Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0397 Bilag 1
Offentligt
2436258_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
24. august 2021
Kommissionens forslag til ændring af forordning (EU) nr. 1286/2014
for så vidt angår forlængelse af overgangsordningen for administrati-
onsselskaber, investeringsselskaber og personer, der rådgiver om eller
sælger andele i institutter for kollektiv investering i værdipapirer (in-
vesteringsinstitutter) og andre institutter end investeringsinstitutter
(PRIIPS), COM (2021)397) og ændring af direktiv 2009/65/EF for så
vidt angår administrationsselskabers anvendelse af dokumenter med
central information vedrørende institutter for kollektiv investering i
værdipapirer (investeringsinstitutter) (UCITS), COM (2021) 399 for
så vidt angår anvendelsesdatoen
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 15. juli 2021 forslag om yderligere at udskyde
anvendelsesdatoen for PRIIPs-forordningen fra 31. december 2021 til 30.
juni 2022 grundet forsinkelse af de nærmere regler for dokumentet med
central investorinformation (KID). Kommissionens forslag til ændring af
UCITS-direktivet medfører, at investeringsinstitutterne fritages fra også at
udarbejde et UCITS-KIID, når reglerne for et PRIIPs-KID træder i kraft,
så der undgås dobbelt information om samme investeringsinstitut og an-
vendelsesdatoerne ensrettes. Regeringen støtter forslaget og kan også
støtte et eventuelt ønske fra medlemslande om, at udskydelsen forlænges til
12 fremfor 6 måneder for at sikre tilstrækkelig tid til sektoren til at tilpasse
sig regelsættet. Der forventes generel støtte til forslaget fra de øvrige EU-
lande og Europa-Parlamentet. Forslaget forventes færdigforhandlet i hur-
tig proces.
2. Baggrund
EU (Rådet og Europa-Parlamentet) vedtog den 26. november 2014 forord-
ning nr. 1286/2014 om dokumenter med central information om sammen-
satte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer
(PRIIP'er
1
) og den 13. juli 2009 direktiv nr. 2009/65 om samordning af love
og administrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv investe-
ring i værdipapirer (investeringsinstitutter eller UCITS
2
).
1
2
“Packaged
Retail and Insurance-based
Investment Products”.
“Undertakings
for Collective Investments in Transferable Securities”.
kom (2021) 0397 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Quickfix på PRIIPs og UCITS
2436258_0002.png
2/5
PRIIP’er er en fællesbetegnelse for investeringsprodukter, hvis afkast er
baseret på et eller flere underliggende aktiver, fx aktier og obligationer, og
som er udformet med henblik på at levere et afkast over en mellemlang
eller lang investeringsperiode. Eksempler er investeringsforeningsbeviser,
forsikringsbaserede investeringsprodukter (fx livsforsikringer), strukture-
rede investeringsprodukter (dvs. investeringsprodukter sammensat af andre
aktivtyper, fx aktier og obligationer) og strukturerede indlån (dvs. indlån,
hvis forrentning afhænger af et andet underliggende finansielt produkt).
PRIIPs-forordningen var en del af en lovgivningspakke, som også bestod
af en revision af UCITS-direktivet og en revision af forsikringsformidlings-
direktivet (IMD
Insurance Mediation Directive).
3
PRIIPs-forordningens formål er at fastsætte nye og ensartede regler som på
tværs af forskellige sektorer fastsætter krav til produktoplysninger om så-
kaldt sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter, som sæl-
ges til private. Forordningen indeholder bl.a. krav om udarbejdelse af et
dokument med central information (KID
Key Information Document) for
de omfattede produkter. KID skal generelt indeholde de væsentligste op-
lysninger om produktets karakteristika, risici og omkostninger.
Disse regler hænger sammen med UCITS-direktivet, der siden 2011 også
har indeholdt et krav om, at investeringsselskaber og administrationssel-
skaber for investeringsinstitutter skal udarbejde et dokument med central
investorinformation (KIID
Key Investor Information Document) for at
investorerne kan forstå karakteren af risici forbundet med et investerings-
produkt, som de bliver tilbudt.
Derudover er det nærmere format og indhold af PRIIPs KID fastlagt i en
delegeret retsakt
4
. Kommissionen har tilkendegivet, at denne vil blive ju-
steret i løbet af 2021 på baggrund af bidrag fra de europæiske tilsynsmyn-
digheder (ESA’erne)
for at mindske overlap og forenkle indholdet, herun-
der nye beregningsmetoder, reviderede oplysninger om omkostninger og
disses påvirkning på produkt og afkastpotentiale, hidtidige resultater, mv.
Ændringsforslaget forventes først fremsat i efteråret 2021.
3
4
Forsikringsmæglerdirektivet er vedtaget i januar 2016.
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2017/653 af 8. marts 2017 om supplerende regler til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1286/2014 om dokumenter med central infor-
mation om sammensatte og forsikringsbaserede investeringsprodukter til detailinvestorer (PRIIP'er)
vedrørende reguleringsmæssige tekniske standarder for præsentation, indhold, gennemgang og re-
vision af dokumenter med central information og betingelser for opfyldelse af kravet om at stille
sådanne dokumenter til rådighed (EUT L 100 af 12.4.2017).
kom (2021) 0397 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Quickfix på PRIIPs og UCITS
2436258_0003.png
3/5
Anvendelsen af KID efter PRIIPs-forordningen er tidligere blevet udskudt
til 31. december 2021
5
fordi en overgangsordning i en periode fritager ad-
ministrationsselskaber, investeringsselskaber og personer, der
rådgiver om
eller sælger andele i investeringsinstitutter og ikke-investeringsinstitutter,
midlertidigt fra kravet om at give detailinvestorer et dokument med central
information udarbejdet efter PRIIPs reglerne. Dette er indført
med henblik på
at give de finansielle aktører tilstrækkelig tid til at indrette sig på de juste-
rede regler vedr. KID og for at undgå, at investorer ville modtage to doku-
menter med overlappende oplysninger udarbejdet efter såvel UCITS som
PRIIPs regler.
Rådet kan gøre indsigelse imod en delegeret retsakt, hvis det støttes af et
kvalificeret flertal af lande. Europa-Parlamentet kan gøre indsigelse, hvis
det støttes af et simpelt flertal.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag af 15. juli 2021 udskyder anvendelsesdatoen for
PRIIPs-forordningen
og KID’en med
seks måneder til den 1. juli 2022, så
anvendelsesdatoen bliver samtidig med anvendelsen af ændringerne af
UCITS-direktivet og justeringer til den delegerede forordning (EU)
2017/653.
Kommissionens forslag ændrer UCITS-direktivet, så investeringsinstitutter
alene vil skulle udarbejde et PRIIPs-KID efter udløb af overgangsordnin-
gen for PRIIPs-KID. Et investeringsselskab vil derefter ikke skulle udar-
bejde to forskellige dokumenter om samme emne.
Spørgsmålet om indholdet af den delegerede retsakt kører i et separat, pa-
rallelt spor, i de europæiske tilsynsmyndigheder (ESA’erne) og indgår ikke
i forslaget fra Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forordningen og direktivet. Europa-
Parlamentet må ventes at støtte en udskydelse af anvendelsesdatoerne og
sidestilling af KIDs. Spørgsmålet om indholdet af den delegerede retsakt
kører i et separat, parallelt spor, jf. ovenfor.
5. Nærhedsprincippet
Det er den danske regerings vurdering, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet, da forslaget indeholder en udskydelse af anven-
delsesdatoerne for den allerede vedtagne forordning.
5
Der henvises til Grund- og Nærhedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg,
https://www.eu.dk/samling/20161/kommissionsforslag/KOM(2016)0709/bilag/2/1698853.pdf
kom (2021) 0397 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Quickfix på PRIIPs og UCITS
2436258_0004.png
4/5
6. Gældende dansk ret
PRIIPs-forordningen er umiddelbart gældende uden behov for implemen-
tering i dansk ret. UCITS-direktivet er implementeret i lov om investerings-
foreninger m.v.
6
og lov om finansiel virksomhed for så vidt angår admini-
strationsselskaber
7
.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Lov om investeringsforeninger m.v. og lov om finansiel virksomhed vil
skulle ændres.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til udskydelse af anvendelsesdato har i sig selv ingen samfunds-
økonomiske konsekvenser. PRIIPs-KID vil kunne have positive samfunds-
økonomiske konsekvenser, hvis det understøtter en bedre investorinforma-
tion og bedre investeringsbeslutninger.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det må forventes, at forslaget kan have positive erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser, da de finansielle aktører får bedre tid til at indrette sig på de nye
regler og de vil undgå byrder ved udarbejdelse af flere dokumenter om
samme emne.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finan-
sielle sektor med frist for bemærkninger den 2. august 2021.
Der er modtaget et høringssvar fra Finans Danmark, der anfører, at kravet
om at udarbejde UCITS KIID bør ophæves helt, når PRIIPs-undtagelsen
for UCITS ophører. Ændringsforslaget til UCITS-direktivet medfører, at
der skal udarbejdes UCITS KIID til de professionelle investorer i de til-
fælde, hvor UCITS’en er målrettet professionelle investorer. De professio-
nelle investorer bruger det udarbejdede prospekt og ikke standardiseret de-
tailinvestorinformation og modtager typisk tilpassede informationer til de-
res individuelle behov.
6
7
Bekendtgørelse af lov om investeringsforeninger m.v., LBK nr 1718 af 27/11/2020
Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed, LBK nr. 1447 af 11/09/2020
kom (2021) 0397 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Quickfix på PRIIPs og UCITS
2436258_0005.png
5/5
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre EU-lande ventes generelt at støtte forslaget, dog med ønske om
udvidelse af perioden til 12 måneder frem for seks måneder for at sikre
tilstrækkelig omstillingsperiode for sektoren og indholdet af den supple-
rende retsakt først forventes på plads ved udgangen 2021. Spørgsmålet om
indholdet af den delegerede retsakt kører i et separat, parallelt spor, jf.
ovenfor.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om at udskyde anvendelsesdatoerne, herunder
for at kunne give de finansielle aktører mere tid til at indrette sig på og
efterleve de nye regler vedr. PRIIPs-KID’en.
Regeringen kan også støtte, at udskydelsen forlænges med 12 frem for 6
måneder for at sikre tilstrækkelig tid til sektoren til at tilpasse sig regelsæt-
tet.
Regeringen støtter fritagelsen fra at udarbejde flere dokumenter om samme
emne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grund- og Nærhedsnotat om den forrige udskydelse af anvendelsesdatoen
for KID er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26. november 2016
og samlenotat herom ligeledes forelagt Folketingets Europaudvalg i forbin-
delse med ECOFIN 8. november 2016.