Europaudvalget 2020-21
KOM (2021) 0568 Bilag 1
Offentligt
2447492_0001.png
Notat
Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en
Social Klimafond
KOM (2021) 568 final
Nyt notat
1. Resume
17. september 2021
Kommissionen har den 14. juli 2021 offentliggjort forslag til en social klimafond. Forlaget er
fremsat som del af Kommissionens lovforslagspakke vedr. udmøntning af EU’s forøgede 2030-
klimareduktionsmål (Fit-for-55).
Fonden har til formål at adressere sociale effekter, der berører udsatte husholdninger, udsatte
transportbrugere og udsatte mikrovirksomheder, som følge af Kommissionens forslag til EU’s
kvotehandelssystem for vejtransport og bygninger.
Hvert medlemsland vil skulle udarbejde og indsende en social klimaplan, der indeholder kon-
krete tiltag og investeringer mhp. at afbøde sociale konsekvenser sfa. Kommissionens forslag om
inklusionen af vejtransport og bygninger i kvotehandelssystemet. Fonden kan yde støtte til mid-
lertidig indkomststøtte til udsatte husholdninger og transportbrugere, samt bl.a. finansiere tiltag
og investeringer mhp. at øge bygningers energieffektivitet, udføre bygningsrenovering, dekarbonisere
opvarmning og nedkøling af bygninger samt forbedre adgang til nul- og lavemissionsmobilitet og
transport.
Kommissionen lægger op til et samlet udgiftsniveau på ca. 72,2 mia. euro i løbende priser i perio-
den 2025-32, hvoraf den danske andel af støtten udgør 361 mio. euro (svarende til 0,5 pct. af
den samlede støtte) i Kommissionens forslag.
Forslaget forventes at have negative statsfinansielle konsekvenser for Danmark, idet Danmark
ikke forventes at modtage direkte støtte fra den sociale klimafond et omfang, som svarer til den
danske finansiering heraf. De nærmere specifikke konsekvenser vil bl.a. afhænge af Kommissio-
nens kommende
ændringsforslag til EU’s flerårige finansielle ramme, samt forslagspakke vedr.
nye EU-indtægtskilder. Sidstnævnte forventes fremlagt i løbet af 2021.
Regeringen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der kan bidrage til at
indfri EU’s klimamål for 2030 samt drive den grønne omstilling både i Danmark og i EU
mod klimaneutralitet i senest 2050. Regeringen finder at den grønne omstilling i EU skal være
ambitiøs og socialt retfærdig. Regeringen finder, at der skal tages højde for allerede eksisterende
fordelingsmekanismer til gavn for mindre velstående lande og regioner, samt de betydelige midler
afsat til klimainitiativer i
EU’s flerårige
finansielle ramme for 2021-27. Bl.a. i det lys er rege-
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
2447492_0002.png
Side 2 af 14
ringen skeptisk over for forslaget om en ny social klimafond. Regeringen finder det samtidig vig-
tigt, at fokus er på en effektiv implementering af allerede afsatte rammer
til at indfri EU’s høje
klimaambitioner.
Baggrund
Kommissionen har den 14. juli 2021 fremsat forslag til Europa-Parlamentet og Rå-
det om etablering af en social klimafond. Forlaget er fremsat som del af Kommis-
sionens
lovforslagspakke vedr. udmøntning af EU’s forøgede 2030-klimaredukti-
onsmål (Fit
for 55).
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 10.
september 2021.
Kommissionen angiver sammen med forslaget, at forøgelsen af EU’s 2030-kli-
mamål til 55 pct. forventes at øge prisen på fossile brændstoffer. Kommissionen
fremhæver i den forbindelse, at de estimerede ændringer i priserne som følge af
højere klimaambitioner vil påvirke de lavere indkomstgrupper mere end de øverste
indkomstgrupper. Kommissionen fremhæver endvidere, at den sociale klimafond
skal oprettes med henblik på at imødegå de sociale og fordelingsmæssige konse-
kvenser for de mest sårbare grupper som følge af udvidelse af kvotehandel til byg-
ninger og vejtransport. Det forventes, at de forventede højere energipriser som
følge heraf vil skabe opmærksomhed i en række medlemslande, samt præge for-
handlingerne om forslaget.
Det oplyses sammen med forslaget om den sociale klimafond, at Kommissionen vil
fremlægge ændringsforslag til EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-27
med
henblik på at tilpasse til de øgede EU-udgifter. Hertil forventes Kommissionen at
fremlægge en ændringsforslag til ordningen for EU’s egne indtægter, herunder med
henblik på finansiering af den sociale klimafond.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91(d)(1), artikel 192(1) og artikel
194(1)(c) og behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure. Forslaget skal
vedtages med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Der lægges i Kommissionens forslag op til at oprette en social klimafond, der
overordnet vil have til formål at bidrage til omstilling mod klimaneutralitet ved at
adressere sociale effekter som følge af at udvide kvotehandel til vejtransport og
bygninger, som det foreslås i Kommissionens forslag til revision af
EU’s kvote-
handelssystem (KOM (2021) 551)
1
. Fondens specifikke målsætning er at yde støtte
til udsatte husholdninger, udsatte transportbrugere og udsatte mikrovirksomheder.
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådet om ændring af direktiv 2003/87/EF om et system for handel med
kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen og afgørelse (EU) 2015/1814 om oprettelse og anvendelse af en
markedsstabilitetsreserve i forbindelse med Unionens ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissio-
ner og forordning (EU) 2015/757 om overvågning, rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra sø-
transport og om ændring af direktiv 2009/16/EF (KOM (2021) 551).
1
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
2447492_0003.png
Side 3 af 14
National social klimaplan
Kommissionen lægger op til, at hvert medlemsland vil skulle udarbejde og ind-
sende en social klimaplan, sammen med en opdatering af landets national energi-
og klimaplan, som følger forordning (EU) 2018-1999
2
.
Sammen med en beskrivelse af, hvordan den sociale klimaplan opfylder fondens
overordnende formål, vil der i planen skulle opstilles konkrete tiltag og påtænkte
investeringer med henblik på at afbøde virkningen af evt. stigning i prisen på fos-
sile brændstoffer som følge af inklusionen af vejtransport og bygninger i
EU’ s
kvotehandelssystem. Den sociale klimaplan kan bl.a. indeholde nationale tiltag, der
yder midlertidig indkomststøtte til udsatte husholdninger og husholdninger, der er
udsatte transportbrugere. Herudover vil planen skulle indeholde nationale projek-
ter med henblik på at:
finansiere tiltag og investeringer for at øge bygningers energieffektivitet;
gennemføre foranstaltninger til forbedring af energieffektivitet; udføre
bygningsrenovering; dekarbonisere opvarmning og nedkøling af bygnin-
ger, herunder integration af energiproduktion fra vedvarende energikilder.
finansiere tiltag og investeringer for at forbedre adgang til nul- og lavemis-
sionsmobilitet og transport.
Støtten fra fonden skal være additionel til støtte, der gives af andre EU-program-
mer, fonde og instrumenter. Det vil være muligt, at tiltag og investeringer modta-
ger støtte fra andre EU-programmer, fonde og instrumenter såfremt støtten ikke
dækker samme omkostninger. Herunder skal støtten fra fonden være additionel
og må ikke erstatte varige nationale udgifter.
Herudover skal et lands sociale klimaplan særligt indeholde følgende elementer:
Konkrete foranstaltninger, der er nødvendige for at opfylde planens tiltag
og investeringer, samt information om eksisterende og planlagte initiativer
fra andre EU-, internationale, offentlige eller private aktører.
Estimering af de sandsynlige effekter ved en forøget pris på fossile
brændsler for dels husholdninger, herunder særligt ift. forekomsten af
energifattigdom, for dels mikrovirksomheder og for dels transportbrugere,
med fokus på at danne et skøn for og identifikation af udsatte husstande,
udsatte mikrovirksomheder og udsatte transportbrugere. Denne vurdering
vil skulle foretages med et tilstrækkeligt niveau af regional opdeling under
hensyntagen til elementer som f.eks. adgang til offentlig transport, grund-
læggende services og identifikation af områder, der er mest påvirket.
Artikel 14(2) i EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2018/1999 af 11. de-
cember 2018 om forvaltning af energiunionen og klimaindsatsen, om ændring af Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 663/2009 og (EF) nr. 715/2009, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
94/22/EF, 98/70/EF, 2009/31/EF, 2009/73/EF, 2010/31/EU, 2012/27/EU og 2013/30/EU, Rådets di-
rektiv 2009/119/EF og (EU) 2015/652 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 525/2013.
2
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
2447492_0004.png
Side 4 af 14
Såfremt planen indeholder midlertidig indkomststøtte, skal planen inde-
holde kriterierne for identifikation af modtagere, angivelse af tidshorisont
af tiltag, vurdering af forventet effekt på energi- og transportfattigdom,
samt på sårbarheden for husholdninger, transportbrugere og mikrovirk-
somheder.
Påtænkte mål og milepæle, samt en vejledende tidsplan for gennemførel-
sen af tiltag og investeringer, som skal gennemføres inden den 31. juli
2032.
Forventede omkostninger ved planen sammen med tilstrækkelige begrun-
delse herfor, herunder ift. omkostningseffektivitet samt planens forven-
tede indvirkning.
Påtænkte nationale bidrag til de samlede omkostninger.
Forklaring på hvordan planen sikrer, at ingen tiltag eller investeringer gør
signifikant skade på miljømæssige målsætninger
3
.
Ordninger for effektiv overvågning og gennemførelse af planen, herunder
især for de foreslåede mål og milepæle.
Et resumé af høringsprocessen og hvor muligt gennemførelse af planen,
samt hvordan interessenternes input er afspejlet i planen.
Beskrivelse af landets system til at forebygge, opdage og korrigere korrup-
tion, svindel og interessekonflikter ved anvendelse af fondens midler, samt
beskrivelse af tiltag med henblik på at undgå dobbeltfinansiering fra EU-
programmer.
Kommissionen fremhæver hertil, at planen skal være konsistent med information
og indsatser, som medlemslandet har fastsat i handlingsplanen for den europæiske
søjle for sociale rettigheder og den europæiske socialfond, landets genopretnings-
plan og landets langsigtede strategi for bygningsrenovation. Hertil skal indsatserne
komplementere landets planer for fonden for retfærdig omstilling.
Omkostningsskøn for tiltag og investeringer i den sociale klimafond
Medlemslandene vil kunne inkludere omkostninger til tiltag og investeringer inden
for fondens specifikke indsatsområder. Fonden vil ikke kunne støtte omkostnin-
ger i form af direkte indkomststøtte for husholdningerne, der allerede er omfattet
af:
Offentlig indgriben i prisniveauet for brændstoffer, der vedrører vejtrans-
port og bygninger (kapitel IVa i direktiv 2003/87/EC).
Offentlig indgriben ift. prisfastsættelse for udbud af gas i overensstem-
melse med artikel 3(3) af direktiv 2009/73/EC
4
Artikel 17 i EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2020/852
af 18. juni 2020 om fastlæggelse af en ramme til fremme af bæredygtige investeringer og om ændring af for-
ordning (EU) 2019/2088.
4
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2009/73/EF af 13. juli 2009 om fælles regler
for det indre marked for naturgas og om ophævelse af direktiv 2003/55/EF.
3
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
2447492_0005.png
Side 5 af 14
I tilfælde af et land kan dokumentere i sin sociale klimaplan, at den offentlige ind-
griben ikke fuldt ud opvejer prisstigningen som følge af inklusionen af vejtrans-
port og bygninger i EU’s kvotehandelssystem,
vil direkte indkomststøtte kunne
indgå i omkostningsskønnene for planen.
Medlemslandene kan i omkostningsskønnene for den sociale klimaplan medregne
finansiel støtte til andre offentlige eller private enheder, end udsatte husholdnin-
ger, mikrovirksomheder og transportbrugere, såfremt disse enheder gennemfører
tiltag og investeringer, der i sidste ende kommer udsatte husholdninger, mikro-
virksomheder og transportbrugere til gode. Det pålægger medlemslandet at sikre
nødvendige lov- og kontraktmæssige garantier for, at den fulde gevinst videregives
til de udsatte husholdninger, mikrovirksomheder og transportbrugere.
Vurdering af sociale klimaplaner
Kommissionen skal vurdere et lands sociale klimaplan i tæt samarbejde med
det pågældende land. Kommissionen kan anmode om yderligere informationer og
angive bemærkninger til planen. Medlemslandet skal give den efterspurgte infor-
mation og må revidere planen, hvis nødvendigt, inklusiv efter indlevering af pla-
nen. Kommission og medlemslandet kan aftale at forlænge fristen for godken-
delse, såfremt det vurderes nødvendigt og der kan opnås enighed herom.
Kommissionen skal vurdere relevansen, effektiviteten og sammenhængen af pla-
nen baseret på følgende kriterier:
at planen forventes at bidrage til at adressere de sociale indvirkninger på
samt udfordringer for udsatte husholdninger, mikrovirksomheder og
transportbrugere sfa. etableringen af kvotehandelssystemet for vejtrans-
port og bygninger. Indsatsen vil bl.a. skulle tage højde for Kommissionens
anbefalinger til medlemslandene i forhold til langsigtede mål om klimaneu-
tralitet i EU inden 2050
5
, samt landespecifikke udfordringer og den finan-
sielle tildeling som medlemslandet står til at modtage.
at planen ikke indeholder tiltag, der forventes at forårsage signifikant
skade på miljømæssige målsætninger.
at planen indeholder tiltag, der bidrager til den grønne omstilling, herun-
der som særligt adresserer
udfordringer forbundet med indfrielse af EU’s
klima- og energimål for 2030, samt 2030-målene under mobilitetsstrate-
gien.
at planen forventes at have en vedvarende indvirkning på udfordringerne,
der adresseres i planen.
at planen forventes at sikre en effektiv overvågning og gennemførelse,
herunder i forhold til den planlagte tidsplan, samt mål og milepæle og til-
hørende indikatorer.
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2018/1999 af 11. december 2018
om forvaltning af energiunionen og klimaindsatsen, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 663/2009 og (EF) nr. 715/2009, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF,
98/70/EF, 2009/31/EF, 2009/73/EF, 2010/31/EU, 2012/27/EU og 2013/30/EU, Rådets direktiv
009/119/EF og (EU) 2015/652 og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
525/2013.
5
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
2447492_0006.png
Side 6 af 14
at landets begrundelse for, at størrelsen på finansieringsbehovet forbundet
med dets plan er rimeligt og plausibelt og står mål med den forventede na-
tionale miljømæssige og sociale indvirkning.
at de forslåede ordninger i planen forventes at forebygge, opdage og korri-
gere korruption, svindel og interessekonflikter ved anvendelse af fondens
midler.
at de forslåede mål og milepæle er effektive i betragtning af fondens om-
fang, mål og støtteberettigede indsatser.
at planens tiltag og investeringer repræsenterer en sammenhængende ind-
sats.
Godkendelser af sociale klimaplaner
Det foreslås, at Kommissionen træffer afgørelse om et EU-lands sociale klimaplan
inden for seks måneder efter, at landet har afleveret planen. Afgørelsen træffes af
Kommissionen i form af en implementerende retsakt.
Såfremt Kommissionen i forbindelse med sin afgørelse godkender landets sociale
klimaplan, skal afgørelsen nævne de tiltag og investeringer, som medlemslandet
skal implementere, herunder mål og milepæle, samt størrelsen af den direkte
støtte, som landet tildeles. Derudover skal afgørelsen bl.a. fastlægge, hvordan den
direkte støtte udbetales i rater ved opfyldelsen af mål og milepæle, herunder tilhø-
rende indikatorer, landets nationale bidrag, samt redegøre for rammerne for Kom-
missionens adgang til de informationer og data, som ligger til grund for planen.
Afgørelsen om direkte støtte til et land bestemmes på baggrund af landets sociale
klimaplan og dets skøn for de samlede omkostninger forbundet med gennemfø-
relse af planen. Det sker på følgende vis:
Såfremt den sociale klimaplan godkendes, og hvis landets skønnede om-
kostninger forbundet med planen svarer til eller er større end landets no-
minelle øvre grænse for direkte støtte, tildeles landet direkte støtte sva-
rende til den øvre grænse for støtte.
Såfremt den sociale klimaplan godkendes, og hvis landets skønnede om-
kostninger forbundet med planen er mindre end landets nominelle øvre
grænse for direkte støtte, tildeles landet direkte støtte svarende til de skøn-
nede omkostninger.
Såfremt den sociale klimaplan ikke godkendes, idet den ikke lever op til
kriterierne herfor, tildeles et land ingen direkte støtte.
Såfremt et lands sociale klimaplan ikke godkendes, skal Kommissionen tilveje-
bringe en begrundelse for sin afgørelse. Medlemslandet skal genindsende dets plan
efter der er taget højde for Kommissionens vurdering.
Forpligtigelse for modtagelse af finansiel støtte
Efter vedtagelse af landets sociale klimaplan skal der rettidigt indgås aftale med
medlemslandet, som udgør en juridisk forpligtigelse, der dækker over 2025-27, i
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
2447492_0007.png
Side 7 af 14
henhold til
EU’s
finansforordning
6
. Denne aftale kan tidligst indgås et år før påbe-
gyndelsen af auktioneringen under kvotehandelssystemet for vejtransport og byg-
ninger. Den juridiske forpligtigelse for perioden 2028-2032 indgås med forbehold
for midler tilgængelige under de årlige lofter i den gældende flerårige finansielle
ramme.
Udbetaling og suspension
Fonden har til formål at støtte medlemslandene med finansiering af tiltag og inve-
stering, som forudsat i landets sociale klimaplan. Udbetaling af støtte betinges af
opnåelse mål og milepæle for tiltagene og investeringerne i planen.
Det fremgår af forslaget, at mål og milepælene skal være i overensstemmelse med
EU’s klimamål og særligt omfatte:
Energieffektivitet
Bygningsrenovation
Nul- og lavemissionsmobilitet og -transport
Reduktion i drivhusgasemissioner
Reduktion i antal af udsatte husholdninger, herunder særligt husholdnin-
ger i energifattigdom, udsatte mikrovirksomheder og udsatte transportbru-
gere
Efter indfrielse af milepæle og målsætninger i et lands sociale klimaplan og afgø-
relsen herom kan landet på halv- eller helårlig basis anmode Kommissionen om
udbetaling af den direkte støtte. Kommissionen træffer inden for to måneder be-
slutning om, hvorvidt anmodningen imødekommes.
Såfremt en anmodning om udbetaling af direkte støtte ikke godkendes, suspende-
res udbetalingen enten helt eller delvist. Suspensionen løftes, når et land måtte nå
sine milepæle og mål.
Såfremt et lands udbetaling suspenderes og landets mål og milepæle ikke er op-
fyldt inden for seks måneder efter suspensionen, skal Kommissionen reducere
den finansielle assistance proportionalt.
Såfremt der inden for tolv måneder efter godkendelse af den juridiske aftale for
planen ikke er sket håndgribelige fremskridt i nogen af de relevante mål og mile-
pæle, skal Kommissionen ophæve relevante aftaler og frigive den relevante andel
af den finansielle assistance.
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU, Euratom) 2018/1046
af 18. juli 2018 om de finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget, om ændring af forordning
(EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013,
(EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 og afgørelse nr. 541/2014/EU og om ophævelse
af forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012.
6
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
2447492_0008.png
Side 8 af 14
Landet kan inden for to måneder fra Kommissionens konklusion om suspension
eller aflysning af den finansielle assistance gøre indsigelse mod beslutningen.
Finansiel assistance
Forslaget indebærer, at der fra den sociale klimafond kan gives finansiel assistance
til medlemslandene i form af direkte støtte. Der lægges med forslaget op til, at den
finansielle assistance udgør 23,7 mia. euro i løbende priser for perioden 2025-27
og 48,5 mia. euro i løbende priser for perioden 2028-32, afhængigt af tilgængelige
midler under de årlige lofter i den gældende flerårige finansielle ramme (MFF).
Der lægges dermed med forslaget op til en samlet finansielle ramme på 72,2 mia.
euro i løbende priser for 2025-32.
Medlemslandene kan indgive forespørgsel om at flytte midler fra fonde under delt
forvaltning til den sociale klimafond. Medlemslandene kan overlade forvaltningen
af fonden til den nationale myndighed, der forvalter den europæiske socialfond
(ESF+), hvor det vurderes relevant. Medlemslandene vil kunne anvende op til 4
pct. af den samlede totale tildeling af støtte til teknisk assistance til planen.
Maksimal finansiel assistance
Kommissionen lægger op til, at alle medlemslande tildeles midler. Medlemslande-
nes finansielle assistance udregnes bl.a. ud fra befolkning i risiko for fattigdom,
udledninger fra fossil brændsel i husstande samt landenes relative velstandsniveau.
Kommissionens forslag til fordeling af midler fra den sociale klimafond fremgår af
bilag 1.
Nationale bidrag
Medlemslandene skal bidrage med mindst 50 pct. af de samlede omkostninger i
den sociale klimaplan. Medlemslandene skal bl.a. bruge provenu fra auktionering
af kvoter vedr. vejtransport og bygninger til deres nationale bidrag til planen.
Ændring af social klimaplan
Såfremt et lands sociale klimaplan, herunder relevante mål og milepæle, ikke læn-
gere er enten hel eller delvis uopnåelige for medlemslandet på grund af objektive
kriterier, herunder især som følge af den faktiske, direkte indvirkning af kvotehan-
delssystemet for vejtransport og bygninger, kan landet indsende en opdateret plan.
Såfremt Kommissionen giver en positiv vurdering af den ændrede plan, skal
Kommission inden for fire måneder efter aflevering af den ændrede plan frem-
sætte årsagerne for den positive vurdering gennem en implementerede retsakt.
Såfremt Kommissionen giver en negativ vurdering af den ændrede plan, skal an-
modningen afvises, hvilket ligeledes skal ske inden for fire måneder.
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
2447492_0009.png
Side 9 af 14
Inden 15. marts 2027 skal hvert medlemsland vurdere, hvorvidt landets plan er
hensigtsmæssig i lyset af de faktiske, direkte af indvirkninger af kvotehandelssyste-
met for vejtransport og bygninger. Denne vurdering forelægges Kommissionen
som del af den toårige statusrapportering.
Beskyttelse af EU’s finansielle interesser
Forslaget skal efterleve EU’s finansforordning, som
bl.a. fastlægger de finansielle
regler for EU’s budget
og forordningen vedr. konditionalitet til beskyttelse af
EU’s budget (retsstatsmekanismen), som gælder for alle nye forpligtelser fra 1. ja-
nuar 2021
7
. Det indebærer bl.a., at EU’s finansielle interesser skal beskyttes mod
svindel, korruption og uregelmæssigheder.
Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) kan i den forbindelse
foretage administrative undersøgelser, herunder inspektioner på stedet (on-site), af
hvorvidt der er sket svindel, korruption eller andre former for ulovlige handlinger.
Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO) kan efterforske og retsforfølge svin-
del og andre kriminelle handlinger forbundet med EU-midler. Enhver, som mod-
tager EU-midler, skal samarbejde fuldt ud med Kommissionen, OLAF, EPPO og
Den Europæiske Revisionsret (ECA) om opklaring og adgang mhp. at beskytte
EU’s finansielle interesser.
Rapportering, information og kommunikation
Medlemslandet skal halvårligt rapportere til Kommissionen om implementeringen
af planen som del af procesrapporter for landets nationale energi- og klimaplan.
Kommissionen overvåger implementeringen af fonden.
Modtagere af finansiel assistance skal tilvejebringe offentlig information om tiltag.
Kommissionen skal ligeledes kommunikere om fonden, herunder opnåede resul-
tater. Dette koordineres med de nationale myndigheder, hvor relevant.
Komplementaritet, overvågning og evaluering
Kommissionen og medlemslandet skal sikre komplementaritet, synergi, samhørig-
hed og konsistens mellem fonden og andre EU-programmer og instrumenter, her-
under InvestEU, instrumentet for teknisk støtte,
genopretningsfaciliteten og EU’s
fonde under delt forvaltning.
Kommissionen skal overvåge gennemførelse og fremskridt med at opnå formå-
lene med fonden. Det skal i den forbindelse sikres, at data til at overvåge gennem-
førelsen af tiltag og resultater indsamles effektivt og rettidigt.
Kommissionen skal inden 1. juli 2028 fremlægge en evalueringsrapport til Rådet
og Europa-Parlamentet om implementeringen af fonden og fondens virke.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) 2020/2092 af 16. december 2020 om en generel
ordning med konditionalitet til beskyttelse af Unionens budget (EUT L 433I af 22.12.2020, s. 1)
7
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
Side 10 af 14
Evalueringsrapporten skal indeholde en vurdering af opfyldelsen af fondens for-
mål, brugen af fondens ressourcer og opnåelse af EU-merværdi. Evalueringsrap-
porten skal ligeledes vurdere den fortsatte relevans af fondens formål og tiltag i ly-
set af indvirkningen på drivhusgasemissioner fra dels kvotehandelssystemet for
bygninger og vejtransport og dels national indsats i relation til indfrielse af med-
lemslandenes bindende årlige reduktioner i drivhusgasemissioner. Hertil skal der
foretages en vurdering af den fortsatte relevans af fondens finansielle ramme i for-
hold til mulig udvikling vedrørende auktionering af kvoter under kvotehandelssy-
stemet for bygninger og vejtransport. Hvor relevant, skal Kommissionen frem-
lægge ændringsforslag til fonden.
Kommissionen skal inden 31. december 2033 fremlægge en uafhængig ex post
evalueringsrapport til Rådet og Europa-Parlamentet om gennemførelsen af den
sociale klimafond. Rapporten skal indeholde en samlet vurdering af fonden og
skal inkludere information om dens indvirkning.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet en so-
cial klimafond
som et udgiftsprogram under EU’s budget alene kan behandles på
EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der eksisterer ikke gældende dansk ret for så vidt angår den sociale klimafond.
Forslaget vurderes umiddelbart at kunne medføre lovgivningsmæssige konsekven-
ser med henblik på at sikre grundlag for forvaltningen af fonden.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at få negative statsfinansielle konsekvenser for Danmark, idet
Danmark ikke ventes at modtage direkte støtte fra den sociale klimafond i et om-
fang, som svarer til den andel af den direkte støtte, som Danmark skal bidrage
med til fonden. De nærmere specifikke konsekvenser vil bl.a. afhænge af Kom-
missionens ændringsforslag til EU’s flerårige finansielle ramme samt forslagspakke
vedrørende EU’s egne indtægter.
Kommissionen lægger op til et samlet udgiftsniveau på ca. 72,2 mia. euro i lø-
bende priser for perioden 2025-32. Såfremt der tages udgangspunkt i den danske
finansieringsandel til EU’s budget på ca. 2 pct.,
skønnes udgifterne til fonden at
blive i størrelsesorden 10,8 mia. kroner over 2025-32. Et endelig skøn af de stats-
finansielle udgifter som følge af forslaget afventer offentliggørelse af forslagene
vedr. finansiering af fonden.
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
2447492_0011.png
Side 11 af 14
Forslaget vurderes at kunne have administrative konsekvenser herunder i relation
til udarbejdelse af den nationale klimaplan. Omfang heraf vil være afhængigt af
udformningen af det endelige regelsæt.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes umiddelbart at kunne medføre positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Det danske erhvervsliv har en styrkeposition inden for udvikling af
klima- og energiteknologier, og flere midler til udbygning af EE, VE og grønne
transportteknologier kan medføre øget efterspørgsel på og eksport af disse tekno-
logier.
Andre konsekvenser
Forslaget kan muligvis få positive konsekvenser for beskyttelsesniveauet og bi-
drage til opfyldelsen af
Parisaftalens målsætninger og FN’s verdensmål,
ved an-
vendelse af midlerne til f.eks. energirenoveringer, udbredelse af lav- og nulemissi-
onstransportmuligheder mv.
Regeringen er i gang med at analysere forslaget nærmere, herunder dets konse-
kvenser for Danmark.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsynings-
politik.
CARE Danmark bemærker generelt, at man ikke er overbevist om, at inklusion af
varme-
og transportsektoren i EU’s kvotehandelssystem er den mest effektive
måde at nedbringe klimabelastningen fra disse sektorer.
CARE Danmark opfordrer til, at såfremt varme og transportsektoren inkluderes,
bør en del af provenuet anvendes til at sikre, at de rige lande lever op til deres for-
pligtelser til at støtte klimaindsatsen i ulande. CARE Danmark bemærker endvi-
dere, at forslaget alene disponerer over ¼ af det forventede provenu, hvortil der
opfordres til, at det resterende provenu kanaliseres til støtte af klimaindsatser i
ulande,
specielt klimatilpasning og ’loss and damage’.
CARE Danmark støtter, at der findes måder at sørge for, at de fattigste dele af be-
folkningen i EU kompenseres for klimaregulering. Der peges på, at klimaregule-
ring skal ikke forøge sociale forskelle, men hellere mindske dem, og at det er vel-
dokumenteret, at det er den rigeste del af befolkningen, der står for den største
belastning af klimaet.
Brancheorganisation for den danske vejgodstransport (ITD) finder det principielt
positivt, at Kommissionen har fokus på de negative konsekvenser, som øgede
brændstofpriser kan føre til, om end forslaget overser et helt grundlæggende ele-
ment, idet den tunge vejgodstransport allerede er underlagt en lang række indi-
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
2447492_0012.png
Side 12 af 14
rekte og direkte klimaafgifter for udledning af drivhusgasser, og senest er det ble-
vet vedtaget at omlægge de nuværende kørselsafgifter for lastbiler i 2025, så afgif-
terne i videre udstrækning tager høje for de negative omkostninger forbundet med
transportarbejdet, herunder også udledningen af drivhusgasser. Den potentielle
udvidelse af EU’s kvotehandelssystem
vil i den sammenhæng bidrage til at øge af-
giftstrykket i en i forvejen presset transportbranche, og derved have en markant
indflydelse på virksomhedernes omkostningsniveau. En markant stigning i afgif-
terne risikerer at skabe fundamentale forstyrrelser i dette marked, hvilket kan
medføre genelle prisstigninger på vare- og tjenesteydelser. Det vil uundgåeligt
ramme socialt skævt og derved risikere at underminere hele den folkelige opbak-
ning til den grønne omstilling.
ITD fremhæver, at når en sektor som vejtransportsektoren bliver underlagt klima-
afgifter, bør det gøres ud fra princippet om, at provenuet for afgifterne øremærkes
og føres tilbage til sektoren krone-for-krone. Derfor bør erhvervet i videst muligt
omfang understøttes ved, at provenuet fra afgifter bliver ført tilbage til sektoren
og brugt til at fremme den grønne omstilling primært i form af støtteordninger til
investeringer i klimavenlige lastbiler, men også sikre udrulningen af den nødven-
dige tanknings- og ladeinfrastruktur, både offentligt tilgængelige og på virksomhe-
dernes egne matrikler.
ITD ønsker, at den grønne omstilling skal ske så hurtigt som det overhovedet er
muligt inden for rammerne af de regler og løsninger, som der findes, og anbefaler,
at klimaafgifter også anvendes til klimaløsninger ved at øremærke provenuet til in-
vesteringer i grønne løsninger. ITD fremhæver bekymring om, at Kommissionen
med oprettelsen af klimafonden primært har for øje at omfordele indtægterne
frem for at styrke klimaindsatsen, særligt i den tunge vejgodstransportsektor.
ITD anerkender udfordringen med en social retfærdig klimaindsats, men støtte
hertil er betinget af, at den tunge vejgodstransport i videre omfang end tilfældet er
med klimapakken understøttes til at foretage de nødvendige grønne investeringer,
så branchen kan bidrage mest muligt til klimaindsatsen frem mod 2030 og 2050.
ITD foreslår, at der som minimum indføres to separate fonde for hhv. boligområ-
det og transportområdet mhp. at tydeliggøre hvor pengene kommer fra, hvilket vil
skulle ledsages af en øremærkning af midlerne fra den tunge vejgodstransport til
investeringer i eksempelvis grønne lastbiler.
Dansk Industri (DI) fremhæver generelt behov for, at den nærmere indretning af
fonden klarlægges yderligere, at det ville være at foretrække, at anvendelsen, lige-
som tilfældet er i kravene om medlemslandenes anvendelse af provuerne fra kvo-
tesalg, målrettes egentlige klimatiltag, idet det bør kunne lade sig gøre at sikre en
klimakomponent i udmøntning af den sociale fond.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
Side 13 af 14
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens ’Fit for 55’-pakke
velkommen. Regeringen øn-
sker en ambitiøs og omkostningseffektiv
klimaindsats i EU, der kan indfri EU’s
klimamål for 2030 på mindst 55 pct. reduktioner i forhold til 1990-niveauet samt
drive den grønne omstilling både i Danmark og i hele EU mod klimaneutralitet
senest i 2050.
Den grønne omstilling i EU skal både være ambitiøs og socialt retfærdig. Den nu-
værende klimaregulering er opbygget omkring, at de bredeste skuldre bærer det
tungeste læs - både i form af højere nationale reduktionsmål til de mest velstående
lande, samt at en stor del af provenuet fra kvotehandelssystemet omfordeles til
mindre velstående lande.
Derudover er der for nylig
indgået en aftale om EU’s flerårige finansielle ramme
for 2021-27 og genopretningsinstrument, hvor det bl.a. indgår, at
mindst
30 pct. af
EU’s udgifter skal målrettes klimainitiativer,
herunder med det formål at bidrage
til EU’s 2030-mål
og målet om klimaneutralitet i 2050.
Regeringen finder, at der skal tages højde for allerede eksisterende fordelingsme-
kanismer til gavn for mindre velstående lande bl.a. via kvotehandelssystemet, samt
de betydelige midler afsat til klimainitiativer i EU’s flerårige finansielle ramme for
2021-27.
Regeringen finder det endvidere meget uhensigtsmæssigt at fastsætte udgifter, der
foregriber forhandlingerne om den kommende flerårige finansielle ramme.
Bl.a. i det lys er regeringen skeptisk over for forslaget om en ny social klimafond.
Regeringen finder det vigtigt, at fokus er på en effektiv implementering af afsatte
midler til at indfri EU’s høje klimaambitioner.
Regeringen afventer
Kommissionens ændringsforslag til ordningen for EU’s egne
indtægter, samt Kommissionens ændringsforslag til EU’s flerårige finansielle
ramme for 2021-27, om end regeringen ikke finder det hensigtsmæssigt at gen-
åbne MFF-aftalen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
kom (2021) 0568 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til en Social Klimafond
2447492_0014.png
Side 14 af 14
Bilag 1: Fordeling af direkte støtte til EU-lande fra den sociale klimafond
Tabel 1
Kommissionens forslag til fordeling af direkte støtte under den sociale klimafond
Mio. euro (løbende priser)
Andel af samlet
konvolut (pct.)
Tildeling af direkte
støtte 2025-27
Tildeling af direkte
støtte 2028-32
Samlet direkte
støtte 2025-32
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Kroatien
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Nederlandene
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
EU27
2,6
3,9
2,4
0,5
8,2
0,3
1,0
5,5
10,5
11,2
1,9
10,8
0,2
0,7
1,0
0,1
4,3
0,0
1,1
0,9
17,6
1,9
9,3
0,6
2,4
0,5
0,6
100
606
912
570
119
1.940
68
242
1.309
2.495
2.655
461
2.563
48
169
242
24
1.027
2
263
211
4.173
446
2.194
131
558
127
146
23.700
1.239
1.866
1.166
243
3.971
139
495
2.678
5.105
5.433
943
5.244
98
346
496
49
2.102
3
538
432
8.541
913
4.489
267
1.143
260
299
48.500
1.845
2.778
1.736
361
5.911
207
737
3.987
7.600
8.088
1.404
7.807
146
515
738
73
3.130
5
801
644
12.714
1.359
6.683
398
1.701
387
445
72.200
Anm.: -
Kilde: KOM (2021) 568