Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0201 Bilag 2
Offentligt
2366899_0001.png
Samlenotat
Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 2
til EU’s budget for 2021
KOM (2021) 200
KOM (2021) 201
Nyt notat
Kommissionen udsendte d. 24. marts forslag til ændringsbudget
2 til EU’s 2021-budget.
Æn-
dringsbudget 2 vedrører primært midler til håndtering af COVID-19-pandemien i form af for-
øgelse af bevillingen til EU’s nødhjælpsinstrument (ESI) på 156 mio. euro
i forpligtelsesbevillin-
ger og 148 mio. euro i betalingsbevillinger samt en forøgelse af bevillingen til Det Europæiske
Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (ECDC) på 60 mio. euro i både forplig-
telses- og betalingsbevillinger.
Derudover vedrører forslag til ændringsbudget 2
en mobilisering af EU’s Solidaritetsfond til
for-
del for en række lande pba. deres håndtering af de sundhedsmæssige konsekvenser ved COVID-
19 for i alt 48 mio. euro i både forpligtigelses- og betalingsbevillinger.
Endelig vedrører forslag til ændringsbudget 2 en række teknisk justeringer, der skal ses som led i
implementeringen af MFF-aftalen.
Samlet set vil forslaget øge forpligtelses- og betalingsniveauet på EU-budgettet for 2021 med 261
mio. euro hhv. 253 mio. euro. Forslaget skønnes isoleret set at medføre en stigning i det danske
EU-bidrag i 2021 på ca. 43 mio. kr.
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 til
EU’s budget for
2021,
idet der lægges vægt på, at merudgifterne i videst mulige omfang finansieres via omprioriteringer.
2. Baggrund
1. Resume
6. april 2021
Kommissionen har fremlagt
forslag til ændringsbudget nr. 2 til EU’s budget for
2021 (KOM (2021) 200). Forslaget og den dertilhørende retsakt vedr. mobilisering
af EU’s
Solidaritetsfond (KOM (2021) 201) fremsættes med hjemmel i Traktaten
om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningspro-
ceduren for budgettet, og finansforordningens
1
art. 44.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 medfører samlet set en stigning i for-
pligtelses og betalingsniveauet på 261 mio. euro hhv. 253 mio. euro,
jf. tabel 1.
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2021) 0201 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsbudget nr. 2 til EU's budget for 2021
2366899_0002.png
Side 2 af 6
Tabel 1
Merudgifter i Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 fordelt på udgiftsområder
Mio. euro
1. Det indre marked, innovation og det digitale
område
2. Samhørighed, resiliens og værdier
Heraf ESI
Heraf ECDC
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænseforvaltning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Europæisk offentlig forvaltning
Særlige instrumenter
Heraf Solidaritetsfonden
I alt
Forpligtigelser
-
216,0
156,2
60,0
2,0
-
-
0,2
-5,5
48,0
48,0
260,7
Betalinger
0,3
207,8
148,1
60,0
2,0
-
-
0,0
-5,5
48,0
48,0
252,6
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 for EU’s 2021-budget.
Håndtering af COVID-19
Kommissionen anmoder med forslag til ændringsbudget 2 om merbevillinger til
håndteringen af COVID-19 for samlet 216 mio. euro i forpligtelser,
jf. tabel 2.
Det
fordeles således, at 156 mio. euro går til EU’s nødhjælpsinstrument (ESI)
og 60
mio. euro til Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Syg-
domme (ECDC). Midlerne foreslås udmøntet med 12 mio. euro til det forbere-
dende arbejde til udviklingen af et digitalt grønt certifikat, som har til formål at
fremme den fri bevægelighed ved at sikre interoperabilitet mellem medlemslande-
nes certifikater for vaccination, test og restitution efter COVID-19-smitte,
jf. sær-
skilt grund- og nærhedsnotat.
Derudover indgår der 60 mio. euro under HERA Incu-
bator til at styrke sekventeringskapaciteten i medlemslandene mhp. hurtigt at
kunne påvise nye varianter af COVID-19,
jf. særskilt grund- og nærhedsnotat.
I forsla-
get indgår endvidere 34 mio. euro til specialiserede PCR-analyser, 10 mio. euro til
spildevandsmonitorering og endelig 100 mio. euro til håndtering af behov, som
måtte opstå.
Kommissionen angiver derudover, at der i tillæg til ændringsbudget 2 foreslås en
bevillingsoverførsel fra Solidaritets- og nødhjælpsreserven til ESI og ECDC på
samlet set 122 mio. euro i forpligtelser og betalinger. Hertil findes yderligere 7,5
mio. euro ved omprioriteringer inden for budgettet. Samlet set angives virkningen
af disse tiltag således at finansiere merudgifter
til EU’s COVID-19
håndtering på
345 mio. euro,
jf. tabel 2.
kom (2021) 0201 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsbudget nr. 2 til EU's budget for 2021
2366899_0003.png
Side 3 af 6
Tabel 2
Merudgifter (forpligtelser) til håndtering af COVID-19
Mio. euro
Digitalt grønt certifikat
Specialiserede PCR-analyser
HERA Incubator sekventering
Passagerlokaliseringsformular
Spildevands monitorering
Særskilt pulje til ekstra behov
I alt
Forslag til bevil-
lingsoverførsel
31
31
46
3
11
0
122
Forslag til æn-
dringsbudget 2
12
34
60
0
10
100
216
Finansiering fra eksi-
sterende bevillinger
3
0
4
1
0
0
8
I alt
46
65
110
3
21
100
345
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens forslag til
ændringsbudget 2 for EU’s 2021-budget.
Kommissionen foreslår en aktivering af fleksibilitetsinstrumentet for at finansiere
det øgede udgiftsniveau. Kommissionen finder således ikke, at der under udgifts-
område 2b
Resiliens og værdier
er tilstrækkelig margen under det gældende delloft.
Det fremgår af MFF-forordningen, at fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til
finansiering for et givent regnskabsår af specifikke uforudsete udgifter i forpligtel-
sesbevillinger og tilsvarende betalingsbevillinger, som ikke kan finansieres inden
for de lofter, der er til rådighed for et eller flere andre udgiftsområder.
Mobilisering af Solidaritetsfonden til håndtering af COVID-19 og naturkatastrofer
EU’s
Solidaritetsfond kan bl.a. mobiliseres til håndtering af naturkatastrofer af
større omfang i EU’s medlemslande
samt tiltrædelseslande. I forbindelse med ved-
tagelsen af
Corona Response Investment Initiative (CRII)
i 2020 blev anvendelsesområ-
det for Solidaritetsfonden udvidet til også at omfatte sundhedskriser. Dette har
gjort det muligt for medlemslandene og tiltrædelseslande at søge om midler fra
fonden til håndtering af de sundhedsmæssige konsekvenser ved COVID-19.
Kommissionen oplyser, at ca. 48 mio. euro under Solidaritetsfondens budget for
2020 er ubrugte. På den baggrund foreslår Kommissionen at videreføre dette be-
løb i form af en tilsvarende merbevilling i 2021.
Kommissionen foreslår i forlængelse heraf at mobilisere Solidaritetsfonden for
samlet ca. 484 mio. euro. De resterende midler findes ved en bevillingsoverførsel
fra Solidaritets- og nødhjælpsreserven.
Mobiliseringen vedrører håndtering af ødelæggelser forårsaget af oversvømmelser,
cyklon og jordskælv i Grækenland for ca. 27 mio. euro, håndtering af ødelæggelser
forårsaget af storm i Frankrig for ca. 59 mio. euro, samt ca. 397 mio. euro til
håndtering af de af de sundhedsmæssige konsekvenser ved COVID-19 i en række
lande (Albanien, Østrig, Belgien, Tjekkiet, Estland, Frankrig, Tyskland, Græken-
land, Ungarn, Irland, Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Montenegro, Portu-
gal, Rumænien, Serbien og Spanien).
kom (2021) 0201 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsbudget nr. 2 til EU's budget for 2021
2366899_0004.png
Side 4 af 6
Decentrale agenturer og Den Europæiske Anklagemyndighed
Kommissionen foreslår med ændringsbudget 2 at opdatere stillingsfortegnelsen
for Den Europæiske Unions Agentur for Rumprogrammet, Det Europæiske Fi-
skerikontrolagentur og Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO). Opdaterin-
gen af stillingsfortegnelserne sker som led i at implementere allerede indgåede af-
taler. Fsva. Den Europæiske Unions Agentur for Rumprogrammet og EPPO er
der tale om udgiftsneutrale justeringer, idet finansieringen tilvejebringes ved en
bevillingsoverførsel. Fsva. Det Europæiske Fiskerikontrolagentur medfører det en
opjustering af forpligtelses- og betalingsbevillingerne under udgiftsområde 3
Na-
turressourcer og miljø
på 2 mio. euro.
Organisering af forvaltningsorganer for MFF-perioden 2021-2027
I forlængelse af MFF-aftalen blev der i februar 2021 indgået en aftale om oprettel-
sen af Det Europæiske Forvaltningsorgan for Klima, Infrastruktur og Miljø, Det
Europæiske Forvaltningsorgan for Sundhed og Det Digitale Område, Det Euro-
pæiske Forvaltningsorgan for Forskning, Forvaltningsorganet for Det Europæiske
Innovationsråd og SMV'er, Forvaltningsorganet for Det Europæiske Forsknings-
råd og Det Europæiske Forvaltningsorgan for Uddannelse og Kultur.
2
Den bud-
getmæssige virkning som følge heraf modsvares fuldt ud af en nedjustering af be-
villingen til de udgiftsprogrammer, som forvaltningsorganerne administrerer.
Andre tekniske justeringer
Kommissionen foreslår at indføre nye budgetlinjer; dels for fællesforetagender
(Joint
Undertakings)
under Horisont Europa, dels for REACT-EU, som relaterer sig
til finansieringen under EU’s genopretningsinstrument. Der er tale om justeringer
i budgetstruktur uden udgiftsmæssig virkning.
Som konsekvens af forsinkelsen af vedtagelsen af retsakten for Instrument for na-
boskab, udviklingssamarbejde og internationalt samarbejde (NDICI) foreslår
Kommissionen at fremrykke hensættelser for 700 mio. euro til Den Europæiske
Fond for Bæredygtig Udvikling (EFSD+) under budgetlinjen vedr. NDICI, mens
de budgetlinjer for Afrika, Asien, Syd- og Mellemamerika, som bidrager til
EFSD+, nedbringes tilsvarende. Således er justeringen udgiftsneutral.
Under udgiftsområde 7
Europæisk offentlig forvaltning
foreslår Kommissionen at ned-
bringe bevillingen til Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (EESC)
med 5,5 mio. euro. Nedbringelsen skal ses i lyset af, at EESC i 2020 forudbetalte
lejeomkostninger for 2021 for et tilsvarende beløb. Derudover anfører Kommissi-
onen,
at der er i forbindelse med udarbejdelsen af EU’s budget for 2021 er opret-
tet to pilotprojekter, der har reference til samme projektområde vedr. ejerskabs-
forhold i mediebranchen. Derfor foreslår Kommissionen at foretage en budget-
neutral justering, hvor midlerne på 0,3 mio. euro i betalinger fra det ene pilotpro-
jekt under udgiftsområde 2
Samhørighed, resiliens og værdier
overføres til udgiftsom-
2
Kommissionens Gennemførelsesafgørelse (EU) 2021/173
kom (2021) 0201 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsbudget nr. 2 til EU's budget for 2021
Side 5 af 6
råde 1
Det indre marked, innovation og det digitale område.
Endelig foreslår Kommissio-
nen at overføre midler afsat til et pilotprojekt vedr. kulturel udveksling med udvik-
lingslande til budgetlinjen under NDICI, hvis underliggende retsakt giver hjemmel
til udførelsen af aktiviteter, som pilotprojektet oprindeligt skulle have udført. Såle-
des er der tale om en budgetneutral justering, hvor der overføres 0,2 mio. euro i
forpligtelser fra udgiftsområde 2
Samhørighed, resiliens og værdier
til udgiftsområde 6
Naboområder og verden.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun
behandles
på EU-niveau. Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer et øget betalingsniveau for ca. 253 mio. euro. Danmark finan-
sierer godt
2 pct. af EU’s udgifter, hvorfor forslaget isoleret
forventes at medføres
en stigning i det danske EU-bidrag i 2021 i størrelsesorden 43 mio. kr.
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, eller konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 2.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 2.
COVID-19 udgør en stor trussel for EU-borgernes sundhed og for
samfundsøkonomien.
Regeringen støtter derfor, at der fra EU’s side gøres en
aktiv indsats på områder, hvor der er behov for fælleseuropæiske svar. Regeringen
støtter derfor, at der afsættes midler til et grønt digitalt certifikat, hvilket flugter
med regeringens ambition om at bruge coronapas til en sundhedsmæssigt sikker
og forsvarlig genstart af rejseaktiviteten. Ligeledes støtter regeringen indsatsen for
at styrke sekventeringskapaciteten i medlemslandene mhp. hurtigt at kunne påvise
nye varianter af COVID-19.
kom (2021) 0201 - Bilag 2: Samlenotat vedr. Kommissionens ændringsbudget nr. 2 til EU's budget for 2021
Side 6 af 6
Regeringen finder det rigtigt, at EU-budgettet anvendes til at støtte medlemslande,
som lider store tab som følge af naturkatastrofer, og til at støtte til de lande, der er
mest berørt af COVID-19.
Regeringen anerkender, at merudgifterne beskrevet i ændringsbudget 2 delvist
modgås ved omprioriteringer inden for de i 2021-budgettets fastsatte bevillinger,
idet regeringen dog gerne ser mulighederne for omprioriteringer udforsket nær-
mere. Således vil regeringen - i stil med andre merudgifter på EU-budgettet - søge
at finansiere disse ved omprioriteringer frem for ved merbidrag fra medlemslan-
dene. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at medlemslandenes finanspolitiske råderum er
reduceret betydeligt som følge af COVID-19.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.