Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for Global Klimahand-
ling
Dato
8. september 2021
Forslag om ændring af forordning 2019/631/EF om styrkelse af præsta-
tionsnormer for nye personbilers og nye lette erhvervskøretøjers CO
2
-
emissioner i tråd med Unionens øgede klimaambitioner (EU) 2021/0197
(”CO
2
-krav til nye
lette køretøjer”)
KOM(2021) 556
Notatet sendes tillige til Folkertingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har d. 14.
juli 2021 som led i Kommissionens ’Fit for 55’-pakke
frem-
sat et forslag om ændring af forordning om styrkelse af præstationsnormer for nye
personbiler og varevognes CO
2
-udledning. Forslaget stiller krav om, at nye person-
biler på EU-plan skal opnå 55 pct. CO
2
-reduktion i 2030 ift. 2021, mens CO
2
-udled-
ningen fra varevogne skal reduceres med 50 pct. i 2030 ift. 2021. Dertil foreslår Kom-
missionen, at CO
2
-udledningen fra både personbiler og varevogne skal reduceres
med 100 pct. i 2035 ift. 2021, hvilket reelt vil betyde en udfasning af nye fossildrevne
lette køretøjer.
Forslaget bidrager til EU’s klimamål om mindst 55 pct. CO
2
-reduktion i 2030 og kli-
maneutralitet i senest 2050. Forslaget vurderes at kunne medføre statsfinansielle,
samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser, som vil blive afdækket
nærmere.
Regeringen støtter øgede krav til nye lette køretøjers CO
2
-udledning, der kan bidrage
til at reducere transportsektorens CO
2
-udledning, og som kan understøtte et større
modeludbud af og forventeligt billigere nul- og lavemissionskøretøjer. Regeringen
har opfordret Kommissionen til at præsentere et forslag om udfasning af nye benzin-
og dieselbiler i EU og hilser Kommissionens forslag om en udfasningsdato velkom-
men.
Side 1/13