Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0252 Bilag 1
Offentligt
2421066_0001.png
Notat
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Grund- og nærhedsnotat om Meddelelse fra Kommission til Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg
og Regionsudvalget om den globale tilgang til forskning og innova-
tion
Europas strategi for internationalt samarbejde i en verden i for-
andring
24. juni 2021
KOM (2021) 252 endelig.
Nyt notat.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
231419
1
Resumé
Kommissionen har ved KOM (2021) 252 endelig af den 18. maj 2021 fremsat
Meddelelse fra Kommission til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Øko-
nomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget om den globale tilgang til forsk-
ning og innovation
Europas strategi for internationalt samarbejde i en verden i
forandring.
Med meddelelsen fremlægger Kommissionen en ny strategi, som skal imøde-
komme nye globale tendenser, som betyder, at
EU’s handlerum i internationale
forsknings- og innovationssamarbejder befinder sig i et forandret globalt miljø.
Kommissionen anfører, at strategien på ny bekræfter EU’s mål om at gå foran
med et godt eksempel for at bevare åbenhed i internationalt forsknings- og innova-
tionssamarbejde og samtidig fremme lige vilkår og gensidighed understøttet af
grundlæggende værdier. Derudover skal strategien styrke EU's førende rolle med
hensyn til at støtte multilaterale forsknings- og innovationspartnerskaber for at le-
vere nye løsninger på grønne, digitale, sundhedsmæssige, sociale og innovative
udfordringer.
Regeringen byder meddelelsen og strategien om den globale tilgang til forskning
og innovation velkommen og er positiv om dens formål.
Regeringen støtter et stærkere fokus på Unionens strategiske interesser i interna-
tionalt forsknings- og innovationssamarbejde.
Regeringen støtter en klog, balanceret og realistisk EU-tilgang til internationalt
samarbejde med større opmærksomhed på etiske og sikkerhedsmæssige risici og
dilemmaer. Princippet om strategisk autonomi bør dog ikke føre til protektionisme.
Internationalt samarbejde bør være så åbent som muligt; så lukket som nødven-
digt.
Side 1/7
kom (2021) 0252 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. den globale tilgang til forskning og innovation – Europas strategi for internationalt samarbejde i en verden i forandring
2421066_0002.png
2
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2021) 252 endelig af den 18. maj 2021 fremsat
Meddelelse fra Kommission til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Øko-
nomiske og Sociale udvalg og Regionsudvalget om den globale tilgang til forsk-
ning og innovation
Europas strategi for internationalt samarbejde i en verden i
forandring.
Meddelelsen er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 28. maj 2021.
3
Formål og indhold
Kommissionen indleder meddelelsen med at bemærke,
at EU’s
handlerum i inter-
nationale forsknings- og innovationssamarbejder befinder sig i et forandret globalt
miljø.
Vigtige aktører på forskningsscenen investerer mere i forskning end EU i procent
af bruttonationalproduktet (BNP), de geopolitiske spændinger stiger, og menne-
skerettighederne og de grundlæggende værdier, herunder den akademiske frihed,
er under pres. Derudover søger nogle lande i stigende grad teknologisk lederskab
gennem diskriminerende foranstaltninger og udnytter forskning og innovation til at
opnå global indflydelse og social kontrol.
Med meddelelsen fremlægger Kommissionen en ny strategi, som skal imøde-
komme de nye globale tendenser inden for internationalt forsknings- og innovati-
onssamarbejde.
Strategien skal bekræfte
EU’s mål om at
bevare åbenhed i internationalt forsk-
nings- og innovationssamarbejde (se nærmere i meddelelsens afsnit 2). EU skal
samtidig stadig fremme lige vilkår og gensidighed understøttet af grundlæggende
værdier (se afsnit 3). Og EU skal i højere grad støtte internationale forsknings- og
innovationspartnerskaber for at adresse udfordringer inden for den grønne (se af-
snit 4.1), digitale (se afsnit 4.2), sundhedsmæssige (se afsnit 4.3), sociale og inno-
vative dagsorden (se afsnit 4.4).
Strategien skal implementeres i forskellige spor. Det skal særligt fremhæves, at
Kommissionen foreslår at tilpasse EU's bilaterale samarbejder inden for forskning
og innovation for at gøre internationalt samarbejde mere foreneligt med europæi-
ske interesser og værdier samt for at styrke EU's åbne strategiske autonomi.
Strategien vil også være rettesnor for gennemførelsen af Horisont Europa,
EU’s
rammeprogram for forskning og innovation, og dets synergier med andre EU-pro-
grammer, navnlig Instrumentet for naboskab, udviklingssamarbejde og internatio-
nalt samarbejde (NDICI).
Endelig indeholder meddelelsen en række forslag til tiltag, som vil blive fremsat
senere, og som skal understøtte målsætningerne i strategien. I 2021 og 2022 vil
Kommissionen fremlægge:
-
-
principper for internationalt forskningssamarbejde
retningslinjer for håndtering af udenlandsk indblanding rettet mod EU's
forsknings- og videregående uddannelsesinstitutioner samt
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/7
kom (2021) 0252 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. den globale tilgang til forskning og innovation – Europas strategi for internationalt samarbejde i en verden i forandring
2421066_0003.png
-
et adfærdskodeks for brug af intellektuel ejendomsret i en international
sammenhæng.
Kommissionen påtænker at overvåge gennemførelsen af tiltagene og målene for
den samlede strategi. Den første status over fremskridtene vil blive gjort på en in-
ternational konference i 2022. Herefter vil der være toårige rapporter fra Kommis-
sionen til Europa-Parlamentet og Rådet. Rapporterne skal erstatte gennemførel-
sesrapporterne og de specifikke landebaserede køreplaner, der blev fremlagt i
meddelelsen fra 2012 om internationalt samarbejde inden for forskning og innova-
tion
1
.
4
Europa-Parlamentets udtalelser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen, og tidspunktet for
Europa-Parlamentets behandling kendes ikke endnu.
Meddelelsen behandles i Europa-Parlamentet af Udvalget om Industri, Forskning
og Energi (ITRE). Der er ikke taget stilling til, hvem der skal være ordfører. Derud-
over er Udenrigsudvalget (AFET), Udviklingsudvalget (DEVE), Udvalget om Inter-
national Handel (INTA), Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed
(ENVI) og Kultur- og Uddannelsesudvalget (CULT) potentielt involveret i Europa-
Parlamentets arbejde.
5
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en medde-
lelse fra Kommissionen.
6
Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for konsekvenser for dansk ret, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
7
Konsekvenser
7.1
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
I det omfang meddelelsen udmøntes i konkrete initiativer, vil det blive vurderet om
disse vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
7.2
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske, statsfinan-
sielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Meddelelsen vurderes ikke at udstikke en kurs, der reelt fastlægger rammerne for
senere retsakter og dermed indirekte baner vej for tiltag på EU-plan eller nationalt,
der kan have økonomiske konsekvenser.
1
Se evt. KOM (2021) 497 endelig.
Side 3/7
kom (2021) 0252 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. den globale tilgang til forskning og innovation – Europas strategi for internationalt samarbejde i en verden i forandring
2421066_0004.png
I det omfang meddelelsen udmøntes i konkrete initiativer, vil det blive vurderet, om
disse vil medføre samfundsøkonomiske, statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
7.3
Beskyttelsesniveauet i Danmark
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have andre væsentlige konsekvenser, her-
under konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø, sund-
hed, forbrugerbeskyttelse og udviklingslandene.
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet.
8
Høring
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Meddelelsen har været i høring i EU-specialudvalget for forskning i perioden 10-
22. juni 2021.
Der er modtaget svar fra følgende organisationer
Danske Universiteter
og
Læge-
middelindustriforeningen (Lif).
Danske Universiteter
bemærker:
”Danske Universiteter
takker for muligheden for at bidrage med eventuelle be-
mærkninger til grund- og nærhedsnotatet, som er modtaget i høring fra Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet den 10. juni.
Det er overordnet set positivt, at Kommissionen med denne meddelelse fremlæg-
ger
en ny strategi for internationalt samarbejde, der bekræfter EU’s mål om at
sikre åbenhed og gensidighed inden for internationalt forsknings- og innovations-
samarbejde samt bekræfter en fortsat støtte til multilaterale forsknings- og innova-
tionspartnerskaber.
Danske Universiteter bakker op om regeringens holdning, der er baseret på en
klog, balanceret og realistisk EU-tilgang til internationalt samarbejde med større
fokus på etiske og sikkerhedsmæssige risici og dilemmaer. Princippet om strate-
gisk autonomi må dog ikke føre til protektionisme.
Det er vigtigt, at EU går foran for at sikre en retfærdig grøn omstilling. For at opnå
det skal der investeres i globale indsatser, der skal sikres en fair digitalisering og
principperne om fri forskning og global mobilitet skal opretholdes. Danske Univer-
siteter finder det helt centralt, at meddelelsen bekræfter, at værdier som akade-
misk frihed, forskningsetik og -integritet samt ligestilling og åbenhed fortsat danner
grundlaget for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde. Nyttiggørelse
og værdiskabelse sker igennem muligheden for innovationssamarbejde og kontakt
mellem universiteter og omverdenen.
I forlængelse heraf kan ”European Universities Initiative” være et strategisk
virke-
middel, hvor de nye alliancer mellem europæiske universiteter kan være brohove-
der
for strategiske samarbejder, der rækker ud over EU’s grænser.
Vedr. begrænsning af forsknings- og innovationssamarbejde
Side 4/7
kom (2021) 0252 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. den globale tilgang til forskning og innovation – Europas strategi for internationalt samarbejde i en verden i forandring
2421066_0005.png
Ifølge meddelelsen (jf. afsnit 3 samt §22, stk. 5 i HE-forordningen) kan deltagelsen
i forsknings- og innovationsaktiviteter under Horizon Europe begrænses, når der
er et berettiget behov for at beskytte EU’s strategiske aktiver, interesser, uaf-
hængighed eller sikkerhed. Danske Universiteter mener, at det er vigtigt at sikre at
tilgangen til forskning og innovation er så åben som muligt. Det gælder også for
mulighederne for at deltage i Horizon Europe.
Vedr. samarbejde med prioriterede lande og regioner
Ifølge meddelelsen vil EU styrke det bilaterale samarbejde (jf. afsnit 5). Danske
Universiteter hilser det velkommen, at EU vil styrke samarbejdet med industrialise-
rede tredjelande og vækstøkonomier, og vi mener, at det er vigtigt, at landenes
associering til Horizon Europe rammeprogrammet bliver afklaret snarest. Særligt
med hensyn til Kina er der behov for en afklaring af rammerne for samarbejde ef-
tersom landet nu kategoriseres som en økonomisk og systemisk konkurrent til EU.
I meddelelsen angives desuden, at EU bør give særlig prioritet til partnere i umid-
delbar nærhed, herunder gennem associering til Horizon Europe. De danske uni-
versiteter har strategiske partnere i fx Det Forenede Kongerige, Schweiz og Israel.
Det har derfor høj prioritet, at sikre de fremtidige muligheder for samarbejde og vi-
dereførelsen af forsknings- og innovationsprojekter.
Danske Universiteter er positive overfor øget samarbejde med fx Indien, Mexico
og Afrika. Det er vigtigt, at der ikke fokuseres ensidigt på opbygning af menneske-
lig kapital, men at der også er fokus på at gennemføre forsknings- og innovations-
projekter med partnerne.
Vedr. valg af forskningsområder
I meddelelsen er der under beskrivelsen af samarbejdet med prioriterede lande og
regioner nævnt en række fagområder som samarbejdet skal prioriteres indenfor
(jf. afsnit 5). Tilsvarende fremgår der en række indsatsområder, der kræver en glo-
bal indsats (jf. afsnit 4). Danske Universiteter anerkender, at der inden for flere
områder er behov for en globalt koordineret indsats. Danske Universiteter mener
dog, at det er vigtigt fortsat at sikre armslængdeprincippet, så universiteterne kan
agere med autonomi og selv definere, hvilke fagområder, der skal være udgangs-
punktet for universitetets internationale forsknings-
og innovationssamarbejde.”
Lægemiddelindustriforeningen (Lif)
anfører:
”Vi er fra Lifs side meget enige i de overordnede hensigter med papiret om
et glo-
balt beredskab i forhold til forskning og innovation
ikke mindst i relation til de glo-
bale udfordringer, som vi står over for.
Det konstateres i papiret, at EU sækker bagud ift. andre lande fsva. investeringer i
forskning og udvikling. Det er i det lys kritisk, at der ikke er en ambition om at øge
investeringerne i forskning og innovation yderligere. Kommissionen har tidligere
ytre et ønske om at øge ambitionen for de offentlige investeringer i forskning i
medlemslandene fra 1 til 1,25 pct. Fra Lifs vil vi varmt opfordre regeringen til at
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/7
kom (2021) 0252 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. den globale tilgang til forskning og innovation – Europas strategi for internationalt samarbejde i en verden i forandring
2421066_0006.png
følge kommissionen indstilling og dermed sætte en ny ambitiøs dagsorden for
forskning og udvikling i Europa.
I afsnittet omkring ”styrkelse af samarbejdet om global sundhed” fremgår det, at
EU-lægemiddelstrategi
yderligere skal styrke EU’s rolle på globalt plan som fø-
rende inden for sundhedsforskning og -innovation, der kan være til gavn for pati-
enter i hele verden. Fra Lifs side deler vi denne ambition, og mener at regeringen
bør støtte op om ambitionen. Imidlertid er der initiativer i EU-lægemiddelstrategi,
som mere eller mindre direkte risikerer at modarbejde ambitionerne, fordi de
grundlæggende udfordrer incitamenter til forskning og udvikling af nye lægemidler.
Det kan f.eks. undre, at strategien i forbindelse med målsætningen om adgang til
medicin til overkommelige priser lægger op til en destabilisering og svækkelse af
de incitamenter, der er designet til at støtte innovation på flere områder, herunder
behandlinger til sjældne sygdomme.
Samtidig savner vi fra Lifs side en ambitiøs investeringsstrategi ift. forskning og
forskningsinfrastruktur, som kan understøtte ambitionen om at vedblive med at
være en førende region inden for sundhedsforskning og -innovation
ikke mindst i
lyset af, vi kan se at investeringerne øges markant i andre regioner, som USA og
Østasien. Hvis det at fastholde og udbygge EU's position som førende inden for
sundhedsforskning og -innovation, så kræver det øgede og fokuserede investerin-
ger i FoU og kompetencer/uddannelse af kvalificerede medarbejdere samt i en
forsknings- og forsøgsinfrastruktur (fx kliniske afprøvningsfaciliteter). Fra Lifs side
efterlyses derfor en langsigtet investeringsplan, som kan bidrage til at øge innova-
tionskapaciteten i Europa.
I papiret fremhæves behovet for og mulige veje til at forbedre beredskabet til at
håndtere nye varianter af Coronavirus
der fokuseres særligt på ACT-A-partner-
skaberne og levering af effektive vacciner og behandlinger. Dette støtter Lif. Men
vi ser også et behov og potentiale for, at læringer og nye effektive redskaber fra
håndtering af Covid-19
videreføres til andre sygdomsområder.”
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
9
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positivt til med-
delelsen.
10 Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder meddelelsen og strategien om den globale tilgang til forskning
og innovation velkommen og er positiv om dens formål.
Regeringen støtter et stærkere fokus på Unionens strategiske interesser i interna-
tionalt forsknings- og innovationssamarbejde.
Regeringen støtter en klog, balanceret og realistisk EU-tilgang til internationalt
samarbejde med større opmærksomhed på etiske og sikkerhedsmæssige risici og
dilemmaer. Princippet om strategisk autonomi bør dog ikke føre til protektionisme.
Internationalt samarbejde bør være så åbent som muligt; så lukket som nødven-
digt.
Side 6/7
kom (2021) 0252 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. den globale tilgang til forskning og innovation – Europas strategi for internationalt samarbejde i en verden i forandring
2421066_0007.png
11 Tidligere forelæggelse for Folketingests Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/7