Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0181 Bilag 2
Offentligt
2416486_0001.png
Notat
14. juni 2021
J.nr. 2021-4501
Kontor: MAT
Samlenotat vedrørende momsfritagelse af varer og
ydelser i krisesituationer
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår fritagelser
ved indførsel og visse leveringer i tilknytning til EU-foranstaltninger af almen interesse
KOM(2021)181
1. Resumé
Initialer: LLJ
Kommissionen har 12. april 2021 fremsat et forslag om, at Kommissionen og andre EU-agenturer
i særlige krisesituationer skal have mulighed for momsfri import fra lande uden for EU og leve-
ringer fra EU-virksomheder af visse varer og ydelser, som er i offentlighedens interesse, og som
hovedsageligt doneres til EU-landene som led i en koordineret EU-indsats. Kommissionens forslag
indebærer, at muligheden for momsfri import og leveringer er tidsubegrænset, men i den enkelte
krisesituation kræver et EU-mandat. Kommissionen begrunder forslaget med, at COVID-19-
krisen har understreget behovet for, at man i krisesituationer hurtigt og effektivt kan aktivere
særlige muligheder for momsfri import og leveringer mhp. at afbøde negative effekter af sådanne
kriser.
Kommissionen foreslår desuden, at muligheden for momsfri import og leveringer ledsages af et elek-
tronisk certifikat, som skal erstatte det papircertifikat, der anvendes i dag. Kommissionen og andre
EU-agenturer skal ifm. momsfri import og leveringer således sørge for, at certifikatet attesteres og
overleveres til den virksomhed, som leverer varerne. Det elektroniske certifikat skal iflg. Kommis-
sionen sikre, at ordningen om momsfri import og leveringer er fremtidssikret.
Kommissionen foreslår, at muligheden for momsfri import og leveringer af varer og ydelser skal
gælde med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2021.
Regeringen er generelt enig i, at exceptionelle krisesituationer af særligt vidtrækkende karakter,
herunder COVID-19-krisen, kræver, at man hurtigt og effektivt kan aktivere en ekstraordinær
indsats. I sådanne exceptionelle krisesituationer af særligt vidtrækkende karakter, som det ikke
er muligt for de enkelte EU-lande at håndtere nationalt, kan håndteringen med fordel koordineres
mellem EU-landene. Regeringen vurderer dog, at Kommissionens forslag umiddelbart har et bre-
dere anvendelsesområde end sådanne exceptionelle krisesituationer af særligt vidtrækkende karak-
ter. Regeringen arbejder derfor sammen med en række andre lande for en klar og mere snæver
definition af typen og omfanget af kriser, som er omfattet af forslaget.
kom (2021) 0181 - Bilag 2: Samlenotat vedr. momsfritagelser af varer og ydelser i krisesituationer
2416486_0002.png
Det ventes, at det portugisiske formandskab vil lægge op til hurtig vedtagelse af en smal variant af
forslaget, som kun indeholder momsfri import og leveringer i relation til COVID-19-krisen. For-
handlinger om et mere generelt forslag og eventuelt elektronisk certifikat kan genoptages på et senere
tidspunkt.
2. Baggrund
Til håndtering af COVID-19 har man i EU indført
midlertidige
tiltag, som sikrer, at
EU-landene har mulighed for at momsfritage levering af visse varer fra virksomhe-
der i EU og anvende reducerede momssatser, herunder også nulsatser, samt moms-
fritage import af visse varer fra lande uden for EU. Varer omfattet af muligheden
for momsfri levering og anvendelse af reducerede momssatser og nulsatser er fx
masker, testudstyr og respiratorer. Med virkning fra 1. januar 2021 er vacciner og
medicinsk udstyr til bekæmpelse af COVID-19 også omfattet af muligheden for
lempeligere momsregler. De midlertidige tiltag er indført mhp. at sikre, at EU-lan-
dene hurtigt og omkostningseffektivt kan håndtere COVID-19 og gælder frem til
31. december 2022.
Kommissionen og andre EU-agenturer har ifm. krisesituationer ikke en generel mu-
lighed for at foretage momsfri indkøb af varer, som doneres til brug for bekæmpelse
mv. af COVID-19 i EU-landene. Kommissionen og andre EU-agenturer udgør of-
fentlige myndigheder, hvorfor de i medfør af momsdirektivet anses som endelige
forbrugere, når de indkøber varer og ydelser. De har derfor efter gældende regler
ikke
fradragsret for købsmoms ifm. levering af varer og ydelser, der er belagt md
moms. Købsmomsen bliver således en direkte omkostning, som fordyrer indkø-
bene. Momspligten betyder således i sidste ende, at Kommissionen og andre EU-
agenturer inden for samme budgetramme kan indkøbe færre og/eller billigere varer,
end det ville være tilfældet, hvis der havde været mulighed for at fradrage købs-
momsen.
Kommissionen har derfor 12. april 2021 fremsat forslag, som indfører en
generel og
tidsubegrænset
mulighed for, at Kommissionen og andre EU-agenturer skal have mu-
lighed for momsfri leveringer fra virksomheder i EU og import fra lande uden for
EU ifm. indkøb af visse varer og ydelser i særlige krisesituationer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse i Rådet.
3. Formål og indhold
Kommissionen vurderer, at lempelige momsregler har haft en positiv, om end be-
grænset betydning for EU-landenes håndtering af COVID-19. Det skyldes dels, at
ikke alle EU-lande har gjort brug af mulighederne for momsfritagelse og anvendelse
af reducerede momssatser og dels, at tiltagene er midlertidige og efter planen udfa-
ses med udgangen af 2022.
Side 2 af 6
kom (2021) 0181 - Bilag 2: Samlenotat vedr. momsfritagelser af varer og ydelser i krisesituationer
2416486_0003.png
I det lys vurderer Kommissionen, at COVID-19 har understreget behovet for, at
man i krisesituationer hurtigt og omkostningseffektivt kan aktivere særlige mulig-
heder for momsfritagelser mhp. at afbøde negative effekter af sådanne kriser.
Kommissionen har derfor 12. april 2021 fremsat forslag om en
generel og tidsubegrænset
mulighed for, at Kommissionen og andre EU-agenturer i særlige krisesituationer (fx
naturkatastrofer, humanitære kriser og extraordinære situationer af tilsvarende om-
fang) får mulighed for momsfri levering af varer og ydelser fra virksomheder i EU
samt momsfri import af varer fra lande uden for EU, når leverancerne efterfølgende
hovedsageligt doneres til brug i kriseramte EU-lande. Kommissionen forslår, at mu-
ligheden for momsfri import og leveringer i udgangspunktet alene gælder, når Kom-
missionen og andre EU-agenturer på baggrund af et EU-mandat foretager indkøb
med henblik på efterfølgende donation til brug i kriseramte EU-lande.
Kommissionen foreslår konkret, at varer og ydelser, som er i offentlighedens inte-
resse, og som hovedsageligt doneres til EU-landene som led i en koordineret EU-
indsats ifm. krisesituationer, skal omfattes af muligheden for momsfri import og
leveringer. Varer og ydelser omfattet er bl.a.
-
-
-
-
-
-
laboratorieudstyr, testudstyr, beskyttelsesudstyr og telte
fødevarer, tøj, sandsække og redningsudstyr
udvikling og produktion af nødvendige produkter
forskning
udveksling af ydelser fra lægevidenskabelige eksperter
administration af lagre, faciliteter for patienter, karantænefaciliteter og des-
infektion af områder og bygninger.
Kommissionen foreslår ligeledes, at muligheden for momsfri import og leveringer
ledsages af et elektronisk certifikat, som erstatter det papircertifikat, som anvendes
ifm. de momsfritagelser, som gælder i EU i dag. Kommissionen og andre EU-agen-
turer skal ifm. momsfri import og leveringer sørge for, at certifikatet attesteres og
overleveres til den virksomhed, som leverer varerne. Virksomheden har pligt til
herefter at opbevare certifikatet. Det elektroniske certifikat skal sikre, at ordningen
om momsfri import og leveringer er fremtidssikret.
Kommissionen foreslår, at forslaget i relation til momsfritagelen skal gælde med
tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2021.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget kræver høring af Europa-Parlamentet i overensstemmelse med procedu-
ren i TEUF artikel 113.
5. Nærhedsprincippet
En ændring af mulighederne for momsfri import og leveringer for Kommissionen
og andre EU-agenturer kræver fælles EU-lovgivning.
Side 3 af 6
kom (2021) 0181 - Bilag 2: Samlenotat vedr. momsfritagelser af varer og ydelser i krisesituationer
2416486_0004.png
Regeringen vurderer derfor, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Danske virksomheder skal som udgangspunkt opkræve og afregne moms, når de
leverer varer og ydelser til offentlige myndigheder, herunder Kommissionen og an-
dre EU-agenturer.
Kommissionens forslag kræver således ændring af den danske momslov.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
Forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser i form af dels et mindre momspro-
venu og dels et heraf afledt højere dansk BNI-bidrag til EU-budgettet.
Forslaget kan indebære et mindre dansk momsprovenu fra de varer og ydelser, som
danske virksomheder sælger til Kommissionen og EU's agenturer. Størrelsen af
mindre-provenuet vil afhænge af forslagets endelige udformning, herunder dets de-
finition af typen og omfanget af kriser, som er omfattet; hyppigheden af sådanne
fremtidige krisesituationer i EU, samt omfanget af varer og ydelser Kommissionen
og EU-agenturer vil købe fra danske virksomheder i en krisesituation.
Fsva. EU-budgettet vil forslaget fjerne moms som en omkostningsfaktor for EU-
programmer. Med samme budget vil EU således kunne købe flere varer og ydelser.
Ved at indføre en ny momsfritagelse kan forslaget som nævnt mindske de moms-
indtægter, som EU-landene opkræver, og dermed de momsbaserede egne indtægter.
Dette vil ikke have negative virkninger for EU's budget, da EU-landenes BNI-bi-
drag kompenserer for udgifter, der ikke dækkes af de resterende indtægtskilder. Det
danske BNI-bidrag bliver til gengæld højere.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det vil først være muligt at foretage skøn af forslagets samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, når Kommissionen har foretaget en tilstrækkelig konsekvensanalyse.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vil først være muligt at foretage skøn af forslagets erhvervsøkonomiske konse-
kvenser, når Kommissionen har foretaget en tilstrækkelig konsekvensanalyse.
Side 4 af 6
kom (2021) 0181 - Bilag 2: Samlenotat vedr. momsfritagelser af varer og ydelser i krisesituationer
2416486_0005.png
8. Høring
For høringssvar henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat om forslaget
oversendt til Folketingets Europaudvalg 7. maj 2021.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt blandt EU-landende en forståelse for hensigten med forslaget, men
der er fortsat en række udeståender og ubesvarede spørgsmål.
En række lande mener, at Kommissionens forslag umiddelbart er mere vidtræk-
kende end nødvendigt for at håndtere helt særligt krisesituationer, hvor det ikke er
muligt for de enkelte EU-lande at håndtere situationen nationalt. Disse lande har
derfor udtrykt ønske om en præcisering af definitionen af typen og omfanget af
kriser, som er omfattet af mulighed for momsfri import fra lande uden for EU og
leveringer fra virksomheder i EU.
Generelt er EU-landene skeptiske overfor Kommissionens forslag om, at moms-
fritagelsen skal gælde med tilbagevirkende kraft, hvilket både principielt og i praksis
skaber nationale udfordringer i EU-landene.
Endelig har nogle EU-lande stillet spørgsmål til det foreslåede elektroniske certifi-
kat, herunder systembehov og udviklingsomkostninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i, at exceptionelle krisesituationer af særligt vidtrækkende karak-
ter, herunder COVID-19-krisen, kræver, at man hurtigt og effektivt kan aktivere en
ekstraordinær indsats. I sådanne exceptionelle krisesituationer af særligt vidtræk-
kende karakter, som det ikke er muligt for de enkelte EU-lande at håndtere natio-
nalt, kan håndteringen med fordel koordineres mellem EU-landene. Regeringen
vurderer dog, at Kommissionens forslag umiddelbart er bredere end exceptionelle
krisesituationer af særligt vidtrækkende karakter. Regeringen arbejder derfor for en
klar og mere snæver definition af typen og omfanget af kriser, som er omfattet af
forslaget, idet muligheden for momsfri import og leveringer bør begrænses til ex-
ceptionelle kriser af særligt vidtrækkende karakter.
Regeringen er umiddelbart skeptisk overfor Kommissionens forslag om, at moms-
fritagelsen skal gælde med tilbagevirkende kraft og arbejder for, at udformningen af
den tilbagevirkende kraft ikke får nævneværdige negative administrative konsekven-
ser for virksomhederne. Samtidig er det væsentligt for regeringen, at EU-landene
tildeles en realistisk frist for gennemførelse af forslaget i national ret.
Regeringen støtter indførelsen af et elektronisk certifikat, men fremhæver behovet
for, at EU-landene tildeles tilstrækkelig implementeringstid og at der er et rimeligt
forhold mellem certifikatets merværdi og nationale it-omkostninger forbundet med
udarbejdelse heraf.
Side 5 af 6
kom (2021) 0181 - Bilag 2: Samlenotat vedr. momsfritagelser af varer og ydelser i krisesituationer
2416486_0006.png
Endelig mener regeringen, at der fortsat udestår væsentlige vurderinger af forslagets
konsekvenser, herunder særligt Kommissionens skøn over forslagets økonomiske
effekter.
Regeringen kan dog - på linje med andre EU-lande
støtte det portugisiske for-
mandskabs forslag om en hurtig vedtagelse af en smalt forslag begrænset alene til
momsfri import og leveringer i relation til COVID-19.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 16. juni 2021.
Der henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat om sagen oversendt til
Folketingets Europaudvalg 7. maj 2021, samt Finansministeriets samlenotat om sa-
gen oversendt til Folketingets Europaudvalg den 8. juni 2021.
Side 6 af 6