Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0130 Bilag 2
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
JTEU, sagsnr.: 2021-7060
Den 29. marts 2021
Kommissionens forslag til forordninger om digitalt grønt certifikat samt anvendelse for
tredjelandsstatsborgere, der lovligt bor eller opholder sig på medlemsstaternes område
SAMLENOTAT
a) Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en ramme for
udstedelse, kontrol og godkendelse af interoperable certifikater for vaccination, test og
restitution med henblik på at fremme den frie bevægelighed under COVID-19-pandemien
(digitalt grønt certifikat) (EØS-relevant tekst) ................................................................................2
b) Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en ramme for
udstedelse, kontrol og godkendelse af interoperable certifikater for vaccination, test og
restitution for så vidt angår tredjelandsborgere, der lovligt bor eller opholder sig på
medlemsstaternes område, under covid-19-pandemien (digitalt grønt certifikat) ..........................7
1
kom (2021) 0130 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til forordninger om digitalt grønt certifikat
2364688_0002.png
a) Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en ramme
for udstedelse, kontrol og godkendelse af interoperable certifikater for vaccination, test
og restitution med henblik på at fremme den frie bevægelighed under COVID-19-
pandemien (digitalt grønt certifikat) (EØS-relevant tekst)
KOM(2021) 0130
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 17. marts 2021 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en ramme
for udstedelse, kontrol og godkendelse af interoperable certifikater for vaccination, test og restitution med henblik på
at fremme den frie bevægelighed under COVID-19-pandemien (digitalt grønt certifikat).
Forslaget har til formål at fremme den frie bevægelighed mellem EU-medlemslandene ved at etablere en fælles ramme
for udstedelse, kontrol og godkendelse af certifikater for vaccination, test og restitution. Med forslaget sikres gensidig
anerkendelse af medlemslandenes certifikater med henblik på at lette den frie bevægelighed i lyset af rejserestriktioner
under COVID-19-pandemien. Kommissionens ambition er, at det digitale grønne certifikat er klar til sommer.
Det kræver hurtig behandling i Rådet og Europa-Parlamentet.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, og ønsker, at det vedtages hurtigt, så udrulningen kan effektueres
inden sommerferien. Det er dog centralt for regeringen, at nødvendige sundhedsmæssige beslutninger, herunder
rejserestriktioner, fortsat fastsættes af medlemslandene.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2021) 130 endelig af 17. marts 2021 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om en ramme for udstedelse, kontrol og godkendelse af interoperable
certifikater for vaccination, test og restitution med henblik på at fremme den frie bevægelighed under
COVID-19-pandemien (digitalt grønt certifikat) (EØS-relevant tekst). Forslaget er oversendt til Rådet den
18. marts 2021 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 21, stk. 2 og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionens ambition er, at det digitale grønne certifikat er klar til sommer. Det kræver hurtig
behandling i Rådet og Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at fremme den frie bevægelighed ved at sikre, at medlemslandenes systemer for
certifikater for vaccination, test og restitution efter COVID-19-smitte kan arbejde sammen (såkaldt
interoperabilitet). Med restitution forstås, at en borger er kommet sig over en COVID-19-infektion.
Med forslaget søges etableret en fælles ramme for udstedelse, kontrol og godkendelse af certifikater for
vaccination, test og restitution. Kommissionen lægger op til, at medlemslandene forpligtes til gratis at
udstede certifikater digitalt eller på papir i et format, der sikrer, at certifikatet kan kontrolleres og godkendes
på tværs af medlemslandene.
Forslaget indeholder en solnedgangsklausul, der betyder, at forordningen suspenderes, når
generaldirektøren for Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har erklæret, at den folkesundhedsmæssige
krisesituation relateret til COVID-19 er ophørt. Forslaget indeholder endvidere mulighed for, at
2
kom (2021) 0130 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til forordninger om digitalt grønt certifikat
forordningens bestemmelser igen kan finde anvendelse efter en suspension, såfremt generaldirektøren for
WHO erklærer en folkesundhedsmæssig krisesituation relateret til COVID-19, en variant heraf eller
lignende smitsomme sygdomme med epidemisk potentiale.
Anvendelsesområde
Det fremgår af forslaget, at forordningen vil finde anvendelse på alle EU-borgere og deres familier.
Indarbejdes forordningen i EØS-rammen, vil certifikater udstedt i overensstemmelse med forordningen i
EØS-landene (Island, Liechtenstein og Norge) til EØS-borgere og deres familier ligeledes være omfattet
af forordningen. Med forslaget muliggøres det, at certifikater udstedt i Schweiz til personer, der er omfattet
af retten til fri bevægelighed, ligeledes skal godkendes i medlemslandene, hvis der er sikkerhed for, at
Schweiz vil godkende medlemslandenes certifikater.
Parallelt med forslaget har Kommissionen foreslået en forordning, der skal sikre, at bestemmelserne i
forslaget om et digitalt grønt certifikat også finder anvendelse på tredjelandsstatsborgere, der lovligt bor
eller opholder sig i EU. Der henvises til grund- og nærhedsnotat herom.
Certifikater for vaccination, test og restitution
Kommissionen foreslår, at medlemslandene forpligtes til at acceptere certifikater for de vacciner, der har
markedsføringstilladelse i EU i henhold til forordning (EF) nr. 726/2004 (EMA-godkendte vacciner), dog
alene i det omfang medlemslandene godkender dokumentation for vaccination som grundlag for indrejse.
Tilsvarende gælder for test og restitutionscertifikater jf. nedenfor.
Der åbnes i forslaget for, at medlemslandene ligeledes kan acceptere vaccinationscertifikater for øvrige
vacciner, hvor en medlemsstats kompetente myndighed i henhold til direktiv 2001/83/EF har udstedt
markedsføringstilladelse, hvis distribution er midlertidigt godkendt i henhold til artikel 5, stk. 2, i direktiv
2001/83/EF, eller en COVID-19-vaccine, der er godkendt af WHO til anvendelse i nødsituationer. Det
kan f.eks. være Sputnik V. Der er ingen forpligtelse til accept af certifikater for vacciner, der ikke er EMA-
godkendt.
Er en EU-borger eller et familiemedlem til en EU-borger vaccineret i et tredjeland, med en af de typer
COVID-19-vacciner, der er nævnt ovenfor, skal medlemslande, såfremt der foreligger tilstrækkelig
information herom, ligeledes udstede certifikater til disse borgere.
Kommissionen foreslår, at testcertifikater skal udstedes både for såkaldte NAAT-tests, herunder PCR-
tests, og hurtige antigentests, der er opført på den fælles EU-liste over hurtige COVID-19-antigentest, der
blev oprettet ved Rådets henstilling af 22. januar 2021 (2021/C 24/01).
Kommissionen foreslår, at medlemslandene skal udstede restitutionscertifikater, der bekræfter, at en borger
er kommet sig over en COVID-19-infektion efter en positiv test. Af forslaget fremgår, at sådanne
certifikater tidligst kan udstedes den 11. dag efter den første positive test og kan være gyldig i op til 180
dage. Medlemslandene definerer selv, hvor lang gyldighed et restitutionscertifikat har i tilfælde af, at f.eks.
karantænekrav efter rejser fraviges ved et restitutionscertifikat.
Såfremt et medlemsland kræver dokumentation for test som led i restriktioner for den frie bevægelighed,
skal medlemslandet ligeledes godkende testcertifikater fra andre medlemslande, der er udstedt i
overensstemmelse med forordningen. Tilsvarende gælder hvis et medlemsland godkender dokumentation
for vaccination eller restitution efter COVID-19-smitte for at fravige restriktioner for den frie
bevægelighed. Forslaget indeholder således ikke en forpligtelse til at hæve rejserestriktioner for personer,
der har et Digitalt Grønt Certifikat. Forslaget berører desuden ikke andre former for anvendelse f.eks.
adgang til koncerter eller lignende.
Tekniske aspekter, herunder delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter
3
kom (2021) 0130 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til forordninger om digitalt grønt certifikat
2364688_0004.png
I forslaget fremhæver Kommissionen, at medlemslandene skal udstede certifikater til borgere enten
automatisk eller på anmodning fra borgerne, samt at udstedelse skal ske i et sikkert og interoperabelt
format.
I samarbejde med Kommissionen skal medlemslandene i henhold til forslaget oprette og vedligeholde en
”tillidsramme”, der fastlægger reglerne og den nødvendige
digitale infrastruktur til at sikre sikker udstedelse
og kontrol af certifikaterne. Det fremgår desuden, at der bør sikres sammenhæng med globale initiativer,
navnlig ved at WHO inddrages og at tillidsrammen så vidt muligt skal muliggøre interoperabilitet med
lignende systemer, der er oprettet på internationalt plan.
Kommissionen tildeles i forslaget kompetence til, at vedtage delegerede retsakter om de datafelter med
personoplysninger, som certifikaterne skal indeholde, delegerede retsakter om det antal dage efter en
positiv test, hvorefter der kan udstedes restitutionscertifikater.
Kommissionen tildeles i forslaget kompetence til at vedtage gennemførelsesretsakter om de tekniske
specifikationer for tillidsrammen, gennemførelsesretsakter om at certifikater udstedt i Schweiz ligeledes
omfattes af forordningen, samt gennemførelsesretsakter, der muliggør, at certifikater udstedt i tredjelande
til EU-borgere og deres familier også godkendes i medlemslandene, hvis tredjelandet godkender
medlemslandenes certifikater, og certifikater udstedt i de pågældende tredjelande udstedes på grundlag af
et system, der er interoperabelt med tillidsrammen.
Endelig tildeles Kommissionen kompetence til at suspendere anvendelsen når WHO's generaldirektør i
overensstemmelse med det internationale sundhedsregulativ har erklæret, at den folkesundhedsmæssige
krisesituation som følge af COVID-19 er ophørt. Kommissionen kan desuden genaktivere anvendelsen,
hvis WHO på baggrund af et udbrud af COVID-19, en variant heraf eller en lignende smitsom sygdom,
der er potentielt epidemisk, igen erklærer, at der er tale om en pandemi. Begge dele via delegerede retsakter.
Databeskyttelse
I forslaget præciseres, at forordningen vil udgøre retsgrundlaget for behandling af personoplysninger, der
er nødvendige for udstedelse og kontrol af certifikater. Databehandlingen sker i henhold til forslaget med
det formål at lette udøvelsen af retten til fri bevægelighed under COVID-19-pandemien.
Det følger af forslaget, at de nationale myndigheder og evt. passagertransportoperatører, der er pålagt en
kontrolfunktion iht. national lovgivning, kan behandle personoplysningerne, idet det præciseres, at disse
oplysninger ikke opbevares i forbindelse med en sådan kontrol. Personoplysningerne tilgængelige i
certifikaterne begrænses til, hvad der er strengt nødvendigt.
Det følger endvidere af forslaget, at personoplysninger, der behandles med henblik på udstedelse af
certifikater ikke må opbevares længere end hvad der er nødvendigt for formålet og under ingen
omstændigheder i længere tid, end certifikaterne kan benyttes til at indrejse i medlemslandene.
Formandskabets foreløbige kompromisforslag
Formandskabet har senest den 26. marts 2021 fremsendt et foreløbigt kompromisforslag til
Kommissionens forslag. Med kompromisforslaget understreges det, at brugen af certifikater i forbindelse
med rejserestriktioner forbliver medlemslandenes ansvar, og at beslutningen om at indfører eller ophæve
rejserestriktioner ikke berøres af forslaget. Det foreslås endvidere understreget, at besiddelse af et
vaccinationscertifikat ikke udgør en forudsætning for udøvelsen af retten til fri bevægelighed.
Samtidig lægges der op til, at Kommissionens kompetence til at udstede delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter generelt indskrænkes, idet Kommissionen dog med kompromisforslaget tillægges
beføjelse til at vedtage delegerede retsakter om certifikater baseret på antistoftest, i det omfang, der er
videnskabeligt belæg herfor. Det foreslås desuden, at forordningen skal udløbe efter en nærmere fastsat
periode, ligesom der lægges op til, at Kommissionen seks måneder inden forordningens udløb skal
4
kom (2021) 0130 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til forordninger om digitalt grønt certifikat
udarbejde en rapport, der eventuelt kan ledsages af et lovgivningsmæssigt forslag om forlængelse af
forordningens anvendelsesperiode i lyset af den epidemiologiske situation.
Endelig lægges der op til, at certifikater for antistoffer på sigt kan indgå i forordningen, når evidens herfor
forelægger, og det understreges, at databeskyttelsesforordningen (GDPR) finder anvendelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294)
medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men Europa-Parlamentet stemte den 25. marts 2021
for at benytte hasteprocedure og forventes at behandle sagen på samlingen den 26.-29. april 2021.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslagets formål om at lette den frie bevægelighed i EU ikke i tilstrækkelighed
grad kan opfyldes af medlemslandene alene, idet manglende handling på EU-plan ifølge Kommissionen
sandsynligvis vil føre til, at medlemsstaterne indfører forskellige systemer, hvilket kan medføre problemer
med hensyn til godkendelsen af dokumenter på tværs af medlemsstater.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
I medfør af udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 7, og stk. 3, er det muligt at afvise indrejse for udlændinge,
der ikke allerede har lovligt ophold i Danmark, hvis sundhedsmæssige grunde tilsiger, at personen ikke bør
have ophold her i landet. Det følger endvidere af udlændingelovens § 2, stk. 3, at loven kun finder
anvendelse på udlændinge omfattet af EU-reglerne, i det omfang det er foreneligt med disse regler.
I medfør af epidemilovens § 40 kan Sundhedsministeren efter forhandling med vedkommende minister
fastsætte regler om, at personer, der ankommer til landet fra eller har bopæl i nærmere angivne lande, skal
fremvise dokumentation for, at de ikke har en nærmere bestemt alment farlig eller samfundskritisk sygdom,
at de skal lade sig undersøge for, om de pågældende har en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, at
de skal lade sig isolere, eller at de om nødvendigt skal lade sig indlægge til observation på et sygehus.
Sundhedsministeren har på denne baggrund udstedt en bekendtgørelse, der fastsætter regler for test og
isolation efter rejser (Bekendtgørelse om krav om test og isolation efter indrejse i Danmark i forbindelse
med håndtering af COVID-19).
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget indebærer økonomiske
konsekvenser i form af afledte nationale udgifter, idet udvikling af et dansk coronapas allerede er igangsat.
I det igangværende arbejde skal der tages hensyn til den fælleseuropæiske ramme, ligesom der skal sikres
interoperabilitet.
Hertil medfører forslaget statsfinansielle konsekvenser via Danmarks bidrag til EU-budgettet.
Kommissionen lægger op til, at der samlet afsættes ca. 400 mio. kr. (53,7 mio. euro) under EU-budgettet,
hvoraf den danske finansieringsandel på ca. 2 pct. svarer til ca. 8 mio. kr. Beløbet dækker både dette forslag
og KOM(2021) 140 endelig.
Forslagene vurderes samlet set at medføre positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da forslaget
ventes at bidrage til øget rejseaktivitet på tværs af medlemslandene.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet beslutning om
indførelse og ophævelse af sundhedsmæssige restriktioner, herunder rejserestriktioner, som følge af
COVID-19 fortsat er overladt til medlemslandene.
5
kom (2021) 0130 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til forordninger om digitalt grønt certifikat
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil være positive over for en fælles europæisk tilgang til COVID-19-
certifikater, der kan fremme den frie bevægelighed. Mange lande ser de grønne certifikater som et helt
centralt værktøj til igen at få rejseaktivitet over de interne europæiske grænser.
Samtidig ventes en række lande at lægge vægt på, at det er centralt, at de grønne certifikater ikke bliver en
forudsætning for den fri bevægelighed, og at anvendelsen beror på en sundhedsfaglig vurdering. I det lys
vil det også være centralt for en række medlemslande, at det fastholdes, at det er medlemslandene, der
beslutter behovet for indførelse og ophævelse af rejserestriktioner. Idet forslaget ikke omfatter
indenrigsbrug (f.eks. koncerter) drøftes dette ikke, idet det dog er forventningen at de fleste medlemslande
vil være imod.
Det er umiddelbart forventningen, at der vil være det nødvendige flertal i Rådet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for Kommissionens forslag, og ser gerne at forslaget vedtages hurtigt,
så udrulningen kan effektueres inden sommerferien.
Det er samtidig centralt for regeringen, at der fastholdes national kompetence til at træffe nødvendige
sundhedsmæssige beslutninger, og at fastsættelse af konkrete indsatser fortsat sker i medlemslandene.
Desuden er det regeringens holdning, at spørgsmålet om, hvorvidt og i hvilket omfang grønne certifikater
bør anvendes i indenrigskontekst (f.eks. koncerter), ikke skal fastsættes på EU-plan. Forslaget fra
Kommission og formandskabets kompromisforslag er i tråd hermed.
Regeringen har endnu ikke taget stilling til, om indehavere af vaccinationscertifikater skal kunne indrejse
bl.a. idet der endnu ikke er tilstrækkeligt viden og evidens om vaccinernes smitteforebyggende effekt.
Allerede nu viser flere studier dog positive resultater ift. vaccinernes evne til at forebygge smittespredning.
Jf. ”Rammeaftale om plan for genåbning af Danmark” af 22. marts 2021 flugter forslaget med, at
regeringen arbejder efter, at der kan åbnes for rejse med coronapas samt smitteforebyggende tiltag
forudsat, at myndighederne vurderer, at data fra de pågældende lande er valide og troværdige.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om sagen under ”siden sidst” den 19. marts 2021.
6
kom (2021) 0130 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til forordninger om digitalt grønt certifikat
2364688_0007.png
b) Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en ramme
for udstedelse, kontrol og godkendelse af interoperable certifikater for vaccination, test
og restitution for så vidt angår tredjelandsborgere, der lovligt bor eller opholder sig på
medlemsstaternes område, under covid-19-pandemien (digitalt grønt certifikat)
KOM(2021) 0140
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 17. marts 2021 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en
ramme for udstedelse, kontrol og godkendelse af interoperable certifikater for vaccination, test og restitution for så
vidt angår tredjelandsborgere, der lovligt bor eller opholder sig på medlemsstaternes område, under covid-19-
pandemien (digitalt grønt certifikat).
Forslaget er fremsat parallelt med forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en ramme for
udstedelse, kontrol og godkendelse af interoperable certifikater for vaccination, test og restitution med henblik på at
fremme den frie bevægelighed under COVID-19-pandemien (digitalt grønt certifikat). Formålet er at sikre, at
tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold eller bopæl i EU omfattes af en denne forordning, og dermed kan få udstedt
vaccinations-, test- eller restitutionscertifikater med henblik på at lette den frie bevægelighed i lyset af rejserestriktioner
under covid-19-pandemien.
Forslaget er omfattet af det danske retsforbehold, men udgør en udbygning af Schengen-reglerne. Danmark skal
derfor inden seks måneder efter en evt. vedtagelse beslutte, om Danmark vil gennemføre retsakten i dansk ret og
dermed være bundet på mellemstatsligt grundlag. Regeringen er positivt indstillet over for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2021) 140 endelig af 17. marts 2021 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om en ramme for udstedelse, kontrol og godkendelse af interoperable
certifikater for vaccination, test og restitution til tredjelandsborgere med lovligt ophold eller bopæl i
medlemslandene under covid-19-pandemien (digitalt grønt certifikat). Forslaget skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel
294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 77, stk. 2, litra b) vedrørende grænsekontrol ved de ydre
grænser. Da forslaget således er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V, er forslaget omfattet af
retsforbeholdet, hvorfor Danmark i henhold til protokol nr. 22 til Lissabontraktaten om Danmarks stilling
ikke deltager i vedtagelsen af forslaget, ligesom forslaget ikke er bindende for eller finder anvendelse i
Danmark. Da forordningen imidlertid udbygger Schengen-reglerne, skal Danmark i henhold til artikel 4 i
protokollen om Danmarks stilling inden seks måneder efter Rådets vedtagelse træffe afgørelse om,
hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at sikre, at tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold eller bopæl i EU omfattes af
forordning om en ramme for udstedelse, kontrol og godkendelse af interoperable certifikater for
vaccination, test og restitution med henblik på at fremme den frie bevægelighed under covid-19-pandemien
(digitalt grønt certifikat), som foreslået af Kommissionen ved KOM(2021) 130 endelig af 17. marts 2021.
Med restitution forstås, at en borger er kommet sig over en COVID-19-infektion.
7
kom (2021) 0130 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til forordninger om digitalt grønt certifikat
2364688_0008.png
Således har forslaget til formål at sikre den fri bevægelighed for tredjelandsstatsborgere, der ikke er omfattet
af forslaget om digitalt grønt certifikat, men har lovligt ophold eller bopæl i et medlemsland og har ret til
at rejse til andre medlemslande i henhold til EU-retten. Forslaget indeholder alene én operativ artikel, og
den videre gennemgang af indholdet er således en gengivelse af grund- og nærhedsnotatet for KOM(2021)
130 endelig.
Om forslaget om et digitalt grønt certifikat (KOM(2021) 130 endelig)
Forslaget har til formål at fremme den frie bevægelighed ved at sikre, at medlemslandenes systemer for
certifikater for vaccination, test og restitution efter COVID-19-smitte kan arbejde sammen (såkaldt
interoperabilitet). Med restitution forstås, at en borger er kommet sig over en COVID-19-infektion.
Med forslaget søges etableret en fælles ramme for udstedelse, kontrol og godkendelse af certifikater for
vaccination, test og restitution. Kommissionen lægger op til, at medlemslandene forpligtes til gratis at
udstede certifikater digitalt eller på papir i et format, der sikrer, at certifikatet kan kontrolleres og godkendes
på tværs af medlemslandene.
Forslaget indeholder en solnedgangsklausul, der betyder, at forordningen suspenderes, når
generaldirektøren for Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har erklæret, at den folkesundhedsmæssige
krisesituation relateret til COVID-19 er ophørt. Forslaget indeholder endvidere mulighed for, at
forordningens bestemmelser igen kan finde anvendelse efter en suspension, såfremt generaldirektøren for
WHO erklærer en folkesundhedsmæssig krisesituation relateret til COVID-19, en variant heraf eller
lignende smitsomme sygdomme med epidemisk potentiale.
Anvendelsesområde
Det fremgår af forslaget, at forordningen vil finde anvendelse på alle EU-borgere og deres familier.
Indarbejdes forordningen i EØS-rammen, vil certifikater udstedt i overensstemmelse med forordningen i
EØS-landene (Island, Liechtenstein og Norge) til EØS-borgere og deres familier ligeledes være omfattet
af forordningen. Med forslaget muliggøres det, at certifikater udstedt i Schweiz til personer, der er omfattet
af retten til fri bevægelighed, ligeledes skal godkendes i medlemslandene, hvis der er sikkerhed for, at
Schweiz vil godkende medlemslandenes certifikater.
Parallelt med forslaget har Kommissionen foreslået en forordning, der skal sikre, at bestemmelserne i
forslaget om et digitalt grønt certifikat også finder anvendelse på tredjelandsstatsborgere, der lovligt bor
eller opholder sig i EU. Der henvises til grund- og nærhedsnotat herom.
Certifikater for vaccination, test og restitution
Kommissionen foreslår, at medlemslandene forpligtes til at acceptere certifikater for de vacciner, der har
markedsføringstilladelse i EU i henhold til forordning (EF) nr. 726/2004 (EMA-godkendte vacciner), dog
alene i det omfang medlemslandene godkender dokumentation for vaccination som grundlag for indrejse.
Tilsvarende gælder for test og restitutionscertifikater jf. nedenfor.
Der åbnes i forslaget for, at medlemslandene ligeledes kan acceptere vaccinationscertifikater for øvrige
vacciner, hvor en medlemsstats kompetente myndighed i henhold til direktiv 2001/83/EF har udstedt
markedsføringstilladelse, hvis distribution er midlertidigt godkendt i henhold til artikel 5, stk. 2, i direktiv
2001/83/EF, eller en COVID-19-vaccine, der er godkendt af WHO til anvendelse i nødsituationer. Det
kan f.eks. være Sputnik V. Der er ingen forpligtelse til accept af certifikater for vacciner, der ikke er EMA-
godkendt.
Er en EU-borger eller et familiemedlem til en EU-borger vaccineret i et tredjeland, med en af de typer
COVID-19-vacciner, der er nævnt ovenfor, skal medlemslande, såfremt der foreligger tilstrækkelig
information herom, ligeledes udstede certifikater til disse borgere.
8
kom (2021) 0130 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til forordninger om digitalt grønt certifikat
Kommissionen foreslår, at testcertifikater skal udstedes både for såkaldte NAAT-tests, herunder PCR-
tests, og hurtige antigentests, der er opført på den fælles EU-liste over hurtige COVID-19-antigentest, der
blev oprettet ved Rådets henstilling af 22. januar 2021 (2021/C 24/01).
Kommissionen foreslår, at medlemslandene skal udstede restitutionscertifikater, der bekræfter, at en borger
er kommet sig over en COVID-19-infektion efter en positiv test. Af forslaget fremgår, at sådanne
certifikater tidligst kan udstedes den 11. dag efter den første positive test og kan være gyldig i op til 180
dage. Medlemslandene definerer selv, hvor lang gyldighed et restitutionscertifikat har i tilfælde af, at f.eks.
karantænekrav efter rejser fraviges ved et restitutionscertifikat.
Såfremt et medlemsland kræver dokumentation for test som led i restriktioner for den frie bevægelighed,
skal medlemslandet ligeledes godkende testcertifikater fra andre medlemslande, der er udstedt i
overensstemmelse med forordningen. Tilsvarende gælder hvis et medlemsland godkender dokumentation
for vaccination eller restitution efter COVID-19-smitte for at fravige restriktioner for den frie
bevægelighed. Forslaget indeholder således ikke en forpligtelse til at hæve rejserestriktioner for personer,
der har et Digitalt Grønt Certifikat. Forslaget berører desuden ikke andre former for anvendelse f.eks.
adgang til koncerter eller lignende.
Tekniske aspekter, herunder delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter
I forslaget fremhæver Kommissionen, at medlemslandene skal udstede certifikater til borgere enten
automatisk eller på anmodning fra borgerne, samt at udstedelse skal ske i et sikkert og interoperabelt
format.
I samarbejde med Kommissionen skal medlemslandene i henhold til forslaget oprette og vedligeholde en
”tillidsramme”, der fastlægger reglerne og den nødvendige digitale infrastruktur til at sikre sikker udstedelse
og kontrol af certifikaterne. Det fremgår desuden, at der bør sikres sammenhæng med globale initiativer,
navnlig ved at WHO inddrages og at tillidsrammen så vidt muligt skal muliggøre interoperabilitet med
lignende systemer, der er oprettet på internationalt plan.
Kommissionen tildeles i forslaget kompetence til, at vedtage delegerede retsakter om de datafelter med
personoplysninger, som certifikaterne skal indeholde, delegerede retsakter om det antal dage efter en
positiv test, hvorefter der kan udstedes restitutionscertifikater.
Kommissionen tildeles i forslaget kompetence til at vedtage gennemførelsesretsakter om de tekniske
specifikationer for tillidsrammen, gennemførelsesretsakter om at certifikater udstedt i Schweiz ligeledes
omfattes af forordningen, samt gennemførelsesretsakter, der muliggør, at certifikater udstedt i tredjelande
til EU-borgere og deres familier også godkendes i medlemslandene, hvis tredjelandet godkender
medlemslandenes certifikater, og certifikater udstedt i de pågældende tredjelande udstedes på grundlag af
et system, der er interoperabelt med tillidsrammen.
Endelig tildeles Kommissionen kompetence til at suspendere anvendelsen når WHO's generaldirektør i
overensstemmelse med det internationale sundhedsregulativ har erklæret, at den folkesundhedsmæssige
krisesituation som følge af COVID-19 er ophørt. Kommissionen kan desuden genaktivere anvendelsen,
hvis WHO på baggrund af et udbrud af COVID-19, en variant heraf eller en lignende smitsom sygdom,
der er potentielt epidemisk, igen erklærer, at der er tale om en pandemi. Begge dele via delegerede retsakter.
Databeskyttelse
I forslaget præciseres, at forordningen vil udgøre retsgrundlaget for behandling af personoplysninger, der
er nødvendige for udstedelse og kontrol af certifikater. Databehandlingen sker i henhold til forslaget med
det formål at lette udøvelsen af retten til fri bevægelighed under COVID-19-pandemien.
Det følger af forslaget, at de nationale myndigheder og evt. passagertransportoperatører, der er pålagt en
kontrolfunktion iht. national lovgivning, kan behandle personoplysningerne, idet det præciseres, at disse
9
kom (2021) 0130 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til forordninger om digitalt grønt certifikat
2364688_0010.png
oplysninger ikke opbevares i forbindelse med en sådan kontrol. Personoplysningerne tilgængelige i
certifikaterne begrænses til, hvad der er strengt nødvendigt.
Det følger endvidere af forslaget, at personoplysninger, der behandles med henblik på udstedelse af
certifikater ikke må opbevares længere end hvad der er nødvendigt for formålet og under ingen
omstændigheder i længere tid, end certifikaterne kan benyttes til at indrejse i medlemslandene.
Formandskabets foreløbige kompromisforslag
Formandskabet har senest den 26. marts 2021 fremsendt et foreløbigt kompromisforslag til
Kommissionens forslag. Med kompromisforslaget understreges det, at brugen af certifikater i forbindelse
med rejserestriktioner forbliver medlemslandenes ansvar, og at beslutningen om at indfører eller ophæve
rejserestriktioner ikke berøres af forslaget. Det foreslås endvidere understreget, at besiddelse af et
vaccinationscertifikat ikke udgør en forudsætning for udøvelsen af retten til fri bevægelighed.
Samtidig lægges der op til, at Kommissionens kompetence til at udstede delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter generelt indskrænkes, idet Kommissionen dog med kompromisforslaget tillægges
beføjelse til at vedtage delegerede retsakter om certifikater baseret på antistoftest, i det omfang, der er
videnskabeligt belæg herfor. Det foreslås desuden, at forordningen skal udløbe efter en nærmere fastsat
periode, ligesom der lægges op til, at Kommissionen seks måneder inden forordningens udløb skal
udarbejde en rapport, der eventuelt kan ledsages af et lovgivningsmæssigt forslag om forlængelse af
forordningens anvendelsesperiode i lyset af den epidemiologiske situation.
Endelig lægges der op til, at certifikater for antistoffer på sigt kan indgå i forordningen, når evidens herfor
forelægger, og det understreges, at databeskyttelsesforordningen (GDPR) finder anvendelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294)
medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse, men Europa-Parlamentet stemte den 25. marts 2021
for at benytte hasteprocedure og forventes at behandle sagen på samlingen den 26.-29. april 2021.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslagets formål om at lette den frie bevægelighed i EU ikke i tilstrækkelighed
grad kan opfyldes af medlemslandene alene, idet manglende handling på EU-plan ifølge Kommissionen
sandsynligvis vil føre til, at medlemsstaterne indfører forskellige systemer, hvilket kan medføre problemer
med hensyn til godkendelsen af dokumenter på tværs af medlemsstater.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
I medfør af udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 7, og stk. 3, er det muligt at afvise indrejse for udlændinge,
der ikke allerede har lovligt ophold i Danmark, hvis sundhedsmæssige grunde tilsiger, at personen ikke bør
have ophold her i landet. Det følger endvidere af udlændingelovens § 2, stk. 3, at loven kun finder
anvendelse på udlændinge omfattet af EU-reglerne, i det omfang det er foreneligt med disse regler.
I medfør af epidemilovens § 40 kan Sundhedsministeren efter forhandling med vedkommende minister
fastsætte regler om, at personer, der ankommer til landet fra eller har bopæl i nærmere angivne lande, skal
fremvise dokumentation for, at de ikke har en nærmere bestemt alment farlig eller samfundskritisk sygdom,
at de skal lade sig undersøge for, om de pågældende har en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, at
de skal lade sig isolere, eller at de om nødvendigt skal lade sig indlægge til observation på et sygehus.
Sundhedsministeren har på denne baggrund udstedt en bekendtgørelse, der fastsætter regler for test og
isolation efter rejser (Bekendtgørelse om krav om test og isolation efter indrejse i Danmark i forbindelse
med håndtering af COVID-19).
10
kom (2021) 0130 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til forordninger om digitalt grønt certifikat
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget om indførelse af et digitalt
grønt certifikat indebærer økonomiske konsekvenser i form af afledte nationale udgifter, idet udvikling af
et dansk coronapas allerede er igangsat. I det igangværende arbejde skal der tages hensyn til de
fælleseuropæiske rammer, ligesom der skal sikres interoperabilitet.
Hertil medfører forslaget om indførelse af et digitalt grønt certifikat statsfinansielle konsekvenser via
Danmarks bidrag til EU-budgettet. Kommissionen lægger op til, at der samlet afsættes 402,75 mio. kr.
under EU-budgettet, hvoraf den danske finansieringsandel på ca. 2 pct. svarer til ca. 8 mio. kr. Beløbet
dækker både dette forslag og KOM(2021) 130 endelig (hovedforslaget). Forslagene vurderes samlet set at
medføre positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da forslaget ventes at bidrage til øget rejseaktivitet
på tværs af medlemslandene.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet beslutning om
indførelse og ophævelse af rejserestriktioner som følge af COVID-19 fortsat er overladt til
medlemslandene.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil være positive over for en fælles europæisk tilgang til COVID-19-
certifikater, herunder tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold eller bopæl i EU omfattes. Det er
umiddelbart forventningen, at der vil være det nødvendige flertal i Rådet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for Kommissionens forslag om, at tredjelandsstatsborgere med lovligt
ophold eller bopæl i EU omfattes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, idet Folketingets Europaudvalg dog blev
orienteret om forslaget til et digitalt grønt certifikat under ”siden sidst” den 19. marts 2021.
11