Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0102 Bilag 2
Offentligt
2382711_0001.png
NOTAT
Samlenotat om 2030-mål for EU på beskæf-
tigelses- og socialområdet
J.nr. 2021 - 3215
CADI
1. 2030-mål for EU på beskæftigelses- og socialområdet .........................................2
kom (2021) 0102 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's 2030 mål på beskæftigelses- og socialområdet
1. 2030-mål for EU på beskæftigelses- og socialområdet
- Tilslutning
Nyt notat.
1. Resumé
På det uformelle topmøde om sociale forhold i Porto d. 8. maj 2021
ventes EU’s
stats- og regeringschefer at tilslutte sig tre 2030-mål for EU inden for beskæfti-
gelse, opkvalificering og reduktion af fattigdom. Målene blev præsenteret i Kom-
missionens
meddelelse om ”Handlingsplanen
for den europæiske søjle af sociale
rettigheder”, der blev offentliggjort den 4. marts 2021.
Målsætningerne er ikke bindende og har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige,
statsfinansielle, samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekven-
ser for erhvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen er generelt positivt indstillet over for målene på EU-niveau. Regerin-
gen lægger generelt vægt på, at der skal være national fleksibilitet ift. målenes ud-
møntning og implementering. Derudover mener regeringen, at målsætningerne pri-
mært vil skulle opfyldes gennem nationale tiltag frem for nye EU-tiltag.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 4. marts 2021 en meddelelse om en handlingsplan
for den sociale søjle. Meddelelsen indeholder tre 2030-mål for EU på beskæftigel-
ses- og socialområdet, som Kommissionen opfordrer
EU’s stats-
og regeringsche-
fer til at tilslutte sig på det uformelle topmøde i Porto d. 8. maj 2021 om sociale
forhold. Målene er ikke bindende.
Som led i Europa2020-strategien har EU tidligere haft fælles 2020-mål inden for
beskæftigelse og reduktion af fattigdom.
EU’s beskæftigelsesmål for 2020 var, at
75 pct. af de 20-64-årige skulle være i beskæftigelse. EU2020-målet for social in-
klusion var, at der skulle være 20 mio. færre mennesker, der risikerede et liv i fat-
tigdom.
Med rådsresolutionen om en strategisk ramme for det europæiske samarbejde inden
for uddannelse på vej mod det europæiske uddannelsesområde og videre (2021-
2030) fra februar 2021 har medlemslandene tilsluttet sig et 2025-mål om, at 47 pct.
af voksne skal deltage i opkvalificering/efteruddannelse hvert år.
3. Formål og indhold
Det forventes, at
EU’s stats-
og regeringschefer vil tilslutte sig til de nye 2030-mål
gennem en politisk erklæring på det uformelle topmøde d. 8. maj 2021 i Porto om
sociale forhold.
Formålet med målene er generelt at understøtte fremgang på beskæftigelses- og so-
cialområdet på tværs af EU’s medlemslandene frem mod 2030.
Målene skal monitoreres gennem det europæiske semester og en revideret udgave
af den sociale resultattavle (”Social Scoreboard”) tilpasset de nye mål. Resultattav-
2
kom (2021) 0102 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's 2030 mål på beskæftigelses- og socialområdet
len indgår som en fast del af
Den fælles beskæftigelsesrapport,
der hvert år udar-
bejdes som led i Det Europæiske Semester.
De tre nye 2030-mål er:
1)
Mindst 78 % af befolkningen i alderen 20-64 år bør være i beskæftigelse senest
i 2030.
Ifølge Eurostat var 72,4 pct. af de 20-64 årige i beskæftigelse i EU i 2020, mens
77,8 pct. var i beskæftigelse i Danmark. Det er et mindre fald fra 78,3 pct. i 2019.
2)
Mindst 60 % af alle voksne bør deltage i opkvalificering/efteruddannelse hvert
år.
Ifølge de seneste tal fra Eurostat havde 37 pct. af voksne i EU deltaget i opkvalifi-
cering/efteruddannelse inden for det seneste år i 2016. Det gjaldt 50 pct. af voksne i
Danmark i 2016.
3)
Antallet af personer, der lever i risiko for fattigdom, bør reduceres med 15 mio.
I 2019 var der ca. 91 mio. mennesker i risiko for fattigdom eller social udstødelse i
EU. I 2020 var der ifølge Eurostat ca. 380.000 personer i husstande med meget lav
beskæftigelsesgrad i Danmark, som var den nationale forankring af målet i forbin-
delse med 2020-målet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Målsætningerne på EU-niveau er ikke bindende og har ikke i sig selv nogen lov-
givningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske konsekvenser eller admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet.
Udformningen og implementeringen af eventuelle nationale målsætninger vil po-
tentielt kunne have afledte statsfinansielle konsekvenser.
8. Høring
Kommissionens handlingsplan for den sociale søjle, herunder de tre 2030-mål, har
været i høring i Specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale Forhold.
3
kom (2021) 0102 - Bilag 2: Samlenotat vedr. EU's 2030 mål på beskæftigelses- og socialområdet
For en opsummering af de indkomne høringssvar henvises til grund- og nærheds-
notat om Kommissionens handlingsplan, der er oversendt til Folketingets Euro-
paudvalg den 6. april 2021.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt opbakning blandt medlemslandene til 2030-målene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for målene.
Regeringen mener generelt, at det er vigtigt, at
EU’s medlemsstater efter Covid-19
sætter fokus på at fremme beskæftigelsen og håndtere den stigende ulighed.
Regeringen ser derfor positivt på fælles politiske målsætninger i EU for fremgang
på beskæftigelses- og socialområdet frem mod 2030 og kan bakke op om brugen af
det europæiske semester til at monitorere udviklingen.
Regeringen lægger generelt vægt på, at der skal være national fleksibilitet ift. måle-
nes udmøntning og implementering. Derudover mener regeringen, at målsætnin-
gerne primært vil skulle opfyldes gennem nationale tiltag og ikke nye EU-tiltag.
I den forbindelse skal arbejdet med målene ske i overensstemmelse med nærheds-
princippet, proportionalitetsprincippet og kompetencefordelingen på beskæftigel-
ses- og socialområdet samt under fuld hensyntagen til de forskellige arbejdsmar-
keds- og velfærdsmodeller, herunder arbejdsmarkedets parters rolle.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat om
Kommissionens meddelelse om ”Handlingsplanen
for
den europæiske søjle af sociale rettigheder”
er oversendt til
Folketingets Europaud-
valg den 6. april 2021.
Handlingsplanen blev drøftet på den uformelle EPSCO-videokonference den 15.
marts 2021, og Folketinget Europaudvalg blev orienteret om drøftelsen den 11.
marts 2021.
4