Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0232 Bilag 3
Offentligt
2396913_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. maj 2021
Koordinationskontoret
Nina Lentz
2020-0971-0003
1983050
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE
Kommissionens forslag til ændring af henstilling om de midlertidige
restriktioner for ikkevæsentlige rejser til EU og eventuel ophævelse af
disse restriktioner
Denne skriftlige forelæggelse vedrører orientering om Kommissionens for-
slag til ændring af henstilling (EU) 2020/912 om de midlertidige restriktio-
ner for ikkevæsentlige rejser til EU og eventuel ophævelse af disse restrik-
tioner.
Der henvises generelt til samlenotatet, som er oversendt til Folketingets Eu-
ropaudvalg den 19. maj 2021.
Det bemærkes, at forslaget til ændring af rådshenstilling er omfattet af rets-
forbeholdet, men da det udgør en udbygning af Schengenreglerne, vil Dan-
mark inden seks måneder efter vedtagelsen af henstillingen skulle meddele
Kommissionen, om Danmark ønsker at gennemføre ændringen. Rådshen-
stillingen udgør en ikke-bindende retsakt, dvs. alene en anbefaling, og æn-
dringsforslaget ændrer ikke herved.
1. Baggrund for forslag om ændring af rådshenstilling af 30. juni 2020
Den 30. juni 2020 vedtog Rådet henstilling 2020/912 om de midlertidige
restriktioner for ikke-væsentlige rejser til EU og eventuel ophævelse af disse
restriktioner. Med henstillingen opstilledes en model for en koordineret EU-
tilgang til gradvis ophævelse af indrejserestriktioner for personer med bopæl
i tredjelande. Modellen indebærer, at tredjelande, der opfylder de i henstil-
lingen kriterier om bl.a. smittetal, optages på EU-listen i henstillingens bilag
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2021) 0232 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse vedr. midlertidige restriktioner for ikkevæsentlige rejser til EU og eventuel ophævelse af disse restriktioner
2396913_0002.png
1. Medlemslandene beslutter selv, i hvilket omfang der åbnes op for lande
på listen, men bør ikke åbne for lande, der ikke er opført på listen.
Danmark har i tråd med henstillingen åbnet for indrejse fra alle lande på
EU-listen bortset fra Rwanda, som flere andre EU-lande heller ikke har åb-
net for indrejse fra.
I sin meddelelse "En fælles vej hen imod en sikker og varig genåbning"
(KOM(2021) 129) gav Kommissionens udtryk for, at den havde til hensigt
løbende at overveje EU-tilgangen til tredjelande, således at den eventuelt
kunne tilpasses nye omstændigheder.
Kommissionen har således den 3. maj 2021 fremlagt et forslag om ændring
af rådshenstillingen. Den danske version af forslaget blev modtaget den 6.
maj 2021. Forslaget har til formål at tilpasse EU-tilgangen, så der i højere
grad tages højde for forekomsten af nye virusvarianter i tredjelande, ligesom
tærsklen for at komme på EU-listen tilpasses til et niveau, der stemmer bedre
overens med den nuværende situation samt det øgede testniveau. Samtidigt
søges det afspejlet i EU-tilgangen, at vaccineudrulningen flere steder i ver-
den går den rigtige retning med deraf følgende gunstig virkning på begræns-
ning af smittespredning. Disse omstændigheder giver ifølge Kommissionen
råderum for at lempe rejserestriktionerne for tredjelande, men også behov
for et øget fokus på bekymrende virusvarianter.
2. Forslagets behandling i EU
Kommissionens ændringsforslag har siden 3. maj 2021 været genstand for
drøftelser i regi af Rådet. Det portugisiske formandskab har lagt op til en
yderst komprimeret proces med vedtagelse hurtigst muligt (forventet i inde-
værende uge). Et stort flertal af medlemslandene bakker op herom, ligesom
der generelt er bred opbakning til forslaget. Det forventes på denne bag-
grund, at forslaget kan blive vedtaget.
3. Ændringsforslagets indhold
Kommissionens ændringsforslag indeholder følgende tre centrale ændringer af
den nuværende tilgang til indrejse fra tredjelande.
Færdigvaccinerede:
Kommissionen foreslår, at medlemslandene bør op-
hæve de midlertidige restriktioner for ikkevæsentlige rejser til EU for fær-
digvaccinerede personer fra tredjelande, og at børn bør kunne indrejse med
deres vaccinerede forældre på betingelse af, at de er testet negative for co-
vid-19 med en PCR-test. Der er lagt op til, at ophævelsen af de midlertidige
restriktioner for ikkevæsentlige rejser til EU bør gælde for personer, der er
2
kom (2021) 0232 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse vedr. midlertidige restriktioner for ikkevæsentlige rejser til EU og eventuel ophævelse af disse restriktioner
2396913_0003.png
færdigvaccineret med en EMA-godkendt vaccine, dog med mulighed for at
anvende samme tilgang for personer, der er færdigvaccinerede med en vac-
cine fra WHO’s nødliste.
Hæve indicensgrænsen:
Kommissionen foreslår endvidere at hæve inci-
densgrænsen for, hvornår et tredjeland kan komme på EU-listen over tred-
jelande, hvorfra indrejsende bør tillades indrejse. Det foreslås konkret at
hæve den nugældende incidensgrænse fra 25 til 100 nysmittede per 100.000
indbyggere over 14 dage. Grænsen på 100 svarer til en 7-dages incidens på
50. Det vil sige samme incidensgrænse som efter den danske model for åb-
ning for EU- og Schengenlande, hvor grænsen den 14. maj 2021 blev hævet
til 50/60 nysmittede per 100.000 indbyggere over 7 dage. Det bemærkes, at
der i formandsskabets kompromisforslag er lagt op til en incidensgrænse på
75 nysmittede per 100.000 indbyggere over 14 dage.
”Nødbremsemekanisme”:
Endelig foreslår Kommissionen, at der introdu-
ceres en ”nødbremsemekanisme” med henblik på, at medlemslandene hur-
tigt kan reagere og indføre midlertidige restriktioner over for indrejse fra
tredjelande, hvor den epidemiologiske situation forværres hurtigt, eller der
opdages nye varianter af interesse eller bekymring. I den forbindelse får Det
Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme
(ECDC) til opgave at overvåge, kortlægge samt offentliggøre data over vi-
rusvarianter i tredjelande, hvilket har været efterspurgt af medlemslandene.
”Nødbremsemekanismen” svarer i høj grad til den ”røde” risikovurdering i
den danske model for rejserestriktioner.
4. Regeringens generelle holdning til forslaget
Regeringen bakker op om ændringsforslaget, som overordnet flugter med
ændringerne af de danske rejserestriktioner i lyset af den politiske aftale om
en gradvis genåbningen af rejseaktiviteterne af 13. april 2021.
Det er positivt, at der åbnes op for, at færdigvaccinerede fra tredjelande kan
indrejse, idet det dog er centralt, at rejsende fra tredjelande kan fremlægge
pålidelig dokumentation (f.eks. vaccinepas) i forbindelse med indrejsen.
Regeringen bakker desuden op om, at incidensgrænsen hæves, bl.a. i lyset
af den epidemiologiske udvikling og det højere testniveau på globalt plan.
Det er samtidig centralt, at de andre kriterier fastholdes, herunder testni-
veauet og testpositivprocent, samt det fortsat tages i betragtning, hvordan
landenes overordnede respons til covid-19 er. Disse elementer fastholdes
med ændringsforslaget.
3
kom (2021) 0232 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse vedr. midlertidige restriktioner for ikkevæsentlige rejser til EU og eventuel ophævelse af disse restriktioner
For regeringen er det endvidere centralt, at der tages højde for bekymrende
virusvarianter og varianter af interesse i tredjelande, og regeringens anser
det for yderst positivt, at ECDC får en styrket rolle i denne sammenhæng.
For regeringen er det fortsat vigtigt, at rådshenstillingen hviler på frivillig-
hed
dels ift. hvilke af disse tredjelande, medlemslandene åbner op over
for, dels ift. at de konkrete indsatser på rejseområdet fortsat træffes i med-
lemslandene, herunder for så vidt angår færdigvaccineredes indrejsemulig-
heder. Forslaget fra Kommissionen er i tråd hermed.
Ændringerne vil ligesom rådshenstillingen af 30. juni 2020 ikke være bin-
dende for Danmark eller de andre medlemslande.
4