Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0564 Bilag 2
Offentligt
2454634_0001.png
Notat
1. oktober 2021
J.nr. 2021-5547
Kontor:
International koordinering
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en CO
2
-grænsetil-
pasningsmekanisme (EU) nr. 2021/0214 (KOM(2021)564).
1. Resumé
Kommissionen har den 14. juli 2021 fremsat forslag til forordning om indførelse af en CO
2
-grænsetilpas-
ningsmekanisme (carbon border adjustment mechanism (CBAM)). Forslaget er modtaget i en dansk sprog-
version i Rådet den 10. september 2021. Nærhedsprincippet vurderes at være overholdt.
Med forslaget etableres en mekanisme i forbindelse med import af visse varer fra lande uden for EU. Me-
kanismen indebærer, at en importør skal betale en pris på drivhusgasudledningerne
,
der hidrører fra pro-
duktionen, med henblik på at tilskynde til at reducere drivhusgasudledningerne i lande uden for EU. Pri-
sen afspejler den kvotepris, som virksomheder pålægges
i EU’s
kvotehandelssystem.
Forslaget har overordnet til formål at adressere risikoen for drivhusgaslækage - det vil sige udflytning af
CO
2
-intensiv produktion fra EU til tredjelande med en mindre ambitiøs klimapolitik - samt at give pro-
ducenter i tredjelandene et økonomisk incitament til at omstille til en mere klimavenlig produktion med
henblik på at reducere drivhusgasemissionerne globalt som led i
EU’s indsats for de globale klimamål i
Parisaftalen. I dag adresseres risikoen for drivhusgaslækage primært gennem tildeling af gratiskvoter i
EU’s kvotehandelssystem til sektorer, der vurderes særlig udsat herfor.
Mekanismen ses af Kommissionen
som et alternativ til mekanismer under kvotehandelssystemet til at håndtere risici for drivhusgaslækage, og
den hidtidige tildeling af gratiskvoter i kvotehandelssystemet foreslås derfor udfaset gradvist for de omfat-
tede varer af mekanismen.
Mekanismen foreslås indført fra 2023, idet der frem mod slutningen af 2025 vil være tale om en over-
gangsfase. Dernæst sker en gradvis indfasning af mekanismen fra 2026 frem mod 2036, hvor mekanismen
er fuldt gældende. Det fremgår derudover af konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 17.-21. juli
2020, at Kommissionen vil fremsætte et forslag om, at provenuet fra CBAM tilgår
EU’s budget.
Hvorvidt forslaget får lovgivningsmæssige konsekvenser er endnu ikke klarlagt. Forslaget vurderes at med-
føre statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser for Danmark. Det er Kom-
missionens vurdering, at forslaget har positive klimamæssige konsekvenser samt positive konsekvenser for
miljøbeskyttelsesniveauet i EU.
Regeringen er generelt konstruktiv over for forslaget, som bidrager til klimaindsatsen. Det er dog væsentligt,
at mekanismen har et klart klimaformål og -effekt, er WTO-medholdelig,
understøtter forslaget om EU’s
Initialer:
KS
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0002.png
kvotehandelssystem samt fungerer administrativt og ikke skaber unødvendige byrder og usikkerhed for
virksomheder.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 14. juli 2021 fremsat et forslag til Europa-Parlamentet og
Rådet om forordning om indførelsen af en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme (EU) nr.
2021/0214 (KOM(2021)564). Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Eu-
ropæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 192 (1) og behandles efter den alminde-
lige lovgivningsprocedure. Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal.
Forslaget er fremsat som en del af Europa-Kommissionens
’Fit for 55’-pakke,
der skal bi-
drage til at realisere EU’s klimamål for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner i forhold til
1990-niveauet som fastlagt i den europæiske klimalov (forordning (EU) 2021/1119).
Der er
andre forslag i ’Fit for 55’-pakken,
der er tæt forbundet med forslaget, herunder
særligt Kommissionens forslag om ændring af direktiv 2003/87/EF om et system for han-
del med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen og afgørelse (EU) 2015/1814 om op-
rettelse og anvendelse af en markedsstabilitetsreserve i forbindelse med Unionens ordning
for handel med kvoter for drivhusgasemissioner og forordning (EU) 2015/757 (KOM
(2021) 551). Der henvises til grund- og nærhedsnotat om kvotehandelssystemet for en nær-
mere redegørelse herom.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at adressere risikoen for drivhusgaslækage - det vil sige udflytning
af CO
2
-intensiv
produktion på grund af omkostninger relateret til EU’s klimapolitik til tred-
jelande med en mindre ambitiøs klimapolitik - samt at give producenter i tredjelandene et
økonomisk incitament til en mere klimavenlig produktion. Forslaget har til hensigt at ud-
ligne CO
2
-prisen mellem indenlandske og importerede varer og præsenteres som et alter-
nativ til håndteringen af lækage-udfordringen gennem bl.a. tildeling af gratiskvoter. Forsla-
get lægger op til en indførelse af mekanismen i tre perioder. Perioden fra 2023 til 2025 vil
være en overgangsperiode, hvor der indsamles data på de importerede varer uden finansiel
justering. I perioden mellem 2026 og 2035 vil der ske en gradvis indfasning af mekanismen
i takt med, at gratiskvoter for inkluderede sektorer udfases. Efter 2036 vil mekanismen være
fuldt indfaset.
Anvendelsesområde
Med forslaget vil importører af varer til EU skulle købe certifikater svarende til de faktiske
drivhusgasudledninger, som er indlejret i varen. Certifikaterne vil afspejle den kvotepris,
der ville skulle betales, hvis varerne var blevet produceret i EU og omfattet af direktiv
2003/87/EF om et system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen
(kvotehandelsdirektivet). Et certifikat repræsenterer et ton CO
2
udledt i forbindelse med
varens produktion. Mekanismen vil finde anvendelse på direkte CO
2
-udledninger under
produktionsprocessen for de omfattede varer.
Side 2 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0003.png
Der lægges op til, at de varer, der omfattes i forslaget, er jern, stål, aluminium, cement,
gødning og elektricitet. Disse sektorer har en høj risiko for drivhusgaslækage og store CO
2
-
emissioner. Varerne klassificeres efter Den Kombinerede Nomenklatur (KN).
Forordningen vil i udgangspunktet finde anvendelse på import fra alle lande uden for EU.
CBAM vil dog ikke omfatte varer fra tredjelande, som er omfattet af EU’s kvotehandelssy-
stem eller har et kvotehandelssystem, der er knyttet til EU’s kvotehandelssystem gennem
en aftale med EU. Disse lande fremgår af bilag II til forslaget og omfatter pt. Island, Liech-
tenstein, Norge og Schweiz samt territorierne Büsingen, Helgoland, Livigno, Campione
d'Italia, Ceuta og Melilla. Kommissionen vil med forordningen være bemyndiget til at indgå
aftaler med øvrige tredjelande for at tage hensyn til deres mekanismer for prisfastsættelse
af CO
2
og via delegeret retsakt ændre forordningens bilag II.
CBAM vil blive anvendt på elektricitet, der produceres i og importeres fra lande, der ønsker
at integrere deres elektricitetsmarkeder med EU, indtil disse elektricitetsmarkeder er fuldt
integrerede. Når elmarkederne er integrerede, kan tredjelande undtages fra mekanismen på
dette område, såfremt tredjelande opfylder visse betingelser, der er knyttet til deres gen-
nemførelse af visse forpligtelser og tilsagn. Fx skal tredjelandet eller territoriet for undta-
gelsen ved import af elektricitet også have forpligtet sig til klimaneutralitet inden 2050.
Certifikationsordningen
Hver EU-medlemsstat skal udpege en kompetent myndighed (CBAM-myndighed), der skal
varetage forpligtelserne i forordningen. Import af varer omfattet af mekanismen fra tredje-
lande til EU kan kun foretages af en klarerer (importør), der er autoriseret af den kompe-
tente myndighed i det land, hvor importøren er etableret. Enhver person kan ansøge om
tilladelse til at importere varer, som vil blive givet på baggrund af opfyldelsen af visse kri-
terier, fx at der ikke kan konstateres alvorlige eller gentagne overtrædelser af told- og af-
giftslovgivningen eller andre strafbare handlinger.
Importører skal købe certifikater, som udstedes af medlemsstaterne og returnere dem i
forhold til udledningen fra importerede produkter. Der skal etableres et centralt register for
operatører i tredjelande lande og nationale registre med CBAM-konti, hvor kontohaver
(importøren) kan købe certifikater og returnere certifikater svarende til CO
2
-udledningen.
Systemet ligner det eksisterende kvotesystem, og Kommissionen anbefaler, at mekanismen
administreres af de eksisterende kompetente myndigheder
Importører skal senest den 31. maj hvert år forelægge en CBAM-erklæring til den kompe-
tente myndighed, der angiver i forhold til det foregående kalenderår i) den samlede mængde
af hver importeret varetype ii) den samlede emission, der er indlejret i de importerede varer
og (iii) antallet af CBAM-certifikater svarende til de samlede indlejrede emissioner i impor-
terede varer, som importøren oplyser, at de skal returnere.
De indlejrede emissioner i andre varer end elektricitet bestemmes ud fra de faktiske emis-
sioner. Importørerne skal årligt afgive en erklæring, hvori de samlede indlejrede emissioner
af import deklareres. Beregningsmetoden for afsættelsen af indlejrede emissioner fastsættes
Side 3 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0004.png
i bilag III. Hvis en importør ikke kan fastsætte de faktiske emissioner, beregnes antallet ud
fra en standardværdi for hvert produkt. Kommissionen vil fastsætte standardværdier ved
gennemførelsesretsakter. Indlejrede emissioner i importeret elektricitet bestemmes ligele-
des ud fra standardværdier i overensstemmelse med metoden fastsat i bilag III.
Opgørelsen af emissioner skal verificeres af en akkrediteret verifikator ligesom i kvote-
handelssystemet. Importører returnerer et passende antal CBAM-certifikater i overens-
stemmelse hermed. Producenter uden for EU kan blive registreret i et centralt EU-register
og angive verificerede CO
2
-udledninger per produceret varer, som importører kan lægge til
grund for deres returneringsforpligtelse.
Hvis producenten uden for EU kan påvise, at der allerede i oprindelseslandet er betalt for
det CO
2
, der udledes ved fremstilling af de importerede varer, kan EU-importører fra-
trække et antal CBAM-certifikater under hensyn hertil. EU-importøren skal kunne doku-
mentere, at CO
2
-prisen er betalt i oprindelseslandet og ikke kan underkastes eksportrabat
eller anden form for eksportkompensation. Kommissionen bemyndiges til at fastlægge me-
toden til opgørelse af reduktion i antallet af CBAM-certifikater, der skal afleveres.
Oprettelse af kompetent myndighed
En liste over alle kompetente myndigheder vil blive offentliggjort i EU-Tidende. De kom-
petente myndigheder i hver medlemsstat er blandt andet forpligtet til at oprette et nationalt
register, der indeholder oplysninger om den registrerede importør, herunder detaljer om
CBAM-certifikater. Oplysninger om den registrerede importør, operatøren og tredjelands-
installationer, vil blive gjort tilgængeligt i en database under Kommissionen.
Kommissionen vil bistå de kompetente myndigheder og koordinere deres aktiviteter samt
fungere som central administrator. Dette indebærer, at der oprettes en transaktionslog, som
Kommissionen vil anvende til at foretage risikobaseret kontrol af transaktioner i relation til
CBAM-certifikater, der er registreret i de nationale registre.
Prisfastsættelse
Den kompetente myndighed i hver medlemsstat skal sælge CBAM-certifikater til importø-
ren. Prisen beregnes af Kommissionen på baggrund af gennemsnittet af slutpriserne for
kvoter i EU’s kvotehandelssystem
på den fælles auktionsplatform for hver kalenderuge.
Der udstedes ikke som i
EU’s
kvotehandelssystem et begrænset antal CBAM-certifikater.
Gennemsnitsprisen offentliggøres af Kommissionen den første arbejdsdag i den følgende
kalenderuge.
Importøren vil have mulighed for at anmode den kompetente myndighed om at tilbage-
købe op til en tredjedel af det samlede antal købte CBAM-certifikater efter den årlige op-
gørelse. De resterende CBAM-certifikater annulleres senest d. 30. juni hvert år.
Overgangsperioden
Mekanismen indføres fra 1. januar 2023 for de nævnte varegrupper. I perioden 1. januar
2023 til og med 31. december 2025 skal importører indberette emissioner, der er indlejret i
Side 4 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0005.png
de førnævnte varegrupper uden betaling i form af aflevering af CBAM-certifikater. Impor-
tørerne er forpligtiget til kvartalsvis at rapportere de indlejrede emissioner svarende til deres
import fra det foregående kvartal og skal angive direkte og indirekte emissioner samt CO
2
-
pris, der betales i udlandet.
I overgangsperioden vil toldmyndighederne være forpligtet til at oplyse importører om de-
res forpligtelser i henhold til forordningen samt rapportere oplysningerne fra importørerne
til de nationale kompetente myndigheder.
Ved udgangen af overgangsperioden vil Kommissionen evaluere mekanismen, herunder
hvorvidt dens anvendelsesområde skal udvides til flere varegrupper. Dette kan også om-
fatte en eventuel udvidelse til indirekte emissioner (fx ved CO
2
-emissioner fra den elektri-
citet, der anvendes til at producere varen).
Sammenhæng med
EU’s kvotehandelssystem
(ETS)
Kommissionen har også fremsat et forslag til Europa-Parlamentet og Rådet om ændring af
direktiv 2003/87/EF om et system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Uni-
onen og afgørelse (EU) 2015/1814 om oprettelse og anvendelse af en markedsstabilitets-
reserve i forbindelse med Unionens ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissio-
ner og forordning (EU) 2015/757 (KOM (2021) 551). Ifølge Kommissionen er CO
2
-græn-
setilpasningsmekanismen et alternativ til mekanismer under kvotehandelssystemet med
henblik på at håndtere risici for drivhusgaslækage, og sektorerne, der er underlagt mekanis-
men, skal derfor ikke modtage gratiskvoter.
Grænsetilpasningsmekanismen vil derfor dække andelen af drivhusgasudledninger, der hid-
rører fra produktionen af en omfattet vare importeret til EU, som ikke dækkes af gratis-
kvotetildeling for anlæg underlagt EU’s kvotehandelssystem, der producerer den samme
vare.
Af forslaget om EU’s kvotehandelssystem fremgår det, at der i perioden sker en
grad-
vis udfasning af gratiskvotetildeling i takt med, at CO
2
-grænsetilpasningsmekanismen ind-
fases. Mere specifikt foreslår Kommissionen, at der vil ske en gradvis udfasning frem mod
2036. Det foreslås, at faktoren for tildeling af gratiskvoter til de inkluderede sektorer er 100
pct. fra ikrafttrædelse af CO
2
-grænsetilpasningsmekanismen til udgangen af 2025, mens
faktoren reduceres med 10 pct. point årligt fra og med 2026, så gratiskvotetildeling til sek-
torerne er udfaset frem mod 2036.
Sanktioner
Såfremt importørerne ikke afleverer et antal CBAM-certifikater svarende til emissionerne,
der er indlejret i de importerede varer, eller afgiver usande oplysninger inden 31. maj i hvert
kalender år, vil der blive pålagt sanktioner svarende til sanktionerne i kvotehandelsdirekti-
vet. Dette medfører, at der for hvert manglende CBAM-certifikat skal betales 100 EUR i
bøde. Medlemsstaterne er endvidere bemyndiget til at anvende administrative eller straffe-
retlige sanktioner for manglende overholdelse af forordningen i overensstemmelse med
national lovgivning.
Kommissionens beføjelser
Side 5 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0006.png
Kommissionen bemyndiges til at vedtage en række gennemførelsesretsakter og delegerede
retsakter med henblik på senere tilpasning og detaljeret gennemførelse af forordningen.
Disse retsakter vil tydeliggøre og tilpasse flere punkter såsom lande og territorier omfattet
af forordningen, beregningsmetoder, regler for definition af metode til beregning af gen-
nemsnitsprisen for CBAM-certifikater, regler for beregning af reduktion af certifikater, der
skal afleveres mv.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF art.
294) medlovgiver. Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger ikke endnu.
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen har vurderet, at nærhedsprincippet er overholdt. I vurderingen
heraf henviser Europa-Kommissionen bl.a. til, at klimaforandringerne er et grænseover-
skridende problem, og at handling i EU effektivt kan komplementere global, regional, na-
tional og lokal handling.
Endvidere henviser Kommissionen til, at indførelsen af en CBAM vil skabe en fælles og
ensartet ramme til at sikre ækvivalens mellem CO
2
-prissætning i EU's indre marked og
CO
2
-prissætningen på importerede varer fra tredjelande.
Det fremhæves, at CBAM har et klart miljøformål og et grænseoverskridende element, som
ikke kan takles individuelt i medlemsstaterne. Der henvises til, at det mhp. at undgå han-
delsforvridning er mest effektivt at indføre en mekanisme på tværs af EU, som på en ens-
artet måde kan spejle ETS-systemet, og som designes i overensstemmelse med WTO-reg-
lerne.
Da klimaforandringerne er grænseoverskridende, har regulering på EU-niveau klare fordele
frem for national regulering i de enkelte medlemslande, og derfor kan regeringen tilslutte
sig Europa-Kommissionens vurdering og anser således nærhedsprincippet for overholdt.
6. Gældende dansk ret
Analyserne af forslaget, der går på tværs af flere ministeriers områder, er ikke tilendebragt,
hvorfor der endnu ikke er et endeligt billede af eventuel påvirkning af gældende dansk
lovgivning. Der er dog ikke selvstændig dansk lovgivning, der knytter sig til indførelsen af
mekanismen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Analyserne af forslaget, der går på tværs af flere ministeriers områder, er endnu ikke tilen-
debragt. Hvorvidt forslaget får lovgivningsmæssige konsekvenser, er derfor endnu ikke
klarlagt.
Statsfinansielle konsekvenser
Side 6 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0007.png
Forslaget forventes at medføre statsfinansielle konsekvenser. Det foreslås, at provenuet fra
salg af kvoter, der ellers skulle tildeles som gratiskvoter til sektorerne underlagt CO
2
-græn-
setilpasningsmekanismen, tilføjes til Innovationsfonden, jf. forslaget om en revision af
EU’s kvotehandelssystem.
Dette vil alt andet lige reducere statens provenu relativt til en
situation, hvor provenuet fra salg af disse kvoter tilgår medlemslandene. Indtægterne fra
selve CBAM-certifikaterne
forventes bl.a. foreslået at tilgå EU’s budget som en ny EU-
indtægtskilde i et særskilt forslag, jf. konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 17.-21.
juli 2020. De statsfinansielle konsekvenser heraf afhænger af den konkrete indretning.
Forslaget vil medføre administrative konsekvenser for staten, herunder øgede administra-
tive udgifter ved oprettelse af en national kompetent myndighed samt implementeringen
af forslag og udvikling af it-systemer. Regeringen er i gang med at analysere forslaget nær-
mere, herunder de potentielle statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vurderes at medføre samfundsøkonomiske konsekvenser.
Dette vil afhænge af, hvordan nye forpligtelser, mål og instrumenter indfases over perio-
den og skal også ses i sammenhæng med forslaget om en revision af ETS. Regeringen er i
gang med at analysere forslaget nærmere, herunder de potentielle samfundsøkonomiske
konsekvenser for Danmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne medføre erhvervsmæssige konsekvenser. For de virksomheder,
der producerer varer omfattet af CBAM, og som er i konkurrence med lignende virksom-
heder uden for EU, vil CBAM kunne indebære højere priser på de pågældende varer og
dermed bedre konkurrencevilkår. Omvendt vil virksomheder, der producerer varer omfat-
tet af CBAM, have merudgifter til kvoter, idet tildelingen af gratiskvoter udfases. Virksom-
heder, der anvender varer underlagt mekanismen som underkomponenter mv. (importeret
eller produceret i EU), vil forventeligt opleve højere omkostninger, hvilket vil medføre en
svækket konkurrenceevne. Det kan ikke udelukkes, at visse varer omfattet af mekanismen
endvidere kan være omfattet af beskyttelsesforanstaltninger i form af straftold på import,
fx af stålprodukter, hvilket alt andet lige vil fordyre importen yderligere for danske virk-
somheder, der importerer disse varer. Regeringen er i gang med at analysere forslaget nær-
mere, herunder de potentielle erhvervsmæssige konsekvenser for Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget har positive klimamæssige konsekvenser
samt positive konsekvenser for miljøbeskyttelsesniveauet i EU, idet forslaget har til formål
at reducere drivhusgasemissioner i EU og samtidig undgå, at emissionerne uden for EU
stiger tilsvarende. Forslaget skal således bidrage til at nå
EU’s opjusterede klimamål i 2030
på mindst 55 pct. reduktion i drivhusgasudledningerne i forhold til 1990-niveauet. Ligeledes
forventes forslaget at bidrage til opfyldelsen af Paris-aftalens
målsætninger og FN’s ver-
densmål. Regeringen er i gang med at analysere forslaget nærmere, herunder andre konse-
kvenser for Danmark.
8. Høring
Side 7 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0008.png
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Skatter og Afgifter samt i Special-
udvalget for Klima-, Energi- og Forsyningspolitik samt § 2-Udvalget (landbrug) fra den 14.
juli 2021 til den 9. august 2021. Endvidere er forslaget sendt i høring i erhvervs- og interes-
seorganisationerne. Der er afgivet høringssvar fra i alt otte organisationer. Forslaget er li-
geledes sendt til orientering til toldkontaktudvalget, der består af erhvervsorganisationer
m.fl., der er involveret i aktiviteter relateret til import, eksport og transit af varer ind og ud
over de ydre EU-grænser via Danmark.
CARE Danmark opfordrer af flere grunde til at afvise forslaget fra EU-Kommissionen.
For det første anfører CARE Danmark, at forslaget indebærer en de facto fredning af
CO
2
-intensiv industri i EU. CARE Danmark mener, at det ligger i forslaget, at den CO
2
-
intensive industri vil modtage gratiskvoter helt frem til 2036. Dermed vil der være meget
begrænset
effekt ift. EU’s 55
pct. klimamål i 2030, hvad der ellers er hensigten med Fit
for 55-pakken.
For det andet anfører CARE Danmark, at forslaget er egnet til at skabe splid fremfor
samarbejde internationalt om klimaindsatsen. Det anføres, at forslaget indebærer, at im-
portører i en lang årrække vil blive pålagt en række administrative byrder samtidig med, at
der vil være meget begrænset effekt klimamæssigt. Det er vurderingen, at lande, der ek-
sporterer til EU, kan udfordre WTO-medholdeligheden. CARE Danmark vurderer såle-
des, at dette vil ske, og at det vil have negativ effekt på de internationale klimaforhandlin-
ger.
Således anfører CARE Danmark, at der er tale om så fundamentale svagheder, at en posi-
tiv klimaeffekt bliver teoretisk. CARE Danmark mener, at der er tale om et symbolpoli-
tisk udspil, som vil spænde ben for klimaindsatsen fremfor at gavne den.
CARE Danmark anfører, at såfremt det viser sig umuligt at undgå forslaget, bør Dan-
mark arbejde for, at provenuet øremærkes som ny og yderligere klimabistand, fx ved at
det kanaliseres ubeskåret til Den Grønne Klimafond.
Klimabevægelsen opfordrer til at støtte forslaget, da det vil være et stort skridt fremad i
forhold til at understøtte ’forureneren betaler’-princippet.
Klimabevægelsen mener, at
kombinationen af en løbende begrænsning af kvoter i systemet, en hastig udfasning af
gratis kvoter til europæiske virksomheder og en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme
(CBAM) er en god løsning. Det er vurderingen, at udformningen sikrer, at reglerne i for-
hold til WTO overholdes, og der er også en rimelighed i, at dette indfases over en år-
række, herunder med en gratis testperiode fra 2023-2025, så det for alvor først træder i
kraft fra 2026.
Herudover fremhæver Klimabevægelsen, at de mange gratiskvoter til den europæiske in-
dustri oprindeligt blev givet som såkaldte ”lækage kreditter” for at undgå, at de pågæl-
dende virksomheder ville flytte ud af EU eller blive udkonkurreret af produkter fra lande
uden klimakrav. Klimabevægelsen mener, at de mange gratiskvoter og den lave CO
2
-pris
på kvoterne imidlertid har været en meget stor barriere for en hastig grøn omstilling af
Side 8 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0009.png
den europæiske industri samt betydet, at virksomheder i Europa reelt ikke har betalt for
den skade, deres udledninger har haft på klima og natur. For Klimabevægelsen er det alt-
afgørende, at gratiskvoterne udfases hurtigst muligt, og at kvoteprisen hæves.
I forlængelse heraf mener Klimabevægelsen, at CBAM er en fornuftig erstatning af de
gratiskvoter samtidig med, at det giver en fornuftig beskyttelse af europæisk industri og
arbejdspladser. Det primære mål skal således være at give lande udenfor EU et stærkt inci-
tament til at etablere deres egne CO
2
-afgifter svarende til EU's kvotepris, og hvor beløbet
fra grænsebeskatningen havner i disse landes egne statskasser i stedet for at havne i EU's
kasse. Klimabevægelsen anfører, at på sigt skal målet være at etablere CO
2
-afgifter i alle
større økonomier og med en prissætning, som over tid bliver hævet til et niveau, der kan
bidrage til at sikre indfrielsen af Paris-aftalen.
Klimabevægelsen opfordrer på det kraftigste til, at Danmark arbejder for at forbedre for-
slaget på flere punkter:
For det første anfører Klimabevægelsen, at indfasning bør ændres til 5 år i stedet for 10
år. Hertil bemærker Klimabevægelsen, at Kommissionens forslag lægger op til en 10-årig
udfasning af de gratiskvoter til den europæiske industrisektor. Klimabevægelsen pointe-
rer, at Verdensnaturfonden WWF skønner, at disse gratis CO
2
-kvoter har kostet EU-sta-
terne omkring 54 milliarder euro i årene 2013-2019. Når mængden af gratis CO
2
-kvoter
fremover gradvist reduceres, vil EU-landene få langt flere penge til rådighed, som bør
øremærkes til grøn innovation nationalt eller indgå i EU’s grønne forsknings- og udvik-
lingsprogrammer. Klimabevægelsen vurderer dog, at udfasningen af de gratis CO
2
-kvoter
bør gå langt hurtigere, eksempelvis ved en gradvis udfasning over 5 år i perioden 2025-
2030. Klimabevægelsen mener, at dette vil øge forslagets effekt i forhold til at indfri EU’s
55 pct. klimamål i 2030
hvad der er hele formålet med Fit for 55-pakken.
For det andet anfører Klimabevægelsen, at indtægter skal øremærkes til fattige og særligt
udsatte udviklingslande. Hertil henvises til Kommissionen, der skønner, at en CBAM vil
give en samlet indtægt på omkring 2,1 milliarder euro i 2030. Et beløb, som Klimabevæ-
gelsen vurderer, er langt mindre, end hvad EU-landene kan se frem til at få i merindtæg-
ter, når gratiskvoter kommer til at indgå i de handlede CO
2
-kvoter. Kommissionen lægger
op til, at provenuet fra CBAM skal indgå i EU's egen kasse. Klimabevægelsen foreslår i
stedet, at provenuet bør øremærkes som bidrag til fattige og særligt udsatte udviklings-
lande fx via Green Climate Fund. Det er Klimabevægelsens vurdering, at dette vil mod-
virke den potentielt negative effekt, som en CBAM kan have på disse lande, når det bliver
dyrere for dem at eksportere varer til EU. En sådan øremærkning af midlerne vurderes
også at modvirke negativ international respons på et politisk tiltag, der ellers kan synes
protektionistisk. Ydermere finder Klimabevægelsen det veldokumenteret, at de rige lande
endnu ikke lever op til deres forpligtelser til at yde klimabistand specielt ikke til klimatil-
pasning.
Afslutningsvis anfører Klimabevægelsen, at EU med en af verdens rigeste økonomier bør
Side 9 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0010.png
vise det gode eksempel og leve op til sine løfter på dette område. Klimabevægelsen me-
ner, at en øremærkning af indtægterne fra en CBAM til de fattigste lande kan være et
skridt i den rigtige retning.
Landbrug & Fødevarer afviser af principielle årsager ikke behovet for at se på nye tiltag,
der kan modgå risikoen for CO
2
-lækage, som opstår som følge af øget regulering, flere
grønne krav og et dertil hørende højere omkostningsniveau for landbrugs- og fødevare-
klyngen i Danmark og i EU.
Landbrug & Fødevarer vurderer imidlertid, at det foreliggende forslag til forordning om
indførelse af CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme ikke tager højde for en række udfordrin-
ger.
For det første anfører Landbrug & Fødevarer, at den foreslåede CBAM vil medføre en
fordyrelse af produktionen i landbrugs- og fødevareklyngen, da der pålægges en udgift til
certifikater ifm. producentens køb af råvarer som fx gødning og stål fra tredjelande, når
producenten producerer færdigvarer i EU. Dermed fordyres produktionsomkostningerne
i landbrugs- og fødevareklyngen, herunder i agroindustrien, hvilket
i modsætning til de
erklærede intentioner med forslaget
faktisk øger risikoen for udflytning af produktion
fra EU til tredjelande.
For det andet vurderer Landbrug & Fødevarer, at det kan vise sig ganske problematisk at
få WTO-godkendt den del af forslaget, der indeholder muligheden for reduktion i prisen
for CBAM-certifikater, hvis et tredjeland allerede har indført en CO
2
-pris på nationalt
producerede produkter. Metodologien bag at vurdere to tredjelandes forskellige CO
2
-pris-
sætningssystemer op mod hinanden kan lede til forskelsbehandling mellem landene og
dermed afstedkomme internationale handelstvister rettet mod EU.
For det tredje anfører Landbrug & Fødevarer, at der kan rejses spørgsmål ved den fore-
slåede model med at tilbageføre en del af provenuet fra salget af CBAM-certifikater til det
fælles unionsbudget frem for at øremærke indtægterne til grønne tiltag. Landbrug & Fø-
devarer fremhæver, at såfremt EU skal have en undtagelse fra WTO-reglerne for at kunne
få godkendt CBAM, kan det ikke udelukkes, at forudsætningen for en sådan undtagelse
vil være dokumentation for en øremærket anvendelse af provenuet fra salget af CBAM-
certifikater til grøn omstilling.
Endeligt anføres det af Landbrug & Fødevarer, at det er en udfordring, at beregnings-
grundlaget for udregning af standardudledningerne ifm. udenlandsk produktion af de om-
fattede produkter vil kunne komme til at hvile på antagne basisværdier i de tilfælde, hvor
man ikke er i stand til at afdække det faktiske klimaaftryk forbundet med produktionen af
det konkrete produkt. Hertil bemærker Landbrug & Fødevarer, at da disse værdier ikke er
baseret på de konkrete udledninger pga. datamangel, og da der næppe er opnået internati-
onal enighed om værdier og metodologier, kan den beregnede udledning ende med at af-
vige markant fra den reelle udledning og i sig selv blive genstand for konflikt. Dertil kom-
mer, at producenter i EU, der importerer et konkret produkt omfattet af forslaget, vil
Side 10 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0011.png
kunne blive ramt tilfældigt på deres globale forsyningskæder alt afhængigt af, om der er et
faktisk grundlag for beregning af udledningen eller ej fra det pågældende tredjeland.
Landbrug & Fødevarer vurderer, at CBAM ikke leverer på de erklærede målsætninger om
at begrænse CO
2
-lækage, men derimod bidrager negativt til et fortsat pres for udflytning
af produktion af landbrugs- og fødevarer inklusive agroindustrielle produkter fra EU til
tredjelande. Dertil vurderer Landbrug & Fødevarer, at der er en ikke ubetydelig risiko for,
at indførelsen af CBAM samlet set ikke vurderes kompatibel med WTO’s regler om ikke-
diskrimination og ligebehandling. Endelig vurderer Landbrug & Fødevarer, at forslaget
medfører en betydelig politisk risiko for, at EU’s
handelspartnere vil opfatte CBAM som
et protektionistisk tiltag, der vil kunne resultere i handelspolitisk retaliering fra en række
tredjelande. Landbrug & Fødevarer bemærker afslutningsvist, at disse elementer i sig selv
udgør en stor risikofaktor for en lille og åben, eksport-orienteret erhvervsklynge som den
danske landbrugs- og fødevareklynge, som også fortsat vil være afhængig af afsætning af
varer globalt.
Med baggrund i ovenstående kan Landbrug og Fødevarer ikke støtte Kommissionens
CBAM-forslag.
Dansk Erhverv fremhæver
generelt, at for at opnå EU’s klimamålsætning om en reduk-
tion i CO
2
-emissioner på mindst 55 pct. inden 2030 er en udvidelse og forbedring af kvo-
tehandelssystemet en nødvendighed. Dansk Erhverv bakker op om Kommissionens lov-
forslag om en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme, som vil være med til at sikre europæiske
virksomheders konkurrencevilkår og forebygge klimalækage. Samtidig er det vigtigt for
Dansk Erhverv at fastholde, at en klimatold skal være i overensstemmelse med reglerne i
verdenshandelsorganisationen (WTO) for at undgå handelskonflikter og protektionisme.
Mere specifikt fremhæver Dansk Erhverv, at det er vigtigt, at mekanismen udformes og
implementeres med respekt for WTO og med sigte på at undgå handelskonflikter. Derfor
opfordrer Dansk Erhverv til, at Kommissionen fremlægger en grundig juridisk redegø-
relse for, hvordan CBAM-forslaget er i overensstemmelse med WTO-reglerne.
Dansk Erhverv anfører, at et centralt aspekt i den sammenhæng er relationen til ETS og
tildeling af gratis kvoter til enkelte energiintensive virksomheder. Såfremt gratistildelingen
fortsætter, vil disse virksomheder ifølge Dansk Erhverv være dobbeltbeskyttet under EU-
lovgivning for det indre marked i EU. Det vurderer Dansk Erhverv sandsynligvis ikke er i
overensstemmelse med WTO-reglerne og kan medføre risiko for handelskrig og vil skade
både de europæiske forbrugere og virksomheder. Europæiske virksomheder, som mister
gratiskvoter som følge af CBAM, risikerer at miste konkurrencekraft på eksportmarke-
derne uden for EU. Derfor mener Dansk Erhverv, at der bør indføres en kompensations-
ordning, når virksomheder fra EU eksporterer til lande uden
for EU for at sikre et ”level
playing field”,
såfremt tildelingen af gratiskvoter udfases.
Afslutningsvis pointerer Dansk Erhverv, at Kommissionen i sin konsekvensanalyse ikke
har analyseret konsekvenserne af CBAM for europæiske SMV’er med henvisning til, at
Side 11 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0012.png
det primært vil være store importerende fremstillingsvirksomheder i EU, der kommer i
kontakt med mekanismen og opfordrer til, at Kommissionen hurtigst muligt gennemfører
en konsekvensanalyse med særligt fokus på SMV’erne.
Danske Rederier fremhæver, at CBAM teoretisk kan fungere som en forebyggende meka-
nisme og sikre, at virksomheder uden for EU ikke udkonkurrerer europæiske virksomhe-
der gennem klimadumping. Dertil anfører Danske Rederier, at CBAM potentielt kan bi-
drage positivt til den grønne omstilling og kan styrke danske virksomheders konkurrence-
evne globalt. Således bemærker Danske Rederier, at der kan opnås at få skabt en mere lige
konkurrencesituation, at der skabes et incitament til at være mere klimavenlig i produktio-
nen i tredjelande, og det vil kunne åbne for et stort eksportpotentiale for de mange dan-
ske og europæiske virksomheder, der netop har grønne teknologier og produktionsformer
som styrkeposition.
Omvendt bemærker Danske Rederier ligeledes en potentiel risiko for, at CBAM betragtes
som en ”grøn afgift” på eksport til EU-medlemslande
og derfor betragtes som et protek-
tionistisk tiltag af vores handelspartnere. Dette, mener Danske Rederier, potentielt kan
medføre modsvar i form af handelshindringer og andre modforanstaltninger, hvilket vil
have en væsentlig negativ effekt på dansk økonomi og beskæftigelse.
Danske Rederier ønsker ikke et scenarie, hvor en CBAM ikke er klimamæssigt begrundet,
men udgør en de facto beskyttelse af EU-producerede varer. Det vil føre til øgede om-
kostninger for danske virksomheder, som i deres værdikæde har importeret stål, jern
m.m., og som derved mister global konkurrencekraft overfor amerikanske eller kinesiske
konkurrenter. Danske Rederier bemærker, at det i denne kontekst vil være et essentielt
parameter, at udformningen af CBAM er WTO medholdelig.
Danske Rederier er positive overfor Kommissionens beslutning om at indføre en over-
gangsperiode fra 2023-25, hvor yderligere datagrundlag kan etableres. Danske Rederier
ser desuden positivt på, at emissioner ved transport ikke er inkluderet i scopet for CBAM.
Danske Rederier anfører, at transport udgør en relativ lille del af et produkts samlede kli-
maaftryk
og de produkter, der omfattes af CBAM, kun udgør en meget lille del af den
samlede godsmængde, således vurderes CO
2
-krav til transport af disse produkter ikke vil
have betydning for dekarbonisering af transporten. Danske Rederier mener derfor, at
CBAM derfor ikke bør omfatte transport, som i stedet adresseres via ETS og FuelEU
Maritime.
Danske Rederier noterer sig, at der i overgangsperioden vil ske en rapportering af indi-
rekte emissioner
og at man herfra vil vurdere, om dette skal være en del af den endelige
implementering i 2026
og hvorvidt scopet skal udvides yderligere. Danske Rederier ser
frem til at følge dette arbejde tæt, men forudser at denne afrapportering af emissioner vil
fremstå som en signifikant administrativ byrde for de europæiske importører. Danske Re-
derier noterer desuden også, at forslaget tager hensyn til virksomheder i tredjelande, hvis
produktion er grønnere end den generelle regel fastsat af EU. Herved støtter man grøn-
nere produktion i tredjelande, og det er muligt for virksomheder at få det anerkendt.
Side 12 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0013.png
Danske Rederier mener ikke, at CBAM bør fordyre import til EU, hvis de omfattede rå-
varer er produceret under rette forhold.
Dansk Gartneri hilser det velkomment, at der også fra EU's side arbejdes på at nedbringe
CO
2
-udledningerne via en fælles indsats, der retter sig mod alle EU's medlemslande.
Dansk Gartneri finder det overordnet set positivt, at indførelsen af klimatiltag og de deraf
følgende byrder for virksomhederne sker indenfor rammerne af fælles europæiske tiltag
og ikke som led i en dansk enegang, der i sagens natur altid indebærer, at danske virksom-
heders konkurrenceevne forringes.
Dansk Gartneri mener imidlertid, at indførelsen af en grøn CO
2
-grænsetilpasningsmeka-
nisme, der betyder, at importører skal betale for udstedelsen af særlige CBAM-certifikater
ved indførsel af varer til EU, indebærer risiko for store uhensigtsmæssige effekter. Dansk
Gartneri anfører, at en lang række danske gartnerier i dag har henlagt de indledende faser
af produktionen af de færdige planter til lande uden for EU, hvor delprodukterne efter-
følgende importeres til færdigforarbejdning hos danske gartnerier inden for EU. Dansk
Gartneri finder derfor, at den foreslåede ordning samlet set risikerer at bidrage til at for-
dyre danske gartneriers produktionsvilkår i EU ganske markant.
Dansk Gartneri anerkender forslagets sigte med at forebygge, at produktionen af varer
flyttes ud af EU som følge af klimarettede initiativer inden for EU med dertil hørende
øget udledning af CO
2
fra produktionen uden for EU. Dansk Gartneri anfører dog, at for
gartnerierhvervet risikerer det pågældende tiltag ikke at have den ønskede effekt. Dansk
Gartneri pointerer, at gartnerierne starter deres produktion i lande og områder udenfor
EU, der tilbyder et markant varmere klima til planteproduktionens initiale faser med langt
mere sollys end i Danmark (fx Afrika, Tyrkiet og Vietnam). Såfremt produktionen ikke
starter i disse lande, men indenfor EU, vil det føre til meget højere CO
2
udledning, fordi
klimaet i landene udenfor EU indebærer, at der er et meget større behov for energi til op-
varmning og vækstlys. Dansk Gartneri anfører, at der er eksempler på, at gartneriproduk-
tionen i Vietnam stort set ikke anvender energi til opvarmning og vækstlys med minimal
CO
2
-udledning til følge.
Dansk Gartneri påpeger således de problematiske konsekvenser forslaget risikerer at få på
en betydelig del af den danske produktion af planter, hvis man ikke er opmærksom på
ovennævnte aspekter, der ligger i at producere planter i lande udenfor EU.
Dansk Gartneri foreslår derfor, at indførelsen af tiltag med det sigte, som ligger bag
CBAM-certifikaterne, sker på passende balanceret vis, så der dels skeles til den reelle ud-
ledning af CO
2
udenfor EU, dels at særligt konkurrenceudsatte brancher i EU gives mere
tid og hjælp til omstillingen, hvilket efter deres opfattelse vil være vejen frem mod det
bedste resultat for klimaet, virksomhederne og de arbejdspladser, der er tilknyttet de på-
gældende virksomheder.
Side 13 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0014.png
Danske Revisorer fremhæver, at der er tale om lovgivning, som skal skabe basis for en
CO
2
-afgift på importerede varer, som skal afgiftsbelægges ud fra det CO
2
aftryk, som va-
ren har skabt ved sin produktion mv. via køb af CBAM-certifikater. Danske Revisorer an-
fører, at der som udgangspunkt er lagt op til, at det skal følge prisen på CO
2
-kvoter i hen-
hold til EU ETS systemet. Således forventer Danske Revisorer, at der bliver en ensartet-
hed mellem den EU indenlandske afgift og afgift på ikke-EU baserede varer. Det er vur-
deringen, at det vil medføre en lang række administrative udfordringer og samtidig en
række opgaver, som skal løses af tredjemand. Her fremhæver Danske Revisorer fx regi-
strering af virksomheden som importør i systemet, viden om produkterne og deres oprin-
delse, viden om produkternes CO
2
-aftryk, handel med certifikater, uddeling af gratis certi-
fikater osv. Danske Revisorer vurderer, at det formentligt vil have en indflydelse på pris-
fastsættelsen af de enkelte varer, fx ved overvæltning.
Danske Revisorer anfører, at udover de nævnte udfordringer, vil det også være nødven-
digt at håndtere de problemstillinger, som et kompliceret system formentlig vil give. Dan-
ske Revisorer vil på den baggrund gøre opmærksom på de udfordringer, som CO
2-
kvote-
ordningen har i forhold til svindel i dag. Herudover nævner Danske Revisorer kompleksi-
teten i systemopbygning, manglende gennemsigtighed for virksomheder og forbrugere.
Det er Danske Revisorers overordnede vurdering, at det er afgørende, at implemente-
ringsperioden bliver tilstrækkelig lang, til at fx krav om it-system, registrering og kendskab
til produkters CO
2
-belastning kan imødekommes for erhvervslivet. Danske Revisorer
fremhæver også, at det vil være afgørende for erhvervslivet, at de har kendskab til de om-
kostninger, de bliver påført, så der kan foretages en ordentlig prisfastsættelse mod næste
led.
Dansk Industri fremhæver, at en endelig ordning skal kunne opfylde fire hensyn.
For det første fremhæver Dansk Industri, at CBAM skal have en reel CO
2
effekt på glo-
balt plan. Dansk Industri finder, at forslaget potentielt vil kunne få en positiv effekt i for-
hold til at reducere de globale CO
2
-udledninger. Det er Dansk Industris vurdering, at ord-
ningen giver
tredjelande et incitament til at indføre kvotesystemer tilsvarende EU’s ETS-
system, da man herigennem bliver undtaget CBAM. Tilsvarende vil ordningen give uden-
landske producenter af de omfattede varer et konkret incitament til at øge deres klimaam-
bitioner, så de kan reducere eller helt undgå CBAM.
Ifølge Dansk Industri kan dette dog kun ske gennem en proces, hvor virksomhedens pro-
duktion certificeres, så den faktiske CO
2
-udledning kan dokumenteres. Hvorvidt de admi-
nistrative omkostninger ved denne proces vil stå mål med besparelsen ved en lavere
CBAM er dog endnu ikke klart. Ligeledes anfører Dansk Industri, at det ikke er klart,
hvorvidt der vil blive rykket rundt på produktionen i tredjelande, så de anlæg, der allerede
i dag kan produceres ved lav CO
2
-udledning, vil målrette deres eksport til EU, mens an-
læg med høj CO
2
-udledning blot vil fokusere på andre markeder. Endeligt pointerer
Dansk Industri risikoen for, at forslaget vil føre til, at importen af de omfattede råvarer
Side 14 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0015.png
reduceres, men at der så sker en tilsvarende stigning i importen af forarbejdede varer in-
deholdende disse råvarer for på den måde at undgå CBAM. Dansk Industri mener, at
fremfor at importere stålplader omfattet af CBAM, kan man via en hurtig forarbejdning
omforme dem til stålkabinetter, som ikke vil være omfattet af CBAM. Dermed mener
Dansk Industri, at forslaget risikerer at føre til udflytning af produktionsarbejdspladser fra
Danmark til tredjelande. Den reelle CO
2
-effekt af forslaget er med andre ord usikker.
Dansk Industri vurderer derfor, det er væsentligt, at der gennemføres en grundig konse-
kvensvurdering af forslaget, herunder også af, hvordan de administrative omkostninger
vil påvirke danske importører af de omfattede varer.
For det andet fremhæver Dansk Industri, at CBAM skal komplimentere CO
2
-lækagereg-
lerne i EU’s CO
2
-kvotesystem og ikke må påvirke danske virksomheders konkurrence-
evne negativt, herunder virksomheder med gratiskvoter. Forslaget må således heller ikke
føre til et højere, dansk skattetryk. Dansk Industri anfører, at en hurtigere (end forudset)
udfasning af gratiskvoter risikerer at øge virksomhedernes skattetryk. Dansk Industri
fremhæver, at forslaget vil komme til at påvirke virksomhedernes globale konkurrencesi-
tuation i både positiv og negativ retning. Det er vurderingen, at en forceret udfasning af
gratiskvoter vil påvirke virksomheder negativt, som har baseret deres klimarettede inve-
steringer efter de kendte rammevilkår. Dansk Industri fremhæver, at det i forslaget frem-
går, at gratiskvoterne fastholdes frem mod udgangen af 2025, hvorefter de udfases ligeligt
over en 10-årig periode, hvormed gratiskvoterne vil være fuldt udfaset i 2035. Dansk In-
dustris umiddelbare syn herpå er, at det vil være håndterbart for virksomheder med gratis-
kvoter, som dog bør afdækkes nærmere gennem en konsekvensvurdering. Dertil anfører
Dansk Industri, at der også skal være opmærksomhed på, at mens virksomhederne omfat-
tet af CO
2
-kvoter reguleres på alle deres aktiviteter i EU, er de udenlandske konkurrenter
med CBAM-forslaget stadig ikke omfattet på den del af produktionen, der går til hjem-
memarkeder eller ikke-EU-markeder. For eksport fra en EU kvotevirksomhed vil der
ifølge Dansk Industri i dette tilfælde ikke være ”level playing field” trods indførelse af en
CBAM. På samme vis, bemærker Dansk Industri, at det også bør afklares, hvordan forsla-
get vil påvirke danske virksomheders import af de omfattede varer. Danmark har fx en
direkte import af de omfattede jern- og stålprodukter fra tredjelande (dvs. ikke EU eller
EFTA-lande) på 4,5 mia. kr. Hertil fremhæver Dansk Industri den indirekte import fra
tredjelande, som danske virksomheder foretager via andre EU-lande.
For det tredje fremhæver Dansk Industri, at CBAM skal være i overensstemmelse med
WTO’s regler, herunder ikke mindst WTO’s kerneprincip om nationalbehandling,
hvoref-
ter importerede varer skal behandles på samme måde som indenlandske varer. Dansk In-
dustri pointerer, at dette hensyn er udtryk for et synspunkt snarere end et faktuelt, juridisk
udsagn. I den forbindelse anfører Dansk Industri, at det i fraværet af et funktionsdygtigt
WTO-tvistbilæggelsessystem aktuelt ikke vil være muligt at få en autoritativ, juridisk til-
kendegivelse af, om CBAM er i overensstemmelse med WTO-reglerne.
For det fjerde, mener Dansk Industri, at CBAM ikke må udløse nye handelskonflikter
med Danmarks handelspartnere. I den forbindelse anfører Dansk Industri, at en række
Side 15 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0016.png
handelspartnere allerede har givet udtryk for stærk skepsis overfor CBAM. Dansk Indu-
stri anfører i den forbindelse, at EU’s samhandelspartnere formentlig vil konkretisere
de-
res skepsis overfor CBAM’s WTO-medholdelighed
ved at indføre handelsrestriktive tiltag
overfor EU typisk i form af straftold på europæiske varer. Dansk Industri mener, at der
for dansk vedkommende er en nærliggende risiko herfor. Dette eksemplificeres ved, at
Danmark i EU-sammenhænge har en relativt stor eksport af cement på 655 mio. kr. til
tredjelande (jf. tabel 10-4 i Kommissionens konsekvensvurdering), og det vil være nærlig-
gende at antage, at Danmarks globale samhandelspartnere vil søge at ramme de produk-
ter, som Danmark fra europæisk side har pålagt CBAM.
Sammenfattende støtter Dansk Industri op om intentionerne med CBAM-forslaget, men
mangler en nærmere konsekvensvurdering af, hvordan det vil påvirke Danmarks klima-
ambitioner, dansk erhvervsliv og danske arbejdspladser. Herunder ikke mindst de kon-
krete kvotevirksomheder, som vil blive omfattet af CBAM i overgangsfasen. Dansk Indu-
stri opfordrer derfor regeringen til at gennemføre en sådan konsekvensvurdering, så rege-
ringen har det bedste grundlag for at tage stilling til forslaget.
Drivkraft Danmark støtter overordnet principperne bag en CBAM. Drivkraft Danmark
mener, at det vil forberede de europæiske virksomheders konkurrenceevne i forhold til
deres konkurrenter udenfor EU, at disse produkter fremover skal betale for den bagved-
liggende CO
2
-udledning svarende til kvoteprisen i ETS. Drivkraft Danmark vurderer, at
forslaget ikke vil have den tilsigtede effekt, hvis ikke de eksisterende lækageinstrumenter
som fri kvoteallokering og kompensation fastholdes i en eller anden form for de berørte
virksomheder/produkter. Drivkraft Danmark mener, at CBAM i praksis ikke tager hånd
om den reelle problemstilling i forhold til lækage for de virksomheder, der er i internatio-
nal konkurrence med virksomheder udenfor EU.
Drivkraft Danmark anfører, at de eksisterende lækageforanstaltninger giver juridisk sik-
kerhed og klarhed for EU-producenter sammenlignet med en uprøvet og usikker foran-
staltning som CBAM. Drivkraft Danmark anfører som væsentligt
problem, at CBAM’ens
effektivitet som værn mod lækage afhænger af robustheden og pålideligheden af de leve-
rede data af tredjelande.
Drivkraft Danmark fremhæver, at fjernelse af eksisterende lækageforanstaltninger udsæt-
ter EU-producenterne for de fulde CO
2
-omkostninger og reducerer muligheden for at in-
vestere i CO
2
-reducerende teknologier, når sådanne omkostninger ikke kan dækkes i mar-
kedet på grund af international konkurrence.
Drivkraft Danmark fremhæver tillige, at CBAM med fuld aktionering ikke tager højde for
eksport af produkter fra EU-producenterne. Det vil derfor yderligere reducere EU-pro-
ducenternes konkurrenceevne på tredjemarkeder, der er underlagt mindre restriktive, eller
ingen CO
2
-reduktionskrav. Dertil pointerer Drivkraft Danmark afslutningsvist, at kun en
opretholdelse af de nuværende carbon lækage foranstaltninger med en supplerende
CBAM vil sikre EU-producenter samme konkurrencevilkår som deres internationale kon-
kurrenter.
Side 16 af 17
kom (2021) 0564 - Bilag 2: Grund- og nærhedsnotat vedr. indførelse af en CO2-grænsetilpasningsmekanisme
2454634_0017.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke kendskab til andre landes detaljerede holdninger til
forslaget.
En række tredjelande har udtrykt bekymring omkring EU’s intention om at
etablere CBAM, herunder vedr. forslagets WTO-medholdelighed.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Europa-Kommissionens
’Fit for 55’-pakke
velkommen. Regeringen øn-
sker en ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der kan realisere EU’s kli-
mamål for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner i forhold til 1990-niveauet samt drive den
grønne omstilling både i Danmark og hele EU mod klimaneutralitet i senest 2050.
Regeringen er generelt konstruktiv over for forslaget og har som prioritet, at grænsetilpas-
ningsmekanismen skal have et klart klimaformål og -effekt, understøtte en fælles grøn
indsats og være i overensstemmelse med WTO-reglerne. Ligeledes skal mekanismen un-
derstøtte forslaget om
EU’s kvotehandelssystem,
fungere i praksis og ikke skabe unød-
vendige administrative byrder og usikkerhed for virksomhederne. Regeringen finder end-
videre, at der bør tages hensyn til de mindst udviklede lande.
Regeringen har noteret, at der med forslaget indføres en overgangsfase, som gør det mu-
ligt for virksomhederne at omstille sig, samtidig med at påvirkningen samt konsekven-
serne evalueres inden mekanismens anvendelsesområde udvides.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 17 af 17