Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0108 Bilag 1
Offentligt
2364419_0001.png
Den 29. marts 2021
FVM 031
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordning (EU) 2017/625 for så vidt angår offentlig kontrol af dyr
og animalske produkter, der eksporteres fra tredjeland til Unionen, for at sikre
overholdelse af forbuddet mod visse anvendelser af antimikrobielle stoffer
KOM (2021) 108
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag om ændring af forordning (EU) 2017/625 (forordningen om
offentlig kontrol) således, at forordningens anvendelsesområde udvides til også at omfatte offentlig
kontrol af forbuddet mod visse anvendelser af antimikrobielle stoffer i dyr og animalske produkter,
der eksporteres fra tredjelande til Unionen (artikel 118 i forordning (EU) 2019/6). Ændringen består
i at rette en fejl, idet kontrollen med artikel 118 i forordning (EU) 2019/6 burde have været integreret
i forordningen om offentlig kontrol. Der er tale om en begrænset, men vigtig udvidelse af forordnin-
gens anvendelsesområde, som vil have en positiv betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU, idet man med ændringen sikrer en korrekt kontrol med forbuddet i artikel 118 i forordning (EU)
2019/6.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2021) 108 af den 9. marts 2021 fremsendt forslag til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2017/625 for så vidt angår offentlig kontrol
af dyr og animalske produkter, der eksporteres fra tredjeland til Unionen, for at sikre overholdelse af
forbuddet mod visse anvendelser af antimikrobielle stoffer. Forslaget er oversendt til Rådet den 10.
marts 2021 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 43, stk. 2, artikel 114 og artikel 168, stk. 4, litra b), i trakta-
ten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og skal behandles efter proceduren for den alminde-
lige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Formål og indhold
Baggrunden for forslaget om ændring af forordning (EU) 2017/625 (forordningen om offentlig kon-
trol) er, at man vil sikre en effektiv gennemførelse af, at tredjelandsoperatører, der eksporterer dyr og
animalske produkter til EU. Tredjelandsoperatører skal overholde forbuddet mod anvendelse af anti-
kom (2021) 0108 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kontrolforordningen
mikrobielle stoffer til at fremme væksten og øge ydelsen, samt forbuddet mod at anvende antimikrobi-
elle stoffer, der forbeholdes behandling af visse infektioner hos mennesker, jf. artikel 118, stk. 1, i vete-
rinærlægemiddelforordningen 2019/6. For at sikre dette, bør offentlig kontrol til verifikation af, at dyr
og animalske produkter, der eksporteres til Unionen, overholder artikel 118, stk. 1, i veterinærlæge-
middelforordningen, være omfattet af anvendelsesområdet for forordningen om offentlig kontrol.
Artikel 118 i veterinærlægemiddelforordningen bygger på Kommissionens One Health-handlingsplan
mod antimikrobiel resistens ved at forbedre forebyggelse af og kontrol med antimikrobiel resistens og
fremme en mere forsigtig og ansvarlig anvendelse af antimikrobielle stoffer til dyr. Dette er også af-
spejlet i Kommissionens jord til bord-strategi, i hvilken Kommissionen har sat sig det ambitiøse mål at
reducere EU’s samlede salg af antimikrobielle stoffer, der anvendes til opdrættede dyr og i akvakultur,
med 50 pct. senest i 2030.
Ydermere vil Kommissionen med ændringsforslaget rette en åbenlys fejl i forordningen om offentlig
kontrol. I henhold til artikel 47, stk. 1, litra e), i forordningen om offentlig kontrol skal de kompetente
myndigheder gennemføre offentlig kontrol på grænsekontrolstedet for første ankomst til Unionen af
hver sending af dyr og varer, der blandt andet er omfattet af beredskabsforanstaltninger efter retsakter
vedtaget i henhold til artikel 249 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429. Artikel
249 i forordning (EU) 2016/429 vedrører imidlertid ikke Kommissionens beredskabsforanstaltninger.
Denne fejl ønskes rettet, idet der i stedet bør henvises til artikel 261 i forordning (EU) 2016/429 (dyre-
sundhedsloven).
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Forslaget behandles i Europa-Parlamentets Mil-
jøudvalg, der er ledende udvalg. Landbrugsudvalget ventes ligeledes at afgive en udtalelse.
Nærhedsprincippet
Import af dyr og animalske produkter fra tredjelande til EU er allerede underlagt omfattende regule-
ring på EU-plan, idet der ved import gives adgang til det indre marked. Det må være en klar fordel
fortsat at regulere dette på EU-plan og det er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Rådets Juridiske Tjeneste vurderede i 2017, at artikel 118 i veterinærlægemiddelforordningen var
WTO-medholdeligt.
Forslaget har heller ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offent-
lige eller for EU’s budget. Forslaget forventes heller ikke at medføre erhvervsøkonomiske konsekven-
ser.
Forslaget vurderes at have en positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet man med
ændringen sikrer en korrekt kontrol med forbuddet i artikel 118 i forordning (EU) 2019/6.
Høring
Forslaget har været i høring på Høringsportalen, samt §2-udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fø-
devareudvalgs EU-underudvalg.
2
kom (2021) 0108 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kontrolforordningen
2364419_0003.png
Danske Speditører har ikke bemærkninger til forslaget.
Landbrug & Fødevarer ser med stor bekymring på forslaget. Landbrug & Fødevarer mener, at der med
forslaget lægges op til at indføre restriktioner over for import af produkter, eller dyr fra tredjelande,
som ifølge forslaget skal indrette deres hjemlige produktion efter særlige strenge EU-regler på området
for at opnå adgang til EU’s marked.
Landbrug & Fødevarer vurderer, at den foreslåede importrestriktion ikke er fagligt begrundet, og at
den potentielt kan være WTO stridig. Landbrug & Fødevarer opfordrer derfor til, at de danske myndig-
heder arbejder uforbeholdent på, at forslaget ikke kommer til at indeholde unødigt restriktive handels-
bestemmelser over for import af produkter fra tredjelande, og som kan udgøre tekniske handelshin-
dringer.
Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at Landbrug & Fødevarers bekymring relaterer sig til allerede
vedtagne krav, jf. artikel 118 i veterinærlægemiddelforordningen. Det nærværende forslag om ændring
af forordningen om offentlig kontrol sikrer udelukkende, at det allerede vedtagne krav kan håndhæves.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning blandt medlemsstaterne til Kommissionens forslag.
I forbindelse med vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/6 om veteri-
nærlægemidler rettede tredjelande kritik heraf, idet de frygtede at forordningen ville skabe implikatio-
ner for den globale handel,
og at dette ville medføre en overtrædelse af WTO’s SPS aftale.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der sikres en korrekt kontrol med og håndhævelse af, at tredje-
landsoperatører, der eksporterer dyr og animalske produkter til EU, overholder forbuddet mod at an-
vende antimikrobielle stoffer til at fremme væksten og øge ydelsen samt anvendelse af antimikrobielle
stoffer, der forbeholdes behandling af visse infektioner hos mennesker, jf. artikel 118 i forordning (EU)
2019/6 (veterinærlægemiddelforordningen). Regeringen støtter forslaget, idet man lægger vægt på, at
forslaget er WTO-medholdeligt.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3