Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0087 Bilag 2
Offentligt
2445830_0001.png
Samlenotat
Samlenotat om Forslag til Rådets forordning om oprettelse af fælles-
foretagender under Horisont Europa
KOM (2021) 87 final
Revideret notat. Ændringer ift. tidligere notat er markeret med streg i margenen.
1
Resumé
2. september 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
Kommissionen har ved KOM (2021) 87 final af den 23. februar 2021 fremsat For-
slag til Rådets forordning om oprettelse af fællesforetagender under Horisont Eu-
ropa.
Med forslaget oprettes ni fællesforetagender (joint undertakings) inden for ram-
merne af TEUF artikel 187. Formålet er at gennemføre de institutionaliserede eu-
ropæiske partnerskaber i Horisont Europa-forordningen. Forslaget fastlægger
fællesforetagendernes målsætninger og opgaver, medlemsskab, organisering og
andre operationelle regler.
Der er i vidt omfang tale om initiativer, der bygger på allerede eksisterende part-
nerskaber.
Regeringen støtter forslaget.
Regeringen er positiv over for formålet med forslaget om at oprette ni fællesfore-
tagender (joint undertakings) inden for rammerne af TEUF artikel 187 samt fast-
lægge disse europæiske partnerskabers målsætninger og opgaver, medlemsskab,
organisering og andre operationelle regler. Regeringen finder det overordnet for-
nuftigt, at Kommissionen og offentlige og private aktører i EU’s medlemslande –
inden for udvalgte områder
gives mulighed for at koordinere F&I-dagsordener og
etablere F&I-samarbejder, der mere effektivt end nationale indsatser kan skabe
løsninger på Europas store samfundsmæssige udfordringer.
Det er vigtigt for regeringen, at reguleringen af partnerskaberne er enkel og klar og
giver de bedste forudsætninger for deltagelse i de europæiske partnerskaber.
Regeringen har fokus på forholdet mellem de respektive deltageres indflydelse i
partnerskabernes arbejde og deltagernes ansvar/pligt eksempelvis i forhold til
operationelle og administrative omkostninger ved deltagelsen i partnerskaberne.
Regeringen lægger vægt på, at EU finansieringen matcher bidrag fra de private og
offentlige deltagere og ikke omvendt.
Yderligere har regeringen fokus på kriterierne for og de sikkerhedsmæssige
aspekter vedrørende tredjelandes deltagelse i partnerskaberne.
For så vidt angår partnerskabet Key Digital Technologies Joint Undertaking ser
regeringen positivt på fortsat dansk deltagelse og forventer således, at Danmark
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
Inger Schow
Tel. 72 31 82 97
[email protected]
Ref.-nr.
255797
Side 1/6
kom (2021) 0087 - Bilag 2: Samlenotat vedr. oprettelse af fællesforetagender under Horisont Europa
2445830_0002.png
vil deltage, når fællesforetagendet er oprettet. For så vidt angår de ørige partner-
skaber, bakker regeringen op om etableringen af disse. Her er der imidlertid tale
om offentlig-private partnerskaber, hvor de eventuelle danske deltagere er private
aktører, hvorfor der ikke skal gives offentligt dansk tilsagn.
Regeringen lægger stor vægt på, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne om
EU’s næste flerårige finansielle ramme efter 2027.
2
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2021) 87 final af den 23. februar 2021 fremsat For-
slag til Rådets forordning om oprettelse af fællesforetagender under Horisont Eu-
ropa.
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 4. maj 2021.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 187 og 188, stk. 1. Forslaget om
at oprette institutionaliserede europæiske partnerskaber er baseret på TEUF arti-
kel 187, som foreskriver, at Unionen kan oprette fællesforetagender eller enhver
anden struktur, der er nødvendig for korrekt gennemførelse af programmerne for
forskning, teknologisk udvikling og demonstration i Unionen. Forslaget skal be-
handles efter TEUF artikel 188, stk. 1, som foreskriver, at Rådet efter forslag fra
Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og So-
ciale Udvalg vedtager de i artikel 187 omtalte bestemmelser.
Horisont Europa
det nye EU-rammeprogram for forskning og innovation for
2021-2027
– sigter på at øge effekten af EU’s forskning og innovation ved bl.a. at
kombinere europæiske partnerskabers fælles investeringer med yderligere privat
og offentlig investering. Indsatsen bag partnerskaberne skal rettes mod områder,
hvor specifikke anvendelsesområder og øgede ressourcer kan hjælpe med at
gennemføre programmets prioriteter.
Med forslaget oprettes ni individuelle fællesforetagender, dvs. institutionaliserede
europæiske partnerskaber baseret på TEUF artikel 187. I Horisont Europa-
forordningen
1
identificerede lovgiverne otte prioritetsområder for mulige institutio-
naliserede europæiske partnerskaber baseret på TEUF artikel 185 og 187, og på
denne baggrund var 12 konkrete initiativer genstand for en koordineret konse-
kvensanalyse. Heraf er ni institutionaliserede europæiske partnerskaber identifice-
ret i dette forslag, og ét forslag er fremlagt i et andet forslag, jf. nærmere umiddel-
bart nedenfor.
Dette forslag supplerer samtidig to andre forslag, som Kommissionen har fremsat.
Den 18. september 2020 fremsatte Kommissionen forslag til Rådets forordning om
oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehandling (Eu-
roHPC)
2
baseret på TEUF artikel 187. Forslaget er en videreførelse og justering af
et eksisterende fællesforetagende, European High Performance Computing Joint
Undertaking, som blev vedtaget og oprettet i oktober 2018. Derudover fremsatte
Kommissionen den 23. februar 2021 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
1
2
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Se KOM (2018) 435 final.
Se KOM (2020) 569 final.
Side 2/6
kom (2021) 0087 - Bilag 2: Samlenotat vedr. oprettelse af fællesforetagender under Horisont Europa
2445830_0003.png
beslutning om Unionens deltagelse i det europæiske partnerskab om metrologi
baseret på TEUF artikel 185
3
. Dette forslag handler om at oprette et institutionali-
seret europæisk partnerskab inden for rammerne af TEUF artikel 185 for en perio-
de indtil den 31. december 2031.
3
Formål og indhold
Med forslaget gennemføres de institutionaliserede europæiske partnerskaber i
Horisont Europa-forordningen ved, at der oprettes ni fællesforetagender (joint
undertakings) inden for rammerne af TEUF artikel 187. Forslaget fastlægger fæl-
lesforetagendernes målsætninger og opgaver, medlemsskab, organisering og
andre operationelle regler.
Følgende fællesforetagender oprettes som EU-organ for en periode indtil den 31.
december 2031:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
the Circular Bio-based Europe Joint Undertaking;
the Clean Aviation Joint Undertaking;
the Clean Hydrogen Joint Undertaking;
the Europe’s Rail Joint Undertaking;
the Global Health EDCTP3 Joint Undertaking;
the Innovative Health Initiative Joint Undertaking;
the Key Digital Technologies Joint Undertaking;
the Single European Sky ATM Research 3 Joint Undertaking;
the Smart Networks and Services Joint Undertaking.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
De otte fællesforetagender er partnerskaber mellem Unionen og private aktører.
For så vidt angår fællesforetagendet Key Digital Technologies Joint Undertaking
vil der være tale om et partnerskab mellem Unionen, private aktører og deltagen-
de medlemsstater. Der er i vidt omfang tale om initiativer, der bygger på allerede
eksisterende partnerskaber.
Forslaget er opdelt i tre dele.
Del 1
indeholder en række bestemmelser, der er
fælles for alle fællesforetagender. Formålet med afsnittet er at strømline og har-
monisere de juridiske rammer for deltagelse og give et grundlag, som de enkelte
fællesforetagender kan basere deres operationelle arkitektur på.
Del 2
indeholder
bestemmelser, der er specifikke for de individuelle fællesforetagender. Bestem-
melserne giver dermed mulighed for, at de forskellige fællesforetagender har den
nødvendige fleksibilitet til at tage hensyn til operationelle og politiske behov. Ende-
lig indeholder
del 3
en række afsluttende bemærkninger, der finder anvendelse på
alle fællesforetagender, og som bl.a. vedrører monitorering og evaluering af part-
nerskabernes arbejde.
Desuden er der en række bestemmelser, der er relevante at fremhæve på grund
af deres betydning for forslaget generelt.
Artikel 4
(”Objectives and principles”)
fastlægger, at partnerskabernes målsætninger og principper sker inden for ram-
merne af Horisont Europa og med nær tilknytning til opfyldelsen af EU’s politiske
målsætninger.
Artikel 5
(”Operational objectives and tasks”) definerer krav og
kriterier for implementering af de europæiske partnerskaber, herunder behovet for
3
Se KOM (2021) 89 final.
Side 3/6
kom (2021) 0087 - Bilag 2: Samlenotat vedr. oprettelse af fællesforetagender under Horisont Europa
2445830_0004.png
at sikre en systematisk tilgang til at nå målsætningerne, adgangen til resultater,
monitorering af fremskridt mod de politiske målsætninger, fremme af inklusion i
retning af interessenter og inddragelse af små og mellemstore virksomheder.
Ar-
tikel 7
(”Selection of associated members”) fastlægger en fælles procedure for
udvælgelsen af nye medlemmer af partnerskaberne. Formålet er at sikre gennem-
sigtighed på tværs af de forskellige partnerskaber i tråd med Horisont Europa-
forordningen. Endelig angiver
artikel 11
(”Partners’ contribution”) en ramme for
deltagernes bidrag. Samtidig fastlægger bestemmelsen fordelingen af omkostnin-
ger imellem EU og de øvrige parter og fastlægger en tilgang til bidrag fra aktører-
ne på tværs af alle partnerskaberne, der er baseret på TEUF artikel 187.
4
Europa-Parlamentets udtalelser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
I henhold til TEUF artikel 188, stk. 1, skal Europa-Parlamentet høres.
Forslaget behandles af Europa-Parlamentets udvalg om Industri, Forskning og
Energi (ITRE) med Maria da Graça Carvalho (EPP) som ordfører. Derudover er
Transport- og Turismeudvalget (TRAN) potentielt involveret. Budgetudvalget
(BUDG) og Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed (ENVI) har
besluttet ikke at afgive udtalelse til forslaget.
Europa-Parlamentet har den 22. juli 2021 1. behandlet udkast til udtalelse.
5
Nærhedsprincippet
Forskning er delt kompetence mellem Unionen og dets medlemsstater. På områ-
derne for forskning, teknologisk udvikling og rummet har Unionen kompetence til
at gennemføre tiltag, navnlig at fastlægge og iværksætte programmer, dog såle-
des at udøvelsen af denne kompetence ikke kan føre til, at medlemsstaterne for-
hindres i at udøve deres kompetence, jf. TEUF artikel 4, stk. 3.
Kommissionen anfører, at forslaget fokuserer på et område, hvor der er påviselig
merværdi ved at handle på EU-niveau; europæiske partnerskaber er velegnede til
adressere vanskelige grænseoverskridende udfordringer og er i stand til at adres-
sere en række systemiske, markedsmæssige og transformationsmæssige fejl,
som er en forudsætning for at fremskynde udviklingen og spredningen af innovati-
oner.
Kommissionen anfører desuden, at skalaen, hastigheden og rækkevidden af de
indsatser, som forslaget medfører, er nødvendige for, at Unionen kan imødekom-
me dets langsigtede målsætninger i traktaten og levere på dets strategiske politi-
ske prioriteter og forpligtelser, herunder særligt klima- og energimålsætningerne i
Parisaftalen og den Europæiske Grønne Pagt (European Green Deal) og bidrage
til at tackle globale udfordringer og opfylde verdensmålene for bæredygtig udvik-
ling (Sustainable Development Goals, SDGs).
Samtidig supplerer Kommissionen, at målsætningerne i forslaget ikke tilstrækkelig
grad kan gennemføres af medlemsstaterne hver især. Manglende samordning kan
lede til dobbeltarbejde, udfordringer med at fastholde en kritisk masse og udfor-
dringer med at sikre, at offentlig finansiering anvendes på en optimal måde.
Side 4/6
kom (2021) 0087 - Bilag 2: Samlenotat vedr. oprettelse af fællesforetagender under Horisont Europa
2445830_0005.png
På den baggrund konkluderer Kommissionen, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet, jf. TEUF artikel 5, idet
Kommissionen vurderer, at forslaget ikke går ud over, hvad der nødvendigt for at
nå målsætningerne i forslaget.
Regeringen er enig i vurderingen af, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
6
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7
Konsekvenser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
En vedtagelse af forslaget har ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Hvad angår
erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser
anfører Kom-
missionen, at forslaget sigter på at imødekomme Unionens langsigtede målsæt-
ninger i traktaten og levere på de strategiske politiske prioriteter og forpligtelser,
herunder særligt klima- og energimålsætningerne i Parisaftalen og den Europæi-
ske Grønne Pagt (European Green Deal) og bidrage til at takle globale udfordrin-
ger og opfylde verdensmålene for bæredygtig udvikling. Samtidig supplerer Kom-
missionen, at forslaget sikrer, at der ikke sker dobbeltarbejde og at offentlig finan-
siering anvendes på en optimal måde.
For så vidt angår de
statsfinansielle konsekvenser
anfører Kommissionen, at
fællesforetagenderne finansiereres under EU’s flerårige finansielle ramme for pe-
rioden 2021-2027 gennem Horisont Europa, og at Unionens finansielle støtte til
partnerskaberne maksimalt kan udgøre 9.600 mio. EUR i løbende priser. Hertil
skal det bemærkes, at Danmark bidrager indirekte via ca. 2 pct. af det samlede
EU-budget.
De otte partnerskaber etableres mellem Unionen og én eller flere private parter. Et
enkelt partnerskab, Key Digital Technologies, etableres mellem Unionen, private
parter og deltagende medlemsstater. Såfremt Danmark vælger at deltage i Key
Digital Technologies, vil Danmark og andre deltagende medlemsstater skulle bi-
drage med en national medfinansiering til danske deltagere.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8
Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for forskning i perioden 18.-31.
marts 2021. Der er ikke modtaget høringssvar. Udkastet til grund- og nærhedsno-
tatet er efterfølgende sendt i høring i EU-specialudvalget for forskning. Der er ikke
modtaget høringssvar. Udkast til samlenotat har været sendt i høring i EU-
specialudvalget for forskning. Der er ikke modtaget høringssvar.
9
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positivt til for-
slaget.
Side 5/6
kom (2021) 0087 - Bilag 2: Samlenotat vedr. oprettelse af fællesforetagender under Horisont Europa
2445830_0006.png
10 Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget.
Regeringen er positiv over for formålet med forslaget om at oprette ni fællesfore-
tagender (joint undertakings) inden for rammerne af TEUF artikel 187 samt fast-
lægge disse europæiske partnerskabers målsætninger og opgaver, medlemsskab,
organisering og andre operationelle regler. Regeringens finder det overordnet
fornuftigt, at Europa-Kommissionen
og offentlige og private aktører i EU’s med-
lemslande
inden for udvalgte områder
gives mulighed for at koordinere F&I-
dagsordener og etablere F&I-samarbejder, der mere effektivt end nationale ind-
satser kan skabe løsninger på Europas store samfundsmæssige udfordringer.
Det er vigtigt for regeringen, at reguleringen af partnerskaberne er enkel og klar og
giver de bedste forudsætninger for deltagelse i de europæiske partnerskaber.
Regeringen har fokus på forholdet mellem de respektive deltageres indflydelse i
partnerskabernes arbejde og deltagernes ansvar eksempelvis i forhold til operati-
onelle og administrative omkostninger ved deltagelsen i partnerskaberne. Rege-
ringen lægger vægt på, EU finansieringen matcher bidrag fra de private og offent-
lige deltagere og ikke omvendt.
Yderligere har regeringen fokus på kriterierne for og de sikkerhedsmæssige
aspekter vedrørende tredjelandes deltagelse i partnerskaberne.
For så vidt angår partnerskabet Key Digital Technologies Joint Undertaking ser
regeringen positivt på fortsat dansk deltagelse og forventer således, at Danmark
vil deltage, når fællesforetagendet er oprettet. For så vidt angår de ørige partner-
skaber, bakker regeringen op om etableringen af disse. Her er der imidlertid tale
om offentlig-private partnerskaber, hvor de eventuelle danske deltagere er private
aktører, hvorfor der ikke skal gives offentligt dansk tilsagn.
Regeringen lægger stor vægt på, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne om
EU’s næste flerårige finansielle ramme efter 2027.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
11 Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg modtog grund- og nærhedsnotat om sagen den 11.
maj 2021 og blev mundtligt orienteret om sagen den 20. maj 2021.
Side 6/6