Notat
1. oktober 2021
J.nr. 2021-5547
Kontor:
International koordinering
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en CO
2
-grænsetil-
pasningsmekanisme (EU) nr. 2021/0214 (KOM(2021)564).
1. Resumé
Kommissionen har den 14. juli 2021 fremsat forslag til forordning om indførelse af en CO
2
-grænsetilpas-
ningsmekanisme (carbon border adjustment mechanism (CBAM)). Forslaget er modtaget i en dansk sprog-
version i Rådet den 10. september 2021. Nærhedsprincippet vurderes at være overholdt.
Med forslaget etableres en mekanisme i forbindelse med import af visse varer fra lande uden for EU. Me-
kanismen indebærer, at en importør skal betale en pris på drivhusgasudledningerne
,
der hidrører fra pro-
duktionen, med henblik på at tilskynde til at reducere drivhusgasudledningerne i lande uden for EU. Pri-
sen afspejler den kvotepris, som virksomheder pålægges
i EU’s
kvotehandelssystem.
Forslaget har overordnet til formål at adressere risikoen for drivhusgaslækage - det vil sige udflytning af
CO
2
-intensiv produktion fra EU til tredjelande med en mindre ambitiøs klimapolitik - samt at give pro-
ducenter i tredjelandene et økonomisk incitament til at omstille til en mere klimavenlig produktion med
henblik på at reducere drivhusgasemissionerne globalt som led i
EU’s indsats for de globale klimamål i
Parisaftalen. I dag adresseres risikoen for drivhusgaslækage primært gennem tildeling af gratiskvoter i
EU’s kvotehandelssystem til sektorer, der vurderes særlig udsat herfor.
Mekanismen ses af Kommissionen
som et alternativ til mekanismer under kvotehandelssystemet til at håndtere risici for drivhusgaslækage, og
den hidtidige tildeling af gratiskvoter i kvotehandelssystemet foreslås derfor udfaset gradvist for de omfat-
tede varer af mekanismen.
Mekanismen foreslås indført fra 2023, idet der frem mod slutningen af 2025 vil være tale om en over-
gangsfase. Dernæst sker en gradvis indfasning af mekanismen fra 2026 frem mod 2036, hvor mekanismen
er fuldt gældende. Det fremgår derudover af konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 17.-21. juli
2020, at Kommissionen vil fremsætte et forslag om, at provenuet fra CBAM tilgår
EU’s budget.
Hvorvidt forslaget får lovgivningsmæssige konsekvenser er endnu ikke klarlagt. Forslaget vurderes at med-
føre statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser for Danmark. Det er Kom-
missionens vurdering, at forslaget har positive klimamæssige konsekvenser samt positive konsekvenser for
miljøbeskyttelsesniveauet i EU.
Regeringen er generelt konstruktiv over for forslaget, som bidrager til klimaindsatsen. Det er dog væsentligt,
at mekanismen har et klart klimaformål og -effekt, er WTO-medholdelig,
understøtter forslaget om EU’s
Initialer:
KS