Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0429 Bilag 1
Offentligt
2453806_0001.png
29. september 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Nikolai Pindstrup
Sagsnr.: 2021-4071-0046
Dok.:
2110327
Dato:
Kontor:
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om æn-
dring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1153 for så
vidt angår kompetente myndigheders adgang til centrale bankkontore-
gistre via det centrale adgangspunkt
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
Nyt notat.
KOM (2021) 429 final
1. Resumé
Direktivforslaget blev fremsat den 20. juli 2021. Forslaget er omfattet af det
danske retsforbehold, og forslaget har derfor hverken lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Forslaget skal ses i lyset af
det samtidig fremsatte forslag til et nyt hvidvaskdirektiv, hvormed der bl.a.
lægges op til, at de centraliserede automatiske mekanismer, der blev indført
med direktiv (EU) 2018/843 (5. hvidvaskdirektiv), sammenkobles via et cen-
tralt adgangspunkt for bankkontoregistre (BAR), som skal udvikles og dri-
ves af Kommissionen. Nærværende forslag har således til formål at udvide
adgangen til BAR til også at omfatte de kompetente myndigheder med hen-
syn til at forebygge, afsløre, efterforske eller retsforfølge strafbare handlin-
ger, der er udpeget efter direktiv (EU) 2019/1153. Fra dansk side er man
positivt indstillet over for Kommissionens forslag om at styrke den fælles
europæiske strafferetlige bekæmpelse af alvorlige strafbare handlinger,
herunder hvidvask af penge, organiseret kriminalitet og finansiering af ter-
rorisme.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
kom (2021) 0429 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kompetente myndigheders adgang til centrale bankkontoregistre
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 20. juli 2021 forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2019/1153 for så vidt angår kompetente myndigheders adgang til cen-
trale bankkontoregistre via det centrale adgangspunkt (KOM (2021) 429 fi-
nal).
Forslaget er relateret til Kommissionens nye hvidvaskpakke indeholdende
en række nye EU-tiltag til bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering,
herunder forslag til et nyt hvidvaskdirektiv, en ny hvidvaskforordning samt
forslag til en forordning om en ny fælles EU-hvidvasktilsynsmyndighed.
Det bemærkes, at Erhvervsministeriet vil udarbejde særskilte grund- og nær-
hedsnotater vedrørende forslagene i Kommissionens hvidvaskpakke, når de
foreligger i danske sprogversioner.
Ændringsforslaget er fremsat under henvisning til TEUF artikel 87, stk. 2.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje
del, afsnit V, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger,
der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, bindende for Dan-
mark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Danmark tager derfor ikke del i vedtagelsen af ændringsforslaget, ændrings-
forslaget binder ikke Danmark, og Danmark er ikke underlagt anvendelsen
af ændringsforslaget. Dette fremgår ligeledes af præambelbetragtning num-
mer 10 i ændringsforslaget.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at styrke adgangen til informationer om bankkonti
på tværs af EU ved at udvide adgangen til det centrale adgangspunkt for
bankkontoregistre (BAR), som Kommissionen samtidig har foreslået indført
med det nye hvidvaskningsdirektiv.
Med forslaget forpligtes medlemsstaterne til at give de kompetente natio-
nale retshåndhævende myndigheder (politimyndigheder mv.) adgang til
visse bankkontooplysninger i andre medlemsstater, der er tilgængelige via
det det centrale adgangspunkt for bankkontoregistre (BAR), når det er nød-
vendigt for udførelsen af deres opgaver med henblik på at forebygge, af-
sløre, efterforske eller retsforfølge en alvorlig strafbar handling.
Side 2/5
kom (2021) 0429 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kompetente myndigheders adgang til centrale bankkontoregistre
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet anført, at organiserede
kriminelle grupper ofte opererer på tværs af grænserne, herunder bl.a. for at
skjule og geninvestere deres ulovligt erhvervede aktiver, og at den trussel,
der er forbundet med, at organiserede kriminelle grupper anvender deres
ulovlige profit til at infiltrere økonomien, påvirker Unionen som helhed og
derfor kræver en indsats på EU-plan.
På den baggrund anfører Kommissionen, at Unionen kan træffe foranstalt-
ninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf. TEU artikel 5. Kom-
missionen anfører videre, at forslaget er i overensstemmelse med proporti-
onalitetsprincippet, jf. TEU artikel 5, og at forslaget ikke går videre, end
hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
Regeringen er enig i vurderingen af, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Det følger af artikel 32 a, stk. 1, i direktiv (EU) 2018/843 (5. hvidvaskdirek-
tiv), at medlemsstaterne er forpligtet til at indføre centrale automatiske me-
kanismer, f.eks. centrale registre eller centrale elektroniske systemer for da-
taudtræk, som bl.a. muliggør rettidig identifikation af alle fysiske eller juri-
diske personer, som har eller kontrollerer betalingskonti og bankkonti, der
identificeres ved IBAN-numre. De centrale mekanismer skal indeholde
navn og øvrige identifikationsoplysninger samt oplysninger om dato for åb-
ning og lukning af kontoen, men ikke eksempelvis transaktions- og saldo-
oplysninger.
Hvidvaskdirektivets artikel 32 a er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 1330 af
9. september 2020 om en central automatisk mekanisme for oplysninger om
betalingskonti, bankkonti og deponeringsbokse, der er udstedt i medfør af
hvidvasklovens § 30 a og § 78, stk. 6. Det fremgår af bekendtgørelsens § 4,
at Hvidvasksekretariat, der er Danmarks finansielle efterretningsenhed, har
adgang til den centrale automatiske mekanisme.
Side 3/5
kom (2021) 0429 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kompetente myndigheders adgang til centrale bankkontoregistre
I forhold til retshåndhævende myndigheders adgang til oplysninger fra ban-
ker og andre finansielle virksomheder bemærkes, at der efter retsplejeloven
som led i efterforskning af lovovertrædelser under en række nærmere betin-
gelser kan anvendes forskellige straffeprocessuelle tvangsindgreb, herunder
indgreb i meddelelseshemmeligheden, observation, dataaflæsning, ransag-
ning, beslaglæggelse og edition.
Reglerne om edition blev ændret ved lov nr. 124 af 30. januar 2021, således
at politiet i sager vedrørende efterforskning af økonomisk kriminalitet kan
træffe afgørelse om edition af oplysninger fra banker og andre finansielle
virksomheder omfattet af hvidvaskloven uden indhentelse af retskendelse.
Formålet med ændringen var at effektivisere efterforskningen af økono-
misk kriminalitet ved at forenkle adgangen for politiet til oplysninger om
transaktioner, konti, depoter, bokse eller lignende.
Endelig bemærkes, at politiet har mulighed for at indhente oplysninger i
andre lande til brug for efterforskning i Danmark navnlig efter reglerne i
retshjælpskonventionen.
7. Konsekvenser
Forslaget er som nævnt fremsat efter TEUF artikel 87, stk. 2, der er omfattet
af det danske retsforbehold. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af
direktivforslaget, ligesom direktivet ikke vil være bindende for eller finde
anvendelse i Danmark.
Forslaget har derfor hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konse-
kvenser for Danmark.
8. Høring
Forslaget blev den 24. september 2021 sendt i høring hos specialudvalget
for politimæssigt og retligt samarbejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til forslaget.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Side 4/5
kom (2021) 0429 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om kompetente myndigheders adgang til centrale bankkontoregistre
Fra dansk side er man positivt indstillet over for Kommissionens forslag om
at styrke den fælles europæiske strafferetlige bekæmpelse af alvorlige straf-
bare handlinger, herunder hvidvask af penge, organiseret kriminalitet og fi-
nansiering af terrorisme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5