Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0411 Bilag 1
Offentligt
2436181_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forhandlinger om en aftale mellem EU og UK om Gibraltar
KOM (2021) 411 final og Annex af 20. juli 2021
Nyt notat
1. Resumé
Handels- og samarbejdsaftalen mellem EU og UK omfatter ikke Gibraltar. Den 31. december 2020
blev der opnået enighed mellem UK og Spanien om en ramme for en fremtidig aftale mellem EU og
UK fsva. Gibraltar. En sådan aftale skal nu forhandles mellem EU og UK, og Kommissionen har
fremsat et forslag til forhandlingsmandat. En aftale vil skulle tage højde for de særlige politiske,
juridiske og geografiske forhold fsva. Gibraltar og så vidt muligt afskaffe fysiske begrænsninger for
bevægelser af varer og personer mellem Spanien og Gibraltar, dog uden at Gibraltar bliver en del af
Schengenområdet og Toldunionen og således, at det indre marked og Schengen-områdets integritet
beskyttes. Fsva. bevægelse af varer og afskaffelse af varekontrol ved grænsen mellem Gibraltar og
Spanien foreslås det, at der oprettes en toldunion mellem EU og UK fsva. Gibraltar, og at Gibraltar
efterlever EU’s acquis
for det indre marked. Den primære kontrol med bevægelse af varer foreslås
varetaget af spanske myndigheder. På samme vis foreslås det, at Spanien får en central rolle i
håndteringen af personbevægelser ift. Gibraltar i tæt samarbejde med Gibraltar og UK. Der forventes
opbakning blandt EU-landene til Kommissionens forslag til forhandlingsmandat, som man også fra
dansk side kan støtte.
2. Baggrund
Forslaget har til formål at fastlægge Kommissionens mandat til at forhandle en aftale
med UK
om EU’s forhold til Gibraltar,
baseret på artikel 218 (3) og (4) i TEUF samt
artikel 101 i EURATOM-traktaten fsva. samarbejde om sikker og fredelig anvendelse
af nuklear energi. Endelig fastlæggelse af det substantielle hjemmelsgrundlag for en
sådan aftale vil først kunne afklares, når aftalen er endeligt forhandlet og indholdet er
kendt.
Udtrædelsesaftalen mellem EU og UK, der trådte i kraft den 1. februar 2020,
indeholder en protokol om
UK’s oversøiske territorium Gibraltar. Handels-
og
samarbejdsaftalen mellem EU og UK og aftalen mellem EURATOM og UK om
samarbejde om sikker og fredelig anvendelse af nuklear energi, der begge trådte
endeligt i kraft den 1. maj 2021, omfatter ikke Gibraltar jf. beslutning herom på DER
den 25. november 2018, der samtidig åbnede op for en mulig fremtidig forhandling
mellem EU og UK herom, som vil forudsætte Spaniens godkendelse. Den 31.
december 2020 blev der opnået enighed mellem UK og Spanien om en ramme for en
fremtidig aftale om Gibraltars forhold til EU, der skal forhandles mellem EU og UK.
Spanien har herefter anmodet Kommissionen om at starte proceduren for forhandling
af en sådan aftale på EU-plan. En aftale vil skulle tage højde for de særlige politiske,
juridiske og geografiske forhold fsva. Gibraltar i overensstemmelse med international
kom (2021) 0411 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forhandlinger om en aftale mellem EU og UK om Gibraltar
2436181_0002.png
ret. Spanien vil grundet de særlige geografiske forhold for Gibraltar få en central rolle
ift. anvendelse og implementering af visse bestemmelser i en sådan aftale.
3. Formål og indhold
En aftale mellem UK og EU om Gibraltar har til formål at afskaffe fysiske
begrænsninger for bevægelser af henholdsvis varer og personer mellem Spanien og
Gibraltar samtidig med, at Schengenområdet og det indre markeds integritet
beskyttes.
Fsva. bevægelse af varer og afskaffelse af varekontrol ved grænsen mellem Gibraltar
og Spanien der beskytter
integriteten af EU’s indre marked,
Toldunion samt EU’s
finansielle interesser, foreslås, at der oprettes en toldunion mellem EU og UK fsva.
Gibraltar i overensstemmelse med GATT artikel XXIV. Således vil den fulde
efterlevelse af
EU’s acquis
for det indre marked for varer til og i Gibraltar, herunder
bl.a. samarbejde om told og skatteforhold, og tilpasning til Gibraltars
beskatningssystem af varer til det spanske system, monitorering af EU og spanske
myndigheder samt bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering, skulle sikres. Den
primære kontrol med bevægelse af varer foreslås varetaget af de spanske
myndigheder.
Aftalen vil også omfatte transport, miljø og klima, social sikring, og
unionsborgerrettigheder, i det omfang det tjener udvikling i regionen. Ift.
arbejdstagerrettigheder foreslås standarder som i Udtrædelsesaftalen mellem EU og
UK, og ift. social sikring vil det skulle gælde for alle EU-borgere, der bevæger sig
mellem Spanien og Gibraltar. Aftalen vil skulle indeholde betingelser om lige
konkurrenceforhold fsva. statsstøtte, arbejdstagerrettigheder og sociale sikring, klima
og miljø, skat, handel og investering samt anti-hvidvask og anti-terrorfinansiering.
Fsva. bevægelse af personer er formålet med aftalen at fjerne de nuværende fysiske
hindringer ved grænsen mellem Gibraltar og Spanien, samtidig med at den eksterne
Schengengrænse forbliver på grænsen mellem Gibraltar og Spanien, idet Gibraltar
ikke bliver en del af Schengenområdet. For at sikre den fulde beskyttelse af
Schengenområdet, vil Spanien forestå den eksterne grænsekontrol og overvågning
iht. de relevante EU-regler i havne, lufthavne og ved sø-grænser i Gibraltar.
Kontrolopgaven foreslås tildelt Spanien, hvis udøvelse af disse opgaver vil blive
underkastet regelmæssige Schengenevalueringer. Spanien har tilkendegivet
muligheden for at uddelegere grænsehåndteringsopgaver til Frontex. Ophold på
Gibraltar vil tælle som tid opholdt i Schengen-området. Britiske statsborgere (bortset
fra dem med ophold i Gibraltar) vil have juridisk status som tredjelandsstatsborgere
fsva. indrejse og ophold i Gibraltar. Personer med ophold i Gibraltar vil fortsat blive
betragtet som tredjelandsstatsborgere fsva. EU-retten men med mulighed for at
bevæge sig frit inden for Schengenområdet i op til 90 dage inden for en 180-dages
periode uden visum. Personer med lovligt ophold i Gibraltar vil ikke blive nægtet
indrejse i Gibraltar. Spanien vil skulle have enekompetence for udstedelse af
korttidsvisum til Gibraltar i overensstemmelse med relevante EU-regler - og for
udstedelse af langtidsvisum og opholdstilladelse til Gibraltar med udgangspunkt i
betingelserne herfor i Gibraltars lovgivning dog således, at Spanien ville anvende
relevante bestemmelser, procedurer og formater i henhold til relevante EU-regler.
2
kom (2021) 0411 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forhandlinger om en aftale mellem EU og UK om Gibraltar
Endelig foreslås det, at Spanien i samarbejde med UK bliver ansvarlig for behandling
af asylansøgninger indgivet i Gibraltar i overensstemmelse med relevante EU-aquis
samt tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere uden lovligt ophold således, at
Gibraltar ikke bliver en unødig magnet for irregulære migranter. UK og Gibraltar vil
skulle understøtte Spanien i arbejdet med at kontrollere person-flow ind og ud af
Gibraltar, herunder gennem udveksling af informationer og konkret operationelt
politisamarbejde. Som sikkerhedsforanstaltninger vil der være behov for forstærket
politimæssigt og juridisk samarbejde mellem UK, Gibraltar og Spanien, hvor Spanien
også vil have mulighed for at nægte indrejse ifm. forsøg på illegal indrejse, udbredelse
af kriminalitet, terrorisme m.v.
Fsva. bevægelighed af personer vil aftalen indeholde mekanismer, der sikrer at
fremtidig udvikling af EU-retten i relevant omfang kan reflekteres,
suspensionsbestemmelser og en mekanisme til evaluering af implementering af denne
specifikke del af aftalen efter fire år med mulighed for, at alle aftalens parter
uden
det berører aftalens generelle opsigelsesbestemmelser
kan beslutte om aftalen skal
fortsætte eller ophøre.
Aftalen vil også kunne rumme relevante emner reguleret under EURATOM-
traktaten, herunder særligt men ikke begrænset til bestemmelser relateret til sundhed
og sikkerhed, det fælles atommarked og nukleare beskyttelsesforanstaltninger.
Aftalen vil skulle omfatte en solid styringsstruktur
med deltagelse af EU’s
medlemsstater, herunder særligt Spanien, som vil kunne sikre korrekt implementering
og udvikling af aftalen, herunder også opsigelses- og suspensionsbestemmelser m.v.
Kommissionen vil varetage forhandlingerne af aftalen i overensstemmelse med det
foreslåede forhandlingsmandat og vil konsultere en specialkomité udpeget af Rådet
og i kontinuerlig og direkte kontakt med de spanske myndigheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men vil af Kommissionen blive holdt orienteret
om forhandlingerne og skal jf. artikel 218, stk. 6 godkende en aftale.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet vurderes at være overholdt, idet Kommissionen bemyndiges til at
forhandle inden for rammerne af Rådets direktiver.
6. Gældende dansk ret
Forslaget berører ikke direkte dansk ret.
7. Konsekvenser
Forlaget forudses ikke af få lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget skønnes
ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes ikke at have
væsentlige direkte økonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
8. Høring
Forslaget har ikke været sendt i ekstern høring.
3
kom (2021) 0411 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forhandlinger om en aftale mellem EU og UK om Gibraltar
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke været genstand for egentlige forhandlinger i Rådet. Der
forventes opbakning blandt EU-landene til Kommissionens forslag til
forhandlingsmandat, og til at Spanien får en central rolle som ansvarlig ift.
anvendelse og implementering af relevante bestemmelser i en kommende aftale,
herunder ift. beskyttelse
af det indre markeds integritet samt EU’s
sikkerhedsinteresser ift. at adressere irregulær migration, kriminalitet,
terrorfinansiering m.v. via Gibraltar. Spanien forventes at støtte
forhandlingsmandatet og har tilkendegivet muligheden for at uddelegere
grænsehåndteringsopgaver til Frontex.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side ønsker man generelt det tættest mulige forhold mellem EU og UK,
baseret
på en balance mellem rettigheder og pligter og beskyttelse af EU’s indre
marked gennem lige konkurrencevilkår og opretholdelse af høje standarder.
På den baggrund lægger regeringen vægt på, at en EU-aftale med Gibraltar, der giver
den bedst mulige udvikling af regionen omkring Gibraltar med en høj grad af fri
bevægelighed for varer og personer mellem Spanien og Gibraltar, samtidig sikrer
integriteten af det indre marked med lige konkurrenceforhold samt
EU’s
sikkerhedsinteresser ift. at adressere irregulær migration, kriminalitet, anti-
terrorfinansiering m.v.
I det lys vil det være vigtigt, at der etableres det tættest mulige samarbejde mellem
Gibraltar, UK og Spanien om implementeringen af en aftale. I lyset af Gibraltars
særlige geografiske placering støtter man fra dansk side, at Spanien får en central rolle
som ansvarlig ift. at sikre anvendelse og implementering af visse/relevante
bestemmelser i den kommende aftale.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4