GRUND-
OG
NÆRHEDSNOTAT
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
TIL
30. august 2021
2021 - 11916
Forslag til forordning om krav til brug af alternative brændstoffer i
søfarten (FuelEU Maritime) KOM (2021) 0562
Nyt notat
1.
Resume
Som del af Kommissionen Fit-for-55-lovpakke (FF55) er der fremsat for-
slag til en forordning om krav til brug af alternative brændstoffer i søfarten
(FuelEU Maritime). Forslaget til forordningen har til formål at øge brugen
af alternative brændstoffer i søfarten med henblik på at reducere sektorens
drivhusgasemissioner.
Forslaget indeholder derfor krav til drivhusgasintensiteten i det brændstof,
som skibe sejler på. Kravene vil gælde fra 2025 og vil omfatte skibe med
en bruttotonnage på over 5.000, eksempelvis RoRo-, cruise- eller contai-
nerskibe, og som sejler mellem to EU havne samt 50 pct. af sejladsen til og
fra en EU-havn og en havn i et tredjeland. Endvidere stilles der med for-
slaget krav om, at større container- og passagerskibe skal tilkoble sig land-
strømanlæg, hvis det er tilgængeligt i havnene, eller anvende nulemissions-
teknologier, når de ligger til kaj.
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, da der skal
sikres håndhævelse af forordningen over for skibe, der ligger til i danske
havne. Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have væsentlige statsfinan-
sielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes at have
væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser, da kravet om brug af alter-
native brændstoffer pålægger søfartserhvervet nye omkostninger, idet al-
ternative brændstoffer og den tekniske anvendelse heraf er omkostnings-
tung. Som naturlig konsekvens heraf, må det også forventes, at det bliver
dyrere for virksomheder at købe fragtydelser.
Regeringen ser positivt på forslaget til forordning, da det har potentiale til
at fremme arbejdet for en klimaneutral søfartsindustri og bidrage væsent-
ligt til målsætningerne om at reducere søfartens drivhusgasudledninger.
Regeringen er i gang med at analysere forslaget med henblik på nærmere
stillingtagen.