Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
E-mail:
Sagsnr. 21-1014
Vores ref. DOAN
Deres ref
Den 15. april 2021
Supplerende høringssvar vedr. direktivforslag om løngennemsigtighed
Med henvisning til Fagbevægelsens Hovedorganisations høringssvar af 19. marts 2021 vedr.
direktivforslag om styrkelse af anvendelsen af princippet om lige løn mellem mænd og kvinder
ved hjælp af løngennemsigtighed og håndhævelsesmekanismer, fremsendes hermed et sup-
plerende høringssvar.
Som nævnt i første høringssvar, ser FH positivt på direktivforslaget ud fra et ligestillingspolitisk
perspektiv. Direktivet indeholder forbedringer og redskaber til at sikre princippet om ligeløn for
samme arbejde eller arbejde af samme værdi, som fagbevægelsen har efterspurgt.
Set i et kollektivretligt perspektiv indeholder forslaget imidlertid væsentlige mangler og proble-
mer, ifølge FH.
For FH er det en grundlæggende præmis, at de regler og rettigheder, som følger af EU-regule-
ring fuldt ud skal respektere den måde, vi har indrettet det danske arbejdsmarked på, herun-
der gennem overenskomster og det fagretlige system. Dernæst er det helt centralt, at det
nærværende forslag anerkender og garanterer de faglige organisationers rolle med at hånd-
hæve ligeløn, føre sager etc.
I forhold til forslagets kapitel 3 og 4 har FH visse spørgsmål omkring håndhævelse og de
statslige ligebehandlingsorganernes fremtidige funktion, som FH gerne vil have afdækket i
samarbejde med Beskæftigelsesministeriet, se nedenfor.
Specifikke bemærkninger til direktivforslaget
Artikel 3 vedr. definitioner
Denne artikel definerer en række begreber, som anvendes i direktivet. Det skal i den sammen-
hæng sikres, at definitionen af ”lønforskel” defineres på en kønsneutral måde, så beregningen
også tager højde for den situation, at kvinder kan tjene mere end mænd. Det har især betyd-
ning i forhold til artikel 9, som pålægger virksomhederne en handlepligt ved løn gab på 5 pct.
eller derover. Teknisk set kan det sikres ved, at forskellen mellem mænd og kvinders løn op-
gøres som et absolut tal.
Artikel 4 vedr. sammenligningsgrundlag
Set i et ligestillingspolitisk perspektiv giver bestemmelserne i artikel 4 medlemsstaterne en
grad af fleksibilitet i valget af værktøjer og metoder, hvilket FH har efterspurgt i et høringssvar
til Kommissionen, men de giver også anledning til bekymring og spørgsmål.