Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0089 Bilag 1
Offentligt
2391248_0001.png
Notat
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Grund- og nærhedsnotat om Forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets afgørelse om Unionens deltagelse i det europæiske partnerskab
om metrologi, der iværksættes i fællesskab af flere medlemsstater
KOM (2021) 89 final.
7. maj 2021
Nyt notat.
1
Resumé
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
Kommissionen har ved KOM (2021) 89 final af den 23. februar 2021 fremsat For-
slag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om Unionens deltagelse i det
europæiske partnerskab om metrologi, der iværksættes i fællesskab af flere med-
lemsstater.
Via partnerskabet om metrologi finansieres forskningsprojekter med det formål at
udvikle måletekniske kompetencer og faciliteter og herved understøtte europæiske
virksomheders innovationsevne og samfundets behov for pålidelige målinger in-
den for blandt andet energi, klima, miljø, sundhed og industriel produktion.
Regeringen er positiv over for formålet med forslaget om at oprette et europæisk
partnerskab om metrologi.
Regeringen finder det vigtigt, at Danmark fortsat deltager i de fælles forskningsak-
tiviteter, da det både muliggør hjemtag af viden og bidrager til, at de danske me-
trologiaktiviteter integreres med resten af Europa. Programmet bidrager ligeledes
til etablering af en arbejdsdeling, så de nationale aktører i højere grad kan foku-
sere og løfte deres forskning inden for særlige styrkeområder i stedet for at for-
søge at dække alle områder. Deltagelse giver Danmark adgang til vigtige metrolo-
gikompetencer og faciliteter, som vi ikke selv råder over.
Regeringen lægger stor vægt på, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne om
EU’s næste flerårige
finansielle ramme efter 2027.
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
213954
2
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2021) 89 final af den 23. februar 2021 fremsendt
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om Unionens deltagelse i det
europæiske partnerskab om metrologi, der iværksættes i fællesskab af flere med-
lemsstater.
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 4. maj 2021.
Side 1/5
kom (2021) 0089 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Unionens deltagelse i det europæiske partnerskab om metrologi, der iværksættes i fællesskab af flere medlemsstater
2391248_0002.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 185 om forsknings- og udvik-
lingsprogrammer med deltagelse af flere medlemsstater og artikel 188, stk. 2 om
procedure for vedtagelse af bestemmelser. TEUF artikel 185 foreskriver, at Unio-
nen i forståelse med de pågældende medlemsstater under iværksættelse af det
flerårige rammeprogram kan åbne mulighed for deltagelse i forsknings- og udvik-
lingsprogrammer, der iværksættes af flere medlemsstater, herunder deltagelse i
de strukturer, der oprettes for gennemførelse af disse programmer. Forslaget skal
behandles efter TEUF artikel 188, stk. 2, der foreskriver, at Europa-Parlamentet
og Rådets forsknings- or udviklingsprogrammer med deltagelse af flere medlems-
stater, jf. artikel 185, vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure og efter
høring af Det Økonomiske og Sociale Udvalg. Endvidere fastlægger artikel 188,
stk. 2, at vedtagelsen af de supplerende programmer kræver pågældende med-
lemsstaters samtykke. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Horisont Europa
det nye EU-rammeprogram for forskning og innovation for
2021-2027
– sigter på at øge effekten af EU’s forskning og innovation ved bl.a.
at
kombinere europæiske partnerskabers fælles investeringer med yderligere privat
og offentlig investering. Indsatsen bag partnerskaberne skal rettes mod områder,
hvor det specifikke anvendelsesområde og øgede ressourcer kan hjælpe med at
gennemføre programmets prioriteter.
Med Horisont Europa-forordningen
1
identificerede lovgiverne otte prioritetsområ-
der for mulige institutionaliserede europæiske partnerskaber baseret på TEUF arti-
kel 185 og 187, og på denne baggrund var 12 konkrete initiativer genstand for en
koordineret konsekvensanalyse. Heraf er ét partnerskab identificeret i dette forslag
og ni institutionaliserede europæiske er fremlagt i et andet forslag, jf. nærmere
umiddelbart nedenfor.
Dette forslag om et partnerskab baseret på artikel 185 har sammenhæng til et an-
det forslag, som Kommissionen fremsatte den 23. februar 2021. Dette forslag læg-
ger op til at gennemføre en række institutionaliserede europæiske partnerskaber i
Horisont Europa-forordningen ved at oprette ni fællesforetagender (joint underta-
kings) inden for rammerne af TEUF artikel 187. Forslaget fastlægger fællesfore-
tagendernes målsætninger og opgaver, medlemsskab, organisering og andre ope-
rationelle regler. Konsekvensen er, at der oprettes en række fællesforetagender
som EU-organ for en periode indtil den 31. december 2031.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
3
Formål og indhold
Med forslaget vil Unionen kunne deltage i det europæiske partnerskab om metro-
logi (”The Metrology Partnership”), som gennemføres med en
flere deltagende
stater, herunder forventeligt bl.a. Danmark, i fællesskab.
Via partnerskabet om metrologi finansieres forskningsprojekter med det formål at
udvikle måletekniske kompetencer og faciliteter og herved understøtte europæiske
virksomheders innovationsevne og samfundets behov for pålidelige målinger in-
den for blandt andet energi, klima, miljø, sundhed og industriel produktion.
1
Se KOM (2018) 435 final.
Side 2/5
kom (2021) 0089 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Unionens deltagelse i det europæiske partnerskab om metrologi, der iværksættes i fællesskab af flere medlemsstater
2391248_0003.png
Forslaget bygger erfaringer fra det det europæiske forskningsprogram om metro-
logi (EMPR) og the europæiske metrologiprogram om innovation og forskning
(EMPIR).
Forslagets
artikel 1
fastlægger genstanden og deltagerkredsen for det europæi-
ske partnerskab om metrologi.
Artikel 2
fastlægger formålet med partnerskabet
på grundlag af Horisont Europa. Bestemmelsen fastlægger også de generelle og
specifikke målsætninger, som et fremtidigt partnerskab skal overholde og opfylde.
Artikel 3-4
foreskriver det økonomiske bidrag, som Den Europæiske Union yder til
den dedikerede
implementeringsstruktur ”European
Association of National Metro-
logy Institutes” (EURAMET).
Artikel 5-7
fastsætter de forpligtelser, hvorunder
medlemsstater og andre deltagende lande kan bidrage til det fremtidige partner-
skab samt finansiering af partnerskabet og andre aktiviteter.
Artikel 8
præciserer
reglerne for deltagelse, hvor der kan være en undtagelse fra Horisont Europa-reg-
lerne i behørigt begrundede tilfælde. Det fastsætter også minimumsgarantier for at
sikre større åbenhed for fremtidige opslag, f.eks. bør ikke kun nationale metrologi-
institutter, men også andre interessenter have ret til at koordinere fremtidige pro-
jekter under dette partnerskab.
Artikel 9
sætter rammerne for såkaldte gennemfø-
relsesaftaler mellem Kommissionen og EURAMET.
Artikel 10
sætter Kommissio-
nen i stand til at handle, hvis deltagende lande ikke overholder deres forpligtelser i
forslaget.
Artikel 11-12
omhandler sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte Den
Europæiske Unions økonomiske interesser.
Artikel 13-17
fastlægger rammerne
for styring af partnerskabet, dvs. partnerskabets governancestruktur.
Artikel 18
omhandler evalueringer af partnerskabet i tråd med principperne om bedre regule-
ring. Og endelig omhandler
artikel 19-21
adgang til resultater og informationer om
forslag, fortrolighed og regler i forbindelse interessekonflikt.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
4
Europa-Parlamentets udtalelser
I henhold til TEUF artikel 188, stk. 1, er Europa-Parlamentet medlovgiver.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget, og tidspunktet for Eu-
ropa-Parlamentets behandling kendes ikke endnu.
Forslaget behandles af Europa-Parlamentets udvalg om Industri, Forskning og
Energi (ITRE) med Maria da Graça Carvalho (EPP) som ordfører. Budgetudvalget
(BUDG) har besluttet ikke at afgive udtalelse til forslaget.
5
Nærhedsprincippet
Forslaget er baseret på TEUF artikel 185, som specifikt omhandler forsknings- og
udviklingsprogrammer med deltagelse af flere medlemsstater.
Kommissionen anfører, at forslagets målsætninger ikke kan nås af medlemssta-
terne alene, da omfanget og kompleksiteten af metrologi kræver investeringer, der
går ud over de nationale metrologiinstitutters centrale forskningsbudgetter.
Videre supplerer Kommissionen, at den nødvendige ekspertise til forskning og ud-
vikling af banebrydende metrologiløsninger er spredt over nationale grænser og
kan derfor ikke kun opnås på nationalt plan.
Side 3/5
kom (2021) 0089 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Unionens deltagelse i det europæiske partnerskab om metrologi, der iværksættes i fællesskab af flere medlemsstater
2391248_0004.png
Derudover bemærker Kommissionen, at fraværet af en sammenhængende tilgang
på europæisk plan med kritisk masse giver en høj risiko for dobbeltarbejde, hvilket
resulterer i højere omkostninger og mindre effekt.
Samlet set konkluderer Kommissionen, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet, jf. TEUF artikel 5, idet Kommissi-
onen vurderer, at forslaget ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for at nå mål-
sætningerne i forslaget. I den forbindelse understøtter Kommissionen sin vurde-
ring af proportionalitetsprincippet med, at medlemsstaterne vil være ansvarlige for
at udvikle deres fælles program og de operationelle aspekter af partnerskabet.
Regeringen er enig i denne vurdering.
6
Gældende dansk ret
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Ikke relevant.
7
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Hvad angår forslagets
erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser
anfø-
rer Kommissionen, at fraværet af en sammenhængende tilgang på europæisk
plan med kritisk masse giver en høj risiko for dobbeltarbejde, hvilket resulterer i
højere omkostninger og mindre effekt. Forslaget vurderes dermed at kunne have
en positiv effekt på erhvervs- og samfundsøkonomien.
For så vidt angår de
statsfinansielle konsekvenser
anfører Kommissionen, at
Unionens finansielle støtte til partnerskabet maksimalt kan udgøre 300 mio. EUR i
løbende priser. Støtten
finansiereres fra EU’s flerårige finansielle ramme for
perio-
den 2021-2027 gennem Horisont Europa. Hertil skal det bemærkes, at Danmark
bidrager indirekte via ca. 2 pct. af det samlede EU-budget.
Danmark har over for Europa-Kommissionen givet en ikke bindende indikation om
forsat at ville deltage i partnerskabet. Den danske medfinansiering er indikeret til
at være 4,2 mio. kr. årligt i perioden 2021-2027. Midlerne udmøntes af Danmarks
Nationale Metrologiinstitut (GTS-institut), som varetager den danske deltagelse i
partnerskabet.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8
Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for forskning i perioden 18.-31.
marts 2021.
Der er modtaget høringssvar fra Danmarks Nationale Metrologiinstitut.
Side 4/5
kom (2021) 0089 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Unionens deltagelse i det europæiske partnerskab om metrologi, der iværksættes i fællesskab af flere medlemsstater
2391248_0005.png
Danmarks Nationale Metrologiinstitut anfører, at
”Kommissionens
bevilling til det
tidligere program, EMPIR, var 350 mio. EUR, og at bevillingen i forslaget er 300
mio. EUR. Under hensyn til det tidligere programs succes og betydning for indu-
striudviklingen ønsker Danmarks Nationale Metrologiinstitut, at Danmark sammen
med andre lande arbejder for at hæve Kommissionens bevilling til 350 mio. EUR.”
Udkastet til grund- og nærhedsnotatet efterfølgende sendt i høring i EU-Specialud-
valget for forskning. Der er modtaget høringssvar fra Danmarks Nationale Metrolo-
giinstitut
Danmarks Nationale Metrologiinstitut anfører,
at ”DNM er
glade for, at Regeringen
planlægger at støtte det europæiske partnerskab for metrologi. Vi har selvfølgelig
forståelse for behovet for også at kunne prioritere andre områder og at Danmark
formentlig vil støtte at EU bidraget bliver på 300 mio. EUR. i stedet for 350 mio.
EUR.”
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
9
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positivt til forsla-
get.
10 Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for formålet med forslaget om at oprette et europæisk
partnerskab om metrologi.
Regeringen finder det vigtigt, at Danmark fortsat deltager i de fælles forskningsak-
tiviteter, da det både muliggør hjemtag af viden og bidrager til, at de danske me-
trologiaktiviteter integreres med aktiviteter i resten af Europa. Programmet bidra-
ger ligeledes til etablering af en arbejdsdeling, så de nationale aktører i højere
grad kan fokusere og løfte deres forskning inden for særlige styrkeområder i ste-
det for at forsøge at dække alle områder. Deltagelse giver Danmark adgang til vig-
tige metrologikompetencer og faciliteter, som vi ikke selv råder over.
Regeringen kan i udgangspunktet støtte det foreslåede niveau for EU-bidraget på
300 mio. EUR, som er en fornuftig balance mellem ambitioner på metrologiområ-
det og ønsket om også at prioritere andre områder.
Regeringen lægger stor vægt på, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne om
EU’s næste flerårige finansielle ramme efter 2027.
11 Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5