Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0407 Bilag 1
Offentligt
2448442_0001.png
Notat
Grund- og nærhedsnotat om Forslag til Rådets henstilling om en pagt
for forskning og innovation i Europa
KOM (2021) 407 endelig.
Nyt notat.
1
Resumé
8. september 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
Kommissionen har ved KOM (2021) 407 den 16. juli 2021 fremsat forslag til Rå-
dets henstilling om en pagt for forskning og innovation i Europa.
Forslaget følger Kommissionens meddelelse om et nyt Europæisk Forskningsrum
(ERA) fra 30. september 2020. Hensigten med forslaget er, at medlemsstaterne
giver deres politiske tilsagn om at understøtte det nye europæiske forskningsrum
og mobilisere forsknings- og innovationspolitikker for at imødekomme Europas ud-
fordringer, navnlig den grønne og digitale omstilling og genopretningen efter CO-
VID-19-pandemien.
Henstillingen indeholder forslag til en pagt for forskning og innovation i Europa i
form af et fælles sæt værdier, principper og indsatsområder. Yderligere er der i
pagten beskrevet mål for øgede investeringer i forskning og innovation på natio-
nalt og EU-plan.
Regeringen byder forslaget velkommen og støtter dets mål om at bidrage til både
den grønne og den digitale omstilling og styrke Europas modstandsdygtighed og
beredskab over for fremtidige kriser. Regeringen støtter et stærkt og velfunge-
rende europæisk forskningsrum, der bygger på fælles værdier, som vægter prin-
cippet om excellence og har en effektiv styringsmekanisme. Regeringen støtter
udpegningen af prioriterede policy-områder som grundlag for fælles indsatser.
Regeringen bakker stærkt op om den fælleseuropæiske målsætning om at inve-
stere 3 pct. af BNP i forskning og innovation.
Regeringen lægger vægt på, at medlemsstaternes forsknings- og innovationssy-
stemer er forskellige, og herunder at mulighederne for og incitamenterne til at
fremme private investeringer i forskning og innovation ikke nødvendigvis er ens.
Således lægger regeringen stor vægt på, at det tilkommer medlemsstaterne at
fastlægge, hvordan medlemsstaterne imødekommer den overliggende målsæt-
ning om, at 3 pct. af BNP investeres i forskning og innovation, herunder fordelin-
gen af offentlige og private investeringer. Regeringen lægger derfor stor vægt på,
at der ikke etableres et fælleseuropæisk mål om, at offentlige investeringer skal
udgøre 1,25 pct. af BNP i EU som helhed.
Regeringen lægger ligeledes stor vægt på, at der ikke etableres et fælleseuropæ-
isk mål om, at 5 pct. af de nationale forskningsmidler i medlemsstaterne afsættes
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
$dossier_documentnumber$
Side 1/7
kom (2021) 0407 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. pagt for forskning og innovation i Europa
2448442_0002.png
til fælles programmer, forskningsinfrastrukturer og europæiske partnerskaber, lige-
som regeringen heller ikke støtter et nationalt mål herom. Dette skyldes, at ni-
veauet for deltagelsen i fælles programmer ikke bør være et mål i sig selv, men
skal prioriteres, når det har en forskningsfaglig merværdi.
Nationale investeringer i forskning og innovation er helt afgørende for at løfte eu-
ropæisk forskning som helhed og fastholde Europas status som en global forsk-
nings- og innovationsstormagt. Dette er netop er afspejlet i 3 pct. målsætningen,
som EU fortsat er langt fra at nå. Regeringen kan derfor også i forlængelse af 3
pct. målsætningen støtte, at medlemsstater, der halter efter EU-gennemsnittet for
investeringer i forskning og innovation, skal hæve deres samlede forsknings- og
innovationsudgifter med 50 pct. over de næste fem år. Regeringen støtter også, at
medlemsstaterne kan opstille frivillige nationale investeringsmål for den tilsigtede
offentlige indsats inden for forskning og innovation.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
2
Baggrund
Det europæiske forskningsrum blev etableret i 2000 som en del af Lissabonstrate-
gien for vækst og beskæftigelse og har siden 2009 været udtrykt i TEUF artikel
179. Det fremgår af denne, at Unionen har som mål at styrke sit videnskabelige og
teknologiske grundlag ved gennemførelse af et europæisk forskningsrum med fri
bevægelighed for forskere samt videnskabelig og teknologisk viden, at fremme ud-
viklingen af sin konkurrenceevne, herunder industriens konkurrenceevne, samt at
fremme alle de forskningsaktiviteter, der skønnes nødvendige.
Den 30. september 2020 fremlagde Kommissionen meddelelsen om en vision for
et nyt europæiske forskningsrum
1
. Meddelelsen havde til formål at sætte retningen
for et nyt europæisk forskningsrum, der kan opfylde ambitionen om at gennemføre
overgangen til et bæredygtigt, digitalt og modstandsdygtigt Europa. Den 1. decem-
ber 2020 vedtog Rådet sine konklusioner om Kommissionen meddelelse
2
og be-
kræftede bl.a. opfordringen om at udvikle en politisk dagsorden og styringsmodel
for det europæiske forskningsrum, der bl.a. tager højde for en pagt for forskning
og innovation i Europa.
Den 16. juli 2021 fremsatte Kommissionen det nærværende forslag til Rådets hen-
stilling om en pagt for forskning og innovation i Europa (KOM (2021) 407). Forsla-
get er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 27. juli 2021. En henstilling er
en ikke-bindende retsakt.
3
Formål og indhold
Formålet med pagten er at få medlemsstaternes tilsagn om at gennemføre forsk-
nings- og innovationspolitikker, der understøtter det ny ERA og adresserer Euro-
pas udfordringer, navnlig den grønne og digitale omstilling og genopretningen ef-
ter COVID-19-pandemien. Henstillingen skal fungere som en rettesnor for gen-
nemførelse og ajourføring af nye politiske retningslinjer og bidrage til at vurdere de
fremskridt, der gøres.
1
2
Se KOM (2020) 628 endelig.
Se 13567/20.
Side 2/7
kom (2021) 0407 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. pagt for forskning og innovation i Europa
2448442_0003.png
Med henstillingen foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne:
1. når til enighed om et fælles sæt værdier og principper for forskning og in-
novation i Unionen,
2. når til enighed om en række prioriterede områder for en fælles indsats til
støtte for det europæiske forskningsrum,
3. prioriterer investeringer og reformer, der adresserer det europæiske forsk-
ningsrums prioriteter og understøtter private investeringer i forskning og
innovation vha. realistiske, men ambitiøse mål for investeringer i forskning
og innovation,
4. bekræfter deres hensigt om at øge investeringerne i forskning og innova-
tion på EU-plan,
5. på frivillig basis opstiller
nationale
investeringsmål,
6. indfører en styrket overvågnings- og koordineringsmekanisme for at sikre
fremskridt i prioriteterne for det europæiske forskningsrum.
Ad. 1) Som fælles værdier og principper lægges der bl.a. vægt på
”Etik
og integri-
tet i forbindelse med forskning og innovation”,
”Forskningsfrihed”, ”Ligestilling
mel-
lem kønnene og lige muligheder”,
”Stræben
efter topkvalitet”
3
og ”Globalt
opsø-
gende arbejde”,
dvs. internationalt samarbejde bl.a. på grundlag af Unionens vær-
dier. Der foreslås i alt 10 værdier og principper fordelt på tre kategorier.
Ad. 2) Under prioriterede områder for en fælles indsats fremhæves bl.a.
Ӂben
vi-
denskab”
4
,
”Forskningsinfrastrukturer”, ”Forskerkarrierer
og -mobilitet og systemer
til vurdering og belønning af forskning”,
”Videnudnyttelse”
5
og
”Synergier
mellem
forsknings- og innovationspolitik, uddannelse og EU's dagsorden for færdigheder”.
Der foreslås i alt 15 prioriterede områder fordelt på fire kategorier.
Ad. 3) Ift. investeringer og reformer fremhæves bl.a. behovet for en særlig indsats
i lande, der halter bagefter, øget synergi mellem EU-programmer og øget koordi-
nation mellem nationale indsatser.
Ad. 4) Ift. investeringsmål på
EU-plan
foreslår Kommissionen:
a. at medlemsstaterne genbekræfter målet om at de samlede forsknings- og
innovationsudgifter skal udgøre 3 pct. af EU's BNP
6
,
b. at medlemsstaterne samlet øger niveauet for offentlige investeringer i
forskning og innovation til 1,25 pct. af EU's BNP inden 2030,
c. at medlemsstaterne samlet afsætter 5 pct. af deres nationale offentlige
forsknings- og innovationsinvesteringer til fælles programmer og europæi-
ske partnerskaber inden 2030,
d. at de medlemsstater, der halter efter EU's gennemsnitlige forsknings- og
innovationsudgifter, øger deres samlede forsknings- og innovationsudgif-
ter med 50 pct. over de næste fem år.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
3
På engelsk: ”Pursuit of excellence”.
På engelsk: ”Open Science”.
5
På engelsk: ”Knowledge valorisation”.
6
Det kan bemærkes, at målsætningen om at øge de samlede forsknings- og innovationsud-
gifter til 3 pct., den såkaldte Barcelona-målsætning, følger af konklusionerne fra Det Euro-
pæiske Råds møde i Barcelona i marts 2002, jf. SN 100/1/02.
4
Side 3/7
kom (2021) 0407 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. pagt for forskning og innovation i Europa
2448442_0004.png
Ad. 5) Ift. frivillige
nationale
investeringsmål foreslår Kommissionen, at medlems-
staterne opstiller nationale investeringsmål for
i.
den tilsigtede offentlige indsats inden for forskning og innovation udtrykt i
procent af BNP,
ii.
procentdelen af nationale offentlige udgifter til forskning og innovation, der
er afsat til fælles programmer, forskningsinfrastrukturer og europæiske
partnerskaber,
iii.
den forventede stigning i de samlede forsknings- og innovationsudgifter
for de medlemsstater, der halter efter EU's gennemsnitlige udgifter til
forskning og innovation i procent af BNP.
Ad. 6) En styrket overvågnings- og koordineringsmekanisme for det europæiske
forskningsrum har til hensigt at bidrage til en mere strategisk planlægnings-, im-
plementerings- og overvågningsfase, så policy-cyklussen giver større merværdi.
4
Europa-Parlamentets udtalelser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget, og tidsplanen for Eu-
ropa-Parlamentets behandling kendes ikke endnu.
5
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet finder anvendelse, idet forslaget ikke henhører under EU’s
enekompetence. Forskning er delt kompetence mellem Unionen og dets med-
lemsstater. På områderne for forskning, teknologisk udvikling og rummet har Unio-
nen kompetence til at gennemføre tiltag, dog således at udøvelsen af denne kom-
petence ikke kan føre til, at medlemsstaterne forhindres i at udøve deres kompe-
tence, jf. TEUF artikel 4, stk. 3.
Kommissionen konkluderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet, jf. TEU artikel 5. Hertil anfører Kommissionen, at medlemsstaternes kom-
petence er respekteret. Ifølge Kommissionen har forslaget til formål at koordinere
politikker på tværs af politikområder og på flere niveauer i hele EU. Forslagets
sigte er, at forsknings- og innovationspolitikken fungerer i tæt synergi på tværs af
alle forvaltningsniveauer (lokalt, regionalt, nationalt og globalt) med initiativer, der
giver EU-merværdi
i tilknytning til og i form af udbygning af nationale og regio-
nale politiske tiltag
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
og vurderer endvidere, at forslaget ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for at
nå målene i traktaten, således at forslaget er i overensstemmelse med proportio-
nalitetsprincippet, jf. TEU artikel 5, stk. 4.
6
Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for konsekvenser for dansk ret, idet der alene er tale om et for-
slag til en henstilling fra Rådet.
7
Konsekvenser
7.1
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side 4/7
kom (2021) 0407 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. pagt for forskning og innovation i Europa
2448442_0005.png
I det omfang forslaget udmøntes i konkrete initiativer, vil det blive vurderet, om
disse vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
7.2
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske, statsfinansielle
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at udstikke en kurs, der reelt fastlægger rammerne for se-
nere retsakter og dermed baner vej for tiltag på EU-plan eller nationalt, der kan
have økonomiske konsekvenser.
I det omfang forslaget til Rådets henstilling udmøntes i konkrete initiativer, vil det
blive vurderet, om disse vil medføre samfundsøkonomiske, statsfinansielle eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
7.3
Beskyttelsesniveauet i Danmark
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have andre væsentlige konsekvenser, herun-
der konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø, sund-
hed, forbrugerbeskyttelse og udviklingslandene.
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
8
Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for forskning i perioden 8.
16.
september 2021.
Der er modtaget svar fra følgende organisationer: Aarhus Universitet og Lægemid-
delindustriforeningen.
Aarhus Universitet: ”
Aarhus Universitet takker for muligheden for at kommentere
forslag til Rådets henstilling om en pagt for forskning og innovation i Europa.
Aarhus Universitet bakker op om de fornyede bestræbelser på at udvikle det euro-
pæiske forskningsrum. Aarhus Universitet kan i al væsentlighed bakke op om de
værdier og principper, som Pagten indeholder, herunder forskningsfrihed, forsk-
ningsintegritet m.m.
Aarhus Universitet ser dog gerne, at forslaget i højere grad fokuserer på vigtighe-
den af at støtte grundforskning. Stigende investeringer i grundforskning til universi-
teter og andre forskningsudøvende organisationer er en helt afgørende forudsæt-
ning for, at Europa på langt sigt kan opnå en ledende position som et globalt vi-
denskabeligt kraftcenter.
De prioriterede områder for fælles handlinger i Pagten er tilsvarende vigtige for
Aarhus Universitet. I særlig grad er forskningsinfrastruktur et vigtigt fokusområde,
idet et styrket internationalt samarbejde om de ofte meget bekostelige forsknings-
infrastrukturer vil kunne bidrage positivt til at styrke Europa som et forskningsba-
seret kraftcenter. Også Open Science, karriere og mobilitet samt Gender/køn er
vigtige fokusområder, som bør prioriteres.
Side 5/7
kom (2021) 0407 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. pagt for forskning og innovation i Europa
2448442_0006.png
Til slut skal det understreges, at det er vigtigt at sikre et fælles ejerskab til den vi-
dere proces gennem en løbende og aktiv involvering af universiteter og andre
forskningsudøvende aktører, da de kommer til at stå for implementeringen af et
nyt ERA.”
Lægemiddelindustriforeningen har indsendt følgende punkter:
Varm støtte til det europæiske forskningsrum
Varm støtte til forslaget om at øge de offentlige investeringer i forskning og
udvikling fra 1 pct. af BNP til 1,25 pct. at BNP. Helt enig i, at det vil bidrage
til at gøre Europa/Danmark til en attraktivt sted at placere sin FoU-investe-
ringer.
Set fra Lifs side er det helt afgørende med forskningskvalitet
og under-
støtte samarbejdet med virksomheder om forsknings- og udviklingsprojek-
ter. Forskningen stoppe ikke med en publikation men med en god løsning
Samtidig er det væsentligt at gå sammen om store investeringer i forsk-
ningsinfrastruktur og skabe adgang til disse også til forskningsintensive virk-
somheder
Vi er glade for arbejdet med at skabe et fælles europæisk forskningsrum,
men til gengæld bekymret over initiativer, der kommer fra andre områder,
og som potentielt har store konsekvenser for forskningen og samarbejdet
mellem virksomheder og videninsitutioner. Det gælder fx Pharmastrate-
gien.”
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
9
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positivt til forsla-
get.
10 Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder forslaget velkommen og støtter dets mål om at bidrage til både
den grønne og den digitale omstilling og styrke Europas modstandsdygtighed og
beredskab over for fremtidige kriser. Regeringen støtter et stærkt og velfunge-
rende europæisk forskningsrum, der bygger på fælles værdier, som vægter prin-
cippet om excellence og har en effektiv styringsmekanisme. Regeringen støtter
udpegningen af prioriterede policy-områder som grundlag for fælles indsatser.
Regeringen bakker stærkt op om den fælleseuropæiske målsætning om at inve-
stere 3 pct. af BNP i forskning og innovation.
Regeringen lægger vægt på, at medlemsstaternes forsknings- og innovationssy-
stemer er forskellige, og herunder at mulighederne for og incitamenterne til at
fremme private investeringer i forskning og innovation ikke nødvendigvis er ens.
Således lægger regeringen stor vægt på, at det tilkommer medlemsstaterne at
fastlægge, hvordan medlemsstaterne imødekommer den overliggende målsæt-
ning om, at 3 pct. af BNP investeres i forskning og innovation, herunder fordelin-
gen af offentlige og private investeringer. Regeringen lægger derfor stor vægt på,
at der ikke etableres et fælleseuropæisk mål om, at offentlige investeringer skal
udgøre 1,25 pct. af BNP i EU som helhed.
Regeringen lægger ligeledes stor vægt på, at der ikke etableres et fælleseuropæ-
isk mål om, at 5 pct. af de nationale forskningsmidler i medlemsstaterne afsættes
Side 6/7
kom (2021) 0407 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. pagt for forskning og innovation i Europa
2448442_0007.png
til fælles programmer, forskningsinfrastrukturer og europæiske partnerskaber, lige-
som regeringen heller ikke støtter et nationalt mål herom. Dette skyldes, at ni-
veauet for deltagelsen i fælles programmer ikke bør være et mål i sig selv, men
skal prioriteres, når det har en forskningsfaglig merværdi.
Nationale investeringer i forskning og innovation er helt afgørende for at løfte eu-
ropæisk forskning som helhed og fastholde Europas status som en global forsk-
nings- og innovationsstormagt. Dette er netop er afspejlet i 3 pct. målsætningen,
som EU fortsat er langt fra at nå. Regeringen kan derfor også i forlængelse af 3
pct. målsætningen støtte, at medlemsstater, der halter efter EU-gennemsnittet for
investeringer i forskning og innovation, skal hæve deres samlede forsknings- og
innovationsudgifter med 50 pct. over de næste fem år. Regeringen støtter også, at
medlemsstaterne kan opstille frivillige nationale investeringsmål for den tilsigtede
offentlige indsats inden for forskning og innovation.
11 Tidligere forelæggelse for Folketingests Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/7