Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0561 Bilag 1
Offentligt
2443274_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for Global Klimahand-
ling
Dato
8. september 2021
Forslag om forordning om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytrans-
port (EU) 2021/0205
(”ReFuelEU Aviation”)
KOM nr. (2021) 561
Notatet sendes tillige til Folkertingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg og
Transportudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har d. 14. juli 2021 som led i Kommissionens
’fit
for 55’-pakke frem-
sat et forslag til en forordning, der har til formål at sikre, at en stigende andel af det
anvendte brændstof til luftfarten i EU er bæredygtigt, samt at der sikres lige konkur-
rencevilkår for luftfartssektoren i Europa.
Forordningen indeholder et forslag om et europæisk iblandingskrav af bæredygtigt
flybrændstof med underkrav om iblanding af syntetiske brændstoffer. Forpligtelsen
til iblanding pålægges brændstofleverandører i europæiske lufthavne. Dertil påhviler
det luftfartsoperatører (EU og ikke-EU), der letter fra en EU-lufthavn, at demonstrere,
at minimum 90 pct. af brændstofbehovet for ruter fra EU-lufthavne, er dækket med
flybrændstof, der er tanket i EU-lufthavne, ligesom det påhviler lufthavne at stille den
nødvendige infrastruktur til rådighed til levering, opbevaring og tankning af bæredyg-
tige flybrændstoffer.
Forslaget bidrager til EU’s klimamål om mindst 55 pct. CO
2
-reduktion i 2030 og kli-
maneutralitet i senest 2050. Forslaget vurderes at kunne medføre erhvervsmæssige
og samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark
Regeringen støtter Kommissionens hensigt om at fremme udbuddet og efterspørgs-
len efter bæredygtige flybrændstoffer i EU og sikre, at produktion og anvendelse er
baseret på robuste bæredygtighedskriterier. Regeringen bakker op om et europæisk
iblandingskrav til luftfarten og arbejder for et fælleseuropæisk minimumskrav for
iblanding af bæredygtige flybrændstoffer med højt CO
2
-fortrængningskrav, der kan
fremme anvendelsen af PtX-brændstoffer. Regeringen ønsker et højt ambitionsni-
veau for iblanding af bæredygtige flybrændstoffer for at fremme den grønne omstil-
ling af luftfarten.
Side 1/12
kom (2021) 0561 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport (ReFuelEU Aviation)
2443274_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har d. 14. juli 2021 som led i Kommissionens
’fit
for 55’-pakke frem-
sat et forslag til en forordning om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport.
Forslaget
skal bidrage til at realisere EU’s klimamål for 2030 på mindst 55 pct. re-
duktioner i forhold til 1990-niveauet og klimaneutralitet i senest 2050 som vedtaget i
den europæiske klimalov (forordning (EU) 2021/1119).
CO
2
-udledningen fra international luftfart er over de seneste årtier stigende på grund
af en stigende passagerefterspørgsel og forventes vil stige frem mod 2050 uden
yderligere tiltag.
Bæredygtige brændstoffer udgjorde i 2017 0,05 pct. af EU’s sam-
lede forbrug af flybrændstof.
CO
2
-udledning fra flyvninger internt i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsom-
råde (EØS)
er reguleret i EU’s kvotehandelssystem (ETS),
mens den internationale
civile luftfartsorganisations (ICAO) globale CO
2
-reguleringsmekanisme CORSIA re-
gulerer stingende udledninger fra flyvninger mellem de deltagende stater via interna-
tionale kreditter. Begge reguleringssystemer anvender en markedsbaseret tilgang,
som har til hensigt at skabe økonomisk incitament for luftfartsselskaberne til at mind-
ske deres CO
2
-udledning.
Dertil har Kommissionen fremlagt andre forslag, der styrker luftfartens bidrag til CO
2
-
reduktion, herunder revision af energibeskatningsdirektivet (forslag KOM(2021)
563), revision af kvotetildelingen til luftfart i ETS og implementering af CORSIA (for-
slag KOM(2021) 552).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100(2) og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
Forslaget foreligger endnu ikke i dansk sprogversion.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at sikre, at en stigende andel af det anvendte brændstof til
luftfarten i EU er bæredygtigt med henblik på at reducere luftfartens CO
2
-udledning,
samt at der sikres lige konkurrencevilkår for luftfartssektoren i Europa. Forordningen
pålægger forpligtelser for luftfartsoperatører, europæiske lufthavne og brændstofle-
verandører.
Krav om iblanding af bæredygtigt flybrændstof
Forslaget indeholder et europæisk iblandingskrav af bæredygtigt flybrændstof med
underkrav om iblanding af syntetiske flybrændstoffer. Forpligtelsen til iblanding på-
lægges brændstofleverandører i europæiske lufthavne. Brændstofleverandører skal
fra 2025 sikre, at al flybrændstof, der stilles til rådighed for luftfartsoperatører i en
lufthavn i EU, indeholder en minimumsandel af bæredygtigt flybrændstof, herunder
Side 2/12
kom (2021) 0561 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport (ReFuelEU Aviation)
2443274_0003.png
en mindsteandel af syntetiske flybrændstoffer,
jf. tabel 1.
Iblandingskravet indføres
fra 2025 for, at der i den mellemliggende periode kan skabes grundlag for investe-
ringer i udvikling og produktion af bæredygtigt flybrændstof. Kommissionen anfører,
at forslaget har til hensigt at fastsætte ensartede, fælleseuropæiske mål for optag af
bæredygtig flybrændstof.
Tabel 1:
Minimumsandel af bæredygtigt flybrændstof
Ikrafttrædelse
Iblandingskrav
2025
2030
2035
2040
2045
2050
2 pct.
5 pct.
20 pct.
32 pct.
38 pct.
63 pct.
Underkrav om syntetisk
brændstof
-
0,7 pct.
5 pct.
8 pct.
11 pct.
28 pct.
Iblandingskravet vil alene gælde i lufthavne, hvor passagertrafikken overstiger en
million passagerer eller godstransport på mere end 100.000 ton i et kalenderår. Luft-
havne i EU's yderste områder er undtaget. Luftfartsoperatører skal drive mindst 729
kommercielle flyvninger i et kalenderår for at være underlagt kravene.
Bæredygtige flybrændstoffer (Sustainable Aviation Fuel,
SAF)
defineres som ’drop-
in’
1
brændstoffer, der enten er syntetiske flybrændstoffer, avancerede biobrændstof-
fer, som følger af VE-direktivets
2
bilag IX del A (Direktiv (EU) 2018/2001, eller bio-
brændstoffer fremstillet af råmaterialer, som følger af VE-direktivets bilag IX del B
(Direktiv (EU) 2018/2001) og som opfylder kriterierne for bæredygtighed og CO
2
-
udledninger i artikel 29 (2) til (7) og artikel 30 (Direktiv (EU) 2018/2001). Syntetiske
flybrændstoffer defineres som bæredygtige brændstoffer af ikke-biologisk materiale,
som følger af artikel 2, pkt. 36 i VE-direktivet (Direktiv (EU) 2018/2001). Det vil sige,
at avancerede biobrændstoffer og syntetiske brændstoffer kan tælle med i opfyldel-
sen af kravene. Der lægges således op til at udelukke brugen af brændstoffer baseret
på afgrøder.
Påfyldningsforpligtelse for luftfartsoperatører
Det påhviler alle luftfartsoperatører (EU og ikke-EU), der letter fra EU-lufthavne, at
demonstrere, at minimum 90 pct. af brændstofbehovet for ruter fra EU-lufthavne, er
dækket med flybrændstof, der er tanket i EU-lufthavne. Påfyldningsforpligtelsen skal
minimere karbonlækage, og begrænse flyselskabers mulighed for at ændre deres
tankningsadfærd for at undgå iblandingskravet.
1
Drop-in brændstoffer: brændstoffer, der kan blandes med konventionelle brændstoffer og
Direktiv om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikilder
umiddelbart kan anvendes uden større investeringer i infrastruktur eller ændring af motorer.
2
Side 3/12
kom (2021) 0561 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport (ReFuelEU Aviation)
2443274_0004.png
Forpligtelser på lufthavne til at levere infrastruktur
De underlagte lufthavne skal træffe de nødvendige foranstaltninger for at lette luft-
fartsoperatørernes adgang til flybrændstoffer, der indeholder de påkrævede mini-
mumsandele af bæredygtige brændstoffer. Dertil påhviler det lufthavne at stille den
nødvendige infrastruktur til rådighed til levering, opbevaring og tankning af bæredyg-
tige flybrændstoffer.
Rapporteringsforpligtelser for luftfartsoperatører og brændstofleverandører
Luftfartsoperatører og brændstofleverandører skal hvert år rapportere oplysninger
om henholdsvis tanket og leveret brændstofmængde til det Europæiske Luftfarts-
agentur (EASA). Luftfartsoperatører skal desuden indberette en erklæring om de
drivhusgasordninger, de deltager i, samt at de ikke har rapporteret identiske partier
af bæredygtige flybrændstoffer under mere end én ordning.
EASA skal årligt publicere en teknisk rapport på baggrund af de indrapporterede op-
lysninger fra luftfartsoperatører og brændstofleverandører.
Håndhævelse
Medlemslandene skal udpege og underrette Kommissionen om den eller de kompe-
tente myndigheder, der er ansvarlige for håndhævelsen af forordningen, indberet-
ning af oplysninger og for udstedelse af sanktioner til luftfartsoperatører, lufthavne
og brændstofleverandører.
Medlemslandene skal fastsætte regler for sanktioner, der skal anvendes ved over-
trædelse af forordningens bestemmelser og træffe de nødvendige foranstaltninger
for at sikre, at de gennemføres.
Medlemslandene skal sikre, at enhver luftfartsoperatør og brændstofleverandør, der
ikke lever op til forpligtelserne, kan pålægges en administrativ sanktion.
Dertil skal medlemslandene sikre, at brændstofleverandører, der i en given afrappor-
teringsperiode ikke har levet op til forpligtelserne om iblanding af bæredygtige
brændstoffer, i den efterfølgende periode skal levere en tilsvarende mængde. Opfyl-
delse af denne forpligtelse fritager ikke brændstofleverandørerne for at være under-
lagt sanktioner.
Medlemslandenes opkrævninger for manglende overholdelse af forpligtelserne skal
overføres som bidrag til InvestEU Green Transition Investment Facility.
Revision
Kommissionen skal senest i 2028 og hvert femte år derefter aflægge en rapport om
bl.a. udviklingen af markedet af flybrændstoffer, overveje mulighederne for en udvi-
delse af anvendelsesområdet og revision af minimumsandele for iblandingskravene.
Side 4/12
kom (2021) 0561 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport (ReFuelEU Aviation)
2443274_0005.png
Overgangsperiode og ikrafttrædelse
I en overgangsperiode fra d. 1. januar 2025 til 31. december 2029 kan en brændstof-
leverandør for hver rapporteringsperiode levere den fastsatte minimumsandel bære-
dygtigt flybrændstof som et gennemsnit af al brændstof, der er leveret på tværs af
de underlagte lufthavne i rapporteringsperioden.
Forordningen skal være gældende fra d. 1. januar 2023.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF ar-
tikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at nærhedsprincippet er overholdt. I vurderingen heraf
henviser Kommissionen til, at luftfartssektoren er en grænseoverskridende transport-
form, og EU-regulering er nødvendig til at sikre lige konkurrencevilkår og undgå læ-
kage.
Kommissionen vurderer, at nationale, regionale og lokale tiltag ikke alene vil være
tilstrækkeligt effektive og kan risikere at fragmentere det indre marked, være konkur-
renceforvridende og føre til øgede omkostninger.
Regeringen er enig i, at nærhedsprincippet er overholdt, da det vurderes, at fælles-
europæisk regulering på dette område er den mest hensigtsmæssige måde til at
undgå konkurrenceforvridning, og er den mest omkostningseffektive måde til at drive
den grønne omstilling af luftfarten, der er en international sektor.
6. Gældende dansk ret
Forordningen skal ikke implementeres i dansk lovgivning, idet en forordning har di-
rekte retsvirkning i alle EU’s medlemslande, og derfor ikke kræver gennemførelse i
dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at medføre statsfinansielle konsekvenser, da
flybrændstof ikke er afgiftsbelagt. Potentielle statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark vil blive analyseret nærmere.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have samfundsøkonomiske konsekvenser, idet det vil forøge
prisen på flybrændstof, som forventes overvæltet på forbrugerne igennem stigende
Side 5/12
kom (2021) 0561 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport (ReFuelEU Aviation)
2443274_0006.png
billetpriser på flyvninger. De samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark vil
blive analyseret nærmere.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have negative erhvervsøkonomiske konsekvenser for luftfarts-
operatører, da bæredygtigt flybrændstof er dyrere end konventionelle flybrændstof-
fer, og iblandingskravet således vil medføre øget omkostninger til flybrændstof. Da
kravet vil være gældende for alle EU-lande forventes den danske luftfartssektors
konkurrenceposition dog umiddelbart ikke forværret.
Forslaget kan forventes at skabe efterspørgsel efter bæredygtigt flybrændstof, der
kan bidrage til at skabe et marked for producenter af bæredygtigt flybrændstof, her-
under syntetiske power-to-x-baserede produkter. Det kan således forventes at
fremme efterspørgslen på syntetiske brændstoffer, som kan have positive erhvervs-
økonomiske konsekvenser for danske virksomheder, der producerer power-to-x.
Forslaget vurderes i mindre grad at have negative erhvervsøkonomiske konsekven-
ser for lufthavne, for hvem der stilles krav om at tilvejebringe den nødvendige tank-
ningsinfrastruktur, da der med forslaget stilles krav om brug af bæredygtigt flybrænd-
stof, der kan iblandes konventionelt flybrændstof. Lufthavnenes nuværende tank-
ningsinfrastruktur må således forventes at kunne håndtere iblandingen uden yderli-
gere erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vil pålægge luftfartsoperatører og brændstofleverandører administrative
byrder i form af rapporteringspligter om henholdsvis tanket og leveret bæredygtigt
brændstof i europæiske lufthavne.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark vil blive analyseret nærmere.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes at have positive konsekvenser for klima og miljø, idet der iblandes
bæredygtige flybrændstoffer med en lavere CO
2
-effekt end konventionelle flybrænd-
stoffer. Kommissionen vurderer, at forslaget kan medføre en CO
2
-reduktion i EU på
60-61 pct. i 2050 ift. baselinescenariet.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og
Transportministeriets specialudvalg fra d. 14. juli til d. 9. august 2021. Der er modta-
get 8 høringssvar. DI og BDL har afgivet enslydende høringssvar.
Brintbranchen
Brintbranchen byder forslaget meget velkomment og bemærker, at brint har en af-
gørende rolle i den grønne økonomi, især i de sværeste sektorer at dekarbonisere,
som bl.a. luftfart. Samtidig bidrager brintproduktion via elektrolyse med at optimere
fremtidens energisystem.
Side 6/12
kom (2021) 0561 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport (ReFuelEU Aviation)
2443274_0007.png
Brintbranchen bemærker, at ambitionsniveauet i forslaget burde være mere konsi-
stent med Kommissionens strategi for bæredygtig og intelligent mobilitet. Bæredyg-
tige flybrændstoffer (SAFs) forstås som flydende drop-in brændsler, men ekskluderer
ren brint som brændstof til nye flymaskiner. Brintbranchen bemærker, at et iblan-
dingskrav på 63 pct. i 2050 virker lidt modsigende i forhold til Kommissionens for-
ventning om nul-emissionsfly fra 2035, som følger af Kommissionens strategi for bæ-
redygtig og intelligent mobilitet.
Brintbranchen mener, at definitionen af SAFs skal udbredes for at inkludere ren brint
eller mere generelt alle RFNBOs (Renewable Fuels of Non-Biological Origins), eller
at der allerede nu inkluderes provisioner for at revidere målene efter 2035, så at der
tages højde for status af teknologien omkring nul-emissionsfly. Brintbranchen finder,
at hvis definitionen af SAF udbredes, så er et 63 pct.-mål i 2050, også alt for lavt.
Ifølge Brintbranchen burde forslagets ambitionsniveau være mere konsistent med
Kommissionens konklusioner i konsekvensanalysen, hvor Kommissionen ifølge
Brintbranchen kommer frem til, at brint-baserede brændstoffer (syntetiske SAFs) har
et højere reduktionspotentiale end biobrændstofbaserede. Ifølge Brintbranchen re-
flekterer iblandingskravene ikke denne konklusion. Underkravet om syntetiske
brændsler burde udgøre en højere andel af det overordnede mål.
Drivkraft Danmark (DD)
DD kan overordnet støtte de foreslåede mål for iblanding af SAF og syntetiske fly-
brændstoffer. DD foreslår, at kravet ændres fra et iblandingskrav
opgjort i volumen
til et CO
2
-reduktionskrav på linje med kravene til CO
2
-reduktion i vejtransporten i
VE-direktivet og til søtransport for at skabe ensartethed på tværs af sektorerne og
yderligere incitamenter til at udvikle og markedsføre de mest CO
2
-reducerende fly-
brændstoffer.
DD fremhæver, at det er uklart, hvordan bestemmelsen om lufthavnes forpligtelse til
at stille den nødvendige infrastruktur til rådighed skal forstås. Med et generelt mål
pålagt den enkelte brændstofleverandør, må det antages, at denne vil sikre den nød-
vendige iblanding af SAF og syntetiske flybrændstoffer på tværs af de lufthavne og
flyselskaber, som brændstofleverandøren leverer til. Produktion og forsyning af fly-
brændstoffer er en integreret proces og sker typisk via centrale/fælles lagre og for-
syningsveje. Dertil bemærker DD, at det må være op til den enkelte brændstofleve-
randør at indgå bilaterale aftaler med lufthavne og flyselskaber om særligt høje blan-
dinger af SAF og/eller syntetiske flybrændstoffer, og dermed også at levere lavere
blandinger til andre lufthavne/flyselskaber for at sikre den mest omkostningseffektive
opfyldelse af iblandingskravene. DD finder, at bestemmelsen derfor synes unødven-
dig og i sidste ende kun vil betyde øgede omkostninger til opfyldelse af det overord-
nede mål, hvis en brændstofleverandør/lufthavn pålægges at etablere særskilt infra-
struktur og forsyning af specielle iblandinger af SAF/syntetiske flybrændstoffer.
Side 7/12
kom (2021) 0561 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport (ReFuelEU Aviation)
2443274_0008.png
Dansk Erhverv (DE)
DE bakker op om
’fit
for 55’-pakken. Dansk Erhverv er enig i, at alle sektorer, her-
under luftfarten skal bidrage til at nedbringe CO
2
-udledningerne for at nå målet om
klimaneutralitet.
DE er positiv over for Kommissionens forslag om at indføre et fælleseuropæisk
iblandingskrav for bæredygtigt flybrændstof (SAF). Fælleseuropæisk lovgivning på
området er den rigtige vej at gå for at nå klimamålsætningerne, som ikke kan nås
alene via nationale regler og ordninger i et globalt marked. DE lægger vægt på, at
det er afgørende, at regulering sikrer lige konkurrencevilkår, der ikke skader EU-
operatørers konkurrencedygtigheden eller påvirker turismeindustrien negativt. En
stærk og konkurrencedygtig europæisk luftfartssektor er afgørende for Danmark og
hele EU.
DE støtter tilgangen i forslaget om, at lovgivningen retter sig mod at regulere
brændstofleverandørerne for at fremme et stigende iblandingskrav, som DE vurde-
rer er den mest hensigtsmæssige model.
DE er enig med Kommissionen i, at der er brug for regulatoriske instrumenter på
EU-niveau,
der i markedets ’opstartsfase’ skaber efterspørgslen på bæredygtige
flybrændstoffer ved at fastsætte minimumssatser. Lovgivningen må samtidig sætte
en ramme, der understøtter, fremmer og driver markedets produktion og investerin-
ger i teknologi, der sikrer tilstrækkelige mængder af bæredygtigt brændstof til at
kunne leve op til de foreskrevne minimumskrav.
DE forholder sig positiv over for Kommissionens forslag om påfyldningsforpligtelse
for luftfartsoperatører, der skal minimere karbonlækage. Reguleringen af lufthavne-
nes forpligtelser til at tilvejebringe den nødvendige infrastruktur til tankning af bære-
dygtigt brændstof mv. skal være proportional og ikke medføre byrder, der ikke står
mål med en omkostningseffektiv grøn omstilling.
DE finder, at satserne for procentdelen af bæredygtigt flybrændstof, herunder syn-
tetisk flybrændstof, samt indfasningsmodellen bør tilrettelægges på en måde, så
der er fornuftig balance mellem, hvad markedet realistisk forventes at kunne tilveje-
bringe, uden at prisen er uproportionel høj samtidig med, at der sker et reelt skifte
mod bæredygtigt brændstof, der mindsker sektorens CO
2
-belastning. Det er vigtigt
at holde sig for øje i en nær fremtid, hvor efterspørgslen efter bæredygtige brænds-
ler stiger på tværs af sektorer.
DE bemærker, at det bør sikres, at Kommissionens forslag til overgangsordning
ikke medfører, at brændstofpriserne på tværs af EU’s lufthavne bliver konkurrence-
forvridende.
DE støtter, at 1. generations biobrændstoffer ikke skal fremmes og indgå som en
del af bæredygtigt flybrændstof. DE bemærker, forslaget er en del af en samlet
pakke af forslag. I udformningen af det samlede regelværk for luftfartssektoren er
Side 8/12
kom (2021) 0561 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport (ReFuelEU Aviation)
2443274_0009.png
det centralt at
undgå overlappende instrumenter, der medfører ”dobbeltbeskatning”
af en sektor, hvor dekarbonisering er omkostningstungt.
DE er enig med Kommissionen i, at EU bør arbejde målrettet for, at bæredygtige
flybrændstoffer og bindende målsætninger udvides til den internationale luftfart gen-
nem arbejdet i ICAO.
Dansk Industri (DI) og Dansk Luftfart (BDL)
DI og BDL kan overordnet støtte forslaget. DI og BDL bemærker, at ambitionerne i
forslaget ikke er store i forhold til dansk luftfarts og Luftfartens Klimapartnerskabs
ambitioner, som har foreslået et iblandingskrav på 30 pct. i 2030. DI og BDL opfor-
drer til, at regeringen arbejder for et højere underkrav til syntetiske brændstoffer
end de i forslaget angivne 0,7 pct. i 2030.
DI og BDL kan støtte forslaget om, at forpligtelsen til at sikre den målsatte iblanding
lægges på brændstofleverandørerne. DI og BDL anbefaler dog også, at der for det
videre forløb overvejes mekanismer, der kan medvirke til en vis kontrol med pris-
dannelsen på bæredygtigt flybrændstof.
De mange tiltag i ’fit
for 55’-pakken vil mar-
kant øge efterspørgslen på brændstof og dermed påvirke prisdannelsen overnor-
malt. Det vil være kontraproduktivt i forhold til omstilling af luftfarten.
DI og BDL finder, at påfyldningsforpligtelsen om 90 pct. bæredygtigt flybrændstof
for luftfartsoperatører er en paradoksal detailstyringstilgang, der er irrelevant i
denne sammenhæng. DI og BDL finder, at tilgangen reelt fratager et kommercielt
erhverv muligheden for at operere omkostningseffektivt, og paradokset vokser i
størrelse i kraft af kravene til luftfartsselskabernes rapportering og de angivne sank-
tioner ved manglende overholdelse. Kravene er relativt detaljerede og omfattende,
og synes for hovedpartens vedkommende unødvendige og overbureaukratiske,
især hvis ovenstående tankningskrav ikke medtages i ligningen. DI og BDL anbefa-
ler således, at der fra dansk side arbejdes for at disse bestemmelser udgår.
DI og BDL bemærker, at der implicit lægges op til at beholde to brændstofsyste-
mer, idet en række aktører (militær, redning osv. samt mindre lufthavne) er undta-
get fra iblandingskravet. Det vil drive yderligere omkostninger, og reelt set vil om-
kostningerne til dette formentlig ende med at skulle krydsfinansieres af den civile
og kommercielle luftfart. DI og BDL opfordrer regeringen til at arbejde for, at så-
danne ekstraomkostninger ikke skal finansieres via den kommercielle luftfart.
DI opfordrer til, at regeringen arbejder for behørig dansk repræsentation i
”Zero emis-
sion aviation alliance”,
der
skal arbejde videre med praktikken ift. iblanding, mm. og
i
”Renewable and low-carbon fuels value chain alliance”, der skal omfatte alle ”modes
of transport”.
Side 9/12
kom (2021) 0561 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport (ReFuelEU Aviation)
2443274_0010.png
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
ES fremhæver, at en vigtig parameter for forslaget vurderes at være et effektivt vir-
kende Air Traffic Management (ATM system) i Europa. Såfremt der er usikkerhed
med hensyn til, at ATM systemet kan garantere den mest direkte vej til bestemmel-
sesstedet, kan formålet i dette forslag om at reducere opløftede brændstof blive
vanskeligt at opnå.
Rådet for grøn omstilling (RGO)
RGO bemærker, at flysektoren en sektor med stigende klimabelastning, som er
langt bagud i den grønne omstilling.
RGO bemærker, at FN’s luftfartsorganisation ICAO ifm. Kyotoaftalen i 1997 blev
pålagt at nedbringe den internationale flytrafiks klimabelastning. Først i 2027 træ-
der CORSIA i kraft som bindende. RGO finder, at det er et billigt off-setting scheme
for fly, der på papiret skal facilitere ‘carbon neutral growth’ og holde luftfartens kli-
mabelastning på et 2019-niveau, men at ICAO planlægger med at øge sektorens
klimabelastning, hvorfor der reelt ingen krav er om at reducere luftfartens klimabe-
lastning, og off-setting systemet er stærkt dubiøst. Det er derfor helt afgørende, at
en stor økonomi som EU tager sin del af ansvaret for at nedbringe luftfartens klima-
belastning ned. RGO finder det derfor også rigtig glædeligt, at Kommissionen fore-
slår iblanding af ikke-fossile brændstoffer i flybrændstof. RGO finder dog forslaget
utilstrækkeligt.
RGO fremhæver, at i sammenligning til Kommissionens niveau for iblandingskrav,
har Klimapartnerskabet for Luftfarten i Danmark foreslået 30 pct. i 2030.
RGO finder, at det er helt afgørende, at der ikke bruges 1. generations biobrænd-
stoffer. Givet at der er begrænsede ressourcer til avancerede biobrændstoffer, og
at de ikke kan skaleres bæredygtigt, er det vigtigt med øgede ambitioner om iblan-
ding af e-kerosen, som udgør den egentlige grønne omstilling af fly
RGO anbefaler, at ambitionsniveauet for e-kerosen som minimum øges til minimum
0,7 pct. i 2027 og 5 pct. i 2030, samt at lovgivningen sikrer, at medlemslandene kan
have højere ambitioner for brug e-kerosen end krævet i EU-reguleringen.
Wind Denmark (WD)
WD hilser forslaget velkomment. Det er af afgørende betydning, at udledningerne i
alle sektorer omfattes af regulering og reduktionskrav, så princippet om, at forurene-
ren betaler, bliver et gennemgående pejlemærke i den europæiske lovgivning og
derigennem giver de nødvendige incitamenter til en gennemgribende omstilling af
den europæiske økonomi.
WD er generelt fortaler for et teknologineutralt og markedsbaseret CO
2
-fortræng-
ningskrav, da det er den mest omkostningseffektive omstilling af transportsektoren,
herunder luftfarten. Derfor opfordrer WD til, at omstillingen af luftfarten fremadrettet
Side 10/12
kom (2021) 0561 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport (ReFuelEU Aviation)
2443274_0011.png
bør drives af et krav til CO
2
-fortrængning frem for fx iblandingskrav til bestemte og
udvalgte typer af brændsler. Et krav til CO
2
-fortrængning vil være mere fremtidssik-
ret, da det også vil inkludere elektrificering, som vil kunne være en løsning på særligt
kortere flyruter.
Hvis der vælges en ”policy option”, hvor der indføres
iblandingskrav til hhv. avance-
rede biobrændstoffer og RFNBOs, bør iblandingskravet være størst for RFNBOs, da
disse er de eneste VE-brændstoffer, der kan skaleres i tilstrækkeligt omfang til at
omstille hele flysektoren, da biobrændstoffer beror sig på en meget begrænset res-
source.
WD bemærker, at multiplikatorer kan være hensigtsmæssige for at hjælpe umodne
og relativt dyrere teknologier på vej, så de på sigt kan blive konkurrencedygtige.
Dette vil være tilfældet med PtX-brændstoffer/RFNBOs (fx brint, ammoniak, metanol,
e-kerosene mm.), der reelt er de eneste typer VE-brændstoffer, der kan leveres i
tilstrækkelig stor skala til at omstille hele luftfarten mod klimaneutralitet i 2050.
WD opfordrer på det kraftigste til, at det gøres helt klart, at kun avancerede bio-
brændstoffer kan tælle med i kravet. Skulle det katastrofale ske, at EU desværre ikke
har taget ved lære af det 10-årige fejlagtige sats på biobrændstoffer i den landbase-
rede transport, skal det som minimum sikres, at ILUC medregnes, så disse typer
brændstoffer ikke fremstår mere effektive, end de reelt er.
WD finder det positivt, at iblandingskravet gælder for alle fly, der letter fra EU, samt
der, at der indsættes et krav om, at 90 pct. af flybrændstoffet på årlig basis skal
tankes fra den lufthavn, hvor flyet letter fra mhp. at forhindre, at kravene kan und-
gås ved blot at tanke i et ikke-EU land.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Europa-Kommissionens
’fit
for
55’-pakke
velkommen. Regeringen
ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der kan realisere
EU’s
klimamål for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner i forhold til 1990-niveauet samt drive
den grønne omstilling både i Danmark og hele EU mod klimaneutralitet i senest 2050.
Regeringen finder, at europæiske og internationale løsninger for luftfarten er mest
effektive til at fremme den grønne omstilling af en global transportsektor, da det over-
ordnet vil medføre færre negative økonomiske effekter for Danmark og ikke svække
dansk luftfarts konkurrenceevne, sammenlignet med rene nationale tiltag og må des-
uden forventes at reducere risikoen for karbonlækage.
Side 11/12
kom (2021) 0561 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om at sikre lige vilkår for bæredygtig flytransport (ReFuelEU Aviation)
2443274_0012.png
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen har fremsat et forslag, som adres-
serer luftfartssektorens klimapåvirkning, og som kan anvise en sti for luftfartssekto-
rens omstilling til bæredygtigt flybrændstof. Regeringen støtter Kommissionens hen-
sigt om at fremme udbuddet og efterspørgslen efter bæredygtige flybrændstoffer i
EU.
Regeringen bakker op om et europæisk iblandingskrav til luftfarten og arbejder for et
fælleseuropæisk minimumskrav for iblanding af bæredygtige flybrændstoffer med
højt CO
2
-fortrængningskrav, der kan fremme anvendelsen af PtX-brændstoffer med
høj CO
2
-fortrængning.
Regeringen finder, at man i EU bør have et højt ambitionsniveau for brug og iblanding
af bæredygtige flybrændstoffer, og at niveauet således fastsættes, så det sikrer en
efterspørgsel, der kan drive en ambitiøs udvikling, produktion og anvendelse af bæ-
redygtige flybrændstoffer uden at kompromittere brændstoffernes bæredygtighed.
Der bør ske en løbende monitorering af markedsudviklingen, så ambitionsniveauet
kan tilpasses med passende mellemrum, hvis markedet tillader det.
Regeringen finder det centralt, at det sikres, at produktion og anvendelse af bære-
dygtige flybrændstoffer er baseret på vedvarende energi og robuste bæredygtig-
hedskriterier.
Regeringen vil se på forslaget om et europæisk iblandingskrav til luftfarten i sam-
menhæng med de øvrige forslag, som Kommissionen har fremsat af betydning for
luftfartssektoren samt i lyset af effekten af COVID-19.
Regeringen er i gang med at analysere forslaget nærmere, herunder de potentielle
økonomiske og klimamæssige konsekvenser for Danmark, med henblik på at tage
nærmere stilling til forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 12/12