Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0460 Bilag 1
Offentligt
2436767_0001.png
Notat
Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5
til EU’s budget for 2021
KOM (2021) 460
Nyt notat
1. Resume
25. august 2021
Kommissionen præsenterede d. 9. juli forslag til ændringsbudget
5 til EU’s 2021-budget,
som
vedrører en fortsættelse af de nuværende humanitære indsatser for de mest udsatte syriske
flygtninge i Tyrkiet. Ændringsbudgettet medfører en forøgelse af forpligtelsesniveauet med 150
mio. euro.
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 til 2021-budgettet, idet der
lægges vægt på, at merudgifterne i videst mulige omfang finansieres via omprioriteringer.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 5
til EU’s budget for
2021 (KOM (2021) 460). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren
for budgettet, og finansforordningens art. 44
1
.
3. Formål og indhold
Ændringsbudgettet vedrører en fortsættelse af eksisterende indsatser for at yde
humanitær bistand til de ca. 3,7 mio. flygtninge, der opholder sig i Tyrkiet som
følge af krisen i Syrien. Konkret målrettes 250 mio. euro i forpligtelser i 2021 til
humanitære indsatser, hvoraf omprioriteringer udgør ca. 100 mio. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til ændringsbudget 5
Mio. euro, 2021-priser
Humanitær støtte til syriske flygtninge i Tyrkiet
Heraf omprioriteringer
Heraf merbevillinger
Forpligtelser
250,0
100,4
149,6
Betalinger
0,0
0,0
0,0
Kilde:
Ko
issio e s forslag til æ dri gsbudget 5 til EU’s
-budget.
Kommissionen oplyser, at forslaget skal ses som første led i en række af
kommende forslag, der skal fortsætte støtten til de mest udsatte syriske flygtninge
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2021) 0460 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s 2021 budget
Side 2 af 3
i nærområderne herunder Tyrkiet, Jordan og Libanon. Midlerne skal medgå til at
dække udgifter til flygtningenes basale behov.
Kommissionen oplyser, at overgangen fra humanitær bistand til udviklingsbistand
fsva. det sociale nødsikkerhedsnet (ESSN), som yder bidrag til mere end 1,8 mio.
flygtninge, som befinder sig i Tyrkiet, vil finde sted primo 2023, idet den
nuværende bevilling står til at udløbe i marts 2022.
Merbevillingen i 2021 på 150 mio. euro foreslås finansieret ved brug af resterende
margen under udgiftsområde 6
Naboområder og verden,
mens omprioriteringer på
100 mio. euro tilvejebringes under udgiftsprogrammet for humanitær bistand.
Endelig har Kommissionen oplyst, at der fsva. udgifterne i 2022 skal tilvejebringes
75 mio. euro i forpligtelser under udgiftsprogrammet for humanitær bistand.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et
forslag vedrørende EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget indebærer en forøgelse af forpligtelsesniveauet på 150 mio. euro, mens
det ikke medfører ændringer til det samlede betalingsniveau. Det er alene
betalinger, der udløser et merbidrag ift. det danske EU-bidrag i indeværende år.
Således medfører ændringsbudgettet ikke merudgifter til det danske EU-bidrag i
2021.
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske
konsekvenser ud over de statsfinansielle konsekvenser. Forslaget har heller ikke
konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 5.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 om humanitær
støtte til flygtninge, der opholder sig i EU’s nærområder som følge af krigen i
Syrien.
kom (2021) 0460 - Bilag 1: Samlenotat vedr. forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s 2021 budget
Side 3 af 3
Regeringen anerkender, at merudgifterne beskrevet i forslaget til ændringsbudget
5 delvist modgås ved omprioriteringer inden for de i 2021-budgettets fastsatte
bevillinger, idet regeringen dog gerne ser mulighederne for omprioriteringer
udforsket nærmere.
Således vil regeringen - i stil med andre merudgifter på EU-budgettet - søge at
finansiere disse ved omprioriteringer frem for ved merbidrag fra medlemslandene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.