Notat
14. juni 2021
J.nr. 2021-4501
Kontor: MAT
Samlenotat vedrørende momsfritagelse af varer og
ydelser i krisesituationer
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så vidt angår fritagelser
ved indførsel og visse leveringer i tilknytning til EU-foranstaltninger af almen interesse
KOM(2021)181
1. Resumé
Initialer: LLJ
Kommissionen har 12. april 2021 fremsat et forslag om, at Kommissionen og andre EU-agenturer
i særlige krisesituationer skal have mulighed for momsfri import fra lande uden for EU og leve-
ringer fra EU-virksomheder af visse varer og ydelser, som er i offentlighedens interesse, og som
hovedsageligt doneres til EU-landene som led i en koordineret EU-indsats. Kommissionens forslag
indebærer, at muligheden for momsfri import og leveringer er tidsubegrænset, men i den enkelte
krisesituation kræver et EU-mandat. Kommissionen begrunder forslaget med, at COVID-19-
krisen har understreget behovet for, at man i krisesituationer hurtigt og effektivt kan aktivere
særlige muligheder for momsfri import og leveringer mhp. at afbøde negative effekter af sådanne
kriser.
Kommissionen foreslår desuden, at muligheden for momsfri import og leveringer ledsages af et elek-
tronisk certifikat, som skal erstatte det papircertifikat, der anvendes i dag. Kommissionen og andre
EU-agenturer skal ifm. momsfri import og leveringer således sørge for, at certifikatet attesteres og
overleveres til den virksomhed, som leverer varerne. Det elektroniske certifikat skal iflg. Kommis-
sionen sikre, at ordningen om momsfri import og leveringer er fremtidssikret.
Kommissionen foreslår, at muligheden for momsfri import og leveringer af varer og ydelser skal
gælde med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2021.
Regeringen er generelt enig i, at exceptionelle krisesituationer af særligt vidtrækkende karakter,
herunder COVID-19-krisen, kræver, at man hurtigt og effektivt kan aktivere en ekstraordinær
indsats. I sådanne exceptionelle krisesituationer af særligt vidtrækkende karakter, som det ikke
er muligt for de enkelte EU-lande at håndtere nationalt, kan håndteringen med fordel koordineres
mellem EU-landene. Regeringen vurderer dog, at Kommissionens forslag umiddelbart har et bre-
dere anvendelsesområde end sådanne exceptionelle krisesituationer af særligt vidtrækkende karak-
ter. Regeringen arbejder derfor sammen med en række andre lande for en klar og mere snæver
definition af typen og omfanget af kriser, som er omfattet af forslaget.