Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0181 Bilag 1
Offentligt
2389713_0001.png
Notat
7. maj 2021
J.nr. 2021 - 3433
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår fri-
tagelser for indførsel og visse leveringer i tilknytning til EU-foranstaltninger af almen in-
teresse (KOM (2021) 181).
Nyt notat. Notatet er også oversendt til SAU.
1. Resumé
Kommissionen har den 12. april 2021 fremsat forslag om, at Kommissionen og EU-agenturer m.v.
momsfrit kan indføre varer og modtage leveringer af visse varer og ydelser momsfrit, når indkøbene foreta-
ges på baggrund af et EU-mandat, og varerne og ydelserne hovedsageligt doneres til brug i medlemslande i
almen interesse. Hensigten med forslaget er at optimere EU-tiltag ved at fjerne købsmomsen, der ellers, på
grund af Kommissionens manglende momsfradragsret, vil være en omkostning. Forslagets anvendelsesom-
råde er bredt formuleret, og forslaget er uden tidsbegrænsning, idet Kommissionen på baggrund af erfarin-
ger under Covid-19 pandemien anser det for væsentligt, at der kan ageres hurtigt, selv om det er umuligt
at forudse, hvornår der opstår et nyt behov, og hvad dette behov vil bestå i.
Endvidere foreslås det, at der udarbejdes et elektronisk fritagelsescertifikat som afløsning for det nuvæ-
rende papirbaserede certifikat, der anvendes ved momsfritagelse til internationale organisationers indkøb
af varer til eget officiel brug.
Kommissionen foreslår, at medlemslandene skal gennemføre momsfritagelsen i national ret senest den 30.
april 2021, og at der skal være tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2021.
Regeringen finder, at det bør præciseres, at momsfritagelsen kun skal kunne anvendes ved særligt omfat-
tende krisesituationer, hvor det skønnes, at det eller de berørte medlemslande ikke vil kunne håndtere si-
tuationen nationalt. Desuden bør det præciseres nærmere, hvordan et gyldigt EU-mandat bliver givet. Al-
ternativt kan det være en mulighed at begrænse forslaget til Covid-19. Forslaget om momsfritagelse vil
kræve ændring i momsloven, og regeringen finder det væsentligt, at der sættes en implementeringsfrist, der
giver Folketinget tid til en ordentlig lovbehandling. Endvidere finder Regeringen ikke, at tilbagevirkende
kraft må få nævneværdige negative administrative konsekvenser for de virksomheder, der skal ændre alle-
rede foretagne leveringer fra momspligt til momsfrihed. Endelig bør det overvejes at udskyde forslaget om
udarbejdelse af et elektronisk certifikat, hvis ikke det i forbindelse med vurderingen af nærværende forslag
om momsfritagelse for leveringer til Kommissionen og EU-agenturer mv. kan godtgøres, at nationale it-
omkostninger ved udarbejdelse af certifikatet er proportionale med merværdien af, at certifikatet bliver
elektronisk.
Regeringen vil arbejde for, at der foretages ovennævnte præciseringer mv.
Initialer:
llj
kom (2021) 0181 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fritagelser for indførsel og visse leveringer i tilknytning til EU-foranstaltninger af almen interesse
2389713_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen og EU-agenturer mv. anses for at være ikke-afgiftspligtige endelige for-
brugere, når disse indkøber varer i egenskab af offentlig myndighed, og der derfor ikke er
fradragsret for købsmomsen. Indkøbes der momspligtige varer, bliver momsen derfor en
omkostning, og der kan for samme budget indkøbes færre varer, end hvis indkøbene var
momsfri.
På baggrund af erfaringer høstet under Covid-19 pandemien, anser Kommissionen det
for væsentligt, at der i krisetilfælde kan ageres hurtigt og omkostningseffektivt på et koor-
dineret EU-niveau. Kommissionen mener ikke, at de indførte tiltag under Covid-19 pan-
demien med midlertidige muligheder, for at medlemslandene kan momsfritage import af
visse varer og indføre nedsat sats, herunder 0-sats, på visse leveringer, fungerer optimalt,
da der er tale om tidsbegrænsede tiltag, som ikke anvendes af alle medlemslande.
Kommissionen foreslår derfor, at der indføres en generel mulighed for, at Kommissionen
og EU-agenturer mv. i offentlighedens interesse hurtigt og omkostningseffektivt på bag-
grund af et EU-mandat kan importere varer fra lande uden for EU, uden at betale im-
portmoms og få momsfri leveringer fra EU-virksomheder af varer og ydelser, som ho-
vedsageligt skal doneres til brug i relevante medlemslande i en koordineret EU-indsats.
Kommissionen anser forslaget for hastende af hensyn til den igangværende bekæmpelse
af Covid-19 og foreslår, at medlemslandene skal gennemføre forslaget i national ret senest
den 30. april 2021, og at det skal have virkning fra 1. januar 2021.
Forslaget skal vedtages med enstemmighed. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion
den 12. april 2021.
3. Formål og indhold
Levering af varer og ydelser er som hovedregel momspligtig, men anvendes indkøbene til
momspligtige aktiviteter, er der fradragsret for den betalte købsmoms. Kommissionen og
EU-agenturer mv. anvender ikke indkøbene til momspligtig virksomhed og har derfor
ikke fradragsret for moms på deres indkøb. Indkøbes der momspligtige varer, bliver
momsen derfor en omkostning, og der kan for samme budget indkøbes færre varer, end
hvis indkøbene var momsfri.
Under Covid-19 pandemien er der indført mulighed for, at medlemslandene midlertidigt
kan momsfritage import fra lande uden for EU af fx masker, testudstyr og respiratorer.
Desuden kan medlemslandene med virkning fra 1. januar 2021 midlertidigt indføre nedsat
moms på levering af covid-19 medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik eller give en frita-
gelse med fradragsret for moms betalt i det foregående trin (nulsats) for levering af covid-
19 vacciner og in vitro-diagnostisk medicinsk udstyr. Medlemslandene kan i forvejen ind-
føre nedsat moms på levering af vacciner. De eventuelle nedsatte satser eller 0-satser er
midlertidige frem til den 31. december 2022.
Side 2 af 6
kom (2021) 0181 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fritagelser for indførsel og visse leveringer i tilknytning til EU-foranstaltninger af almen interesse
2389713_0003.png
Kommissionen anfører, at selv om de vedtagne fritagelsesmuligheder har haft positiv be-
tydning for bekæmpelsen af covid-19, er betydningen blevet begrænset af den midlerti-
dige varighed og af, at ikke alle medlemslande har valgt at benytte sig af mulighederne.
Kommissionen vurderer, at Covid-19 pandemien har tydeliggjort, at der er behov for at
have en mulighed for hurtig, effektiv og koordineret EU-handling i krisesituationer, og at
der derfor er brug for en generel og tidsubegrænset bestemmelse om momsfritagelse for
indkøb, som vil sikre, at der hurtigt kan indkøbes mest muligt for et givent budget.
Konkret foreslår Kommissionen, at der indføres en generel momsfritagelse for import af
varer foretaget af Kommissionen og EU-agenturer mv. og levering til dem af visse varer
og ydelser fra EU-virksomheder, når importen og leveringerne foretages i offentlighedens
interesse på baggrund af et EU-mandat, og varerne og ydelserne hovedsagelig doneres til
brug i medlemslandene.
Ved en præsentation af forslaget nævnte Kommissionen situationer, hvor Kommissionen
eller EU-agenturer mv. køber varer til brug i medlemslandene under en pandemi, ved et
jordskælv, en oversvømmelse, ved terrorangreb eller i forbindelse med andre kriser. Af
konkrete varer blev fx nævnt laboratorieudstyr, testudstyr, beskyttelsesudstyr, robotter til
sterilisation, telte, fødevarer, tøj, sandsække og redningsudstyr. Af ydelser blev fx nævnt
udvikling og produktion af nødvendige produkter, forskning, administration af lagre, faci-
liteter for patienter, udveksling af lægevidenskabelige eksperter, karantænefaciliteter og
desinfektion af områder og bygninger.
Kommissionen anfører desuden, at forslaget om momsfritagelse vil betyde, at de sæl-
gende virksomheder får en administrativ lettelse, idet de ikke længere vil skulle momsregi-
streres og indbetale momsen i de lande, hvor varerne transporteres til.
Det foreslås desuden, at der udarbejdes et elektronisk certifikat til brug for momsfritagel-
sen i stedet for det papirbaserede certifikat, der anvendes i forbindelse med de gældende
momsfritagelser til internationale organisationers indkøb til eget brug. Det foreslås, at de
konkrete specifikationer mv. i relation til certifikatet fastlægges i en forordning udstedt af
Kommissionen efter høring i det eksisterende tekniske udvalg SCAC (Standard Commit-
tee on Administrative Cooperation). Hensigten er, at tilpasse certifikatet til den digitale
tidsalder og dermed gøre det mere fremtidssikret.
Forslaget om momsfri import af varer findes i forslaget til et nyt punkt (fb) i momsdirek-
tivets artikel 143, stk. 1, og forslaget om momsfri levering af varer og ydelser fra EU-virk-
somheder samt forslaget til det elektroniske certifikat findes i tilføjelser til direktivets arti-
kel 151, stk. 1.
I begrundelserne til forslaget anfører Kommissionen, at forslaget skønnes hastende, da
der på nuværende tidspunkt bliver indgået kontrakter med EU-virksomheder om indkøb i
relation til bekæmpelsen af Covid-19. Det er derfor foreslået, at medlemslandene senest
skal gennemføre forslaget den 30. april 2021, og at det skal have tilbagevirkende kraft fra
1. januar 2021.
Side 3 af 6
kom (2021) 0181 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fritagelser for indførsel og visse leveringer i tilknytning til EU-foranstaltninger af almen interesse
2389713_0004.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger ikke på nuværende tidspunkt. Kommissionen har i for-
bindelse med præsentationen af forslaget oplyst, at Parlamentet har tilkendegivet, at der vil
ske hastebehandling af forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt med følgende begrundelse:
”Det nuværende momsdirektiv forhindrer medlemsstaterne i at anvende
en generel moms-
fritagelse på import af varer og levering af varer og tjenesteydelser til Kommissionen eller
et EU-agentur eller -organ, der har til formål at støtte og lette foranstaltninger, der træffes
på EU-plan i offentlighedens interesse. Et lovgivningsinitiativ på EU-plan om at ændre
direktivet er den mest effektive måde at sikre, at sådanne foranstaltninger fungerer, ved
fuldt ud at fjerne momsen som en omkostningsfaktor og fjerne yderligere byrder gennem
relaterede overholdelsesomkostninger.”
Regeringen er enig med Kommissionen i, at en generel momsfritagelse kun kan effektueres
ved fastsættelse som generel regel i momsdirektivet.
6. Gældende dansk ret
I henhold til momsloven er import af varer som hovedregel momspligtig, og der er ikke
nogen særlig undtagelse for varer importeret hertil landet af Kommissionen eller EU-
agenturer mv. Ligeledes skal danske virksomheder som hovedregel opkræve og betale
moms af leveringer af varer og ydelser til ikke afgiftspligtige personer, herunder offentlige
myndigheder og institutioner mv., og der findes således ikke en særlig undtagelse for leve-
ringer til Kommissionen eller EU-agenturer mv.
Ovennævnte regler er i overensstemmelse med gældende regler i momsdirektivet.
7. Konsekvenser
Forslaget vil kræve ændring af momsloven.
Kommissionen har ikke i forbindelse med forslaget lavet en konsekvensanalyse, og der er
således ikke foretaget skøn over eventuelle økonomiske konsekvenser for medlemslan-
dene. Det må dog umiddelbart vurderes, at alt efter forslagets endelige udformning og de
eventuelle fremtidige kriser omfattet af forslaget, kan der opstå et mindre tab af moms-
provenu. Det er dog ikke muligt at foretage et nærmere skøn over en sådan provenuvirk-
ning, da det ikke er muligt at forudse omfanget af omfattede krisesituationer i fremtiden.
8. Høring
Forslaget er sendt i kort høring fra den 21. april 2021 til den 29. april 2021 hos organisa-
tioner mv. Der er modtaget høringssvar fra FSR
danske revisorer, Skatterevisorfor-
eningen (SRF) og Dansk Industri (DI). FSR og SRF har ingen bemærkninger. DI be-
Side 4 af 6
kom (2021) 0181 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fritagelser for indførsel og visse leveringer i tilknytning til EU-foranstaltninger af almen interesse
2389713_0005.png
mærker, at EU-Kommissionen bl.a. begrunder forslaget med, at det vil lette de admini-
strative byrder, der er forbundne med momsen. DI er enig med Kommissionen i, at de
administrative byrder, der er forbundet med moms, helt generelt er blevet disproportio-
nale. Imidlertid er det uheldigt, hvis løsningen herpå er, at eksempelvis europæiske agen-
turer helt fritages for moms i stedet for, at der findes så enkle løsninger på momsområ-
det for alle, som muligt, således at de administrative opgaver forbundet med momsen
ikke udgør et problem.
Herudover anfører DI, at det er vigtigt, at EU-leverandører ikke mister deres momsfra-
dragsret i forbindelse med de omhandlede indkøb. Dette bør fremgå klart.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der blev i forbindelse med Kommissionens præsentation af forslaget, rejst flere spørgs-
mål og givet udtryk for bekymringer fra flere medlemslande.
De fleste medlemslande anførte, at det ikke vil være muligt for dem at gennemføre for-
slaget i national ret senest den 30. april 2021
flere anførte, at de behøvede længere tid.
Desuden gav flere medlemslande udtryk for, at den foreslåede tilbagevirkende kraft er
problematisk både af principielle og teknisk/praktiske grunde. Rådets Juridiske Tjeneste
oplyste i forbindelse med Kommissionens præsentation af forslaget, at tilbagevirkende
kraft kan være en mulighed, men at det skal være godt begrundet, og at alle konsekven-
ser skal være belyst, herunder fx virksomhedernes forhold, forventninger og de praktiske
konsekvenser.
Mere konkret i forhold til forslaget gav flere medlemslande blandt andet udtryk for øn-
ske om præcisering af forslagets omfang og af det EU-mandat, der skal være givet for at
importen og leveringerne kan omfattes af momsfritagelsen.
Endelig rejste nogle medlemslande spørgsmål til det foreslåede elektroniske certifikat,
herunder blev der givet udtryk for en vis bekymring for de nationale it-omkostninger,
som den del af forslaget vil medføre.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen deler mange af de betænkeligheder m.v., som andre medlemslande har givet
udtryk for, jf. punkt 9. Regeringen finder, at det bør præciseres, at momsfritagelsen kun
skal kunne anvendes ved særligt omfattende krisesituationer, herunder Covid-19, hvor det
skønnes, at det eller de berørte medlemslande ikke vil kunne håndtere situationen natio-
nalt. Desuden bør det præciseres nærmere, hvordan et gyldigt EU-mandat bliver givet.
Derudover finder regeringen det vigtigt, at Kommissionen foretager et kvalificeret skøn
over, hvilke konsekvenser, herunder økonomiske, forslaget ventes at have.
Den foreslåede momsfritagelse kræver ændring i momsloven, og regeringen finder det
væsentligt, at der fastsættes en implementeringsfrist, der giver Folketinget tid til en or-
dentlig behandling af et lovforslag. Endvidere finder regeringen ikke, at tilbagevirkende
kraft må få nævneværdige negative administrative konsekvenser for virksomhederne.
Side 5 af 6
kom (2021) 0181 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. fritagelser for indførsel og visse leveringer i tilknytning til EU-foranstaltninger af almen interesse
2389713_0006.png
Det nuværende papirbaserede certifikat, der anvendes i forbindelse med de øvrige moms-
fritagelser til internationale organisationer mv., kan også anvendes i forbindelse med den
nu foreslåede momsfritagelse af leveringerne til Kommissionen og EU-agenturer mv. Re-
geringen anerkender, at certifikatet på sigt bør gøres elektronisk, men finder, at der bør
gives tilstrækkelig tid til, at det kan ske på den mest hensigtsmæssige måde med så få om-
kostninger til it-udvikling i medlemslandene som muligt. Hvis ikke det i forbindelse med
vurderingen af nærværende forslag om momsfritagelse kan godtgøres, at nationale it-om-
kostninger ved udarbejdelse af certifikatet er proportionale med merværdien af, at certifi-
katet bliver elektronisk, finder regeringen, at en udsættelse af denne del af Kommissio-
nens forslag bør overvejes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6 af 6