Grund- og Nærhedsnotat til
Folketingets Europaudvalg
Forslag om en pålidelig og sikker digital identitet til alle europæere
KOM(2021) 281 Final
1. Resumé
–
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har den 3. juni 2021 fremsat forslag til forordning om
en pålidelig og sikker digital identitet til alle europæere (KOM(2021) 281 Final). Forslaget er
endnu ikke modtaget i dansk sprogversion. Forslaget bygger på og ophæver forordning (EU) Nr.
910/2014 af 23. juli 2014 om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for elektro-
niske transaktioner på det indre marked (eIDAS-forordningen). Kommissionen har fremsat for-
slaget på baggrund af en omfattende evaluering af eIDAS-forordningen, samt en opfordring fra
Det Europæiske Råd om at fremsætte et forslag vedrørende "europæisk digital identifikation".
Forslaget indebærer en væsentlig udvidelse af eIDAS-forordningen, særligt med henblik på at
imødekomme de nye behov for digitale ID’er på det indre marked
ved at påbyde medlemsstaterne
at udstede en digital ID-tegnebogsordning til at give borgerne kontrol over deres online identitet og
data, samt muliggøre adgang til offentlige, private og grænseoverskridende digitale tjenester.
Der lægges samtidig op til at sikre borgere og virksomheder adgang til højt sikrede og pålidelige
elektroniske identitetsordninger, ved at gøre det obligatorisk for alle medlemsstater at anmelde
som minimum én elektronisk identitetsordning. Derudover indeholder forslaget en harmoniseret
tilgang til sikkerhed for borgere og online-tjenesteudbydere, samt for tilsyn og accept af kvalifice-
rede tillidstjenesteudbydere i EU og lige betingelser for deres levering. Formålet med en mere har-
moniseret tilgang til digital identifikation er at reducere de risici og omkostninger, der er forbun-
det med forskellige, ikke-forbundne nationale ordninger, hvilket vil styrke det indre marked, og
give borgere og virksomheder mulighed for at identificere sig online på en nem og ensartet må de
over hele Unionen.
Forslaget fra Kommissionen er på en række punkter ikke tilstrækkeligt præcist beskrevet til, at
det på nuværende tidspunkt er muligt at lave en konkret vurdering af, hvad implikationerne vil
være ved dansk implementering. Både de statslige og samfundsøkonomiske omkostninger forven-
tes at være betydelige, men er endnu ikke estimeret. Forholdet mellem revisionsforslaget og eksi-
sterende dansk lov vil ligeledes skulle undersøges nærmere.
Regeringen ser overordnet positivt på udvidelsen af den nuværende eIDAS-regulering, og hilser i
denne sammenhæng introduktionen af en digital ID-tegnebog og krav om at tilbyde et anmeldt
eID velkommen, om end regeringen er forbeholden over for, hvordan den konkrete udmøntning og
implementering af en digital ID-tegnebog skal finde sted, samt de omkostninger dette kan med-
føre. Derfor vil regeringen arbejde for, at erfaringer fra arbejdet med gensidig anerkendelse af eID
og udvikling af en eID-gateway til brug herfor, de danske eID-løsninger NemID og det kom-
mende MitID samt udviklingen af danske app-løsninger som det digitale kørekort og sundheds-
kort og coronapasset bringes i spil i den kommende proces.