Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0270 Bilag 1
Offentligt
2391969_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til
ændringsbudget 3 for EU's 2021-budget
KOM (2021) 270
Nyt notat
1. Resume
11. maj 2021
Kommissionen udsendte d. 15. april forslag til ændringsbudget
3 til EU’s 2021-budget.
Æn-
dringsbudgettet er af teknisk karakter og vedrører overførsel af
overskydende midler fra EU’s
2020-budget
til EU’s 2021-budget
på i alt 1,8 mia. euro. Vedtages ændringsbudgettet uændret
reduceres det danske EU-bidrag i 2021 isoleret set med ca. 303 mio. kr.
Regeringen forholder sig positivt til forslaget til ændringsbudget 3, idet der er tale om en årlig,
teknisk justering, der muliggør overførelse af et overskud fra det foregående budgetår, hvorved med-
lemslandenes EU-bidrag reduceres for det indeværende budgetår.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 3
til EU’s budget for
2021 (KOM (2021) 270). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren
for budgettet, og finansforordningens
1
art. 44 samt artikel 18 stk. 3.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 3 tilpasser 2021-budgettet i lyset af
en overførsel af et overskud på samlet set 1.769 mio. euro fra budgetåret 2020. De
overskydende midler overføres til 2021, hvilket isoleret set reducerer medlemssta-
ternes BNI-bidrag i budgetåret 2021 tilsvarende. For Danmarks vedkommende
svarer det isoleret set til en reduktion i BNI-bidraget i 2021 på ca. 303 mio. kr.
Samlet set kan 1.647 mio. euro af det samlede overskud henføres til indtægtssiden,
mens de resterende ca. 121 mio. euro kan henføres til udgiftssiden,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Overskud for budgetåret 2020
Mio. euro
Indtægtssiden
Udgiftssiden
I alt
1.647,3
121,3
1.768,6
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 3 til EU’s 2021-budget.
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2021) 0270 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget 3 for EU’s 2021-budget
2391969_0002.png
Side 2 af 3
For så vidt angår indtægtssiden udgør det samlede overskud for budgettitlerne
egne
indtægter
samt
overskud, saldi og tilpasninger
ca. 1,4 mia. euro,
jf. tabel 2.
Kommissionen
oplyser, at de ekstra midler, som i 2020 via ændringsbudgetter blev tilvejebragt til
at håndtere usikkerhed som følge af udsving i valutakurser særligt henset til CO-
VID-19, i overvejende grad modsvares af underskuddet for så vidt angår moms
og BNI. Således kan overskuddet i 2020 primært henføres til indtægter for told,
som har været ca. 1,4 mia. euro højere end budgetteret.
Tabel 2
Overskud på indtægtssiden fordelt på budgettitler
Mio. euro
1. Egne indtægter
Heraf told- og sukkerafgifter
Heraf moms
Heraf BNI
Heraf UK-rabat
Heraf BNI-rabat til en række MS
1)
3. Overskud, saldi og tilpasninger
4. Indtægter fra personer knyttet til institutionerne
5. Indtægter ifm. institutionernes administration
6. Bidrag og tilbagebetalinger ifm. EU-aftaler og -programmer
7. Morarenter og bøder
8. Lånoptagelse og -givning
9. Diverse indtægter
I alt
2)
309,7
1.359,2
-153,2
-1.035,9
147,2
-7,6
1.065,0
-36,2
8,8
43,3
268,0
-2,1
-9,1
1.647,3
Anm.: 1) Følgende lande modtog under MFF 2014-2020 en reduktion i det årlige BNI-bidrag: Danmark,
Nederlandene og Sverige.
2) Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 3 til EU’s 2021-budget.
Endelig oplyser Kommissionen, at overskuddet på udgiftssiden på 121 mio. euro
særligt skal ses i lyset af et mindreforbug på administration som følge af COVID-
19, hvilket bl.a. har nedbragt udgifter til rejseaktiviteter, møder, praktikophold og
rekrutteringsindsatser.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning kendes endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag i relation til EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
kom (2021) 0270 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget 3 for EU’s 2021-budget
Side 3 af 3
7. Økonomiske konsekvenser
Vedtages Kommissionens forslag til ændringsbudget 3 uændret, reduceres det dan-
ske BNI-bidrag isoleret set med ca. 303 mio. kr. i 2021.
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser eller konsekvenser for miljøet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstaters holdninger til forslaget kendes endnu ikke. Der forventes
dog bred støtte til forslaget, idet der er tale om en teknisk justering i overensstem-
melse med gældende regler.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 3, idet der er tale
om en årlig teknisk justering, hvor overskydende midler fra det tidligere budgetår
overføres til det indeværende finansår,
jf. finansforordningens artikel 18 stk. 3.
Regeringen bemærker desuden, at Kommissionen har haft et mindreforbrug på ad-
ministration som følge af COVID-19. Regeringen finder det derfor beklageligt, at
Kommissionen ikke har været opmærksomme herpå tidligere, hvilket særligt skal
ses i lyset af, at regeringen løbende har fremført synspunkt om behov for omprio-
riteringer til ændringsbudgetter i 2020. Set i det lys, vil regeringen derfor fortsat
have fokus på at finansiere
merudgifter til EU’s budget via omprioriteringer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.