Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0444 Bilag 2
Offentligt
2436789_0001.png
Notat
Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til
ændringsbudget nr. 4 til EU’s budget for 2021
KOM (2021) 444
Nyt notat
1. Resume
25. august 2021
Kommissionen præsenterede d. 2. juli forslag til ændringsbudget
4 til EU’s 2021-budget
vedrø-
rende tekniske opdateringer på EU-budgettets indtægtsside.
Forslag til ændringsbudget 4 implementerer Rådets afgørelse om ordningen for Den Europæiske
Unions egne indtægter. Indtægtsordningen er gældende fra januar 2021, og implementeringen
sker således med tilbagevirkende effekt. Den nye ordning for EU’s indtægter indeholder bl.a. den
danske rabat 2,8 mia. kr. om året samt et nyt EU-bidrag baseret på mængden af ikke-genan-
vendt plastemballage.
Med ændringsbudget 4 indarbejdes endvidere indvirkningen af opdaterede skøn for medlemslan-
denes toldindtægter, momsgrundlag, BNI-niveauer samt skøn for mængden af ikke genanvendt
plastemballage for 2021.
Endelig indarbejder ændringsbudgettet andre opdateringer på indtægtssiden, herunder niveauet for
bødeindtægter
og Storbritanniens bidrag til EU’s budget.
Kommissionens forslag skønnes isoleret set at reducere det samlede danske EU-bidrag med 835
mio. kr. i 2021.
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til 2021-budgettet, idet
der er tale om et ændringsbudget af teknisk karakter, der implementerer den allerede vedtagne
nye ordning for EU’s egne indtægter samt opdateret beregningsgrundlag
for medlemslandenes
EU-bidrag i 2021.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt
forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU’s budget for
2021 (KOM (2021) 444). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren
for budgettet, finansforordningens art. 44
1
og ordningen for Den Europæiske Uni-
ons egne indtægter.
2
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 indeholder en række tekniske
korrektioner til EU-budgettets indtægtsside. Dette indebærer implementeringen af
1
2
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018.
Rådets afgørelse (EU, Euratom) nr. 2020/2053 af 14. december 2020.
kom (2021) 0444 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU’s budget for 2021
2436789_0002.png
Side 2 af 7
den nye ordning for EU’s egne indtægter, herunder Danmarks rabat,
opdaterede
skøn for toldindtægter, BNI, momsbaser og niveauet for ikke genanvendt plast-
emballage samt opdatering af niveauet for andre indtægter, herunder Storbritanni-
ens bidrag til EU-budgettet i 2021, og niveauet for bødeindtægter.
De tekniske korrektioner af indtægtssiden forventes isoleret set at medføre et fald
i det samlede danske
bidrag til EU’s budget i 2021
på 112 mio. euro (ca. 835 mio.
kr.),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Forskel i medlemslandenes EU-bidrag
sfa. forslag til ændringsbudget 4 til EU’s 2021-budget
Mio. euro, 2021-priser
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Kroatien
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
EU27
Storbritannien
Andre indtægter (bøder mv.)
I alt (EU27 + Storbritannien + andre indtægter)
-51
54
180
-112
-2.483
19
384
-60
387
1.141
31
661
7
13
23
-13
204
5
-849
-502
691
164
197
2
35
135
-281
-20
-36
56
0
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til EU’s
2021-budget.
kom (2021) 0444 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU’s budget for 2021
2436789_0003.png
Side 3 af 7
3.1
Implementering af ordningen for EU’s egne indtægter
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til EU’s 2021-budget
implementerer
Rådets afgørelse om ordningen for Den Europæiske Unions egne indtægter.
Den nye ordning for EU’s indtægter
blev vedtaget i forbindelse med aftalen om
EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027.
Ordningen var ved udgan-
gen af maj 2021 godkendt af alle 27 medlemslande, hvorfor det nye indtægtssy-
stem er trådt i kraft pr. 1. juni 2021. I Danmark blev ordningen godkendt ved be-
slutningsforslag B 135
3
.
Ordningen er gældende fra 1. januar 2021 og forslag til ændringsbudget 4 imple-
menterer således implikationerne af det nye indtægtssystem med tilbagevirkende
effekt fra 1. januar 2021.
Den nye indtægtsordning indebærer bl.a.:
Årlige BNI-rabatter til Danmark (377 mio. euro), Sverige (1.069 mio. euro), Ne-
derlandene (1.921 mio. euro), Østrig (565 mio. euro) og Tyskland (3.671 mio.
euro) i perioden 2021-2027
4
.
Ny indtægtskilde baseret på mængden af ikke-genanvendt plastemballage, der
genereres i medlemslandene.
Opjustering af den andel af toldindtægterne, som medlemslandene kan beholde i
administrationsbidrag, fra 20 pct. til 25 pct.
Forenkling af de momsbaserede egne indtægter.
Overgangen til den nye ordning for EU’s
egne indtægter reducerer isoleret set det
danske EU-bidrag med ca. 1.620 mio. kr. i 2021,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Isoleret effekt af overgang til ny ordning for EU’s egne indtægter på det danske EU-bidrag
Mio. kr., 2021-priser
Danmarks bruttorabat
Finansiering af BNI-rabatter (Danmark, Tyskland, Nederlandene,
Østrig og Sverige)
Nyt plast-bidrag
Andel af toldindtægter til medlemslande opjusteres til 25 pct.
Forenkling af momsbaseret EU-bidrag
BNI
1)
I alt
-2.845
1.358
928
-136
-7
-918
-1.620
Anm.: Anvendt kurs på 7,45.
1)
BNI-bidraget
udgør en residual, der skal sikre, at EU’s budget balancerer, hvorfor
ændringer i de andre indtægtskilder også påvirker medlemslandenes EU-bidrag.
Kilde: Kommissionens forslag til
ændringsbudget 4 til EU’s 2021-budget,
Finansministeriets beregninger.
3
4
B 135 Forslag til folketingsbeslutning om ordningen for Den Europæiske Unions egne indtægter.
Opgjort i 2020-priser, der fremskrives anvendelse af den seneste BNP-deflator for Unionen.
kom (2021) 0444 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU’s budget for 2021
2436789_0004.png
Side 4 af 7
3.2 Opdateret
beregningsgrundlag for EU’s egne indtægter
Skøn for EU’s egne indtægter
opdateres traditionelt en gang årligt i henhold til de
seneste økonomiske prognoser. Den samlede isolerede effekt af de nye skøn fører
til en opjustering af det danske EU-bidrag i 2021 med ca. 785 mio. kr.,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Isoleret effekt af nye skøn for det danske EU-bidrag i 2021
Mio. kr., 2021-priser
Nye skøn for toldindtægter
Nye skøn for momsbaser
Andre indtægter (bøder og Storbritanniens bidrag)
Nye BNI-skøn
I alt
Ændring i dansk EU-bidrag
80
89
-10
625
785
Anm.: Anvendt kurs på 7,45. Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens forslag til ændringsbudget 3
til EU’s 2021-budget,
Det Rådgivende Udvalg for Egne
Indtægter maj 2021, Finansministeriets beregninger.
Jf. tabel 3 er den primære årsag til stigningen i det danske EU-bidrag sfa. de nye
skøn, at det danske BNI har udviklet sig mere positivt end oprindeligt skønnet.
Da Danmarks BNI har udviklet sig mere positivt end mange andre EU-landes,
udgør det danske BNI nu en større andel af EU’s samlede BNI. Dermed øges det
danske BNI-bidrag tilsvarende.
Nye skøn for toldindtægter
Kommissionen skønner, at
EU’s samlede toldindtægter
(inkl. Storbritannien) i
2021 nedjusteres fra 17.606 mio. euro til 17.348 mio. euro (-1,5 pct.). For Dan-
marks vedkommende reduceres skønnet med ca. 8 mio. euro. Det bemærkes, at
førnævnte beløb vedrører nettotoldindtægterne, idet medlemsstaterne modtager
en refusion på 25 pct. til at dække opkrævningsomkostninger.
Nye skøn for momsbaser
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 indeholder ligeledes en revision af
skønnene for udviklingen i medlemsstaternes momsbaser
og dermed medlems-
staternes momsbidrag. Revisionen medfører en nedjustering af
EU’s samlede
momsindtægter med 152 mio. euro. For Danmarks vedkommende stiger skønnet
med 37 mio. euro.
Nye skøn for mængden af ikke-genanvendt plastemballage
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 indebærer endvidere en opdatering
af skøn for mængden af ikke genanvendt plastemballage i medlemslandene, såle-
des
at EU’s
samlede indtægter herfra udgør 5.827 mio. euro. Dette skal ses i rela-
tion til de skøn, der blev udarbejdet i forbindelse med MFF-forhandlingerne, hvor
mængden af ikke-genanvendt plastemballage blev skønnet til at udgøre ca. 6.094
mio. euro i 2021.
kom (2021) 0444 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU’s budget for 2021
2436789_0005.png
Side 5 af 7
For Danmarks vedkommende blev det tidligere skønnet, at det danske bidrag ba-
seret på mængden af ikke-genanvendt plast ville udgøre 97 mio. euro, idet de op-
daterede skøn indebærer et skønnet dansk plast-bidrag på 125 mio. euro.
Nye skøn for BNI
Den relative udvikling medlemslandenes økonomier indebærer, at Danmarks
BNI-andel stiger fra 2,29 pct. til 2,37 pct. Således udgør Danmarks BNI i 2021 en
relativt større andel af medlemslandenes samlede BNI, end hvad der tidligere blev
skønnet. Det fører til en stigning i det danske BNI-bidrag.
Andre justeringer på indtægtssiden
Kommissionen har opjusteret forventningen til niveauet for bødeindtægter med
ca. 396 mio. euro. Derudover har Kommissionen opdateret Storbritanniens bidrag
til EU-budgettet fra ca. 7,2 mia. euro til ca. 6,8 mia. euro i overensstemmelse med
aftalen om Storbritanniens udtræden af EU, hvilket bl.a. omfatter niveauet for
udestående forpligtelser, der står til betaling i 2021, ligesom det indebærer en kor-
rektion af niveauet for egne indtægter i perioden før 2021. Endelig oplyser Kom-
missionen, at realiseringen af nettoaktiver under Det Europæiske Kul- og Stålfæl-
lesskab medfører en opjustering af indtægtssiden med ca. 37 mio. euro.
Den samlede opdatering af andre indtægter på EU-budgettet medfører således en
opjustering
af EU’s øvrige indtægtskilder
på ca. 56 mio. euro,
jf. tabel 4,
hvilket vil
reducere medlemslandenes BNI-bidrag tilsvarende. Reduktionen sker på baggrund
af medlemslandenes BNI-andel.
Tabel 4
Justering af niveau for ”andre indtægter”
Mio. euro, 2021-priser
Opdatering af niveau for bødeindtægter
Opdatering af niveau for Storbritanniens bidrag til EU’s budget
Bidrag fra Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab under afvikling
I alt andre indtægter
396
-377
37
56
Kilde: Kommissionens forslag til
ændringsbudget 4 til EU’s 2021-budget.
Opdateringen
af indtægtsgrundlaget til den nye ordning for EU’s egne indtægter
samt de seneste økonomiske skøn medfører en stigning i indtægtsgrundlaget fsva.
told, moms og plast på 5.543 mio. euro. Dertil kommer, at niveauet for andre ind-
tægter stiger med ca. 56 mio. euro. Eftersom BNI-bidraget udgør en residual, der
skal sikre, at EU’s budget balancerer, indebærer denne stigning et tilsvarende fald i
den samlede BNI-andel til EU-budgettet i 2021 på 5.599 mio. euro,
jf. tabel 5.
kom (2021) 0444 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU’s budget for 2021
2436789_0006.png
Side 6 af 7
Tabel 5
Samlet justering af EU-budgettets indtægtskilder sfa. forslag til ændringsbudget 4
Mio. euro, 2021-priser
Told
Moms
Plast
”Andre indtægter”
BNI
I alt
-258
-27
5.827
56
-5.599
0
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til EU’s 2021-budget.
Som det fremgår af tabel 2 ovenfor er effekten af overgangen til den nye ordning
for EU’s egne indtægter en reduktion i det danske EU-bidrag
på 1.620 mio. kr. i
2021. Tilsvarende fremgår af tabel 3, at effekten af de nye beregningstekniske skøn
for medlemslandenes økonomiske udvikling mv. er en stigning i det danske EU-
bidrag på 785 mio. kr. Det fører samlet set til en reduktion i det danske EU-bidrag
i 2021 på 835 mio. kr. som følge af forslag til ændringsbudget 4,
jf. tabel 6.
Tabel 6
Samlet effekt på det danske EU-bidrag ved ændringsbudget 4
Mio. kr., 2021-priser
Ny ordning for EU’s egne indtægter
Nye beregningstekniske skøn
I alt
-1.620
+785
-835
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til
EU’s 2021-budget,
Finansministeriets beregninger.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag vedrørende EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Den tekniske ajourføring af indtægtssiden medfører isoleret set en nedjustering af
det danske
bidrag til EU’s budget for 2021
på 835 mio. kr.
kom (2021) 0444 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til EU’s budget for 2021
Side 7 af 7
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser eller konsekvenser for miljøet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 4.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 4. Dette skal ses
i lyset af, at der er tale om en teknisk justering, hvor dels implementering af den
nye ordning for EU’s egne indtægter, som følger af MFF-aftalen
for 2021-2027,
og dels at ændringsbudgettet indarbejder opdaterede skøn på indtægtssiden, her-
under nye skøn for EU’s egne indtægter (told, moms, BNI og plast).
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.