (Sustainable Development
Goals, SDGs). Samtidig supplerer Kommissionen, at forslaget sikrer, at der ikke
sker dobbeltarbejde, udfordringer med at fastholde en kritisk masse og udfordrin-
ger med at sikre, at offentlig finansiering anvendes på en optimal måde.
For så vidt angår de
statsfinansielle konsekvenser
anfører Kommissionen, at
fællesforetagenderne finansiereres under EU’s flerårige finansielle ramme for peri-
oden 2021-2027 gennem Horisont Europa, og at Unionens finansielle støtte til
partnerskaberne maksimalt kan udgøre 9.600 mio. EUR i løbende priser. Hertil
skal det bemærkes, at Danmark bidrager indirekte via ca. 2 pct. af det samlede
EU-budget.
De otte partnerskaber etableres mellem Unionen og én eller flere private parter. Et
enkelt partnerskab, Key Digital Technologies, etableres mellem Unionen, private
parter og deltagende medlemsstater. Såfremt Danmark vælger at deltage i Key Di-
gital Technologies, vil Danmark og andre deltagende medlemsstater skulle bi-
drage med en national medfinansiering til danske deltagere.
Side 5/7
kom (2021) 0087 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af fællesforetagender under Horisont Europa
2391263_0006.png
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8
Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for forskning i perioden 18.-31.
marts 2021. Der er ikke modtaget høringssvar.
Udkastet til grund- og nærhedsnotatet er efterfølgende sendt i høring i EU-special-
udvalget for forskning. Der er ikke modtaget høringssvar.
9
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Det er forventningen, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positivt til forsla-
get.
10 Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for formålet med forslaget om at oprette ni fællesforeta-
gender (joint undertakings) inden for rammerne af TEUF artikel 187 samt fast-
lægge disse europæiske partnerskabers målsætninger og opgaver, medlemsskab,
organisering og andre operationelle regler. Regeringens finder det overordnet for-
nuftigt, at Europa-Kommissionen og offentlige og private
aktører i EU’s medlems-
lande - inden for udvalgte områder
gives mulighed for at koordinere F&I-dagsor-
dener og etablere F&I-samarbejder, der mere effektivt end nationale indsatser kan
skabe løsninger på Europas store samfundsmæssige udfordringer.
Overordnet er det vigtigt for regeringen, at reguleringen af partnerskaberne er en-
kel og klar og giver de bedste forudsætninger for deltagelse i de europæiske part-
nerskaber.
Regeringen har fokus på forholdet mellem de respektive deltageres indflydelse i
partnerskabernes arbejde og deltagernes ansvar eksempelvis i forhold til operatio-
nelle og administrative omkostninger ved deltagelsen i partnerskaberne. Regerin-
gen lægger vægt på, EU finansieringen matcher bidrag fra de private og offentlige
deltagere og ikke omvendt.
Yderligere har regeringen fokus på kriterierne for og de sikkerhedsmæssige
aspekter vedrørende tredjelandes deltagelse i partnerskaberne.
For så vidt angår partnerskabet Key Digital Technologies Joint Undertaking ser re-
geringen positivt på fortsat dansk deltagelse og forventer således, at Danmark vil
deltage, når fællesforetagendet er oprettet. For så vidt angår de ørige partnerska-
ber, bakker regeringen op om etableringen af disse. Her er der imidlertid tale om
offentlig-private partnerskaber, hvor de eventuelle danske deltagere er private ak-
tører, hvorfor der ikke skal gives offentligt dansk tilsagn.
Regeringen lægger stor vægt på, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne om
EU’s næste flerårige finansielle ramme efter 2027.
Side 6/7
kom (2021) 0087 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af fællesforetagender under Horisont Europa
2391263_0007.png
11 Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/7