Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0300 Bilag 1
Offentligt
2429839_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
15. juli 2021
Orientering om
rådsposition til EU’s 2022-budget
Der blev d. 14. juli opnået enstemmig opbakning til en
rådsposition vedr. EU’s 2022-budget.
I Rå-
dets position lægges op til at øge niveauet for margenen med 1.430 mio. euro i forpligtelser og 724
mio. euro i betalinger. Forhandlingerne med Europa-Parlamentet
om EU’s 2022-budget
forventes
igangsat til oktober mhp. på indgåelse af en endelig budgetaftale ultimo 2021.
Rådsposition
Rådspositionen indebærer et samlet forpligtelsesniveau på 167,7 mia. euro og et
betalingsniveau på 170,0 mia. euro,
jf. tabel 1.
Sammenlignet med Kommissionens
forslag er der tale om en forøgelse af margen på ca. 1,4 mia. euro i forpligtelser og
ca. 0,7 mia. euro i betalinger.
Tabel 1
Rådsposition til EU’s 2022-budget
Mio. euro, løbende priser
Budgetkategori
1. Det indre marked, innova-
tion og det digitale område
2. Samhørighed, resiliens og
værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænsefor-
valtning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Europæisk offentlig forvalt-
ning
I alt budgetkategori 1-7
Andre særlige instrumenter
I alt
Margen
Kommissionens forslag
til 2022-budgettet
Forpligtelser
21.644
56.099
56.097
3.124
1.785
16.698
10.845
166.293
1.500
167.793
1.223
Betalinger
21.729
62.219
56.508
3.121
1.238
12.407
10.845
168.068
1.324
169.392
1.369
Rådsposition
Forpligtelser
21.219
55.707
56.072
3.079
1.765
16.197
10.822
164.863
2.799
167.662
2.653
Betalinger
21.588
61.883
56.500
3.076
1.231
12.243
10.823
167.344
2.623
169.966
2.093
Forskel
Forpligtelser
-425
-391
-25
-45
-20
-501
-23
-1.430
1.299
-131
1.430
Betalinger
-141
-337
-8
-45
-7
-164
-23
-724
1.299
575
724
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens forslag
til EU’s budget for 2022, Rådsposition til EU’s 2022-budget
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2021) 0300 - Bilag 1: Orienterende notat om rådsposition til EU's 2022-budget
Side 2 af 3
Nedenfor gengives centrale ændringer, som rådspositionen indebærer ift. Kom-
missionens forslag til EU’s 2022-budget.
Det indre marked, innovation og det digitale område
Aftalen indebærer, at den af Kommissionen foreslåede udgiftsstigning under ud-
giftskategori 1
det indre marked, innovation og det digitale område
på 828 mio. euro i for-
pligtigelser hhv. 4.537 mio. euro i betalinger reduceres med 425 mio. euro i for-
pligtelser og 141 mio. euro i betalinger. Justeringerne kan primært henføres til, at
Kommissionens oplæg til en række udgiftsstigninger modereres, samt at genan-
vendelsen af tidligere annullerede forpligtelser under rammeprogrammet for
forskning udskydes til senere i MFF-perioden 2021-2027.
Samhørighed, resiliens og værdier
Kommissionens forslag til udgiftsniveauet under udgiftskategori 2
samhørighed, resi-
liens og værdier
nedjusteres med i alt 391 mio. euro i forpligtelser og 337 mio. euro i
betalinger i Rådets position. I Kommissionens forslag var lagt op til at øge forplig-
tigelsesniveauet med 3.021 mio. euro og reducere betalingsniveauet med 4.142
mio. euro i betalinger. Justeringerne i Rådets position kan særligt henføres til en
nedjustering af de forventede
finansieringsomkostninger til EU’s genopretningsin-
strument. Derudover modereres udgiftsstigninger til bl.a. Erasmus+, Kreativt Eu-
ropa og Solidaritetskorpset.
Naturressourcer og miljø
Under udgiftskategori 3
naturressourcer og miljø
er udgiftsniveauet ift. Kommissio-
nens forslag nedjusteret med 25 mio. euro i forpligtelser og 8 mio. euro i betalin-
ger i Rådets position. Dette kan henføres til udgiftsprogrammet LIFE, hvor ud-
giftsstigning i betalinger modereres i Rådets position.
Migration og grænseforvaltning
Den af Kommissionen foreslåede udgiftsstigning under udgiftskategori 4
migration
og grænseforvaltning
på i alt 845 mio. euro i forpligtigelser og 435 mio. euro i betalin-
ger nedjusteres med 45 mio. euro i forpligtelser og betalinger i Rådets position.
Moderingen af udgiftsstigningen kan henføres til Frontex. Derudover sættes yder-
ligere 45 mio. euro af Frontex-bevillingen i reserve mhp. udmøntning, såfremt
Frontex lever op til Revisionsrettens anbefalinger, jf. særberetning 08/2021
Fron-
tex støtte til forvaltning af de ydre grænser: endnu ikke effektiv nok.
Sikkerhed og forsvar
Den af Kommissionen foreslåede udgiftsstigning under udgiftskategori 5
Sikker-
hed og forsvar
på 76 mio. euro i forpligtigelser og 567 mio. euro i betalinger reduce-
res i Rådets position med 20 mio. euro i forpligtelser og ca. 7 mio. euro i betalin-
ger i Rådets position. Justeringerne i Rådets position kan henføres til budgetfor-
bedringer under Fonden for Intern Sikkerhed.
Naboområder og verden
Kommissionens forslag til udgiftsstigning under udgiftskategori 6
naboområder og
verden
på 601 mio. euro i forpligtigelser hhv. 1.596 mio. euro i betalinger reduceres
i Rådspositionen med 501 mio. euro i forpligtelser og 164 mio. euro i betalinger
kom (2021) 0300 - Bilag 1: Orienterende notat om rådsposition til EU's 2022-budget
Side 3 af 3
under. Justeringen i Rådets position kan henføres til naboskabsinstrumentet
NDICI, hvor Rådet har modereret niveauet for reserven under NDICI.
Europæisk offentlig forvaltning
Udgiftskategori 7
Europæisk offentlig forvaltning
reduceres med ca. 23 mio. euro i for-
pligtelser og betalinger i Rådets position. Dette kan bl.a. henføres til budgetfor-
bedringer i indkøb af IT-udstyr og
–systemer
i Kommissionen og Rådet samt la-
vere lønomkostninger i Rådet, Kommissionen, EU-Domstolen, Revisionsretten,
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg, Regionsudvalget, Den Europæi-
ske Tilsynsførende for Databeskyttelse og EU-Udenrigstjenesten.
Derudover indebærer rådspositionen en stabilisering af antallet af fastansatte i
EU’s institutioner på nær Europa-Parlamentet,
således at antallet afspejler 2021-
niveauet. Dertil fremgår det af rådspositionen, at Rådet forbeholder sig sin posi-
tion på Europa-Parlamentets ønske om en stigning i ansatte på 322.
Særlige instrumenter uden for udgiftsloftet
Rådet og Europa-Parlamentet har d. 17. juni indgået en provisorisk aftale vedrø-
rende udmøntningen af Brexit-reserven. Denne indebærer bl.a., at en del af udbe-
talingen i 2021, som fremgår af Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 til
EU’s 2021-budget,
udskydes til 2022 og 2023. Rådspositionen medtager denne
opdaterede betalingsprofil for 2022.
Det indebærer, at det
samlede
forpligtelsesniveau i Rådets position er 131 mio. euro
lavere end Kommissionens forslag, mens det
samlede
betalingsniveau er 575 mio.
euro højere end Kommissionens forslag,
jf. tabel 1.
Eftersom de særlige instrumenter ligger uden for EU-budgettets udgiftslofter, har
indarbejdelsen af aftalen om Brexit-reserven ikke indvirkning på størrelsen på
margenen til forpligtigelsesloftet og betalingsloftet.
Regeringens holdning
Regeringen finder samlet set, at
rådspositionen til EU’s 2022-budget
udgør et ba-
lanceret kompromis. Dette skal bl.a. ses i lyset af at niveauet for margen øges i
både forpligtelser og betalinger, hvilket bl.a. giver bedre muligheder for at kunne
handle hurtigt i tilfælde af uforudsete udgifter i 2022.
I Rådets position foretages endvidere udgiftspolitiske prioriteringer, hvilket mode-
rer Kommissionens forslag til en række markante udgiftsstigninger.
Samtidig indebærer rådspositionen, at der fortsat prioriteres betydelige midler til
danske kerneprioriteter som f.eks. klima, forskning, migration, digitalisering og
Afrika.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen har udtrykt en ambition om at
udarbejde en ny metode, der har større fokus på effekten af klimaudgifter.
Regeringen har bl.a. med afsæt i ovenstående støttet det slovenske formandsskabs
kompromisforslag til en fælles rådsposition.